etanol konvertering

R

Robin

Hur blev det med det här, är det någon som sitter och klurar på en fiffig lösning för att kunna konvertera på ett smart sätt ;)
Vill ju få igång disskutionen och ideerna så det kanske kan bli något utav dethär
 
R

Robin

Ärligt.
Än är ju inte bensinen så dyr. Ser väl därför ingen större anledning till att köra på etanol.
Ser ingen fördel med att köra på bensin om det nu inte var för kallstartsproblemen med etanol..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag tycker bensinen i sverige just nu är jävligt billig.....

finns många andra länder som har betydligt mkt dyrare bensin.

nu är bensinen nere på typ11 kr litern och det är ju inte dyrt
 
R

Robin

jag tycker bensinen i sverige just nu är jävligt billig.....

finns många andra länder som har betydligt mkt dyrare bensin.

nu är bensinen nere på typ11 kr litern och det är ju inte dyrt
Att det kan skilja så mkt på bara några tiotal mil, tankade så sent som för 5 minuter sedan på lågpris mack, 13,06kr/L, Övergått från etanol till bensin igen pga hur kallt det är här när man ska till jobbet..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Att det kan skilja så mkt på bara några tiotal mil, tankade så sent som för 5 minuter sedan på lågpris mack, 13,06kr/L, Övergått från etanol till bensin igen pga hur kallt det är här när man ska till jobbet..
jo du har rätt.jag har fel.bensinen kostar ju där runt men vad fan har jag fått det ifrån då?;)
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Det är nog omöjligt att få igång en kall motor i -20 på E85, men en bekant har bensin i oljetanken och primer till den.

Det stämmer att vanlig olja inte blandar sig med E85, kan höra vad oljan heter.

Annars är det väll bara att höja kompet och bestycka upp.
Har ett tips för den som vill prova med etanol och blanda denna med olja. Bluemarbleoil, funkar utmärkt för att blanda med alkoholer. Oljan brukar användas av modellflygare mfl. Att den dessutom är en riktigt fin skoterolja som inte sotar eller luktar är ju inte fel heller.

Är i USA ansedd som lite av en nyskapande, legendarisk olja och brukar användas flitigt i skoterkretsar.

För övrigt finns ínte så mycket att välja på då övriga oljor som funkar med etanol mm. inte kan användas i kyla. Det närmaste man kan komma Bluemarble är Klotzlube med den klarar inte mer än -15 om jag inte minns fel.
 
Last edited:

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Detta är nog första gången i forumets historia någon påpekar att man skall hålla sig on topic!! Helt rätt.

Jag startar genast en ny tråd.

//
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Någon som kollat länken ovan?? Dom påstår ju faktist att det enda man
behöver göra är att blanda E85 med deras mirakel 2t. olja så ska det funka sen!!!

Alltså: Ingen ombestyckning el. liknande skall behövas:rolleyes:
Låter ju helt otroligt bra... Men tyvärr det som låter för bra för att vara sant.. osv.osv.

Tycker ju att någon mer här borde reagera på detta stora "genombrott"??
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Hadde en vipp brytare på min F7:a som va märkt Etanol,va den va till vet jag inte??:stupid:
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Någon som kollat länken ovan?? Dom påstår ju faktist att det enda man
behöver göra är att blanda E85 med deras mirakel 2t. olja så ska det funka sen!!!

Alltså: Ingen ombestyckning el. liknande skall behövas:rolleyes:
Låter ju helt otroligt bra... Men tyvärr det som låter för bra för att vara sant.. osv.osv.

Tycker ju att någon mer här borde reagera på detta stora "genombrott"??
Vart finns den att köpa då i Sverige?
 
Last edited:

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
ja vet en som har konverterat, han svarvade av nålen på nått vis så den fick mer (han bestyckade också) han körde med separatsmörjning på nått vis. de gick i alla fall bra i 3-400 mil sen skar den, pga han körde utan luftfilter