BöleBoondockers F6 Mountain special

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag säger inte att den inte tål vatten, jag har frigolit som flyelement i min brygga. Men dom tar åt sig en del vatten. Styrolyt är mycket styvare, tätare och 100 procent vattentålig. Sen smular den inte sönder som frigoliten och är lätt att jobba med. Finns på vilken byggandel som helst..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jag säger inte att den inte tål vatten, jag har frigolit som flyelement i min brygga. Men dom tar åt sig en del vatten. Styrolyt är mycket styvare, tätare och 100 procent vattentålig. Sen smular den inte sönder som frigoliten och är lätt att jobba med. Finns på vilken byggandel som helst..
Frigolit som ligger i vatten som på en brygga kan jag tänka mig suger vatten, men inte som en skoterdyna.. kommer ju inte direkt att vara i kpntakt med vatten.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Jag byggde min dyna av isolirings frigolit samma ämne som du har på bilderna, sen drog jag bara 2 lager med sittunderlag sen klädsel över det, vart skitbra om du frågar mig
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Kung! Jag kommer ha 44mm tjock riktigt "dyn" skumgummi på ovansidan på min. Sama som sitter i Nordic Gyms dynor, Lite fördelar ska man ju ha av jobbet=)
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Nån som har nåt bra förslag på ett hyfsat fast skumgummi till dynan? Den från Nordic Gym va alldeles för stel och hård. Hade 88mm tjock med det och det kändes direkt att det skulle bli jobbigt. Funkar det med vanlig skumgummimadrass eller blir det åt helvete för mjukt och bottnar direkt? Frigoliten i sig är ju mest bara hård den så den hjälper ju inte komforten direkt...
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
bossdynorna har väl ingen vaddering vad jag vet, det kanske funkar utan? Annars kan du ju alltid besöka en tapetserare, du vet en sån som klär om stolar, bilsäten etc och tigga en snutt..
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det finns ju olika "hårdhet" på skumgummit så besök nån som jobbar med sånt och känn och kläm så du hittar det du vill ha
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Nä Love, det är jag för gubbig för. Har vart till 2 olika tapetserare idag och fått låna lite olika bitar... 3 saker har jag lärt mig idag, 1. Det är en jävla skillnad på densiteten på skumgummi beroende på vad det ska användas till. 2. Det är även en jävla skillnad på olika newtonmeter tryck som skumgummit pallar med. 3. Skumgummi av bra kvalité är sjukt dyrt!
 

Love

Aktiv medlem
15 dec 2010
90
0
6
Bollnäs
känns som att jag ska konsultera dig då om jag får för mig att byta stoppning i min dyna! Den stoppning som är på Nordic grejorna är den ruskigt stumm? Jag är ju bra mycket fetara än dig så då kanske det funkar med stummare!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
känns som att jag ska konsultera dig då om jag får för mig att byta stoppning i min dyna! Den stoppning som är på Nordic grejorna är den ruskigt stumm? Jag är ju bra mycket fetara än dig så då kanske det funkar med stummare!
Det beror på hur man ser sig de.. Jag är 190/105 och med dubbla nordik skum på 45mm på stumt underlag så rör sig detundre lagret inte alls så mycket på sig, så dom är ganska hårda.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Nu är dynan stoppad iaf. Den vart lite hård men det får väl duga. Inte direkt så jag planerar på att banta så=) Det vart ett lager med 10mm kallskum med som hade 44kg/m3 195nm om det säger er nåt. Sen vart det 3 lager rosa liggunderlag. Det va det mjukaste men tjockaste av de 4-5 olika liggunderlagen jag titta på. Inga bilder, men det kommer väl imorgon.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Lite efter, men här är dynan innan den åkte in på tapetseringen. Har inte fått den än, men till veckan hoppas jag.

 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
för att få så bekväm dyna som möjligt skulle du ha köpt en gammal skoter dyna å tagit stoppningen från den och klätt den med galon, alla som har haft galonbraller i yngre dar känner ju till att dom inte suger igenom vatten... Lycka till iaf mycket fint och proffsigt bygge! :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Galon blir ju även väldigt halt. Då jag byggt dynor tidigare har jag blivit avrådd från att använda galon. Blir väldigt halt av smält snö på galon.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
lägg dubbla lager med Konstläder där et slits och enkelt där det ej behövs, fungerade för mig iaf,
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
GbEbE: Hade jag viljat haft en supermjuk och hal dyna så hade jag gjort så, nu ville jag ha den såhär så nu vart det såhär=) Har dock inte bestämmt mig vad det ska vara för färg på den än, ska den va helsvart, svart med röda sömmar, svart och röda fält? Ska åka in till tapetseraren på måndag då jag vet att han inte har börjat med den än och diskutera hur det ska bli.