FX Nytro ågärder tråd

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag är en nybliven ägare av Yamaha FX Nytro XTX. Har tillbringat nyårshelgen med maskinen och är hittills nöjd. Jag känner dock att det behövs moddas lite grann med maskinen för att den skall bli riktigt bra på olika områden. Därför vill jag gärna att det kommer in lite tips, trix och bilder på denna tråd som kan hjälpa mig och andra Nytro ägare till en än bättre skoter upplevelse.
- hur löser ni packningen på era Nytro maskiner?
- effekthöjande åtgärder som ni är nöjda med (förutom självklara MCX turbopaketet)

Tack för all framtida hjälp till en bättre Nytro

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Mesh kitt för ventilations gallrena för att undvika remslir vid lössnö körning är ett måste, sprutar snö rakt in på variatorn utan det.

OFT Relocator - för att få en mer traditionell vinkel på styrstången är väl inte så dumt för den aktiva föraren.

Något mer kommer jag inte på just för tillfället :D

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag satte på en högre vindruta, då fick en bra vindruteväska plats där bakom. Ryms en tröja, ett par vattenflaskor och en karta i den. För längre resor använder jag ett par packväskor hängades över dynan i bak. En riktigt bra lösning faktiskt, de är inte i vägen, rymmer en hel del, låg tyngdpunkt, sitter fast mycket bra, kan enkelt bäras in på kvällen. Något jag skulle vilja fixa till är att det blir mycket isbildning i tunneln, det fryser fast runt fyrkantsrören som är dubbskydden. Enklast borde vara att bara ta bort fyrkantsrören, fast jag får för mig att de stabiliserar chassit lite fast så kanske det inte är.

Tanken ju att snön ska kyla avgasrör och ljuddämpare, men snön smälter och fryser fast igen. Såg att det fanns en aluminiumplåt att sätta som skydd under ljuddämparen på några amerikanska nätbutiker.

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag satte på en högre vindruta, då fick en bra vindruteväska plats där bakom. Ryms en tröja, ett par vattenflaskor och en karta i den. För längre resor använder jag ett par packväskor hängades över dynan i bak. En riktigt bra lösning faktiskt, de är inte i vägen, rymmer en hel del, låg tyngdpunkt, sitter fast mycket bra, kan enkelt bäras in på kvällen. Något jag skulle vilja fixa till är att det blir mycket isbildning i tunneln, det fryser fast runt fyrkantsrören som är dubbskydden. Enklast borde vara att bara ta bort fyrkantsrören, fast jag får för mig att de stabiliserar chassit lite fast så kanske det inte är.

Tanken ju att snön ska kyla avgasrör och ljuddämpare, men snön smälter och fryser fast igen. Såg att det fanns en aluminiumplåt att sätta som skydd under ljuddämparen på några amerikanska nätbutiker.
Jag har nu gjort följande på XTX:n
- högre ruta
- nonslip sitter på
- bytt variatorfjäder för lite mindre aggresiv start

Jag har varit och kollat på packningsväskor till skotern, Yamahas egna. Dessa var icke försvarbara ur flera aspekter. För dyra, för små och dragkedjslösningen. Jag tror att jag kör vidare med mina Biltema Sadelväskor ett tag till.
Vilka sadelväskor har du? Vilken fönsterväska installerade du?

:ciao:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Vad har ni satt för skidor på era? Mina skidor är jättebra, förutom när man ska styra. Original -08 Nytro RTX. Framvagnen är uppdaterad. Hur har ni gjort?

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Vad har ni satt för skidor på era? Mina skidor är jättebra, förutom när man ska styra. Original -08 Nytro RTX. Framvagnen är uppdaterad. Hur har ni gjort?
Min bror satt på Yamahas original mountain skidor, han blev nöjd iaf! Bytte ifrån slp PP, tyckte den blev för spårkänslig med dom.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Min bror satt på Yamahas original mountain skidor, han blev nöjd iaf! Bytte ifrån slp PP, tyckte den blev för spårkänslig med dom.
Okej. Offtopic, är det killen med Astra GSi turbon från Storvik?

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Grattis till en trevlig maskin!

På min xtx har jag satt på styrhöjjare och plockat bort rutan, den går endå bara sönder förr lr senare! Sen bytte jag matta till en 44mm backcountry och non-slip hjul. Är som natt å dag mot original mattan. Nu funkar den fin fint i lössnö! Packningen har jag i ryggsäck.
Slutligen så har jag bytt fjäder i variatorn vilket gav skotern en mjukare gång och mycket trevligare att använda i skogen.

Jag trivs mycket bra med xtx:n nu!

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
jag är också nybliven ägare av en nytro xtx! :) vad är det för fjäder ni har monterat i variatorn nu då? på min var det monterat 51mm matta och 9t nonslip, bukplast,nerdrevad, extra huv och hauck slutburk medföljde, monterat powder pro skider och måste säga att jag är då mkt nöjd med styrningen efter skidbyte! ska montera styrhöjare, och shimsa på center dämparen eftersom jag tycker den är för mjuk;( (väger 110kg) annars så är den ju nästan full utrustad! förutom turbo då :)

Last edited:

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Mina åtgärder:

- 38mm crossovermatta
- 9t nonsliphjul
- Yamahas original mountain skidor
- 2 tums styrhöjare
- Burkrem
- xeonljus
- lackade huvgaller(röda)
- Killswitch
- Omshimsade dämpare runt om(kn racing)´
- Hårdare torisionsfjädrar
- xklicker
- Lite variator trix
- Bukplast

Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
kan nån tipsa mig and inställningar på stötdämparna för att min nytro ska lyfta skidorna lättare ? tycker den känns tungstyrd nu !

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
jag är också nybliven ägare av en nytro xtx! :) vad är det för fjäder ni har monterat i variatorn nu då? på min var det monterat 51mm matta och 9t nonslip, bukplast,nerdrevad, extra huv och hauck slutburk medföljde, monterat powder pro skider och måste säga att jag är då mkt nöjd med styrningen efter skidbyte! ska montera styrhöjare, och shimsa på center dämparen eftersom jag tycker den är för mjuk;( (väger 110kg) annars så är den ju nästan full utrustad! förutom turbo då :)
Original sitter det blå-silver-blå. Jag bytte till silver-blå-silver...

nytro

Medlem
7 jan 2010
12
0
1
Nord-Norge
blå-silver-blå: 35 - 101
silver-blå-silver: 20 - 52.5

b-s-b er original xtx-fjær. Hvïlken toppfart får du på scooteren nu?

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön

Köpte ett sånt där kitt att montera runt ljuddämparen till min phazer i veckan, kostade ungefär 1000 kr med då följde allting med, finns hos Mats skoter i Lillholmsjö, antar att det inte är allt för stor skillnad till en nytro