Assault -09 få ordning på motorproblemen? möjligt?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Ju mer jag läser om "the fix" blir jag övertygad att det verkligen fungerar. Sen en PC5 för att justera mappen så verkar det rulla på iaf om man tror på dem som testat "over there"
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Ja, det är många som kör med "fix kittet" om man läser på snowest. Dock finns det även de som har problem med det kittet. Jag kör en 2010 Assault m pcv o Slp rör och hat inte haft några som helst problem. Det är framför allt 09:eek:rna som har problem. Men även där finns det individer som gått närmare 1000mil utan problem samtidigt som några har skurit två gånger på 300 mil. Känns som att det är många faktorer som spelar in som att i alla fall de tidigare mapparna var snåla i mellan registret, kolvspelsproblem, spridarproblem mm.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Ja, det är många som kör med "fix kittet" om man läser på snowest. Dock finns det även de som har problem med det kittet. Jag kör en 2010 Assault m pcv o Slp rör och hat inte haft några som helst problem. Det är framför allt 09:eek:rna som har problem. Men även där finns det individer som gått närmare 1000mil utan problem samtidigt som några har skurit två gånger på 300 mil. Känns som att det är många faktorer som spelar in som att i alla fall de tidigare mapparna var snåla i mellan registret, kolvspelsproblem, spridarproblem mm.
Du får gärna länka till tråden på snowest där det står om dom som haft problem.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Min 09a har inte haft nå tvekningar eller nåt men sen skar den. Och de e samma problem som serie 3 rotax motorer att dem blir för varm i kolvtoppen och då åker kolvringsstiftet in i kolven och då snurrar ringen runt och händer nå dumt.. haha
Går hur fint som helst nu..! Jag rengjorde spridarna och montera pc5!
Skotern har gått 770 mil nu.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Du får gärna länka till tråden på snowest där det står om dom som haft problem.
Det är ju bara att söka på typ "the fix" så hittar du massor av info och erfarenheter. Blir ju lite missvisande med detta kit om man tex uppgraderar med kittet efter låt säga 2-300 mil. Om skotern rasar efter 50 mil är ju frågan om det är kittet eller om motor redan var påväg att rasa innan kittet installerades.
Även om det funkar bra känns det ju skapligt dyrt då man säkerligen inte får mer för skoter vid försäljning här i Sverige då det inte har marknadsfört det här. En Polaris tekniker jag pratade med förra vintern hade aldrig hört talas om detta kit. Som vanligt är det bara forumsnördar som får nys om problemlösare. Precis som de gulas remproblem:)
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Det är ju bara att söka på typ "the fix" så hittar du massor av info och erfarenheter. Blir ju lite missvisande med detta kit om man tex uppgraderar med kittet efter låt säga 2-300 mil. Om skotern rasar efter 50 mil är ju frågan om det är kittet eller om motor redan var påväg att rasa innan kittet installerades.
Även om det funkar bra känns det ju skapligt dyrt då man säkerligen inte får mer för skoter vid försäljning här i Sverige då det inte har marknadsfört det här. En Polaris tekniker jag pratade med förra vintern hade aldrig hört talas om detta kit. Som vanligt är det bara forumsnördar som får nys om problemlösare. Precis som de gulas remproblem:)
Tycker mig nästan läst alla trådar där men inte hittat någon som rasat med kittet, förutom killen som fått märken av kolvringarna på sin omnicasilade cylinder.
Visst kan det vara så att man inte får mer för skotern vid ev försäljning, men kostnaden för kittet är ju inte så stort i sammanhanget egentligen. (skoter som intresse kostar pengar) :D

edit.

hittade någon som rasat nu! dock hade han kört 400 miles innan han monterade, så ev var skadan redan skedd. fast det är det ingen som vet :(
 
Last edited:

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Mailat lite med PMSPOLARIS som säljer kittet, det är tydligen rekommenderat att även nicasila om sina cylindrar innan montering. Då dom endast sett 2 % som inte varit i behov av det.

Även 2-3 som rasat motorn med kittet påstod han, dessa hade monterat kittet själv samt hoppat över att nicasila om cylindrarna.

2500 sålda kitt endast 2 till sverige :p
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Och nu när det då är så stort "problem".. Varför har inte fler i Sverige köpt kitten?
Eller är vi bara tjurskalliga och monterar pc och gasar vidare?
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Har en vän som är sugen på en assault 09, han är dock väldigt skeptisk till motorn vilket är berättigat förstås men är det verkligen så illa som att köpa grisen i säcken? Man får räkna med ett ras helt enkelt?? Och det kan likväl hända på 10mil som på 500?

Att maskinerna som har bytta grejor på garantin får samma prylar monterade igen och att Polaris har uteblivet med en problemlösning känns ju helt sjukt detta skulle jag då aldrig acceptera som förste ägare.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Alltså nu är det ju inte en hög men skit som man köper om man tittar på Assault -09
Har haft min i 2 vintrar utan några större problem. va inne och mappade om den då det hade kommit nån ny mapp. men sen dess så har jag bara tankat och kört.
Visst.. många har rasat. Men många har inte gjort det heller..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, kikade runt mkt när jag hade min 09a, känns i mina ögon som att nya mappen (eller pcv) och ett par wiseco kolvar med bättre toleranser bör ge en bra motor. Många har åkt slp-rör på den snåla original mappen och havererat pga det.
Stort kolvspel och snål mapp med risk för spikningar är ju att be om problem. Sålde min 09a utan pcv men med slp på och gissa vad som hände killen efter 30 mil...
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Och nu när det då är så stort "problem".. Varför har inte fler i Sverige köpt kitten?
Eller är vi bara tjurskalliga och monterar pc och gasar vidare?
Stort problem måste man väl kalla det, nästan varenda på blocket är ju renoverad eller har utbytt motor.
Så inte är det bara några måndags ex, men som monno skriver så verkar väldigt få veta att detta "fix" erbjuds.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Alltså nu är det ju inte en hög men skit som man köper om man tittar på Assault -09
Har haft min i 2 vintrar utan några större problem. va inne och mappade om den då det hade kommit nån ny mapp. men sen dess så har jag bara tankat och kört.
Visst.. många har rasat. Men många har inte gjort det heller..

Visst finns dom som kört 800 mil utan problem. Men väldigt många har fått stora problem redan vid 300 mil eller innan det. så att bara köra med den som den är, har man nog en tickande bomb och att sätta dit "the fix" efter flera hundra mil lär inte hjälpa om skirtarna redan börjat spricka.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Har en vän som är sugen på en assault 09, han är dock väldigt skeptisk till motorn vilket är berättigat förstås men är det verkligen så illa som att köpa grisen i säcken? Man får räkna med ett ras helt enkelt?? Och det kan likväl hända på 10mil som på 500?

Att maskinerna som har bytta grejor på garantin får samma prylar monterade igen och att Polaris har uteblivet med en problemlösning känns ju helt sjukt detta skulle jag då aldrig acceptera som förste ägare.
Lite som att köpa grisen i säcken, man får nog räkna med ett ordentligt haveri eller ha det i tanken om man köper en. Ang Polairs så är det förjävligt att dom inte fixat skotrarna eller att dom nu kastar i den nya 800 motorn. Men kostar väl för mycket pengar tycker dom.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Så det är bara att gå ut i garaget och riva maskinen då och kolla om skirtarna börjat spricka..?
Och har dom inte det så får man väl gasa vidare.
Stå och kosta på utifall att känns ju lite trist.. Visst OM den dagen kommer då den säger upp sig så kanske det är värt det i förväg.. men tyvärr så vet man ju inte det förns överhand.

Tycker man kan säga att vad man än köper för skoter så vet man ju aldrig vad man har köpt tills man kört sig less/skruvat sig less och såld iväg maskinen..

Hur ser det ut med ras på andra sidan då? Har största delen av dom oxå rasat/blivit uppdaterade och är tickande bomber?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Så det är bara att gå ut i garaget och riva maskinen då och kolla om skirtarna börjat spricka..?
Och har dom inte det så får man väl gasa vidare.
Stå och kosta på utifall att känns ju lite trist.. Visst OM den dagen kommer då den säger upp sig så kanske det är värt det i förväg.. men tyvärr så vet man ju inte det förns överhand.



Tycker man kan säga att vad man än köper för skoter så vet man ju aldrig vad man har köpt tills man kört sig less/skruvat sig less och såld iväg maskinen..

Hur ser det ut med ras på andra sidan då? Har största delen av dom oxå rasat/blivit uppdaterade och är tickande bomber?
Det finns en tråd på snowest som handlar om rasade 09-10:eek:r. Det är inte många 10:eek:r som rasat vilket tyder på att uppdaterade cylindrar samt senaste mappen givit en mer hållbar motor.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Så det är bara att gå ut i garaget och riva maskinen då och kolla om skirtarna börjat spricka..?
Och har dom inte det så får man väl gasa vidare.
Stå och kosta på utifall att känns ju lite trist.. Visst OM den dagen kommer då den säger upp sig så kanske det är värt det i förväg.. men tyvärr så vet man ju inte det förns överhand.

Tycker man kan säga att vad man än köper för skoter så vet man ju aldrig vad man har köpt tills man kört sig less/skruvat sig less och såld iväg maskinen..

Hur ser det ut med ras på andra sidan då? Har största delen av dom oxå rasat/blivit uppdaterade och är tickande bomber?
Du har helt rätt i det där med att köpa skoter, man vet aldrig vad man fått, men då finns det ju vissa märken,årsmodeller, modeller som är mer benägna att gå sönder än andra vissa år.
väldigt många som rasat på andra sidan också, 10 håller väl längst i och med dom tjockare skirtarna men lider väl egentligen av samma problem som de tidigare. Så 10ans cylindrar är inte lösningen på det hela heller. dessa passar inte heller rakt av i 09ans block utan att man bearbetar det för att dom ska gå ner.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Någon som har koll på vad som händer om; man har tecknat en polaris motorfärsäkring och kör orginal och har servat enligt plan och råkar ut för ras (fabrikationfel). Får man ersättning?? Borde vara så va..?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Någon som har koll på vad som händer om; man har tecknat en polaris motorfärsäkring och kör orginal och har servat enligt plan och råkar ut för ras (fabrikationfel). Får man ersättning?? Borde vara så va..?
Du får en ny motor via motorförsäkringen.
Så var det iaf för en "bekant" till mig