Arctic Cat TM8-R

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Alla vill väl sitta på nå varmt idag så kallt som de är.
ja en hjälmkamera vore ju klockrent.
När har du tid för bromsning igen?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Alla vill väl sitta på nå varmt idag så kallt som de är.
ja en hjälmkamera vore ju klockrent.
När har du tid för bromsning igen?
haha, sant! Men idag är det hyffsat varmt. -10. Hoppas det kan hålla sig där i helgen så man får nått gjort.
mja, ingen tid bokad. Får höra med dem så fort jag får den att funka någorlunda. Bänkningen är i första hand avsedd för injustering och inte direkt för att kolla hur mkt hk jag kan pressa ur den. Det är ju bara bonus ;)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
rena rama bastun alltså :) jo hitta felet först å främst, avgastempen behöver inte kalibreras? 5grader fel vid 100 grader så visar den lätt 100-150 vid 800 grader iaf dom jag har arbetat med men nu tror jag inte denna funkar så.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Undrar vad hur tryckregulatorn fungerar i pushkittet. Står så här:

"Push Turbo is the first to offer a BDX in the tank 1 to 1 rising rate fuel pressure regulator. This regulator replaces the stock regulator with a turbo friendly one in the stock position which eliminates a lot of plumbing and hassle. (Also works on a non turbo sled.)"

Denna måste alltså fungera utan laddtryck, bara öka trycket 1:1?
 

arcticcat_snopro

Aktiv medlem
16 nov 2007
54
0
1
Som jag förstår det så är det en linjär regulator = 1bar laddtrycksökning så ökar bränsletrycket 1bar osv.



Undrar vad hur tryckregulatorn fungerar i pushkittet. Står så här:

"Push Turbo is the first to offer a BDX in the tank 1 to 1 rising rate fuel pressure regulator. This regulator replaces the stock regulator with a turbo friendly one in the stock position which eliminates a lot of plumbing and hassle. (Also works on a non turbo sled.)"

Denna måste alltså fungera utan laddtryck, bara öka trycket 1:1?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Varit och testat lite mer idag under de 2 timmarna det varit ljust men inte desto mer framgång.. testade höjja bränsletrycket till ca 46psi (det är Högt!!) blev inte så mkt bättre.. Fipplade med boxen och fick den att gå hyffsat rent på låga registret.. men direkt jag får ladd så slår det ifrån.. Gjorde som jag blivit rekomenderad, satte en polare under huven för att kolla bränsletrycket under ladd. Och njea, det ökade inte direkt. den fladdrade lite bara. Det possitiva idag var att temperaturen på EGTn var lägre och började inte varna på en gång. Vilket borde tyda på mer bränsle.. Kollade stifften och dessa såg bättre ut än sisst. Ljusbruna, lite fukt nära basen. Sen försvinner soppan i tanken oroväckande fort..

Skall testa byta till en annan wastegate imorrn, kom på att den som sitter i nu är effektiv mellan 8-15 psi, alltså borde det bli bättre om jag byter till den andra som är verksam mellan 4-8psi.. :) då jag ska börja köra den på 5psi. En liten miss att jag inte tänkte på det tidigare.. men hrm. Annars så måste jag kolla om spridarna funkar å då behöver jag inhandla en AF mätare.. dyrt men kanske jag blir tvungen..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Du måste ha dvärgar som kompisar och dom kan inte ha alla hästar hemma heller :biggrin1: Och jag som skämtade :biggrin1:

Men jag hör att du skulle behöva en nittroglyserinfylld tryckmätare för soppatrycket också. Jag brukar tjuvlånada turbomätaren som är glyserinfylld vanlig industrimätare och kopplade in på soppan för att kolla trycket tillfälligt.

Bra att du byter Fjädertrycket till en mer anpassad för lägre tryck då funkar regleringen bet bättre. Man kan även köpa sig en boostkontroller Eller vad dom nu heter??? Jag köpte en ivf och monterade på hojen,,en sådan liten pryl som släpper igenom styrtrycket mer exakt vid ett visst tryck till wastegaten. Då bygger man upp trycket fortare till max tryck man nu har. Med bara org wastergate har man ju en längre smygöppningstid så att säga och den kan man komma undan med en sådan pryl. Dom kostar inte många kr typ 300kr och funkar bra.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Du måste ha dvärgar som kompisar och dom kan inte ha alla hästar hemma heller :biggrin1: Och jag som skämtade :biggrin1:

Men jag hör att du skulle behöva en nittroglyserinfylld tryckmätare för soppatrycket också. Jag brukar tjuvlånada turbomätaren som är glyserinfylld vanlig industrimätare och kopplade in på soppan för att kolla trycket tillfälligt.

Bra att du byter Fjädertrycket till en mer anpassad för lägre tryck då funkar regleringen bet bättre. Man kan även köpa sig en boostkontroller Eller vad dom nu heter??? Jag köpte en ivf och monterade på hojen,,en sådan liten pryl som släpper igenom styrtrycket mer exakt vid ett visst tryck till wastegaten. Då bygger man upp trycket fortare till max tryck man nu har. Med bara org wastergate har man ju en längre smygöppningstid så att säga och den kan man komma undan med en sådan pryl. Dom kostar inte många kr typ 300kr och funkar bra.
Haha, han hade vissa invändningar mot att stå å titta men tillslut hade han inget val.. :D
Mätaren är glycerinfyld. Den fladdrade nu inte i den bemärkelsen som en icke fyld mätare gör utan mer att nålen bara flyttade sig lite..

Och en Boostcontroler har jag redan, det följer med. Men nuvarande wastegate öppnar ju först vid 8psi tryck, vilket inte ens jag laddar för stunden, så det kan vara lämpligt att byta, men men, jag återkommer imorrn efter lite test... har dock inga stora förhoppningar om bra resultat då jag tror att det handlar om bränslet och boxen..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Haha, han hade vissa invändningar mot att stå å titta men tillslut hade han inget val.. :D
Mätaren är glycerinfyld. Den fladdrade nu inte i den bemärkelsen som en icke fyld mätare gör utan mer att nålen bara flyttade sig lite..

Och en Boostcontroler har jag redan, det följer med. Men nuvarande wastegate öppnar ju först vid 8psi tryck, vilket inte ens jag laddar för stunden, så det kan vara lämpligt att byta, men men, jag återkommer imorrn efter lite test... har dock inga stora förhoppningar om bra resultat då jag tror att det handlar om bränslet och boxen..

Det låter som tryckreggen funkar som den ska. Man ska knappt se att mätare rör sig vid så låga laddtryck så det verkar ok.

Ska man kunna åka full rulle 2000m utan att få skenande avgastemp med dessa kitt?
Detta har ju varit ett problem med turbo o 2 takt tidigare att kunna åka full rulle längre repor.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Det låter som tryckreggen funkar som den ska. Man ska knappt se att mätare rör sig vid så låga laddtryck så det verkar ok.

Ska man kunna åka full rulle 2000m utan att få skenande avgastemp med dessa kitt?
Detta har ju varit ett problem med turbo o 2 takt tidigare att kunna åka full rulle längre repor.
Hänvisar till videoklipp. Längre än detta kör man nog inte med full gas :).
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=aaxviAtmLmQ[/ame]
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Det låter som tryckreggen funkar som den ska. Man ska knappt se att mätare rör sig vid så låga laddtryck så det verkar ok.

Ska man kunna åka full rulle 2000m utan att få skenande avgastemp med dessa kitt?
Detta har ju varit ett problem med turbo o 2 takt tidigare att kunna åka full rulle längre repor.
Hrm, Jag vet inte riktigt, tror den kan vara pajj, ska testa att simmulera laddtryck vid tomgång med en cykelpump idag så ser vi om den rör sig..
Annars så återstår nog bara boxen... :bawling: Kan inte fatta varför den bryter direkt den får ladd. beter sig lika oavsett om jag kör 3psi eller 10 psi..

ska även testa att hälla i enbart racesoppa och vrida upp laddet å se vad som händer..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Hrm, Jag vet inte riktigt, tror den kan vara pajj, ska testa att simmulera laddtryck vid tomgång med en cykelpump idag så ser vi om den rör sig..
Annars så återstår nog bara boxen... :bawling: Kan inte fatta varför den bryter direkt den får ladd. beter sig lika oavsett om jag kör 3psi eller 10 psi..

ska även testa att hälla i enbart racesoppa och vrida upp laddet å se vad som händer..

Den bryter? Jag har nog missat något i texten då hör jag :hmmmm2:

Är det så att den sänker tändningen eller något? Låter som att en spiksensor slår till . Det är vanlig förekommande på modärna skotrar som har en sådan givare när man labbar med högre kompförhållande eller turbo. Nu har jag inte en aning om din moppe har det?

Är man fräck så kopplar man bort den skiten eller dämpar fastsättningen av sensorn en aning,, TyP farligt värre he he
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Den bryter? Jag har nog missat något i texten då hör jag :hmmmm2:

Är det så att den sänker tändningen eller något? Låter som att en spiksensor slår till . Det är vanlig förekommande på modärna skotrar som har en sådan givare när man labbar med högre kompförhållande eller turbo. Nu har jag inte en aning om din moppe har det?

Är man fräck så kopplar man bort den skiten eller dämpar fastsättningen av sensorn en aning,, TyP farligt värre he he
Bryter å bryter.. Den börjar smattra å ha sig.. misstänker spikning så jag tror jag måste ta bort toppen å kolla.. Skruvade bort avgasventilen på ena cylindern å kollade på kolvtoppen och den såg nästan lite knottrig eller stäv ut, typ som ett sandpapper.. vilket borde tyda på att den gått snålt?

Jo jag har spiksensor på min, och att koppla bort den tror jag inte jag vågar :)
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Förresten, är detta kit gjort för sealevel körning eller körning på hög höjd? Tänkte om grundmappen kan vara fel pga det.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Förresten, är detta kit gjort för sealevel körning eller körning på hög höjd? Tänkte om grundmappen kan vara fel pga det.
Det är byggt efter min typ av körning och den höjd vi är på, så den ska (förhoppningsvis) vara mappad för denna höjd. Men, det kan ju ha blivit fel, det vet jag ännu inte.. dessutom tror jag att den spikat sönder kolvarna..:afraid: *Måste kolla detta, men fan, motivationen har gått å gömt sig...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Det är byggt efter min typ av körning och den höjd vi är på, så den ska (förhoppningsvis) vara mappad för denna höjd. Men, det kan ju ha blivit fel, det vet jag ännu inte.. dessutom tror jag att den spikat sönder kolvarna..:afraid: *Måste kolla detta, men fan, motivationen har gått å gömt sig...
Nä så illa har det nog inte blivit får vi hoppas:cry:

Har du kört 95 okt?

Har du inte någon shellmack i närheten som har w- power soppa 99okt?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Det är byggt efter min typ av körning och den höjd vi är på, så den ska (förhoppningsvis) vara mappad för denna höjd. Men, det kan ju ha blivit fel, det vet jag ännu inte.. dessutom tror jag att den spikat sönder kolvarna..:afraid: *Måste kolla detta, men fan, motivationen har gått å gömt sig...
Hoppas hon inte spikat för mkt nu.. tänkte bara på en sak.. att knacksensor kan ibland bryta falskt pga något annat som rasslar och skramlar.. tex avgasfjädrar..dom jag brukar siliconera dom för säkerthets skull för att slippa falsk larm.

Men du gör rätt, koppla INTE bort knacksensorn.
hoppas det löser sig..
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Tappa inte motivationen! Kolvar finns alltid nya. Kom ner till Luleå i helgen på roadshowen så får du en motivations kick! Står mest troligt en M8 Push Turbo där :).

Får du förresten nån support från Cutler?