etanol konvertering

R

Robin

RotaX447: Det jag menar är alltså att om man bestyckar upp skotern för etanol burk, häller i bensin i en separat behållare, stryper etanolflödet och startar på bensin så kommer skotern att gå fett, chokar man, ja då går den ännu fetare. Risk för att du inte ens får igång skotern pga bestyckningen tom utan choke, dvs att man helt enkelt råkar sura ner den eller liknande.

Alt att man har bensin i en separat tank, frånskilljer etanoltanken, primar in bensin i förgasarna. Ja vist det funkar säkert, men även där gäller det ju att ha "kännsla för feelingen" så man inte surar ner motorn och så vidare..

Alltså det skulle ju i teorin funka, men hur jobbigt det blir i praktiken är det jag är skeptisk till emot.

Yamaha nisse: Samma sak dära, på en 4t med insprut skulle du ex kunna höja bränsletrycket och slänga i större spridare och göra en komphöjning. Men kvar står problemet med kallstart.

Jag tror helt klart att om man kommit på någon bra praktisk lösning med kallstart så hade alla nya skotrar gått på alkohol.

Bästa åtgärden är helt klart varmgarage/motorvärmare..
Finns ju också bensinvärmare, har dock ingenarning om hur dessa fungerar.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Vad finns att vinna... egentligen?"

Mer effekt.

En annan sak, map kallstart.
E85 på vintern är i själva verket är "E70/75", mao mer bensin just för att underlätta kallstarter. Ökningen av bensininnehållet gör stor skillnad för kallstarterna.

//
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
"Vad finns att vinna... egentligen?"

Mer effekt.

En annan sak, map kallstart.
E85 på vintern är i själva verket är "E70/75", mao mer bensin just för att underlätta kallstarter. Ökningen av bensininnehållet gör stor skillnad för kallstarterna.

//

Om de är så, så lär man inte behöva bestycka upp lika mycke? Vilket gör att den tar lite mindre soppa. För med E85 så tar skotern 35-40% mer soppa och då går de nästan jämt ut att köra på bensin som E85. Fast de kanske är små skillnader?
 
R

Robin

Med e85 ska motorn bestyckas upp ca30% (i själva verket 29,xxx%) varken mer eller mindre (möjligtvis mindre om man finjusterar).

På vintern blandas det i 15% (eller om det var 10%?) mer bensin, vilket också betyder att priset skjuter lite i höjden.
Men det är fortfarande inte tillräckligt för att du ska få igång skotern efter en kall natt på -20 och -10-15grader på dagen.
Tro mig, jag tycker att tom bilen är lite svårstartad vid kring +5, krävs oftast ett nyckelvrid för att leverera soppa, därefter ett till för att tända innan den hostar igång.
Ändå har jag en inbyggd kallstartsfunktion i min konvertering.

Det jag tycker skulle vara mest lämpligt för en skoter på sprit är just motorvärmare och/eller värmegarage, men det känns inte som någon praktisk lösning ute på fält..
Alternativt kan ju era förslag om separat bensinbehållaren fungera men jag tror då bara att det orsakar mer tjorv och problem i längden än vad det glädjer. Tänk exempelvis också på bensinen reagerar helt olik etanolen när du/ni gjort en komphöjning (vilket krävs om man vill ha ut någon effekt ur etanolen)

Låter kanske som om jag har helt emot etanolkonvertering på skotrar, så är inte fallet, men jag har hitills inte hört någon vidare bra utvecklad idée som hade funkat lika bra efter en natt i vamgaraget i stugan som en iskall natt ute i husvagnen eller uppe på fjället..
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
"Vad finns att vinna... egentligen?"

Mer effekt.

En annan sak, map kallstart.
E85 på vintern är i själva verket är "E70/75", mao mer bensin just för att underlätta kallstarter. Ökningen av bensininnehållet gör stor skillnad för kallstarterna.

//
Hur kan du få ut mer effekt när energiinehållet på etanol ligger på ca 45%mindre än vad bensin gör...
För att få ut samma effekt som vid bensin, måste du använda munstycken, även förgasare, som klarar av att tillsätta den extra mängd etanol.
Normalt är inte en bensinförgasare kalibrerad för denna stora ökning, den måste modifieras ganska mycket.
Sen kommer vi till nästa trappsteg; få denna extra mängd etanol att förbrännas, det går naturligtvis att t.e.x. förbättra tändningen, men hur och hur mycket ska gnistan komma i jämförelse med den ursprungliga tändkurvan, som är uppsatt för bensin...
Ska man experimentera med vätskor som inte motorn ursprunligen är tänkt för, ska man ha mycket, mycket goda kunskaper.
Så vad är fördelen med etanol?
 
R

Robin

E85 har ett högre oktantal (104ron) vilket givetvis gör att du kan höjja kompressionen utan spikningsrisk samt att etanolen har syre bundet i bränslet vilket ökar verkningsgraden gämtemot 95oktanig bensin.
Etanolen lämnar inte heller några större sotavlagringar i motorn samt kyler förbränninsrummen bättre än 95okt soppa.

Så ska man väl också näman priset om man nu värderar det så högt som alla verkar göra..

Att säga att en bensinmotor inte är gjord för etanol är väl att ta i lite väl i och med att 95okt bensinen innehåller 5% etanol..






Och hör jag någon dra upp historierna om bensinslangar som fräter sönder, packningar som vittrar bort osvosv så börjar jag nästan gråta..
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Hur kan du få ut mer effekt när energiinehållet på etanol ligger på ca 45%mindre än vad bensin gör...
energiinnehållet är ca 35% lägre i etanol

blandningsförhållande bränsle/luft skiljer sig mellan olika bränslen. Bensin ger optimal kraft vid 12,5:1 (bränsle:luft) medans (ren) etanol ger max vid 6,5:1

Förutsatt att mängden luft som motorn kan andas är konstant innebär det alltså att man måste tillsätta mer bränsle om man kör på etanol för att inte motorn ska gå tunt. Den här ökade mängden bränsle ger en motoreffekt som är högre än motsvarande för bensinen, även om etanolet i sig alltså har mindre effekt per liter. Baksidan av det här är alltså att det går mycket mer bränsle.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Att säga att en bensinmotor inte är gjord för etanol är väl att ta i lite väl i och med att 95okt bensinen innehåller 5% etanol..
lite av en halvsanning skulle man väl kunna säga, det som kan strula är ju att (ren) etanolen binder en del vatten och vattnet är inte kompis med rörliga delar i bränslesystem som har konstruerats för bensin. Kör man E85 så ska det väl inte vara några större problem eftersom det finns bensin som kan smörja de rörliga delarna. Lite mer slitage får man nog ändå räkna med.
Kapacitiva bränslemätare som finns i vissa bilar funkar illa med e85.
Sen kan man ju påstå att en motor som konstruerats för bensin har ett kompressionsutrymme som matchar bränslet....men om man har en turbo går det ju att lattja med laddtrycket så att det problemet övervinns mm
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jovisst etanolen minskar spikningsrisken, men vem har spikningsproblem, det är troligare annat problem med motorn isåfall.
Etanolmolekylen har en syreatom bundet till sig, skulle den påverka så mycket till effekten?
Nää, det är andra saker, som jag inte tar upp nu, tror jag gjort det tidigare.
Det är en annan sak med vissa andra vätskor, som ex. nitrometan, där får du effekt, men där frigörs/innehåller det mycket syremolekyler.
Priset: Om du måste öka mängden etanol för att få samma effekt som bensin måste du "mata" i den ca 210% mer... inte så lönsamt, om dom inte sänker etanolen till under 6 spänn.
Men kommer den att sänkas?:)
Nä inte när den har en högre tillverkningskostnad än försäljningsvärde, som är idag.
Att etanolen kyler bättre är en naturlig effekt av det hela, den får ju i sig 210% mer bränsle.

Har många problem av att motorn sotarigen, inte jag, beror nog mest på oljan.
Bensin motorn som vi pratar om här, skotermotorer, är inte gjorda för etanol, MEN den iblandning som bensinbolagen gör 5% är naturligtvis motorerna gjorda för.
Men det är 5%.
Om man ska titta på fördelarna med etanol så är det de att motorn surar inte ner sig lika lätt, blir ganska okänslig.
Sen kan man tömma tanken när man kommer hem, och dricka upp det som blev kvar. OBS OBS den egen tillverkade etanolen, INTE den köpta på mackensom har tillsatser som är giftiga.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
energiinnehållet är ca 35% lägre i etanol

blandningsförhållande bränsle/luft skiljer sig mellan olika bränslen. Bensin ger optimal kraft vid 12,5:1 (bränsle:luft) medans (ren) etanol ger max vid 6,5:1

Förutsatt att mängden luft som motorn kan andas är konstant innebär det alltså att man måste tillsätta mer bränsle om man kör på etanol för att inte motorn ska gå tunt. Den här ökade mängden bränsle ger en motoreffekt som är högre än motsvarande för bensinen, även om etanolet i sig alltså har mindre effekt per liter. Baksidan av det här är alltså att det går mycket mer bränsle.
Precis
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Det som är så undergörande för 2t med E85 är kylingen av vevhuset (30% mer bränsle med högt energibehov för förångning), detta ökar motorns förmåga att pumpa luft =

högre effekt.

för oss som har vattenkylt vevhus så gör det nog inte lika stor skillnad.

//
 
R

Robin

Jovisst etanolen minskar spikningsrisken, men vem har spikningsproblem, det är troligare annat problem med motorn isåfall.
Behöver man ha problem för att få förbättra? Med etanolen kan du köra på ett högre kompförhållande gämt emot bensinen
Etanolmolekylen har en syreatom bundet till sig, skulle den påverka så mycket till effekten?
Mer bränsle + mer luft + högre kompförhållande = effektvinnande
Nää, det är andra saker, som jag inte tar upp nu, tror jag gjort det tidigare.
Det är en annan sak med vissa andra vätskor, som ex. nitrometan, där får du effekt, men där frigörs/innehåller det mycket syremolekyler.
Priset: Om du måste öka mängden etanol för att få samma effekt som bensin måste du "mata" i den ca 210% mer... inte så lönsamt, om dom inte sänker etanolen till under 6 spänn.
Men kommer den att sänkas?:)
Bestyckar du upp en motor 30% kommer den MAX att kunna förbruka 30% mer bränsle. Säg att motorn tar 1L milen på bensin, Kan då max ta 1,3L på etanol. Bensinen koster ca 13kr. Etanolen*1.3 = ca 11kr
Kan säga att jag spar kring 2kr/L när jag kör på etanol i bilen.
Nä inte när den har en högre tillverkningskostnad än försäljningsvärde, som är idag.
Att etanolen kyler bättre är en naturlig effekt av det hela, den får ju i sig 210% mer bränsle.

Har många problem av att motorn sotarigen, inte jag, beror nog mest på oljan.
Som sagt igen, måste man ha problem för att få förbättra? Renare motor = renare gång.
Bensin motorn som vi pratar om här, skotermotorer, är inte gjorda för etanol, MEN den iblandning som bensinbolagen gör 5% är naturligtvis motorerna gjorda för.
Men det är 5%.
Vad är det då i etanolen som är rena råttgiftet för motorn?
Jag kan säga att jag snart har passerat 700mil i sommar på etanol, bilen går fortfarande lika bra, tom bättre, bränslepumpen är det enda som bytts ut, dock inte pga etanolen utan pga kortis.
Om man ska titta på fördelarna med etanol så är det de att motorn surar inte ner sig lika lätt, blir ganska okänslig.
Vad är det då med bensinen som gör den så oslagbar etanolen?
Sen kan man tömma tanken när man kommer hem, och dricka upp det som blev kvar. OBS OBS den egen tillverkade etanolen, INTE den köpta på mackensom har tillsatser som är giftiga.
1-0 till spriten;)

Säg vad ni vill men jag tycker bensin tillhör gårdagen! Det är dags att utveckla!
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
heelclicker:
fördelarna med etanol är ju att prestanda ökar. sen är ju allt det andra inte viktigt längre
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Nja "Grovsnus"... prestandan ökar inte med etanol OM allt annat är lika, den minskar, förstås OM man modifierat motorn till den grad att det behövs, t.e.x. övertryck, då är den intressant. Då kan den öka det möjliga effektuttaget väldigt mycket.
Visst det kan vara kul att prova med olika bränslen, men jag tycker fortfarande det är viktigast att veta vad man gör vid alla förändringar, det blir oftast billigast i längden:)
Sen att, som du säger "Robin...." att bensin tillhör gårdagen, kan väl så vara, men den utvecklas, och har gjort det sen den kom, och kommer att fortsätta utvecklas, tro mig.
Bensin är inte ett bra bränsle, varken för oss eller miljön. Men att övergå till etanol är väl ändå att gå tillbaka, inte framåt.
Att köra med etanol är inte försvarbart OM man inte gör det i t.e.x. Stockholm
för att slippa vägtullsavg...
Tillverkning/framtagning av etanol är så fruktansvärt dyr, inte kanske för oss, men för den större delen av värden, så det är inte försvarsbart att köra med den.
Etanol som drivmedel hoppas jag försvinner imorgon, det gjorde den om jag fick bestämma.
Vi måste vara rädda om den miljö som vi har, och då är inte etanolen att föredra.
 
R

Robin

Nja "Grovsnus"... prestandan ökar inte med etanol OM allt annat är lika, den minskar, förstås OM man modifierat motorn till den grad att det behövs, t.e.x. övertryck, då är den intressant. Då kan den öka det möjliga effektuttaget väldigt mycket.
Visst det kan vara kul att prova med olika bränslen, men jag tycker fortfarande det är viktigast att veta vad man gör vid alla förändringar, det blir oftast billigast i längden:)
Sen att, som du säger "Robin...." att bensin tillhör gårdagen, kan väl så vara, men den utvecklas, och har gjort det sen den kom, och kommer att fortsätta utvecklas, tro mig.
Bensin är inte ett bra bränsle, varken för oss eller miljön. Men att övergå till etanol är väl ändå att gå tillbaka, inte framåt.
Att köra med etanol är inte försvarbart OM man inte gör det i t.e.x. Stockholm
för att slippa vägtullsavg...
Tillverkning/framtagning av etanol är så fruktansvärt dyr, inte kanske för oss, men för den större delen av värden, så det är inte försvarsbart att köra med den.
Etanol som drivmedel hoppas jag försvinner imorgon, det gjorde den om jag fick bestämma.
Vi måste vara rädda om den miljö som vi har, och då är inte etanolen att föredra.
Givetvis måste motorn modifieras för att anpassas till etanol som bränsle och du kan därmed vinna prestanda och effekt, inget annat har heller sagts. Att bara köra till macken och hinka i etanol i en helt omodifierad maskin är inte spec lyckat.
Däremot så är inte modifikationerna som krävs så ENORMA som många försöker få dem att framstå, finns många simpla och effektiva metoder för att kunna köra motorn på sprit.
Och ja, etanol är lika farligt för miljön som bensin, dock är koldioxidutsläppen 50-80% lägre på etanol gämfört med bensin, så att säga att etanolen är sämre för miljön än bensin håller jag inte med om.
Att det är dyrare att tillverka är en sak, men möjligheten finns att tillverka etanol inrikes också vilket jag hoppas kommer hända inom en snar framtid.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Etanol etc i 2-Taktare....

Det gäller här att sära på begreppen lite...

Det är en enorm skillnad att få en 2-Takts motor att fungera på detta bränsle jämfört med vad som behöver göras för att få en 4-takts motor att fungera med denna typ av bränsle !


Den inledande frågan handlade om att få en 2-Takts motor i en Arctic Cat att fungera med denna typ av bränsle, Inget annat.



Om ni snackar om att köra era 2-Takts motorer på Etanol etc, så gör en sökning här på forumet.....

Bla denna tråd : http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=7251


Mitt TIPS: Håll er borta ifrån detta såvida ni inte är väldigt insatt i vad ni håller på med samt försedda med mycket stålar och lång stubin...... :D


.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
"Robin...f...Kiruna"...så att säga att etanolen är sämre för miljön än bensin håller jag inte med om.
Att det är dyrare att tillverka är en sak, men möjligheten finns att tillverka etanol inrikes också vilket jag hoppas kommer hända inom en snar framtid.[/QUOTE]

Om du sätter dig in i vad som krävs för att tillverka en liter etanol så förstår du vilka miljöeffekter den har, och då tänker jag även på det ekonomiska planet.
Om vi skulle tillverka etanol här i Sverige, som du hoppas (hoppas du ändrar dig inom en snar framtid), hur länge tror du "Robin..." vårat "byggmaterial" skulle räcka?:hmmmm:
En gissning från mig: 20-25 år, kanske 50år, det är iaf starkt begränsat, vad ska vi göra då, vad ska vi odla, inget skulle växa på det materialet som fanns kvar.
Vi har i Sverige ca 8,5cm tillgängligt "byggmaterial (lite olika var man mäter och ska inte gå in närmare på det här och nu, men det är ett genomsnitt för Sverige)
De flesta tycks tro att energiskogar, vide, olika växter där etanol kan framjäsas, halm mm.mm inte är sinande energikällor, men det är fel, helt fel.
Dessa energikällor nybildas så fruktansvärt sakta så de är inte vad man kallar "förnyelsebara energikällor", med det menas: De tar slut.:bawling:
Så vad ska vi då använda?
Visste jag det skulle jag inte sitta här på nätterna och skriva, då flög jag runt i något av mina privata jetplan, och for dit snön fanns när jag var sugen och ta en svängom på skotern, och till Bahamas när jag skulle tvätta av mig:)