Funderingar kring turbo eller bigbore på cfi 800 pro ride

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Skulle helt klart satsa på ett kit med Vipec ECU om det är turbo som gäller, kostar men smakar helt klart bäst!

Idag skulle jag nog valt ett HM turbokit, som sagt lite dåligt med feedback på PUSH kitten än.
Dom som provat PUSH säger ju att det är ett grymt gassvar med spjället före turbon, men vet inte hur långt dom kommit med mappning och variatorgrejerna än? verkar vara snack om det.
Turboboyz och Cody Phillips Racing kan också svänga ihop ett fint kit med Vipec.

Fördel Vipec är ju även om man inte kan eller har intresse av att knappa sprutet själv så finns ju support över internet om du handlar av rätt person! Finns ju allt för många trådar om folk som har problem med att knappa sina Dobeck och BD boxar...


Startar förhoppningsvis min Assault -12 med turbo i veckan, vattenkyld IC och Vipec ECU, återkommer med resultat!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
vad går ett sånt kitt på med allt komplett för start? förutom vkitt.

och hur mycket sämre är ett kitt tex silber som har ett par år på nacken?? värt att köpa beggad eller ber man om problem då? kapar ju halva kostnaden är det värt det?
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hmm, det kanske skiljer mellan att överladda här och på hög höjd, men då jag var över och åkte hos Burandt förra året fick vi ett haveri på en std. Var med vid rivning och snacket om varför i hela världen alla rasen var på just std, enligt dom hade dom inte haft ett enda skört/kolv relaterat ras på någon av de överladdade maskinerna? Dom hade en teori om att man kör dem hårdare, alltså ligger på full gas längre perioder. Det kan kanske ligga något i det, för även om dom kör mycket upplevde jag att dom var kraftigt över representerad vad gäller ras! Men 800 upplevdes som en slö 600 på den höjden så kanske....
Det var just där jag körde turbomaskin..Vet inte om jag håller med om att 800an upplevdes som en slö 600 på den höjden däremot, men det kanske beror på att jag även provade 600an?
;)

Hade en tripp dit 2011 där jag totalt spenderade tio dagar med honom, kul resa! :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
vad går ett sånt kitt på med allt komplett för start? förutom vkitt.

och hur mycket sämre är ett kitt tex silber som har ett par år på nacken?? värt att köpa beggad eller ber man om problem då? kapar ju halva kostnaden är det värt det?
Följ med på Snow West så ser du att du inte vill köpa något begagnat kit, det är förbättringar varje år, och folk där som köpt ett kit som funkat bra på en maskin fungerar inte alls på en annan.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Det var just där jag körde turbomaskin..Vet inte om jag håller med om att 800an upplevdes som en slö 600 på den höjden däremot, men det kanske beror på att jag även provade 600an?
;)

Hade en tripp dit 2011 där jag totalt spenderade tio dagar med honom, kul resa! :)
Coolt, själv är man nybörjare på trädkörningen. Andra säsongen...
Men räknar man på höjden får man just 120-125hp, sen ligger nya stället högre än gamla, vi körde på över14000fot runt 4000m satan, någon hade snott allt syre... Tappar runt 3% /1000m
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Coolt, själv är man nybörjare på trädkörningen. Andra säsongen...
Men räknar man på höjden får man just 120-125hp, sen ligger nya stället högre än gamla, vi körde på över14000fot runt 4000m satan, någon hade snott allt syre... Tappar runt 3% /1000m
Nu börjar det bli kraftigt ot, men ändå:
Gamla stället utgick från 3000m,så det fanns en tendens av syrebrist där också... Dag fyra gick jag rätt i väggen vid lunch, har aldrig varit så orkeslös i hela mitt liv tidigare-jag skojar inte när jag säger att det var jobbigt att bara trycka på gasen!
Vi var upp på 3500m varje dag och vände, men visst, 500m till märks när man lägger det till dom övriga, det gör det.
600an var perfekt som nybörjarskoter egentligen, det var bara att trycka fullt och sedan kunde man fokusera på kör tekniken...

Tillbaka till topic: Edvards 910cc påstår han går i stort sätt jämnt med Nytro 270.
Men då är det inte toppfart vi diskuterade, utan i acceleration.
Frågade aldrig vad det kostade, men det kan ju vara ett alternativ till turbo.
:)
 

ranne

Ny medlem
12 jan 2011
4
0
1
32
Skellefteå
Tro att 910cc gå lös på 55 papp och då lämna du in din motor och få en färdigbyggd tillbaka om jag nu int ha missuppfattat det
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Väcker lite liv i denn igen då... Blev det någon som körde turbo på sin maskin vintern -13 och kan ge några referenser? Någon som funderar på turbo till iår? Silbers nya kit verkar ju intressant, någon som sitter på info där??
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Väcker lite liv i denn igen då... Blev det någon som körde turbo på sin maskin vintern -13 och kan ge några referenser? Någon som funderar på turbo till iår? Silbers nya kit verkar ju intressant, någon som sitter på info där??
Zolinger här på forumet körde med boondocker turbo på sin iår och den verkade då mata nånting fruktansvärt!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Varför ska man lämna in sin motor? 910 är ju en hel motor!
Beror på hur mycket man betalar...
Grundpriset avser att man lämnar in vevaxel och vevhus.
Men betalar man mer så får man även vevhus och vevaxel. Fick pris på ca 70k i höstas, men då ska det till vipec och cpi pipa för att det ska funka bra så det blir löjligt dyrt..
 
Last edited:

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Zolinger här på forumet körde med boondocker turbo på sin iår och den verkade då mata nånting fruktansvärt!

Jo jag har sett tråden i projektdelen, hade varit kul om Zolinger själv kunde summera sin säsong med BD kittet, hörde något rykte om ras också kanske någon vet varför?

Var ju ett par killar till som hittade igen beg silberkit som kanske kan säga något, bla Tonix som startade denna tråd.. Kanske asker eller bamsegrill kan säga något om turboelvan där de plockade bort grejorna till slut eller har man fått det om bakfoten??

Ang BB så snackar vi ju sjuka pengar, fick Edward på VMC sin PAR maskin att funka bra under säsongen? någon som hört något där?
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Jo jag har sett tråden i projektdelen, hade varit kul om Zolinger själv kunde summera sin säsong med BD kittet, hörde något rykte om ras också kanske någon vet varför?

Var ju ett par killar till som hittade igen beg silberkit som kanske kan säga något, bla Tonix som startade denna tråd.. Kanske asker eller bamsegrill kan säga något om turboelvan där de plockade bort grejorna till slut eller har man fått det om bakfoten??


Ang BB så snackar vi ju sjuka pengar, fick Edward på VMC sin PAR maskin att funka bra under säsongen? någon som hört något där?
Zolingers skoter gick i det hela stora riktigt bra vad jag försto! Vill inte uttala mig mer, det får han göra:) men gassvaret i den är hysteriskt:) sen Edvards par maskin körde han med en helg jag var med, han hade vell inte tunat in den ordentligt då! Samma där få han vell uttala sig:)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Ed's bb monster rasa nog när polarn var å åkte me dem i maj nån gång.. Sen va re visst en turbo med som gick som ett troll... Tills även den skar! Sååå.. Man ska nog ha två maskiner om man vill både åka hårt och mycke! Man gasar till det rasar med modden sen kör man tills man blir trött mer stock.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Ed's bb monster rasa nog när polarn var å åkte me dem i maj nån gång.. Sen va re visst en turbo med som gick som ett troll... Tills även den skar! Sååå.. Man ska nog ha två maskiner om man vill både åka hårt och mycke! Man gasar till det rasar med modden sen kör man tills man blir trött mer stock.
Jepp, jag var uppe med det gänget! Eds 910 nöp då, sen tubon vare tydligen inte en skärning dom tror no att det var någon spridare eller nåt sånt! Har inte pratat med han efter så jg vet ej exakt!

Sen bara för att man trimmar som vanligt betyder ju inte att det håller, justerar man inte rätt så håll he som för kompisen, steg 3 kitt och totalhaveri efter 45 mil!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jag tror många kör 1-2säsonger innan dom trimmar (sparar deg) då trimmar dom en maskin med kanske 2-300mil på mätaren... En 800cfi som körts hårt är då i många fall i akut behov av nya kolvar, men det snålas det med. Å inte sällan får man ett ras! Alla portade 800 ska servas som en racer, dvs kolvbyte /50tim.. å gör man inte det så kommer det kosta!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Beror på hur mycket man betalar...
Grundpriset avser att man lämnar in vevaxel och vevhus.
Men betalar man mer så får man även vevhus och vevaxel. Fick pris på ca 70k i höstas, men då ska det till vipec och cpi pipa för att det ska funka bra så det blir löjligt dyrt..

Över på semester och slå till på denna då: http://shop.burandtsbackcountryadventure.com/product/2013-polaris-pro-rmk-155-900 Sen strippar du den, säljer chassiet i staterna och tar hem det som behövs som lösa delar ;)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Coolt, själv är man nybörjare på trädkörningen. Andra säsongen...
Men räknar man på höjden får man just 120-125hp, sen ligger nya stället högre än gamla, vi körde på över14000fot runt 4000m satan, någon hade snott allt syre... Tappar runt 3% /1000m
Ot men man tappar 3% effekt/1000 feet och inte meter.
Dvs man tappar runt 30% effekt på 10000feet (ca 3000möh)
Läste att en polaris rmk 800 hade ca 103hp på 10500 feet o summit ca 108hp.
Det kändes klart i vintras i Colorado. Satt typ 53g vikter i Burands Stock 800 maskiner.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Ot men man tappar 3% effekt/1000 feet och inte meter.
Dvs man tappar runt 30% effekt på 10000feet (ca 3000möh)
Läste att en polaris rmk 800 hade ca 103hp på 10500 feet o summit ca 108hp.
Det kändes klart i vintras i Colorado. Satt typ 53g vikter i Burands Stock 800 maskiner.
Jo jag har som läst på lite mer sen de där inlägget! Tyckte det var en onormalt slö 600 (800) man körde där borta...
En tumregel vid beräkning av effektförlust hos förbränningsmotorer vid höghöjd är 1%/100m,
Ni som kan det här med belastning!! Hur kommer det sej att Burandt har färre haverier på deras överladdade maskiner än stock?? Å då tänker jag på cyl kjolarna!?