Funderingar kring turbo eller bigbore på cfi 800 pro ride

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jo jag har som läst på lite mer sen de där inlägget! Tyckte det var en onormalt slö 600 (800) man körde där borta...
En tumregel vid beräkning av effektförlust hos förbränningsmotorer vid höghöjd är 1%/100m,
Ni som kan det här med belastning!! Hur kommer det sej att Burandt har färre haverier på deras överladdade maskiner än stock?? Å då tänker jag på cyl kjolarna!?
kan det va så att de byter kolvar i förbyggande syfte på turbomaskinerna till bättre? självklart ingenting som kommer ut i media med tanke på att grabbarna är lite smått sponsrade av polaris.. bara en tanke.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
kan det va så att de byter kolvar i förbyggande syfte på turbomaskinerna till bättre? självklart ingenting som kommer ut i media med tanke på att grabbarna är lite smått sponsrade av polaris.. bara en tanke.
Hmm, så kan det vara.. Men det vet nog ni som läst på om de olika turbo kitten! Det är ju inte så att Burandt å boysen skruvar dit grejerna själv! Sååå har boondocker andra kolvar i sina kitt?
När jag var där feb 2012 så hade han tät kontakt me boondocker som höll på att bygga hans 12turbo.
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Jaha nu är det så att det blir ett kit ifrån Silber.... MEN. Ska man beställa med alla variatorgrejer för sealevel eller skippa det helt? Hur pass spot on kan man bli med
Amerikanernas grejor för lågland åkning, blir det helt fel här??
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Jo jag har som läst på lite mer sen de där inlägget! Tyckte det var en onormalt slö 600 (800) man körde där borta...
En tumregel vid beräkning av effektförlust hos förbränningsmotorer vid höghöjd är 1%/100m,
Ni som kan det här med belastning!! Hur kommer det sej att Burandt har färre haverier på deras överladdade maskiner än stock?? Å då tänker jag på cyl kjolarna!?
Såhär skrev PMSPolaris som jag tror tillverkar "fix kit" till 800 cfi.

"This is also why there was an interesting phenomenon that when using a turbo on this engine it would last longer than stock. Everyone thought it was a fuel issue, but it was not. It was a piston size problem. The turbo added heat and the piston grew taking up the clearance."

http://www.snowestonline.com/forum/archive/index.php/t-330992.html
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Väcker lite liv i denn igen då... Blev det någon som körde turbo på sin maskin vintern -13 och kan ge några referenser? Någon som funderar på turbo till iår? Silbers nya kit verkar ju intressant, någon som sitter på info där??
Jag åkte/åker turbo, klart det bästa jag gjort, nu åker jag iofs ett uppgraderat 11 kit, men det är det bästa som hänt mitt intresse.

Kollar man filmerna så verkar ju 14 kitet med bullydogen jävligt ball. Å när man snackar med Justin om det så säger han att det är som natt å dag mot 11 och 12 kiten
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jaha nu är det så att det blir ett kit ifrån Silber.... MEN. Ska man beställa med alla variatorgrejer för sealevel eller skippa det helt? Hur pass spot on kan man bli med
Amerikanernas grejor för lågland åkning, blir det helt fel här??
Vad blir det för kit? Med bullydog eller med dobeck?
Jag åker med dobeck, kör med ställbara vikter (supertips) och kompsänkt.
Har fått en mapp som passar jävligt bra hos mig på havsnivå
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
Hello grabbs! drar upp en gammal tråd men tänkte kolla om de är nån som snöat in på de här med bigbore kit i år eller om alla gått på turbo?
nån som sett några svenska bromsningar med bb kit?
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
49
Kultsjöluspen No:1
Jäklar i mig här vare nåt jag missat!
Många som var intresserad av min BigBore PAR910 och har åsikter om den!!
Kanske slänger in lite fakta mellan raderna>>>
PAR använder samma cylindrar som CarlsCycle´s 900 och de är CrankShop som gör dom.
PAR kör 91mm borr Carls 90mm
PAR använder sin LR vevaxel med samma slag men längre vevstake (Och Modifierade cyl/Vevhus för detta)
Detta ger en oerhört tunn cylindervägg som lätt spricker.....Om man slarvar med varmkörning.
Hände mig en gång.
Effektmässigt Assdyno så ger inte PAR motorn inte mer än 10hp över vad vi får ur med
PAR topp
SLP Pipa
Portning
PC5
+Annan hemlig mod......
Detta är ju på havsnivå-
Och detta betyder ju 22-23 hp över en stocker.
Och det här var MED Vi-Pec och CPI pipa.
Löjligt dyrt för få hästar jajamänn helt vansinningt faktiskt.....Om man jämför med (Vårat) kit.
Bang for $$$....
eller Turbo som är billigare och med likvärdig hållbarhet (Kolvbyte100mil)
Men uppe i vuoggatjålme i våras under varmväder +15) och 1000m höjd började man uppskatta
910an!! Där en stocker (-NYPro14Prototyp) tappade 500varv så tappade 910an 50varv!!!
Då är vi tillbaka till elevation(Höjdöverhavet) Där är de stor skillnad på en sån här motor
motför en stocker eller modifierad stocker...
Sen fick man ju slut på 100LL (Körde 50% mix med 98)och slog i ASPEN i både min 910 o ZollingersTurbo maskin båda nöp samma dag...
Tillfälligheter eller inte aldrig mer aspen för mig......
910 an sitter nu i en Känd WaterX åkares bygge med Lectrons och den går 25km/h fortare
än med 800 och CPI Twins så det är nog vägen ja skulle gå om ja skulle köra Bigbore igen.
Men de blir Turbo och en Reservskoter!!
Thats how it works!!Nothing beats a Turbo when it Runs.....
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
Hej edvard!
jäkligt roligt att du tog dig tid att skriva ner lite angående par motorn!
vart dock brydd att de är samma cylindrar på både kitten men med olika borr.
Tunna cylinderväggar säger du? hur tunna pratar vi om då?
på eran 910 som (stenman?) kör, är den provad med cpi twinsen på ? du hade väl även provat köra singelpipa från slp men inte fungerat va?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jäklar i mig här vare nåt jag missat!
Många som var intresserad av min BigBore PAR910 och har åsikter om den!!
Kanske slänger in lite fakta mellan raderna>>>
PAR använder samma cylindrar som CarlsCycle´s 900 och de är CrankShop som gör dom.
PAR kör 91mm borr Carls 90mm
PAR använder sin LR vevaxel med samma slag men längre vevstake (Och Modifierade cyl/Vevhus för detta)
Detta ger en oerhört tunn cylindervägg som lätt spricker.....Om man slarvar med varmkörning.
Hände mig en gång.
Effektmässigt Assdyno så ger inte PAR motorn inte mer än 10hp över vad vi får ur med
PAR topp
SLP Pipa
Portning
PC5
+Annan hemlig mod......
Detta är ju på havsnivå-
Och detta betyder ju 22-23 hp över en stocker.
Och det här var MED Vi-Pec och CPI pipa.
Löjligt dyrt för få hästar jajamänn helt vansinningt faktiskt.....Om man jämför med (Vårat) kit.
Bang for $$$....
eller Turbo som är billigare och med likvärdig hållbarhet (Kolvbyte100mil)
Men uppe i vuoggatjålme i våras under varmväder +15) och 1000m höjd började man uppskatta
910an!! Där en stocker (-NYPro14Prototyp) tappade 500varv så tappade 910an 50varv!!!
Då är vi tillbaka till elevation(Höjdöverhavet) Där är de stor skillnad på en sån här motor
motför en stocker eller modifierad stocker...
Sen fick man ju slut på 100LL (Körde 50% mix med 98)och slog i ASPEN i både min 910 o ZollingersTurbo maskin båda nöp samma dag...
Tillfälligheter eller inte aldrig mer aspen för mig......
910 an sitter nu i en Känd WaterX åkares bygge med Lectrons och den går 25km/h fortare
än med 800 och CPI Twins så det är nog vägen ja skulle gå om ja skulle köra Bigbore igen.
Men de blir Turbo och en Reservskoter!!
Thats how it works!!Nothing beats a Turbo when it Runs.....
Kul att höra lite åsikter från en som faktiskt grundligt testat båda alternativen. Förresten, vad är det som gör att den äter kolvar på 100-mils intervall?
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
49
Kultsjöluspen No:1
Den äter väl inte direkt....Men då var vi där igen @elevation är turbo mer en andningshjälp än trimning
Ni som inte vare på 3000meter o över-De går inte fatta!!!Måste upplevas......
En stock 800 (-10M8) ger 107hp på 2900meter (Dragon800 gav 92hp) enligt VOHK som har bromsbänk i sin trailer.......
Får man 200-220 hp i en tvåtaktare då nöts de och köper man turbokit för 60000kr till sin nya 140000kr maskin så äre billig försäkring.....Man är ju inte på dom roligaste ställena då skotern går sönder....
Inte som förut då turboskotrar gick max 201m åt gången......och de var enkel bärgning...
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Det är effekten som blir problemet, och det kan man ju förstå... Men hur är det med responsen i 910:an kontra en turbomaskin med motsvarande effekt?
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
49
Kultsjöluspen No:1
En Polaris 800 turbo med 5 PSI laddtryck behöver ca:500meter sträcka för att hinna ikapp de 910 drar ifrån i starten.
Altså 910 all day>>Vem racear 500meter med en lössnöskoter?
Men upp med laddtrycket^^^^ vid 10PSI och däröver är Turbon före hela tiden och har ca:25km/högre
fart efter 200m och drar ifrån märkbart.......
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
49
Kultsjöluspen No:1
Hej edvard!
jäkligt roligt att du tog dig tid att skriva ner lite angående par motorn!
vart dock brydd att de är samma cylindrar på både kitten men med olika borr.
Tunna cylinderväggar säger du? hur tunna pratar vi om då?
på eran 910 som (stenman?) kör, är den provad med cpi twinsen på ? du hade väl även provat köra singelpipa från slp men inte fungerat va?
SLP var alldeles för trång och byggde snabbt effekt som sedan dalade och EGT skenade.....
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Måste säga att jag är mer än nöjd över hur bra turbomaskinen funkade i vintras.
Dels med tanke på att jag inte bänkade in den. Mappade själv in den och fick då bara höra hur hårt den verkade gå.
Låg på ca 5-7 psi större delen och i skogen räcker det gott och väl. Senare på säsongen gick jag upp i laddtryck och funkade även
Det bra.

Fick ett ras på påsk då knacksensorn ramlat loss (var momentdragen) dessvärre hade vi inga nya cylindrar på plats då utan blev monterat nya kolvar och ett par cyllar som nypit en gång.
Körde sen hela påsken (en vecka) tävlade i kittelfjäll med 12.5 psi laddtryck, åkte upp till vougga och åkte i vårvärmen nästan en hel vecka med ca 10psi tryck. Sista dagen en mil från bilarna slog han över på en burk.
Vid demontering av motorn så hade kolvarna gjort sitt.
Men helt sjukt att han gick på gamla cyllar så länge.
Därför jag är så imponerad av hållbarheten.
Å hade inte knacksensorn lossnat hade den inte nypit på påsk heller.
Den är tvåtaktsturbo åkarens bästa vän. Dagens insprutning med alla finesser möjliggör sådana här byggen som faktiskt fungerar.

I år blir det nya grejor och hålla koll på knacken. Helst skulle jag vilja bänka in maskinen så man ser vars man håller hus.

Å ja säger då bara de funderar man på bb för 50 tusen, så köper man turbo alla dagar i veckan!
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Finns det någon bra knacksensor med någon typ av display/indikering som är helt fristående? Som man kan montera på vilken maskin som helst.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
kul med lite verklighetsbaserad info. och som utvecklingen rusat de senaste åren på fabrikskitt, kul med grejer som faktisk håller!

fabriksmonterad 2taktsturbo med garanti om 8år? vmc kanske ska ta täten och sälja rtr 900turbo ;)