Blåsjön/jorm

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Alldeles förjävligt.. Den 27:e var vi upp ifjol och då gick plogkanterna över takhöjd på dragbilen. I år lyckades vi boka in hela nyårshelgen (29-1) och hade räknad med kanonkörning, men nu blir det väl nå jävla stubbkörning

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Ska också upp över nyår och såg ju ut som de skulle komma lite snö då, men nu har dom ändrat den prognosen också.. Västliga vindar tack!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Hemkommen efter en tung helg, föret helt klart över förväntan. I själva byarna Blåsjön och Jorm låg det tyvärr bara 3-4 decimeter men så fort man letar sig upp på höjderna och lite mer kuperad terräng händer det grejor med snödjupet! På blåsjöfjället och ner mot Vållan hade vi faktiskt riktigt fin körning! Såklart varierande djup och bärighet, men med tanke på vad det är för ställe vi pratar om så är jag nog tillbaka inom några veckor igen.

Det väntas ju trots allt någon meter till på sina håll om man skall lita på tidigare år...

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Antonol : Hur såg det ut nere vid trädgränsen? Alltså inne i skogen? Om man jämnför med fjället där bilderna är ifrån :)

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
[video=youtube;hqagWJJPId0]http://www.youtube.com/watch?v=hqagWJJPId0&feature=youtu.be[/video]

Färsk video från Jorm..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Tycker då inte föret var så imponerande, men det är inget ovanligt om man ser tillbaka något år.
Nu var vi aldrig bort mot blåsjöfjället och dalgångarna där borta. Men som man även ser på videon så är det inte mycket till snö än, men om någon vecka så lär nog snön ha kommit.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tycker då inte föret var så imponerande, men det är inget ovanligt om man ser tillbaka något år.
Nu var vi aldrig bort mot blåsjöfjället och dalgångarna där borta. Men som man även ser på videon så är det inte mycket till snö än, men om någon vecka så lär nog snön ha kommit.
Nääe inte jättemycket snö, på vissa ställen kan man sjunka ned till knän/låren men även där det är hyfsat med snö är det rätt hård skare.
Hoppas pudret börjar falla för det som ligger nu blir nog bra botten.

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
jag åker upp på fredag och ska köra ! Ids inte vänta längre på att det ska komma mera snö!! Hoppas de kmr mkt snart då ja kmr spendera nästan varje helg där!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ca 75 cm i dalgångarna, fläckvis över metern i ravinerna.
Ok före efter förutsättningarna, men inte mycket mer.
Väderprognosen kommande tiden ser iaf lovande ut! :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Ca 75 cm i dalgångarna, fläckvis över metern i ravinerna.
Ok före efter förutsättningarna, men inte mycket mer.
Väderprognosen kommande tiden ser iaf lovande ut! :)
Meteorolog asker spår att det kommer ca 30cm snö det kommande dygnet! Så det verkar ordna upp sig, sen kommande vecka ser det mycket bra ut :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Efter tips från Metso kollade jag långtidsprognosen häromdagen...man blir nästan religiös!
80 cm dom närmaste två veckorna, om du ska upp vecka nio blir säkert Metso glad Asker-jag ska upp tillsammans med en släkting som inte kört skoter på tio-tolv år. Han ska dessutom få glädjen att köra min Nytro, så jag gissar att det är risk för ganska basic körning då. Och mycket bärande av Nytro...

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
hahaha! Tobbe jag önskar att det kmr äckligt mkt snö då så att du får bära hela dagarna och spara smultronställena till mig!!

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sluta nu! Får ju panik! Åker inget denna helg, SkoterEvent nästa helg och helgen därpå åkte man på jour. För låång tid!

deiberr

Medlem
15 sept 2012
36
0
1
Stockholm
Blir förmodligen så att jag åker upp på onsdag... hoppas vädergudarna har spottat ner lite snö tills dess...

Om man vill hyra stuga billigt där uppe, vart ska man bo då?
någon som har nå bra tips?

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Va glada att ni inte bor i norra värmland, finns knappt så det täcker gräset. Gör inte det heller på alla ställen
Kan nog gå ut och mäta 7-10 roliga cm. Nästam så man vill ha sommar igen

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Blir förmodligen så att jag åker upp på onsdag... hoppas vädergudarna har spottat ner lite snö tills dess...

Om man vill hyra stuga billigt där uppe, vart ska man bo då?
någon som har nå bra tips?
Stugbyn i Blåsjön kostar väl ~600:-/natt för 5-bäddsstuga. Eller om det var 6-bädd..?
Då är det riktigt rejäla stugor.

Alt Korpens öga i Jorm, där har dom riktigt bra mat och bar också...

Finns mer ställen också, men där har du en start iaf.