Bli stoppad med turbo.

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Skulle säga helt beroende vilken konstapel de är ena släpper efter nykterhetskoll en annan kan säkerligen spåra ur och babbla om regbesiktning och annat. Så att sitta på ett forum och säga att de går bra funkar inte.
 
J

Jona$

Ser att ena nytron har bara på tunneln, hur gick det. Och är detta vid njurunda?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Helt rätt med dryga böter för slutburkar, det ska kosta att ha en jävla trumpet i avgasröret! Jag lastade av min skoter samtidigt som polisen på Myre i lördags, ställde självklart upp på en kontroll och blåsning frivilligt! Dom första tre yngre killarna de stoppade såg dock inte så glada ut... tror inte den första ens hade någon nummerskylt på skotern vad jag kunde se, skulle inte förvåna mig om någon av dem åkte på böter för slutburk med :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ser att ena nytron har bara på tunneln, hur gick det. Och är detta vid njurunda?
Skoterstugan som ligger mellan Härnösand och Ramvik ovanför Älandsbro.
Nummerplåten slutade med ett påpekande, det "roliga" var att han hånade mig över att placeringen var "så skitful" när vi mötte upp på morgonen-och enda anledningen till att jag satte dit den kvällen innan var för jag skulle till Åkersjön senare under veckan.
Kör faktiskt normalt utan på Nytron bara för att det inte finns ngn placering som inte ser helt idiotisk ut.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
ställde självklart upp på en kontroll och blåsning frivilligt!
Ursäkta om det låter drygt, men vem ställer inte upp på en blåskontroll frivilligt om man vet med sig att man inte riskerar straff? (Läs: Kör nykter)
Jag ställer alltid upp på nykterhetskontroller, men ska medge att det funnits ett par tillfällen där det inte riktigt varit varken självklart eller frivilligt...har dock aldrig blåst annat än grönt-men man är inte sååå kaxig oavsett vad fordon man kör om man vet att man drack fyra glas vin kvällen innan, hur pigg man än är på morgonen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Skulle säga helt beroende vilken konstapel de är ena släpper efter nykterhetskoll en annan kan säkerligen spåra ur och babbla om regbesiktning och annat. Så att sitta på ett forum och säga att de går bra funkar inte.
Alldeles riktigt!
Precis som när man besiktigar bilen hos bilprovningen-bara för att den fina helbilsgodkända bilen blev godkänd förra året med dom där superfräna 20" fälgarna, betyder det att det ÄR godkänt.
Det betyder bara att han som besiktade vid den året inte såg det som ett trafikfarligt problem och kort sagt sket i det.

Det var en parallell, vi ska inte blanda in bilar i tråden också...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Klart det ska vara böter, måste dock inflika, roligt att många som åkt med trippelrör, turbos osv klagar.
Sten i glashus?
Nu har jag iofs kanske uttalat mig direkt negativt men kan säga att jag t.ex hatar min slutburk.
Hade jag kunnat kombinera oem burken med turbon hade jag gjort det alla dar i veckan...

Men ja Asker vet man aldrig vart man har ;)

Och f.ö så ja precis som stecka säger, regelverket säger en sak men allt slutar i vilken konstapel man stöter på...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nu har jag iofs kanske uttalat mig direkt negativt men kan säga att jag t.ex hatar min slutburk.
Hade jag kunnat kombinera oem burken med turbon hade jag gjort det alla dar i veckan...

Men ja Asker vet man aldrig vart man har ;)

Och f.ö så ja precis som stecka säger, regelverket säger en sak men allt slutar i vilken konstapel man stöter på...
Jag tycker att det är en jäkla skillnad om man har slutburken för effektens skull. (T.ex ett turbobygge) Däremot som ovan skriver att han vill ha frekvensen i ljudet. Då menar han att ljudet hörs längre och därigenom retar fler. Då tycker jag inte att det är acceptabelt.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Kör med original burken på sxr:n men den lever om rätt fint ändå nu då det verkar ha blivit ett extra hål igenom den. Polisen sa inget om det men nog fick man böter för att man för tillfället var utan ruta där regskylten sitter. Hade fraktat skotern på släp och den hade gått sönder veckan innan men det kvitta och ja, det har de rätt i.
Fast höll på att skratta ihjäl mig då de började anklaga mig för att skotern verkar vara suspekt och de tror jag hade stulit den. Helt ärligt så var jag tyst och tänkte se hur länge de skulle hålla på. 5 min senare så påpekade jag att de kunde ju slå på chassi numret.
Haha svårt att inte skratta högt då, sen när de ringde in så hittade inte personen i telefonen numret så man var smått less på deras kompetens efter en halvtimmes diskussion. Löste sig och de ringde dagen efter och bad om ursäkt.

Ska ta ett snack med grannen(polis) å höra vad de gör när de möter en skoter med turbo.
 

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Skulle aldrig någonsin skriva på en bot om DB nivån. Har gjort det en gång på bil, ska läggas till att i lagboken står det "Motorfordon". För ett av kraven för att utföra en regel riktig db-mätning är att fordonet ska stå på en plan. Utan hinder och snö/is fritt 50m i diameter runt.

För kan man inte sätta dit mc åkare som kör raka rör. Så då känner jag mig inte de minsta orolig. Sen får man tycka vad man vill om pipor hit och pipor dit, men det går inte att bötfälla med hänvisning till för hög DB nivå enligt lagbok.

Och alla paragrafryttare kommer ju förmodligen hoppa på mig nu, men ta istället då och gör som jag. Och leta upp denna paragraf och läs själv får vi se.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag tycker att det är en jäkla skillnad om man har slutburken för effektens skull. (T.ex ett turbobygge) Däremot som ovan skriver att han vill ha frekvensen i ljudet. Då menar han att ljudet hörs längre och därigenom retar fler. Då tycker jag inte att det är acceptabelt.
Jag tycker det är ingen skillnad om man har den för effektens skull eller för ljudet, du har fortfarande en skrikburk. Det är ljudet som stör folk inte tanken bakom köpet och installationen av burken
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har både pipa och slutburk på min iq 440/800.

Låter som satan ibland.

Men skotern funkar ju knaon, så jag klagar inte.

Gällande byte av styrhöjare osv så vill jag minnas att skotern är helfordonsgodkänd, (vilket i princip borde betyda att du inte ens får byta ruta utan en regbesiktning?)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
isf borde jag inte få sätta dit klick-on dubbeldynan heller eftersom det står att fordonet är utformat för en förare?

Borde ju inte ski-doo sälja dubbeldynan osv kan man tycka.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
isf borde jag inte få sätta dit klick-on dubbeldynan heller eftersom det står att fordonet är utformat för en förare?

Borde ju inte ski-doo sälja dubbeldynan osv kan man tycka.
Det är helt riktigt, du får enligt lagens synvinkel inte skjutsa på din skoter-varken med eller utan click-on dyna.

När det gäller slutburk så behöver inte Polisen luta sig mot ngt db-krav för att kräva regbes och utfärda böter. Står det instansat med stora bokstäver "Speedtech", "Tikka" osv på sidan av burken, så räcker det med att Polisen är insatt såpass att han kan konstatera att skotern varken är av fabrikatet Speedtech eller Tikka för att ha nog på fötterna...då är den inte längre i originalutförande helt enkelt.

Jajjamen, jag sitter i ett växthus och skjuter med hagelgevär, med tanke på Turbokonverterat osv.
Är fullt medveten om det, belyser bara faktum att om man inte kör std är det fullt möjligt att bli bötfälld.
Om man sedan tycker att Polisen är en fjant eller idiot som prioriterar att rapportera en sån sak är helt oväsentligt-han gör sitt jobb, och det får man bara leva med.
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Ang. reg skylt så är det mycket märkligt, jag ringde trafiksäkerhetsverket och pratade
med en som sa att han hade väldigt svårt att tro att man kunde bli bötfälld för att
reg. plåten satt på "fel" ställe.
Han faxade en utskrift som handlade om regskyltar på traktorer och terrängfordon och
där stod det att om det föreligger några oangelägenheter så får den annbringas på annan
väl synlig plats.
Jag har själv inte pratat med någon polis om detta men det skulle vara
intressant och höra.
/Magnus.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Pratade precis med pappa som hade tagit bägge ärenden med en av våra lokala polismän (2st).

Han påstod att så länge du har regg. skylt på skoten, hjälm eller förnuftig hastighet, är nykter och brukar ett vårdat civiliserat språk så får skoten din låta lite illa (förutsatt att man inte provocerar inne i samhället eller grillplatser) eller ha stressfläkt som dom annars tyckte var lite mysigt.
Dubbeldyne frågan berömde han eftersom dom inte gillade när det skjutsades på singeldyna, så där var det inga problem.

Det var helt andra saker de ville få bukt med, körning efter vägar i samhället onödigt fort.
Skrikpipa/raceskotrar som kör där dom stör (raceskoter utan papper var alltså inte hela världen om du kör som folk) Vi åker i en liten håla, jag vet!
Körning på plantat och skogsbilväg som har avseende att bli plogade.

Vad pappa förstod så hade den ena en trippelpipig och den andre en viking.

Tror att polisskotern är en widetrack 500.

Vad lagen säger och vad som händer vid ett möte ska jag dock hålla osagt.