Bli stoppad med turbo.

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
all buskörning i kombination med dessa jä... slutburkar kommer att bli ett alvarligt problem för skoteråkningen i framtiden tyvärr
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Återupplivar tråden. Alla verkar vara så fast i att snacka om fjortisburkar, klassas det verkligen som turbo? Nu till min fråga, någon som vet om man får böter för turbo? Hur får man den laglig? Bara köra in på besiktning och betala en summa pengar?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Återupplivar tråden. Alla verkar vara så fast i att snacka om fjortisburkar, klassas det verkligen som turbo? Nu till min fråga, någon som vet om man får böter för turbo? Hur får man den laglig? Bara köra in på besiktning och betala en summa pengar?
Man får riva bort alla turbogrejer och besiktiga om den.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Och då får man köra med turbo lagligt? Fast den är besiktad utan?
All trim är lika olaglig, oavsett om det är pipa, slutburk eller turbo.
Och vad är det som är svårt att förstå?
Besiktigar man fordonet orginal / otrimmat, hur kan det göra det lagligt att köra trimmat sedan?
Ombesiktning görs för att man blivit tvingad till det, och enda sättet att få den godkänd är att återställa den till orginal.

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Vad jag undrar över är just biten med matta, styrhöjare, slp skidor, extra dyna m.m. Är ju "original" tillbehör i katalogen som sitter monterat på maskinen vid leverans från ÅF vid nyköp å användande av t.ex snowsheck.. Hur kan det då vara olagligt?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
går det överhuvudtaget typa om en maskin? sfro besikta en skoter med turbo medgodkänd effekt och bromsar? kanske borde vara något för beslutstagarna att kolla på.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
HEJ
jag kommer att posta det svar jag fått av transportstyrelsen i fler än en tråd, iom att denna fråga eller och liknande äger rum samtidigt här på forumet.


Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fråga: Hej
Jag har några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det gäller
helfordonggodkännande och snöskotrar.

Som jag har förstått det så har snöskotrar registrerade efter 1998 i Sverige
kravet att de ska vara helfordonsgodkända eller typade så att de är helfordonsgodkända.

Detta har jag förstått/tolkat som att man inte får höja styret, eller byta
matta, eller byta dyna, eller montera xeonljus, eller byta delar i variatorn, eller byta
motor för den delen, eftersom att snöskotern är typbestämd och får inte förändras.

Har jag förstått detta korrekt?

Stämmer de så att dessa regler inte gäller för snöskotrar registrerade innan
1998 i Sverige?

Får man byta dessa ovan nämnda detaljer på en snöskoter ifall den togs i bruk
och registrerades innan 1998?

Finns det någon gräns för var man måste stanna upp vid utbyte av delar?

Exempel A:

En 2008 års Skidoo Renegade får en krokig A-Arm efter en krock. Nya A-armar köps
begagnade via blocket. Dessa är ifrån en Skidoo summit, och passar men gör
spårvidden 15cm smalare.

Detta exempel ovan är alltså olagligt, eller rättare sagt man bryter imot
helfordonstypgodkännandet och fordonet beläggs med körförbud?

Exempel B:
En 1995 år Arctic Cat Snopro får en krokig A-Arm efter en krock. Nya A-armar köps
begagnade via blocket. Dessa är ifrån en Arctic Cat Mountain Cat, och passar men gör
spårvidden 15cm smalare.

Detta exempel är ifall jag har förstått det inte olagligt iom att fordonet inte
berörs av helfordonstypgodkännandet? Fordonet är blir inte belagt med körförbud?



Svaret:
Hej Jörgen !!!

Så här står det i fordonsförordningen SFS 2009:211

20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.

Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.


Enligt ovan är det alltså tillåtet att byta ut trasiga delar mot sådana som är likvärdiga med originaldelaran för att det ska klassas som en reparation och inte kräva någon ny registreringsbesiktning.

Det är alltså besiktningsföretagen som avgör om en det är fråga om en reparation eller förändring.




Med vänlig hälsning

Lars Rask
Tranportstyrelsen
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Fick svar idag ifrån trafikpolisen i samma fråga:

Hej! Det är inte lätt med att klura ut detta men jag ska försöka.

Till -98 så gäller bestämmelserna i föreskriften VVFS 2003:17 som handlar om terrängmotorfordon.

2001- så gäller föreskriften VVFS 2003:18 CE-märkt terrängskoter som i sin tur hänvisar till ett maskindirektiv 98/37/EG.

Mellan 98-2001 så fanns det både CE-märkta och enligt VVFS 2003:17.

I 2003:17 så kan man läsa sig till mer exakta bestämmelser som tex max höjd mellan sadel och styre men inte i maskindirektivet som har mer ett grundläggande tillämpbar hälso/säkerhetskrav med tillägg.

Som bevis för att terrängskotern uppfyller kraven i 98/37/EG så ska det finnas en CE-märkning på fordonet.

Att köpa begagnade delar är inget problem bara man inte gör förändringar som gör att man inte uppfyller kraven i VVFS 2003:17 eller 98/37/EG.Om du ändrar tex spårvidden så ska du göra en registreringsbesiktning för att då har du ändrat uppgifter som finns i registreringsuppgifterna på skotern.

En terrängskoter är inte helfordonsgodkänd som gör att det är "lättare" att byta eller ändra på delar men att man minst måste uppfylla kraven som finns i 2003:17 eller 98/37/EG.

Om man gör en teknisk förändring som kräver regbes så har man på sig 1 månad efter förändringen att utföra besiktningen.
Körförbud får du om du har fått ett föreläggande om kontroll eller registreringsbesiktning och ej utfört detta inom angiven tid, eller om det vid en flygande inspektion av polisen eller vid en kontroll/reg besiktning upptäcks fel som är farlig ur trafik eller säkerhetssynpunkt.

Hoppas du blev lite klokare och jag kan rekommendera dig att ta kontakt med reg killarna på bilprovningen om du har mer funderingar/frågor om detta ämne för dom håller på med detta dagligen. Mvh Esko



Esko Mäntyranta
Polismyndigheten i Norrbotten
Trafikenheten Luleå
Yrkestrafikgruppen
Bilinspektör
0702120007
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Hejsan !
Nu är det snart dags att damma av skotrarna igen :)
Och vad är det som gäller vid turbo konvertering etc.

Får man byta ut saker eller bygga om sin maskin ?
det är den stora frågan.

Vilka har tillsynsrätt i ärendet kring en snöskoter ??

Är det polismyndigheten,bilprovningen eller transportstyrelsen ??

Jag har själv en turbo skoter och blev stoppad av polisen som tyckte att den
inte överensstämde med registrerad uppgift.
Jag fick inte böter för jag hade inte gjort något lagbrott utan ett föreläggande
om en ny reg.besiktning. (som dom flest här på forumet fått)

Nu är det bara på det här viset att jag har tagit detta ärende till en högre
nivå.
I 6 månader har jag diskuterat med polisen,bilprovningen,transportstyrelsen och
dom vet inte vad dom ska göra.

Jag skriver inte allt som är sagt mellan dessa parter för det skulle
bli alldeles för långt men jag säger bara så här att det ser ganska
ljust ut för oss snöskoteråkare.

/Magnus.
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Jag lägger inte ut några papper här på forumet.
Jag personligen tror att polisen inte riktigt vet vad dom håller på med
i detta ärende.
När dom stoppade mig så frågade dom om jag hade turbo och jag
svarade självklart då frågade dom mej om jag hade trimpipa åxå :O :O

Så deras kunskap är väl inte på topp skulle jag tro !

Har du blivit stoppad Jonas ?
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Om vi säger så här :
Transportstyrelsen ska förse polisen samt besiktningföretaget med
rätt uppgifter vad som gäller kring en snöskoter likväl en 4 hjuling,
men vad händer om dom inte har tillsynsrätt i ärendet ??

Hur kan då polisen göra som dom gör ??
Och har man synpunkter så säger dom bara....Du får väl överklaga hos transportstyrelsen.
 
J

Jona$

Beror på hur man ser det, har haft en polishelikopter efter mig och svärfader i funäsdalen säsongen som blev, dom tappa bort oss och tog dom 3 dagar att hitta vår stuga och då hadde vi åkt hem och ingen fanns att fälla :p
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är 100 tals som pratar om alla alternativ mellan saftiga böter och ombesikning. Har dock aldrig sett några bevis för nått av detta? Någon som kan lägga ut en maskad böteslapp eller nått?

Vad gäller egentligen? I reggbeviset står det ju inte mycket förutom effekt mm?

Har suttit och läst lite i VVFS 2003:17 där står det en massa...,

I VVFS 2003:18 står det mer eller mindre ingen ting, kul att notera är att paragraf 8 förbjuder användning av "Larmannordning"?!?!?

98/37/EG är en byrokratisk orienterad text som gäller maskiner i allmänhet där det är svårt att läsa ut nått specifikt.

Var hittar man resten av infomationen som folk påstås få böter på. Tex styrhöjd, skidor, matta?

För helfordonsgodkända bilar så är det oftast inte nått problem att byta fälgar och däck så länge man håller sig till de godkända dimensionerna för respektive bilmodell.

Undrar hur det skulle gå om man driver ett eventuellt fall uppåt i rättvisan, för tex styrhöjare eller andra skidor?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är inte en tolkningsfråga.
Och bara för att man är polis har
man inte fri tolkninsrätt.
Precis, därför skulle det vara kul att ha mer fakta och om någon helt enkelt överklagar polisens beslut.
Till förvaltningsrätten kanske eller var man nu gör det?