Bli stoppad med turbo.

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Jag kan tillägga att det går inte fort,
dom måste tycka att jag är besvärlig. :)

Har varit i kontakt med yamaha scandinavien, mcxpress,
Polisen, transportstyrelsen, bilprovningen
Fortsättning följer!
 

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Hur går det? Är väldigt nyfiken på vad lagen kommer fram till.
Personligen tycker jag att skrikburkar skulle bötfällas med minst 10 000 i böter.
Låter fördjävligt illa, och hörs på mils avstånd.
Förstör för alla skoteråkare.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ja fy fan! Det var en idiot på en Ski-Doo med skrikburk eller rent av pipa utan burk på Skärsjön i Gravendal på Svenska Rallyt nu sist. Och puckot gick på pumpgas från lågvarv till maxvarv om- å om- igen hela tiden och han fatta inte att folk stirrade ilsket och irriterat på honom, utan antagligen trodde han att alla var imponerade.... Tror att flickvännen som åkte med insåg folks irritation, för hon såg ut att medvetet sacka efter ljudmarodören.
Så jag håller med om högljudsbestraffningen, men vill också gärna veta hur lagens långa arm ställt sig?
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Halojj !
Jag skrev tidigare att det såg ljust ut angående att montera extra tillbehör på sin
snöskoter men måste tyvärr meddela att det har blivit mörkt jäkligt mörkt :/

Eftersom det är tillverkaren/återförsäljaren som enbart kan besiktiga detta fordon och
bilprovningen bara fastställer identitet så har jag en fråga som kanske någon här kan svara på.

Hur kan det komma sig att ingen återförsäljare vill att vi ska få använda eftermarknadsprylar på våra
maskiner då transportstyrelsen tycker att det är en självklarhet att registreringsbesiktiga fordonet
när man har gjort en förändring av det ?

Tacksam för svar
Magnus.
 
Last edited:

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Vad menar du med att "ingen återförsäljare" vill att vi ska använda eftermarknadsprylar?

Vilka prylar menar du? Jag tycker det finns mycket att köpa, pipor, burkar, turbokit mm.

Problemet är att det inte kommer att gå att registreringsbesikta en skoter om man har gjort vissa förändringar.
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Självklart går det att lösa den biten, det är nämligen återförsäljarna som besiktigar detta fordon.
Bilprovningen gör bara en identitetskontroll , Dvs kontrollerar att det är rätt fordon
som du har med dej.
Bilprovningen har inget intresse av detta fordon eftersom det inte
är besikningspliktigt.
 
Reactions: hcrsweden

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
jag förstår inte vad du menar med att bilprovningen fastställer identitet.

Gör du en förändring på din skoter som t ex monterar turbo ska du registreringsbesikta skotern
Men det kommer inte att vara möjligt att t ex regbesikta en Viper med turbokit.

Har man monterat turbokit och blir stoppad av polis och det utförs flygande inspektion kan man bli förelagd om reg besiktning.
 
Reactions: hcrsweden

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Nej tyvärr är det inte många som förstår detta, men om jag säger
så här att bilprovningen inte utför besiktning utan att det är handlarna som gör
det blir ni klokare då ??
Bilprovningen ser bara att du har rätt fordon med dig
vid tillfället = identitets kontroll .

Men skit i det nu har vi fått en maskin som förhoppningsvis är godkänd
till 2017.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Du blandar ihop begreppen! Handlarna utför ingen besiktning.
Det är tillverkaren, genom generalagenten, som TYPAR skotern hos Transportstyrelsen, där bl.a buller, mått/vikt, effekt, etc noteras. - Då utfärdas ett typintyg där Generalagenten framgent tar ansvar att inga förändringar sker från fabrik. Ägare får ej heller göra betydande förändringar.
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Ditt inlägg handlade om eftermonterad turbo, byte av matta och skidor mm.
Det går inte förstå vad du menar med det du skriver! Jag tror inte att du riktigt har koll.

När en skoter genomgår en första registrering ska den vara på det sätt som Transportstyrelsen kräver.

Slätabjörnen skrev en bra förklaring på hur det funkar.

Gör du en förändring t ex höjer effekt, monterar turbo, byter avgassystem till ett med högre ljudnivå som gör att skotern skiljer sig från registrerade uppgifter ska den registreringsbesiktas.

Blir du stoppad av polisen och de gör en flygande inspektion kan du bli skickad till bilprovning för registreringsbesiktning.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
....Och där ska skotern då överensstämma med de uppgifter tillverkaren uppgivit vid godkännandet vid typningen.

Småsaker som en sketen styrhöjare, andra skidor, matta med högre kammar skiter dom nog i.
- Men som sagt, ändrad bredd/längd/effekt/ljudnivå tittas det på.