F800RR -13

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Alla nöjd med sin? Inte jag. Jag köpte den för fjädringens skull och trodde den skulle vara grymt bra men vad jag blev blåst. Från fabrik bottnar boggidämparna alldeles för lätt, har schimsat om mina så nu är dom bätttre men nu har jag problem med hästsparkar. Nästan så jag gör frontflips på leden ibland. Någon som har ett bra recept för att få till den så den blir körduglig och kan göra sånt den är till för? Svårstartad är den ofta också...
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Det är överlag väldigt lite info kring just denna skotermodell. Jag står själv i starka tankar att slå till på en till kommande vinter. Har sökt med ljus och lykta men hittar inge information direkt kring dom. Kom igen nu och skriv lite ni som har en:)
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
vet en som har en 800rr och han tyckte att den var alldeles för dåligt förstärkta för tuffare körning. :)
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
jag kör en 800 rr och jag har då kört för de mästa med 95 okt och de värkar då funka fint. tycker de är en grymt rolig skoter att köra och känns väldigt stabil i chassit. enda problemet jag haft är att bak bågen har gått av
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Trevligt med någon som verkar vara nöjd med sin iaf då. Jag har hört att de är väldigt svårstyrda och ger en hel del oväntade kast. Det har säkerligen mycket med dämparuppsättning att göra. Hur kommer det sig att bakbågen gått av då? För mycket rulleåka?
 

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Jag skulle ha vart nöjd om dämparkalibreringen hade vart bättre. Lite buggar i mappningen verkar den ha också men det löser dom nog med lite uppdatering nu till hösten får man ju hoppas iaf.
 

amenvisst

Välkänd medlem
25 jan 2011
266
0
16
haparanda
bågen tog i en stubbe vid rullekörning. jo hade också en hel del kast i början men har minskat lite på skidtrycket och blev mycket bättre
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Släppte du på balatremmarna bara då eller? Vad kör du med för skidor? du uppleverar att du har bra styrning trots minskat skidtryck?
 

djoni

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
ume
Visit site
Jag är nöjd med min! Endast främre boggie dämparen jag inte har fått till riktigt, den var stötig när man körde lugnt och bottnade då man körde hårt (det ska dom ju dock göra om man ska använda hela fjädringen) jag bytte främre fjädern till en med mindre förspänning och det blev betydligt bättre. Styrningen är bra så länge man inte kör med för lite tryck i evol x dämparna som för övrigt är riktigt bra och lätta att ställa som man vill ha dom. Jag har dock bytt till slp skidor ,mest för att jag hade ett par som jag haft tidigare på min xf. Har man lite fart så tar man sig riktigt bra fram i djupsnö också! Ett tips är dock att ställa om boggien då så att den reser mindre, kommer inte på vad den kan heta men det är en axel som sitter långt bak i boggien.

Men som nån skrev så finns det för lite info om vad folk tycker om sin RR på olika forum, kan ju bero att dom nästan är felfria? :)
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Okej, härligt med lite mer input om denna maskin. Då kanske det finns hopp för den ändå da:). djoni- Kör du med skotern helt i original i övrigt? Inte gjort något åt variatorerna, drevning eller motor (typ pipa, portning, eller dylikt)? Funkar den bra orörd? Jag provade en f 800 -12 ifjol som va helt original men tyckte det va väldigt dålig skjuts i den faktiskt, körde själv en iq 800r med 130 bänkad hk som jag upplevde va väldigt mkt rappare och mer smäll i. 800 rr:en kanske dock är lite extremare än den.
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Hur är det med styrstången på dessa, på bild ser det inte ut som stången är speciellt långt fram/aggresiv körställning som man kanske vill ha på en räser. Går det att flytta fram den med enkla medel eller tar stången i någonstans? någon som gjort detta eller vet om det går?
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
Åker också en -13 800RR satt på ett par c&a pro xt enorm skillnad mot orginal skidorna, off topic men tycker alla orginalskidor oavsett maskin är skit. Upplever också att främre boggidämparn är lite för mjuk, har labborerat lite klick och fått den mycket bättre. Kört både 95 och 98, försöker ha 98 i den grad det går då jag upplever att den går bäst på det.

I det stora hela är jag riktigt (läs RIKTIGT!!) nöjd då maskinen är direkt ur låda.

Nu i veckorna ska den uppas med box, pipa och egetsnickrat vkitt det får dom att vakna upp ordentligt, rekomenderas starkt för den som har funderat på det.
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Vad skönt att höra nån mer som uttalar sig kring denna maskin. Har du provat en sådan här med de uppdateringar du tänker göra så du vet att det blir stor skillnad? Vad är det för fabrikat på grejerna du tänker stoppa på då:)? har du drevat den någonting? upplever du dämperiet bra annars? inga problem att hoppa lite osv?
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
Har bokat in en speedwerx pipa powercommando 5 soppabox vad det blir för setup på vkit vet jag inte än då vi laborerar ihop ett själva efter den setup jag vill ha. Har provkört maskiner med samma pipa och box med olika vkitt och jag tyckte min gick bra utan först men olika bestyckning på vikter o soppa gjorde rejäl skillnad. Svårt det här med vkitt va man ska ha om man ska köpa färdiga eller plocka ihop själv bästa är ju om man kan bänka för o se vad man får på mattan. När de kommer till framdämparna är jag kalasnöjd även om räsern har dom som är värre. Boggin är jag halvnöjd då jag som dom flesta upplever främre i boggin lite mjuk men då jag väger in på ca 65kg så kanske jag har tur o får till de med mera setup eller med chims. Drevning har jag inte rört mrn om jag fattat rätt har eu modellerna annan drevning än usa då våra kom från fabrik med 43an o deras med 38an våra har inte samma topfart som deras, grymm matta som skottar bra samma kammplacering som snopro 440 05-07. Inte heller några rembekymmer dom jag känner som skjutit remmar har gjort de på ca 100mil per rem vilket jag tycket är helt ok men min har inte gått 100mil än så jag kan 0612 - 71 10 54 inte uttala mig :p Ska jag klaga på nåt är de gubbstänkan som togs bort så den förblir hel och främre dämparn i boggin då.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
Oj råkade få me ett telenr till ett snabbmatsställe. Fick klippa o klistra då tapatalk appen ville bråka lite, men de gör nog inget hehe.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Ingen fara:), men vad bra. nu fick jag en hel del info där... Hur upplever du körställningen på skotern din? Känns det som styrstången är ganska laid back och man har väldigt mkt "huv" framför sig? Jag har fått för mig att den inte är lika rätt upp och aggressiv som t.ex. xf:en är. Går det at justera styrstången någonting på dom? Alltså att justera den mer rakt upp?