etanol konvertering

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
håller med heel på den här punkten, miljöperspektivet är helt sjukt när det gäller etanol :eviltongue:

helt ofattbart att så många regeringar subventionerar skiten
 
R

Robin

Dessa energikällor nybildas så fruktansvärt sakta så de är inte vad man kallar "förnyelsebara energikällor", med det menas: De tar slut.:bawling:
Så vad ska vi då använda?
Vad ska vi använda för råvaror till bensinen när oljan tar slut? Eller är dessa källor outömliga?:hmmmm:
Kan man då igentligen kalla det för "förnyelsebar energikälla" om man inte kan göra det samma för etanolen även om dess process är långsammare i en del fall (långt ifrån alla)?

Att sedan påstå att etanolen sliter mer på motorn och har sämre smörjegenskaper som bensinen är också fel, för ska jag berätta en hemlighet, etanolen har precis lika dåliga smörjegenskaper som blyfri 95oktanig bensin av den enkla anledningen att de smörjande tillsatser du hittar i bensinen har du även i etanolen..

Ne vi kan då båda enas om att båda drivmedlena har sina starka och svaga sidor. Men för min del så om man hade löst kallstartsfrågan för etanolen på ett bra och praktiskt sätt för snöskotrar så hade jag inte tvekat en dag med att konvertera.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Va ja vet så tillverkar vi redan etanol i sverige, SEKAB i domsjö står för den svenska tillverkningen.... http://www.sekab.com/
Javisst tillverkar vi etanol, inte bara dom. Det är en väldigt enkel process.
Men det är inte det jag vill få fram.
Det jag vill få fram är att etanol tillverkningen tar för mycket på våra naturtillgångar, och dom tar fort slut om alla fordon skulle börja köras på etanol.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kan knappt löna sig att köra på etanol den är några kronor billigare men då måste den ha mer istället sen specialoljan kostar nog lite till också :rolleyes: håller mig till färsk oljeblandad 98 :D
 
R

Robin

Ett prakt exempel på förstorad svårighet att konvertera.
Special olja, jaa kalla det nu vad ni vill men saken är den att 2/4T olja för alkohol motorer kostar i princip exakt samma slantar som vanlig 2t olja och finns överallt att köpa.
Och med dagens priset så JA man tjänar några kronor per liter gämfört med bensin även om mer bränsle!
Men med en snöskoter är du väl ändå inte ute efter bränsleförbrukning? jag förstår inte varför folk väljer bort värre maskiner för att dom tar någon dl mer soppa än en annan "tamare", det handlar ju ändå om ett fritidsintresse och inte något frakt sätt till tex jobbet, skolan osvosv (generellt talat, undantagen finns ju)
På en snöskoter som används för fritidsbruk är man ju ute efter EFFEKT och körgäldje!
Snöskotern är är en leksak klassad som lyx få förunnat.

Men som sagt problemet med kallstart är det som sätter stopp..
Och det är väl rättare sagt något som vi bör disskutera om för oss som är intresserade av att etanolkonvertera..
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Vad ska vi använda för råvaror till bensinen när oljan tar slut? Eller är dessa källor outömliga?:hmmmm:
Kan man då igentligen kalla det för "förnyelsebar energikälla" om man inte kan göra det samma för etanolen även om dess process är långsammare i en del fall (långt ifrån alla)?

Att sedan påstå att etanolen sliter mer på motorn och har sämre smörjegenskaper som bensinen är också fel, för ska jag berätta en hemlighet, etanolen har precis lika dåliga smörjegenskaper som blyfri 95oktanig bensin av den enkla anledningen att de smörjande tillsatser du hittar i bensinen har du även i etanolen..

Ne vi kan då båda enas om att båda drivmedlena har sina starka och svaga sidor. Men för min del så om man hade löst kallstartsfrågan för etanolen på ett bra och praktiskt sätt för snöskotrar så hade jag inte tvekat en dag med att konvertera.
:) Nu har jag väl inte försvarat olja/bensin som energikälla, bara förkastat etanolen som just detta.
Jag har aldrig sagt att oljan är "förnyelsebar energi källa", det vore ett sånt misstag att jag skulle ta till repet;).

De enda förnyelsebara energikällorna, vad vi vet idag, är sol-,vattenkraft-,vind- och vågenergi.
Den del som vi diskuterar just nu, etanol, är i praktiken en SINANDE energikälla, och inget annat, spelar ingen roll vilka olika teorier man kan tänkas ha.

Att du innehar hemligheten med skillnaden mellan deras smörjegenskaper, bensin/etanol, är fantastiskt, bara att gratulera:beer:
Jag har inte minsta inblick i ämnet, så jag låter bollen vara kvar hos dig.

Men visst, jag håller med om att båda dessa bränslen har både nackdelar och fördelar; bensin kanske flest nackdelar men jag vill inte välja mellan pest & kolera.
Det finns säkert många fler än dig som skulle konverterat, men det är bara det att jag tyvärr inte förstått varför ni vill konvertera.:hmmmm:
Okej, okej om ni nu vill ha mer effekt, men finns det inte motorer som har mer effekt från början?
Om man har en 600 varför inte köpa en 700.. eller kanske en 800, 1000...
och skippa etanolet.
Berätta gärna för en gamling som mig.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
På en snöskoter som används för fritidsbruk är man ju ute efter EFFEKT och körgäldje!
Snöskotern är är en leksak klassad som lyx få förunnat.
Jo precis, smakar det så kostar det ;) vad jag menade var mer att på vintern får bränslen kosta 20kr/l jag skulle ändå kört bara för upplevelsen så jag skulle inte komma på tanken att försöka konvertera till etanol men om man har tid och intresse så varför inte ? :)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Skatten på bensin är den största delen av vad du betalar, den går till statskassan, därför högt pris.
Etanolen subventioneras av staten för att vi ska ha råd att köpa den eftersom den kostar mycket att tillverka.
Det betyder att desto fler som kör med etanol, desto mindre klirr blir det i statskassan, den t.o.m. minskar, snabbt.
Vem tror, seriöst, att staten har råd med detta i all oändlighet:)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Skatten på bensin är den största delen av vad du betalar, den går till statskassan, därför högt pris.
Jag har läst nånstans att vi betalar mellan 7-9kr i skatt på bensinen idag.
Kommer inte ihåg exakt hur mkt det var men mellan 7-9kr i skatt per liter.
Det är lite väl mkt skatt tkr då jag.
 
R

Robin

07 var 61% av det totala bensinpriset skatt.
Då kostade bensinen genomsnittligt 11,65kr varav 7,14kr gick till skatt, dvs Moms, Energiskatt, Koldioxidutsläpp skatt och som toppen på berget, moms på skatten..
Dock räknas koldioxidutsläppskatt och energiskatt endast på 95% av själva bensinpriset eftersom bensinen innehåller 5% etanol.
Haha hujja det är så komiskt att man nästan rammlar av stolen :)

Högst procentsats på bensinskatten var förövrigt 1996 och 1998 då den låg på 75,2%

Heel_clicker skrev: "Okej, okej om ni nu vill ha mer effekt, men finns det inte motorer som har mer effekt från början?
Om man har en 600 varför inte köpa en 700.. eller kanske en 800, 1000...
och skippa etanolet.
Berätta gärna för en gamling som mig."

Robin svarar:
Eller vad sägs som 1000cc 2t driven på etanol ;D Mycket vill gärna ha mer! mkt mer!
Eller för den delen en turbomatad 1050 4t driven på etanol, ojsanhoppsan så kul.

Men fortfarande, kallstartsproblemet som biter en i hälen, portabel motorvärmare kanske skulle vara en lösning?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Skatten på bensin är den största delen av vad du betalar, den går till statskassan, därför högt pris.
Etanolen subventioneras av staten för att vi ska ha råd att köpa den eftersom den kostar mycket att tillverka.
Det betyder att desto fler som kör med etanol, desto mindre klirr blir det i statskassan, den t.o.m. minskar, snabbt.
Vem tror, seriöst, att staten har råd med detta i all oändlighet:)
nja. subventionerna består ju av att det är skattelättnader, inte att staten slantar pengar till tillverkarna eller slutanvändarna
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
50
Gällivare, Sverige
07 var 61% av det totala bensinpriset skatt.
Då kostade bensinen genomsnittligt 11,65kr varav 7,14kr gick till skatt,
Högst procentsats på bensinskatten var förövrigt 1996 och 1998 då den låg på 75,2%
Rätt och fel, procentsatsen är helt uppåttväggarna.

11,65 = bensin plus skatt
11,65-7,14 = 4,51 (bensinpriset innan skatt)

7,14/4,51 = 1,5831 -> att skatten faktiskt är 158,31%

Det var 07 det.
Idag 080807 är skatten 13,09-((2,9+2,16)x1,25)=>
13,09-6,325=6,765 av det är 25% moms -> 6,765x0,25=1,691
Total skatt alltså 6,325+1,691= 8,016 ~= 8,02
Bensinpriset = 13,09-8,02 = 5,07

8,02/5,07= 1,5818 -> 158,18%

Skatten är alltså samma 07 som 08, på bensin (95 oktan) är det ca 158% skatt och då har vi inte ens brytt oss om att räkna med arbetsgivaravgifter, och löneskatt, för man köper väl inte bensin med svarta pengar?

Däremot kan jag hålla med om att av pump priset utgör 61% skatt.

De flesta svenskar betalar lite mer än 50% skatt på lönen, socialaavgifter, arbetsgivaravgifter, löneskatt etc. Räknar man med det i bensinpriset blir skatten på bensin...... 316% det tycker jag är fränt!
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Rätt och fel, procentsatsen är helt uppåttväggarna.

11,65 = bensin plus skatt
11,65-7,14 = 4,51 (bensinpriset innan skatt)

7,14/4,51 = 1,5831 -> att skatten faktiskt är 158,31%

Det var 07 det.
Idag 080807 är skatten 13,09-((2,9+2,16)x1,25)=>
13,09-6,325=6,765 av det är 25% moms -> 6,765x0,25=1,691
Total skatt alltså 6,325+1,691= 8,016 ~= 8,02
Bensinpriset = 13,09-8,02 = 5,07

8,02/5,07= 1,5818 -> 158,18%

Skatten är alltså samma 07 som 08, på bensin (95 oktan) är det ca 158% skatt och då har vi inte ens brytt oss om att räkna med arbetsgivaravgifter, och löneskatt, för man köper väl inte bensin med svarta pengar?

Däremot kan jag hålla med om att av pump priset utgör 61% skatt.

De flesta svenskar betalar lite mer än 50% skatt på lönen, socialaavgifter, arbetsgivaravgifter, löneskatt etc. Räknar man med det i bensinpriset blir skatten på bensin...... 316% det tycker jag är fränt!
hur länge tog det där att beräkna? :rolleyes:
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Det är ju sjukt egentligen vad skatt vi betalar.
Japp, ändå drar staten/regeringen in på allt som skatt ska gå till. Vad går all skatt till?!

Löner till alla i regeringen gissar jag... undra hur mycke skatt dom betalar egentligen. Dom fuskar ju iaf hit å dit..