Fråga WSA - Allt om nya serien!

E

Ej medlem/Inloggad

Forumchefen skrev:
Nu kan ni ställa frågor direkt till den svenska WSA organisationen!
Vilka i sverige sköter detta hur organiserar dom sig ifråga om tävlings dommare ledare flaggvakter banornas krav mm mm mm mm
 
Ej medlem/Inloggad skrev:
Vilka i sverige sköter detta hur organiserar dom sig ifråga om tävlings dommare ledare flaggvakter banornas krav mm mm mm mm
För att hålla en seriös debatt så önskar vi att det finns ett namn till varje inlägg.

Organisationen som sköter detta är SnoX. Vars ambition är att använda en och samma domare genom hela serien. Likaså är funktionärsgruppen densamma för samtliga tävlingar. SnoX har idag 6 tävlingsledare. Banorna byggs enligt WSA-policy som inte står i motsatsförhållande till svenska reglementet för skotercross.

Petter Fagerström, SnoX
www.wsaracing.se


/Petter Fagerström, SnoX
 
Last edited:
E

Ej medlem/Inloggad

Hur många startande...

Hur många startande i varje heat blir det?


/Anton
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
SnoX Snocross Serie kommer att ha 10 startande i varje heat.
Dock inte i finalen då vi ska köra 15 startande.
10 som direktkvalifiserar sig samt 5 st som kommer in via ett sista chansen heat. I varje klass.
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag ska presentera mig också. Gjorde inte det i svaret ovan.
Jag är Leif Viklund och finns med bakom SnoX.
Precis som tidigare svarande Petter Fagerström.
 
Senast redigerad av en moderator:
E

Ej medlem/Inloggad

Det låter bra jag tycker det är både säkrare och sportsligare med färre startande.

/Anton
 
E

Ej medlem/Inloggad

Medlemskap

Kommer det finnas möjlighet att registrera sig på den svenska hemsidan
framöver eller är det bara den amrekanska som gäller ??
Hur är det med reglemente ??? Kör vi på samma som svemo, USA reglemente eller helt nytt?? Och om det blir ett nytt när kommer det ut ??

Verkar kunna bli bra serie i vinter.. hoppas snön räcker till !!

/ Jonny
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
REGISTRERING: Det finns en länk på vår hemsida www.wsaracing.se där man länkas till anmälan. DÄR registrerar man sig.
REGLEMENTET: Vi kommer att använda en blandning av SVEMO reglementet och WSA reglementet. Dock kommer vi inte att använda dubb.
Vi ska lägga ut hela TR (TilläggsReglerna) för SnoX Snocross Serie på vår hemsida. Då dessa blir helt klara och godkända av den SVEMOdomare som skall närvara vid vår första deltävling i Sollefteå.
SNÖN: Visst ska snön räcka. Finns det ingen snö. SÅ TILLVERKAR VI DEN.

Leif Viklund/ WSA
 
Senast redigerad av en moderator:

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
Tror detta kan bli mycket bra serie. En klar fördel är ju att det kommer att vara samma arrangör för hela serien.

Sen kanske WSA förstår att det är publiken som egentligen är det viktigaste att få med sig. För dagens tävlingar suger stenhårt för publiken. Har länge sagt om tex ett företag/klubb arrangerar alla tävlingar så kan detta företag/klubb vara villig att satsa på tex mobila läktare för publik. På dessa läktare kan man montera infra värme för det blir kallt att stå en hel dag och se på skoter.... Särskilt när tempen faller neråt -20.... Spelar ingen roll hur man klär sig, man fryser ändå...

Sen att ni kanske sätter ihop ett biljett paket, dvs att man kan köpa inträdde till alla tävlingar vid ett tillfälle och få lite rabatt. Kanske till och med höra sig för med hotell på orterna ni ska besöka för att fixa paket pris för publiken som kanske vill stanna kvar på orten...

En klar fördel för förare och team är ju om det alltid är samma regler som rör allt i kring tävlingar. Dvs allt från anmälan till pris utdelning.

För utan publik så finns det ju inget intresse för sponsorer i någon större skala. Sponsra ett team för att visa de andra tävlande är ju ingen höjdare.

Hoppas ni på WSA sverige inser att publiken är det viktigaste. Löser ni problemet med publiken så kommer förare osv att ansluta sig. För man anpassar sig efter det marknaden vill ha....

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta är några förslag på vad ni kan tänka över...

Mvh
Anders Brännmark
 
E

Ej medlem/Inloggad

Klass indelning?

Det finns ganska många som är lite nyfikna på klasserna. Är det bara att anmäla sig till Pro om man vill eller måste jag kvala? dom andra sport, semi-pro? Jag har inte tävlat i skotercross förut.

Jag är lite nyfiken på banorna, kommer det bli "riktiga" banor eller blir det a la sverige med is och inga hopp? Vem designar banorna? Det är väl ingen lokal förmåga eller? Tror dom flesta förare hoppas på WSA stuk på banorna! Då kommer publiken!

Allt jag läst om WSA sverige låter helt fantastiskt! (förutom att man inte får köra med dubb) Tror det kommer att bli ett stort steg för skotercross i sverige!!

Mvh Christer de Wall
 
Brannmark skrev:
Tror detta kan bli mycket bra serie. En klar fördel är ju att det kommer att vara samma arrangör för hela serien.

Sen kanske WSA förstår att det är publiken som egentligen är det viktigaste att få med sig. För dagens tävlingar suger stenhårt för publiken. Har länge sagt om tex ett företag/klubb arrangerar alla tävlingar så kan detta företag/klubb vara villig att satsa på tex mobila läktare för publik. På dessa läktare kan man montera infra värme för det blir kallt att stå en hel dag och se på skoter.... Särskilt när tempen faller neråt -20.... Spelar ingen roll hur man klär sig, man fryser ändå...

Sen att ni kanske sätter ihop ett biljett paket, dvs att man kan köpa inträdde till alla tävlingar vid ett tillfälle och få lite rabatt. Kanske till och med höra sig för med hotell på orterna ni ska besöka för att fixa paket pris för publiken som kanske vill stanna kvar på orten...

En klar fördel för förare och team är ju om det alltid är samma regler som rör allt i kring tävlingar. Dvs allt från anmälan till pris utdelning.

För utan publik så finns det ju inget intresse för sponsorer i någon större skala. Sponsra ett team för att visa de andra tävlande är ju ingen höjdare.

Hoppas ni på WSA sverige inser att publiken är det viktigaste. Löser ni problemet med publiken så kommer förare osv att ansluta sig. För man anpassar sig efter det marknaden vill ha....

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta är några förslag på vad ni kan tänka över...

Mvh
Anders Brännmark
Helt rätt! Vi ska kolla lite närmare på biljettpaketen och hotelldelen för publiken. Det var en lysande idé. Vi har nu satt en som kollar upp tänkbara lösningar runt publikpaket. Tack!
 
Last edited:
Ej medlem/Inloggad skrev:
Det finns ganska många som är lite nyfikna på klasserna. Är det bara att anmäla sig till Pro om man vill eller måste jag kvala? dom andra sport, semi-pro? Jag har inte tävlat i skotercross förut.

Jag är lite nyfiken på banorna, kommer det bli "riktiga" banor eller blir det a la sverige med is och inga hopp? Vem designar banorna? Det är väl ingen lokal förmåga eller? Tror dom flesta förare hoppas på WSA stuk på banorna! Då kommer publiken!

Allt jag läst om WSA sverige låter helt fantastiskt! (förutom att man inte får köra med dubb) Tror det kommer att bli ett stort steg för skotercross i sverige!!

Mvh Christer de Wall
I år så har vi valt en "snäll" linje, baserat på att vi svenskar inte är van vid divisionstänkandet. Därför så får föraren själv välja division. Men är det så att en förare är för överlägsen i sin division kan den föraren ombedas hoppa upp till en högre division. Däremot så kan man som förare inte kliva ned i divisionerna, så det gäller att placera sig rätt från början.Har man inte kört snocross så bör man välja en klass i Sport divisionen. Att köra Pro kräver mycket av föraren.

Beträffande banorna så byggs dom enligt WSA-policy som inte står i motsatsförhållande till svenska reglementet för skotercross. Vi kommer att skicka över två av våra banbyggare till USA för att vara med och bygga banan i Park X innan våran egen serie drar igång. Vi tar väldigt seriöst på banbyggandet. Är det säkra men endå spektakulära banor då har förarna kul och det märker publiken.

Det är glädjande att höra! Beträffande dubben så tror vi att det kommer inom en snar framtid att finnas med. Framför allt av säkerhetsmässiga aspekter men även av den anledningen att banorna blir ännu bättre när det är dubbmaskiner på.
 
A

Andreas Bergman

Deltagande

Jag undrar om man måste vara WSA medlem för att tävla eller kommer det att komma ut inbjudningar som vanligt ???
 
Andreas Bergman skrev:
Jag undrar om man måste vara WSA medlem för att tävla eller kommer det att komma ut inbjudningar som vanligt ???
Man måste vara WSA medlem, antingen som tävlande medlem eller som weekend medlem. Vi kommer att använda oss av webben en stor del. Viss information kommer dock att gå den vanliga klassiska vägen, med snigelpost alltså. Nu idag så har det gått ett utskick till 579 förare i Sverige.

Vi kommer även att sätta ut inbjudningar i skotertidningar osv.

I dagsläget är det inget tvång att man är medlem i WSA. i
 
Last edited:

Ekholm

Medlem
13 sept 2004
48
0
1
Norrbotten
Brannmark skrev:
Sen kanske WSA förstår att det är publiken som egentligen är det viktigaste att få med sig. För dagens tävlingar suger stenhårt för publiken. Har länge sagt om tex ett företag/klubb arrangerar alla tävlingar så kan detta företag/klubb vara villig att satsa på tex mobila läktare för publik. På dessa läktare kan man montera infra värme för det blir kallt att stå en hel dag och se på skoter.... Särskilt när tempen faller neråt -20.... Spelar ingen roll hur man klär sig, man fryser ändå...
Helt rätt. Sen har ju själva tävlingsmomentet tappat stinget lite tycker jag. Det är väldigt få race som har varit täta nog för att vara spännande att se på. Trista banor, och för långa heat. Förarna ligger och håller igen för att orka hela heatet. Det är ju därför stadioncrossen ökat i popularitet bland publiken. Sen spelar det mindre roll om både förbund, förare och arrangörer är nöjda med upplägget. Utan publik blir det ändå inga race, åtminstone inte på lite längre sikt.

Lycka till med satsningen!
 
E

Ej medlem/Inloggad

WSA's serie och "vanliga" tävlingar?

Kommer det att vara OK att tävla i både WSA's serie och "vanliga" tävlingar? Eller måste man välja organisation?
Om man inte tävlat i cross förut men tänkt börja i vinter och har en Sno Pro 440 '04, vilken klass är då lämplig att börja i? Är det tillåtet att frivilligt "byta upp" sig i klassystemet under säsongen? Kommer den vanliga licensen att gälla i WSA serien?

Många frågor men hoppas även på många svar...


/Roger Karlsson
 
Ej medlem/Inloggad skrev:
Kommer det att vara OK att tävla i både WSA's serie och "vanliga" tävlingar? Eller måste man välja organisation?
Om man inte tävlat i cross förut men tänkt börja i vinter och har en Sno Pro 440 '04, vilken klass är då lämplig att börja i? Är det tillåtet att frivilligt "byta upp" sig i klassystemet under säsongen? Kommer den vanliga licensen att gälla i WSA serien?

Många frågor men hoppas även på många svar...


/Roger Karlsson
Självklart är det mer än ok att köra alla tävlingar. Ju fler tävlingar du kör destå bättre förare blir man, vilket alla tjänar på, eller....

Har man inte tävlat tidigare så är Sport division och klasserna Sport 500 och Sport 600 det bästa valet. I år kommer du att kunna välja division. Nästa säsong så placeras alla förare som är nya utan racingerfarenheter in i Sport division. Du kan inte själv byta upp dig till Semi-Pro, för att kliva upp i divisioner så kan man antingen påtala för oss att man har för avsikt att avancera. Eller så ser man till att man placerar sig som topp 3 totalt efter säsongen. Dom tre första kommer att placerad i en högre division till nästkommande säsong. Topp 4-5 får välja om dom vill gå upp eller stanna kvar. Den vanliga licensen gäller.