Assault -09 få ordning på motorproblemen? möjligt?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Söker mig nu en annan skoter och tittat lite på assulten från -09.
Men bevisligen har den problem med motorer då de flesta har bytt motor redan innan 300mil samt snack om alla uppdateringar.
Bluddret löses väl genom pc5.

Men verkar ändå ha en förkärlek att skära?
Vad är orsaken till detta?
Hur får man ordning på detta? skär den på kolv/cylinder eller lager?
Om det nu är något som går att få till?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vad som hände på min, och som verkar hända på många -09or är att cylinderskirtarna går av och faller ner i vevhuset, till -10 har dom tjockare skirtar. (dock är kolvspelet lika herrejösans stort på -10orna som på -09orna så de vibrationer som orsakade skirtbrottet finns kvar ännu, det kommer bara ta längre tid innan det händer)
Problemet med alla -09or är att när dom nu lagats efter generalraset så har dom lagats med exakt likadana delar som pajade i första läget...... så ett nästa ras torde komma snart igen.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Vad som hände på min, och som verkar hända på många -09or är att cylinderskirtarna går av och faller ner i vevhuset, till -10 har dom tjockare skirtar. (dock är kolvspelet lika herrejösans stort på -10orna som på -09orna så de vibrationer som orsakade skirtbrottet finns kvar ännu, det kommer bara ta längre tid innan det händer)
Problemet med alla -09or är att när dom nu lagats efter generalraset så har dom lagats med exakt likadana delar som pajade i första läget...... så ett nästa ras torde komma snart igen.
Bara skippa då alltså... bara jaga vidare.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Då är ju frågan. Ska man gå efter nån slags bytesintervall på kolvarna?
Tänkt om det nu är som du säger så borde ju ett kolvbyte förbygga haveri?
 

Samuel

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Norr/Västerbotten
Fick höra av en handlare att problemet med dessa (också) är att det spikar lite ifall man ligger på jämn gas i ett visst intervall (om jag inte minns fel var det i det intervall där det byts spridarpar?). Dessa spikningar resulterar i att små små bitar från kolven försvinner, och tillslut har det ätit sig ner till kolvringen. Så jag fick rådet att komptesta innan eventuellt köp, eller skruva upp och kolla.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det är inte kolvskirtarna som går av, det är CYLINDERskirtarna..... men du kan ju i princip byta cylindrar var 300 mil.........
 

yzrider_91

Aktiv medlem
29 jan 2012
58
0
1
sällsjö
har inte dessa 800cfi motorer problem med att spridarens vinkel är fel, att bensinen sprutar bort oljefilmen på vesentliga delar? när min gamla assault skar fick jag den förklaringen. har även hört det från fler.. med 0,5% oljeblandning i bränslet som tillägg skulle man minimera problemet...
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Uppar denna!
funderar över om någon testat http://www.pmspolaris.com/thefix.htm
för att göra motorn driftsäker`?

"The MTNTK “FIX KIT” or “DURABILITY KIT” is the proven solution to the piston failure that is common in the 2008 to 2010 POLARIS 800 engine. The failure is caused by the piston clearance in the cylinder being loose and allowing the pistons to rock in the cylinder bore. With that rock or “piston slap” the pistons scrape the cylinder wall and remove the oil film from the cylinder wall. As the pistons continue to scrape they begin to cause damage to the pistons, rings, and the cylinder. “Piston slap” also causes the pistons to develop a knifed edge and the piston skirts/cylinder skirts to fatigue. As this happens the engine will begin to loose compression and having “bog” issues, and as it worsens it will begin to idle poorly and not switch into reverse. The engine failure can take time and show all of these signs or can go quickly without notice. The MTNTK “FIX KIT” is designed to eliminate the piston slap issue. By adding a cylinder shim it allows us to increase the height of the piston which dramatically reduces the piston’s tendency to rock in the cylinder bore. The “FIX KIT” also tightens up the clearance in the cylinder, and by so doing increases the durability of the 800 motor, while increasing compression thus increasing power.

Fueling stock engines or mild modification: Our recommendation with the “FIX KIT” is to remove any aftermarket fuel controllers and have it re-flashed to the original ’08 flash.

Fueling modified engines: If you choose to add any other aftermarket products (IE: cans, pipes, power commanders) you will need to contact the aftermarket company you purchased the product from for their recommended flash for their products. The “FIX KIT” is compatible with most aftermarket products as it does not change the functionality of the engine much from original equipment. Proper tuning checks should be made by a competent engine tuner.

KIT CONTENTS

· 2- CUSTOM WISECO PISTONS W/RINGS, PINS, AND CIRCLIPS
· 1- STEEL ZINC PLATED CYLINDER SHIM
· 8- LONGER CYLINDER BOLTS
· 2- LONGER DOWEL PINS
· 1- BASE GASKET
· INSTRUCTIONS ( PLEASE CONSULT ENGINE MANUAL FOR PROPER ENGINE SERVICE PROCEDURES, AND READ ALL INSTRUCTIONS THOROUGHLY )"
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Så det är samma problem även på 10orna ? Så om man vill ha en polaris 800 så ska man alltså satsa på 11 och framåt ?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
10orna har tjockare cylinderskirtar så dom klarar sej lite längre i snitt.

Mindre kolvspel borde definitivt hjälpa, så sämre borde det inte bli med det kitet. Frågan är bara om det räcker...
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Så det är samma problem även på 10orna ? Så om man vill ha en polaris 800 så ska man alltså satsa på 11 och framåt ?
jo 2008 2009 2010 har samma problem fast 10 är uppgraderad lite.
11 och framåt bör vara med safe, men rasa kan det ju alltid göra.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
10orna har tjockare cylinderskirtar så dom klarar sej lite längre i snitt.

Mindre kolvspel borde definitivt hjälpa, så sämre borde det inte bli med det kitet. Frågan är bara om det räcker...
Kolvar är väl även längre pga shimset så det ska bli bättre vinkel för stakarna och kolvarna mot cylindrarna samt mindre kolvspel.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
12 och framåt skulle nog jag säga, har inte hört något bra om motorerna på 11orna

2011 2012 och 2013 har väl ingen skillnad i konstruktion? fick väl nya spridare till 2012 men inte så mycket mer?

EDIT. menade förståss att nya motorn 2011, 2012 , 2013 bara har mindre skillnader mellan sig.
 
Last edited:

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
2011 kom det en helt ny 800 motor. Den har knappt något gemensamt med den gamla. 2012 och 2013 bygger på samma konstruktion, med några mindre förändringar.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Inte behöver man oroa sig för 2011 motorn mer än att den är 1 år äldre än en 2012...
Var väl det jag tänkte!

Du har ingen koll på det här med att schimsa upp cylindrarna och byta kolvar som "the fix" erbjuder, om det verkligen fungerar? Du är ju rätt kunnig inom området motorer.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Jag personligen är mycket skeptisk till sådana "fixar", kan säkert funka/hjälpa men frågan är om fixen är testad under tillräckligt lång tid och på många maskiner så att det faktisk finns statistik på om det funkar.
Eftersom det tydligen är problem för de flesta tillverkarna att testa fram sina maskiner/motorer som ändå bör ha resurser för just detta själva flera gånger misslyckas.
Jag tror fortfarande att den bästa fixen för 08-10 motorn är att förgasarkonvertera (japp trist att behöva gå tillbaka 10år..) speciellt om det nu är så att ena spridaren sitter dumt i cylindern som jag också ha hört ska vara den stora boven..
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Inte behöver man oroa sig för 2011 motorn mer än att den är 1 år äldre än en 2012...
Det som skiljer 2012 från 2011 är att man bytte spridare från Siemens till Bosch, och fick därmed också byta cylindrar. Men man behöver inte oroa sig, nej. Dessa motorer fungerar kalas, oavsett årgång.