Funderingar kring turbo eller bigbore på cfi 800 pro ride

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Eftersom jag är en vanlig knegare så sitter jag och drömmer om saker som jag skulle vilja köpa, och efter att ha läst ca 9002 trådar på amerikanska forum om bigbore och turbo så har jag inte blivit något smartare.

Vad är egentligen billigast?
Vad är driftsäkrast?
Vad hinkar mest soppa?
Vilket är billigast att hålla igång?
Vad är i er mening det bästa valet?
Vilket märke/firma av Big vore kit respektive turbo väljer man och varför?
Finns det några firmor i Sverige som saluför något av alternativen?


Ja det blev ju en aning luddigt skrivet. men jag hoppas ni förstod min fundering och kan upplysa mig.


skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Roligt att det kom en tråd om detta då jag själv sitter och sneglar på sånt.
Själv har jag totalt fastnat för turbo. Och suttit och kollat mycket på Boondocker. Och nu till iår vekar dom ju ha gjort det enklare att montera. Plugandplay. Bara en kontrollenhet för både laddtryck och bränsle.
Dock så gillar jag inte att man ska måsta kapa hål I tunneln för tunneldump. Samt att man sett för många filmer med maskiner som går orent. Och verkar vara mycket fipplande med bränsleboxen. Man vill eftersträva driftsäkerhet utan att man ska åka på en maskin som spottar och gått fett.
Börjar väl komma kitt med Vipec nu som verkar lovande då det inte längre är ett tilläggssprut. Inte så insatt i just det än men det lilla man ser verkar det lovande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Med Risk för att låta negativ.

En tvåtaktare utan turbo har stora problem att hålla 1000 mil även nya Fabriksmaskiner!

Gissa då hur stor risken är för totalt haveri med turbo?%&¤#. Men om man är tar changsen så måste man forska fram den starkaste motorämnet att bygga på. Ex någon Arcticat 800 är klart bäst att bygga på för dem har inga grundfel i motorerna som Rotax och polaris har på XXX antal motorer under 2000 talet.

Man får räkna med halverad motorlivslängd med turbo och 7 reser mer opålitlig om man laddar något som är värt att hurra för. Det innebär max 400 mil innan man måste kolla igenom hela motorn och byta lager/kolvar.

4-takt turbo är också halverad livslängd men då kan man köra 1500 mil utan större problem.

Big bore går inte ens att jämföra med turbo då dem inte ger i närheten så mycket effekt. Skulle man lyckas trimma till samma effekt som en turbo ger håller turbo bättre pga av att den har låg trimgrad i grunden.

Men jag vill också ha en tvåtakts turbo för lättare maskin och hög effekt finns inte ¤
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Smått sugen själv på turbo. Varit sneglat på dom flesta. Alla har deras fördelar och nackdelar. Kan skriva ner det jag uppfattat so far. Om någon har något dom vill lägga till så är det bara skriva det.

BD: - Hemsida
Bra komponenter och möjlighet att välja en massa lull lull.
Finns att köpa med extern WG. Dock till en extra kostnad.
Verkar vara många som gillar BD. Dock har dom en extrem marknadsföring så det kan vara lite missvisande...

Negativt: Piggyback sprut & krävs "mkt" modifiering av skotern.
Dom har placerat slutburken framför QD remmen = Högre värmestrålning samt ett helvete å byta remmen när det är dags...
Priset är högt, dock av hängande om man väljer till lull lull...

Silber: - Hemsida
Bra genomtänkt lösning. Krävs ingen modifiering av skotern så lätt att återställa till org. Tydligen lätt att installera också.
Inget framför QD remmen!!! Less is more
Ingår Lambda & avgastemp? mätare i priset, samt är priset lågt!!!

Negativt: Piggyback sprut, Lite sämre turbo?(Tror dock den är baserad på en garret så jag kanske svamlar), Finns ingen möjlighet till intercooler(om man inte är händig själv)
Deras kit hade mycket "barnsjukdommar" på -11 men verkar löst det till -12 och -13. Många som säger -13 kiten är turn-key och behöver knappt fintunas.

HM Turbo: - Hemsida
Vipec sprut, Vattenkyld IC, Ingen oljepump och tank till turbo pga Aerocharger.
Verkar få sjukt bra kritik av användarna, och mest pga vipec sprutet som jag förstått det.

Negativt: Dyrt. Ingenstans att laga en Aerocharger här i Sverige.
Intercoolern sitter framför QD-remmen
Osäker om det krävs någon modifiering av chassi. Ser dock väldigt klumpigt byggt ut så förmodligen.

Aerocharger: - Hemsida
Genomtänkta och bra komponenter! T.ex så har dom inte slangklammer till soppaslangarna som alla andra har. Utan pressade hydralkopplingar! Aerocharger turbo som ej kräver oljepump & oljetank.
Rimligt pris med tanke på vad man får. Erbjuds också med Luft lr vattenkyld IC.
Krävs ingen modifiering av chassi(osäker på detta)
Bra hemsida som förklarar det mesta. Dom har också ett videoklipp där dom går igenom deras komponenter och förklarar lite om sakerna.

Negativt: Aerocharger turbon går ej reparera i sverige. Dom verkar dock tillmötesgående så går säkert att köpa hem ett renoveringskit och lämna in till någon kunnig turborepare.


Finns för lite feedback än ang Push turbo så det känns inte som ett aktuellt val.

Hoppas detta kan hjälpa någon gasglad själ :evil:

Känns som det står mellan Silber & Aerocharger för min del.
Finns en nackdel med Vipec sprutet som inte riktigt är så "bekvämt". Det är att vid tuning så krävs en laptop. Och det känns personligen som ett stort hvete om man vill göra någon snabb justering på fältet...
Annars hade jag nog valt HM Turbo.
Men man kanske tar sitt förnuft till fånga och kör standard. Går ju rätt ok som den är :whistle:
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jag tror faktiskt att Diablo (KNR sledtech) här på forumet ev säljer prylar till aerocharger. Vet att han och hans norska kompanjon pysslar med dem i alla fall. Tror dom byggt en summit med aerocharger bla.

Inte säker dock.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Oj, fan det fanns ju massa kunskap på den här sidan pölen med, tack för alla svar hittils!

Keep it coming!

skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Ingen som har erfarenhet av Big bore kits? Förstahands eller andrahands duger :)
Eller någon som bytt motor helt till en trippel eller dylikt?
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Diablo/knr sledtech är numer återförsäljare av aerocharger om jag förstått allt rätt.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Jo dom håller på för fullt med att ta farm ett BB kit. Kommer väl drifttestas på några maskiner senare i vinter för att kunna gå till försäljning inför nästa säsong vad jag kan förstå.

Speedtech/R-verktstan skulle väl ta fram ett big bore kit.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Står också i valet melln bb eller turbo. Men vad det än blir så känns det som att det kommer sitt ett vipec sprut i min maskin, verkar vara melodin specielt när det gäller turbo!

Det största problemet jag ser med turbo är ljudnivån. Man har som blivit lite bortkämd med att åka original då det låter lagomt mycket.
Ett BB behöver inte nödvändigtvis låta mycket mer än original.
Prismäsigt så är det i runda slänga samma pengar för turbo och BB.
Rasar en BB så lär man få vänta rätt länge på nya delar då det blir mycket special, med turbo så är det bara att köp nya originalprylar när det behövs servas.
Är själv väldigt nyfiken på push kitet, synd bara att det inte har skrivits något mycket om det än, men det kommer säker så man kan bilda sig en bättre uppfattning när det är dags att handla i sommar..
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Står också i valet melln bb eller turbo. Men vad det än blir så känns det som att det kommer sitt ett vipec sprut i min maskin, verkar vara melodin specielt när det gäller turbo!

Det största problemet jag ser med turbo är ljudnivån. Man har som blivit lite bortkämd med att åka original då det låter lagomt mycket.
Ett BB behöver inte nödvändigtvis låta mycket mer än original.
Prismäsigt så är det i runda slänga samma pengar för turbo och BB.
Rasar en BB så lär man få vänta rätt länge på nya delar då det blir mycket special, med turbo så är det bara att köp nya originalprylar när det behövs servas.
Är själv väldigt nyfiken på push kitet, synd bara att det inte har skrivits något mycket om det än, men det kommer säker så man kan bilda sig en bättre uppfattning när det är dags att handla i sommar..
Ja, Pushkitet ser ruskigt intressant ut-på bild skulle jag vilja påstå att det ser ut att vara snyggt designad och rent bolt on utan ett stort hål i chassit...
Big Bore skulle jag personligen aldrig överväga utifrån kostnaden/effekten, enda fördelen är väl ljudnivån i mina.

Om jag hittar en köpare på Nytron så kommer den att bytas ut mot en M8 eller en till Pro, och då ligger dom ruskigt illa till för att få andningshjälp-grannen i Jorm har precis bultat dit ett BD-kit, så där kan man få lite närbilder... Men, Push är onekligen mer intressant! :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Turbo får du räkna med säkert 40-50, BB om du har bra kontakter 25-30 annars dyrare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Turbo och ljudnivå är väl inga problem om man har plats för en rejäl dämpare. Man kan förmodligen åka med org dämpare och mappa för den. Eller bygga egen dämpare med samma teknik som org dämpare fast lite mer öppen,då turbon dödar rätt mycket ljud.

Det enda negativa är ju att turbon blir en aning slöare i uppvarv men det är lite det handlar om. Man bör kunna nå org ljudnivå utan problem annars skulle varje familjebil låta som flygplan.

Öka kubiken en aning typ 100-200cc är något sånär hållbart för veven/vevstakar men motorn vibrerar helt klart mer. Mer än 200cc ökning knäcker fort stakar och lager.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Turbo och ljudnivå är väl inga problem om man har plats för en rejäl dämpare. Man kan förmodligen åka med org dämpare och mappa för den. Eller bygga egen dämpare med samma teknik som org dämpare fast lite mer öppen,då turbon dödar rätt mycket ljud.

Det enda negativa är ju att turbon blir en aning slöare i uppvarv men det är lite det handlar om. Man bör kunna nå org ljudnivå utan problem annars skulle varje familjebil låta som flygplan.

Öka kubiken en aning typ 100-200cc är något sånär hållbart för veven/vevstakar men motorn vibrerar helt klart mer. Mer än 200cc ökning knäcker fort stakar och lager.
Jag provade en utsorterad Pro Rmk 8 med BD-turbo, och kan inte påstå att jag upplevde turbolag i någon större utsträckning.
Visst är den sävligare i gasresponsen än en std-men nu pratar vi marginell skillnad.

Om jag jämför en Pro med och utan turbo mot Nytro med och utan turbo, så är det inte ens en rättvis jämförelse!
Nytron har myyycket större handikapp.
Pro Rmkn var nästintill svårkört stark men ändå hanterbar.

Det enda som bekymrar mig är den ev aptiten på kolvar och cylinderskörtar vid överladdning på en Poo.
Därav min fundering på M8 som alternativ....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Det enda som bekymrar mig är den ev aptiten på kolvar och cylinderskörtar vid överladdning på en Poo.
Därav min fundering på M8 som alternativ....[/QUOTE]

OM du köper the Fix kit till din Polaris så håller garanterat cylinderfoten och kolvarna. Köp då kittet som har wiseco smidda kolvar så spricker dem inte heller. De kolvarna är ju runt 8mm högre och har bättre kolvspel så dem bör hålla riktigt bra. Alt köp bara kolvarna och gör bottenshimset själv till valfri höjd.

Men frågan är om drivaxeln håller då dem är sunkig även för org effekt??????

Men en m8 är ju säkrare val rent motormässigt.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Om det blir aktuellt med överladdning på Pro Rmk så har jag en - 12a som är komplett förberedd i allt utom just motor redan, så där slipper jag bekymra mig om drivaxlar, ramrör i kolfiber, QD osv...
För en gångs skull verkar det som man råkar köpa helt rätt årsmodell! :)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag provade en utsorterad Pro Rmk 8 med BD-turbo, och kan inte påstå att jag upplevde turbolag i någon större utsträckning.
Visst är den sävligare i gasresponsen än en std-men nu pratar vi marginell skillnad.

Om jag jämför en Pro med och utan turbo mot Nytro med och utan turbo, så är det inte ens en rättvis jämförelse!
Nytron har myyycket större handikapp.
Pro Rmkn var nästintill svårkört stark men ändå hanterbar.

Det enda som bekymrar mig är den ev aptiten på kolvar och cylinderskörtar vid överladdning på en Poo.
Därav min fundering på M8 som alternativ....
Hmm, det kanske skiljer mellan att överladda här och på hög höjd, men då jag var över och åkte hos Burandt förra året fick vi ett haveri på en std. Var med vid rivning och snacket om varför i hela världen alla rasen var på just std, enligt dom hade dom inte haft ett enda skört/kolv relaterat ras på någon av de överladdade maskinerna? Dom hade en teori om att man kör dem hårdare, alltså ligger på full gas längre perioder. Det kan kanske ligga något i det, för även om dom kör mycket upplevde jag att dom var kraftigt över representerad vad gäller ras! Men 800 upplevdes som en slö 600 på den höjden så kanske....