Assault -09 få ordning på motorproblemen? möjligt?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Nu har jag inte orkat läsa genom allt (jag är böjd att kalla, en del av det, svammel) på denna tråd men spikningar har inget med avbrutna kolvskirtar att göra, spikningar sker, och påverkar huvusakligen områden en bra bit ovanför skirtarna.... Dessutom tillåter inte styrsystemet spikningar, men åtgärdar dom på fel, EPA-godkänt, sätt....

Om jag, med mina begränsade kunskaper, skulle koka ihop en lösning så innebar den att borra ur och sätta i stålfoder samt hitta och sätta i kolvar med lagom kolvspel. Stålfoder kommer INTE att gå av!

Med detta skulle merparten av alla skumma motorexplosioner vara borta, ska man sen ha den att gå bra så blir man tvungen att ta till PowerCommandrar och/eller liknande för att komma runt alla EPA-idiotier.

F.ö påverkar inte "the fix" överhuvudtaget några vevstaksvinklar om ni nu beskriver "fixen" rätt, det enda som kan göra det är att byta vevstake till en längre.

Skulle jag nu uttrycka mej otydligt ber jag om burträsk och skyller på att jag i skrivande stund är full som en krokodil, Gonatt! =)

Edit: Jag hade en -09 "Asshole" som formligen exploderade i trakterna av 400 mil..... och det efter uppdateringskolvbytet.
 
Last edited:

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller med Jaag, men som jag sa tidigare tror jag att bra tolerans på kolvarna kommer hjälpa cylindern att hålla längre pga mindre "slammer". Sen har jag personligen bytt en kolv på en med pipa (utan pcv) ca 170 mil efter update som rasade pga tappad stypinne till ringen, förmodligen pga snålgång... Hade gått 450 mil då utan problem tidigare. Tror att mkt av problem som sagt sitter i den i början dåliga mappningen + slappa kolvar!!!
 

hotseat

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
och ett av dom kitten till mig. motorn blir bra mycket vassare och kör skiten ur nya 800an. Sen hur länge det håller de vet man aldrig. men de bästa man gör är att varmköra skotern på morgonen och stänga av den och låta den stå i 10 minuter och låta värmen gå ner i vevhuset och sen starta den å stå på tomgången i 5 minuter sen köra lugnt nån kilometer sen bara gasa. Många gör misstaget att när dom stått och pratat me polarna startar skotern och drar iväg på en gång utan att varmköra den kommer inte få lång livslängd på motorn.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Alla mina skotrar varmkörs ordentligt, "Assholen" rördes inte ur fläcken en enda gång innan motortempen var 15-20grader.

Men i sak har du rätt, ju större kolvspel destå viktigare blir varmkörning.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
och ett av dom kitten till mig. motorn blir bra mycket vassare och kör skiten ur nya 800an. Sen hur länge det håller de vet man aldrig. men de bästa man gör är att varmköra skotern på morgonen och stänga av den och låta den stå i 10 minuter och låta värmen gå ner i vevhuset och sen starta den å stå på tomgången i 5 minuter sen köra lugnt nån kilometer sen bara gasa. Många gör misstaget att när dom stått och pratat me polarna startar skotern och drar iväg på en gång utan att varmköra den kommer inte få lång livslängd på motorn.
Nicasilade du om dina cylindrar innan montage?
Hur många mil har du fått på skotern nu med "kittet"?
Hur många mil hade den gått innan du monterade det?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Kollade mina kolvar igår på 10:an o dom ser väldigt fina ut. 225mil.
Tror inte alla kolvar är utanför spec utan det finns nog skapliga variationer. Detsamma gäller spridare, i alla fall om man läser på snowest.
Dålig tomgång, som varit bra, svårstartad samt att motorn dör vid inläggning av backen är signaler som tyder på ofrisk motor.

Kul att det finns några i Sverige som kör med kittet. Vad kostar det att ta hem?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Kollade mina kolvar igår på 10:an o dom ser väldigt fina ut. 225mil.
Tror inte alla kolvar är utanför spec utan det finns nog skapliga variationer. Detsamma gäller spridare, i alla fall om man läser på snowest.
Dålig tomgång, som varit bra, svårstartad samt att motorn dör vid inläggning av backen är signaler som tyder på ofrisk motor.

Kul att det finns några i Sverige som kör med kittet. Vad kostar det att ta hem?
585 +80-100 dollar i frakt beroende på vart du bor i sverige.

plus tull och moms.

Så blir inte gratis direkt, finns kopior på kittet på ebay också tror kostnaden där ligger på cirka 400 dollar + frakt.
 

hotseat

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Nicasilade du om dina cylindrar innan montage?
Hur många mil har du fått på skotern nu med "kittet"?
Hur många mil hade den gått innan du monterade det?
Nej bara honade. ca 600 mil. tror den hadde gått runt 400 mil före men kommer inte ihåg riktigt.
 

Brebban

Medlem
28 dec 2008
36
0
1
och ett av dom kitten till mig. motorn blir bra mycket vassare och kör skiten ur nya 800an. Sen hur länge det håller de vet man aldrig. men de bästa man gör är att varmköra skotern på morgonen och stänga av den och låta den stå i 10 minuter och låta värmen gå ner i vevhuset och sen starta den å stå på tomgången i 5 minuter sen köra lugnt nån kilometer sen bara gasa. Många gör misstaget att när dom stått och pratat me polarna startar skotern och drar iväg på en gång utan att varmköra den kommer inte få lång livslängd på motorn.
Gick du tillbaka till första motormappen eller kör
du med powercommander? Stod på deras hemsida
att dom rekommenderade att man gick tillbaka til första mappen
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Nu har jag inte orkat läsa genom allt (jag är böjd att kalla, en del av det, svammel) på denna tråd men spikningar har inget med avbrutna kolvskirtar att göra, spikningar sker, och påverkar huvusakligen områden en bra bit ovanför skirtarna.... Dessutom tillåter inte styrsystemet spikningar, men åtgärdar dom på fel, EPA-godkänt, sätt....

Om jag, med mina begränsade kunskaper, skulle koka ihop en lösning så innebar den att borra ur och sätta i stålfoder samt hitta och sätta i kolvar med lagom kolvspel. Stålfoder kommer INTE att gå av!

Med detta skulle merparten av alla skumma motorexplosioner vara borta, ska man sen ha den att gå bra så blir man tvungen att ta till PowerCommandrar och/eller liknande för att komma runt alla EPA-idiotier.

F.ö påverkar inte "the fix" överhuvudtaget några vevstaksvinklar om ni nu beskriver "fixen" rätt, det enda som kan göra det är att byta vevstake till en längre.

Skulle jag nu uttrycka mej otydligt ber jag om burträsk och skyller på att jag i skrivande stund är full som en krokodil, Gonatt! =)

Edit: Jag hade en -09 "Asshole" som formligen exploderade i trakterna av 400 mil..... och det efter uppdateringskolvbytet.

Så med andra ord så skulle det vara så enkelt och en PC5 och stålfodra cyllarna.
Hade varit roligt att testa. Men då ska man nästan få skotern.
 

hotseat

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Gick du tillbaka till första motormappen eller kör
du med powercommander? Stod på deras hemsida
att dom rekommenderade att man gick tillbaka til första mappen
Jag kör med SLP Rör och powercommander och slps mapp som jag har gjort om rejält. Funkar bra som fan på min maskin iafall. Kanske orgmappen funkar bättre skulle vart skoj å testat. Men den går nog hårt ändå så de får nån annan testa
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
Alltså nu är det ju inte en hög men skit som man köper om man tittar på Assault -09
Har haft min i 2 vintrar utan några större problem. va inne och mappade om den då det hade kommit nån ny mapp. men sen dess så har jag bara tankat och kört.
Visst.. många har rasat. Men många har inte gjort det heller..
jag mappade om min 08 till nyaste mappen (gick bra före, lika bra efter? ev fetare på topp) monterade pc5 + slp (gick på ännu bättre, detta är närmast ett måste för dessa motorer!!!) och justerade (snålade ner lite -13% på toppen.) (variator mums!!) går hur fint som helst.. Får man bara upp varven över 8000 så HERREJÖSSES! varvar ut på ca 8250 nu med kall pipa, kan tänka mig 8350 med varm.. nu återstår bara att dekaltrimma!

BROFIST
 
Last edited:

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
jag mappade om min 08 till nyaste mappen (gick bra före, lika bra efter? ev fetare på topp) monterade pc5 + slp (gick på ännu bättre, detta är närmast ett måste för dessa motorer!!!) och justerade (snålade ner lite -13% på toppen.) (variator mums!!) går hur fint som helst.. Får man bara upp varven över 8000 så HERREJÖSSES! varvar ut på ca 8250 nu med kall pipa, kan tänka mig 8350 med varm.. nu återstår bara att dekaltrimma!

BROFIST
Har haft min Assault 2010 i två år o är riktigt nöjd. Har aldrig haft tvekningar eller nåt annat. Har funkat bra med alla flashar från Polaris. Har nu lagt in sista "skandinavien" flash mars 2011. Har hela tiden kört map switch o pc5 vilket inneburit att jag haft polaris flash i läge 1 och sedan haft en egen moddad i läge två. Nu med den sista polaris flashen har jag svårt att märka skillnad trots att min egen är nedsnålad på topp. Kanske är lite vassare.
Polarens 09 har rullat 450 mil utan problem.
Dock så ser man på blocket att det är många 09:eek:r med nyrenoverade motorer.
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Indydan har ju släppt en motor till 800cfin som han ger 5 års garanti på allt utom kolvsmältning pga för snålt ställd soppa, enligt han är det för korta stakar som är problemet...men herre jösses 5k usd+frakt, tull och moms, det är ju lika att köpa en 13 på en gång
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Om nån är intresserad...? Efter att ha fått nattsömnen förstörd av alla skriverier på diverse forum så gjorde jag i helgen en egen "update" på min -09 SB 800. Den hade då gått 559mil varav 370 mil efter garantiuppdateringen med dubbelringskolvar. Efter senaste mappningen 2011 så har den gått klockrent utan några som helst konstigheter men... Jag har alltid tyckt att den har haft ett odefinierbart högt mekaniskt ljud från motorn och vibrerat en del på tomgång. Efter goda erfarenheter av Wössners kolvar i endurohojarna så började jag med en research kring dessa. (RK:tek använder f.ö. Wössner-kolvar i sina kit.)
Jag har goda kontakter i vårt östra grannland med en Polarisverkstad som sitter inne med mycket kunskap. När jag hörde om dom kunde få fram W-kolvar till min skoter så visade det sig att fr.o.m. denna säsong så har man gått över till att enbart använda Wössner till CFI 800. Vidare så berättade man att motorerna man monterat kolvarna i gick mycket tyst och "mjukt".
I helgen så har jag då i förebyggande syfte monterat in dessa tysk-kolvar i skotern och jag kan nu efter en provkörning på 6 mil konstatera att skotern ALDRIG har gått bättre!
Motorn är helt befriad från mekaniskt ljud på tomgång och man hör bara avgasljudet. Vibrationerna har minskat avsevärt.
Utan större vetenskaplig grund så upplever jag att motorn känns rappare och "mjukare" i gången. Om det hänger ihop med resultatet av mina jämförande mätningar mellan den nya och visserligen begagnade kolven vet jag inte men skillnaderna är: Wössner-kolven väger 67gram mindre och vikten är "centraliserad" kring kolvbulten. W-kolven mätt 24,5mm ovanför underkant har 0,11mm större diameter. Den har 0,23mm större diameter om man mäter ovanför kolvringarna.
Efter denna uppdatering så känner jag att jag kommer att sova gott ett tag framöver eller...? :bigsmile:
 

Attachments

Last edited:

P.L.R

Medlem
16 jan 2013
32
0
1
Yaskarpo, menar du verkligen att Po använder Wössner originalmonterat eller?

Har för övrigt monterat Wiseco i min -11. Delar helt din uppfattning ang mekaniskt "slammer", vibrationer etc. Den lägre vikten gör motorn både rappare o lenare(det tightare spelet har givetvis inverkan på det sistnämda)!
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Du får ursäkta om jag var otydlig men Polaris använder INTE Wössnerkolvar utan det är den Polarisverkstad som jag har kontakt med som sätter W. i maskiner som repas efter garantitidens utgång.