FX Nytro ågärder tråd

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
nja jag har mtx skidor på min och dom blir tungstyrda efter leden tycker jag ? men det kanske beror på skidtrycket ?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Köpte ett sånt där kitt att montera runt ljuddämparen till min phazer i veckan, kostade ungefär 1000 kr med då följde allting med, finns hos Mats skoter i Lillholmsjö, antar att det inte är allt för stor skillnad till en nytro

tusen?? det kostar ca 680 kronor

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Funderar på att förlänga min nytro nästa vinter till 144" Jag har inte kunskaperna eller tillgång till verkstad för att göra detta själv så jag kommer isf att anlita nån skoter mek !
Jag tänkte bara fråga om det är nån här som förlängt sin nytro och vet vad detta kostar ? Klarar man sig med 25k tro ? alltså för delar + arbetskostnaden !

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
blå-silver-blå: 35 - 101
silver-blå-silver: 20 - 52.5

b-s-b er original xtx-fjær. Hvïlken toppfart får du på scooteren nu?
Jag har faktiskt inte hunnit testa toppfarten än, har bara lekt i skogen hittills:)

Fredde71

Medlem
2 dec 2006
30
0
1
Luleå
Jag har förlängt min Nytro i höst till 144", går hur bra som helst!
Beställt förlängningskit från Ulmer Racing i USA, kanon service! 300 dollar + frakt.
Har monterat en 365x38x51mm matta och nonslip (8 kugg).
SLP PP skidor och ett variator kitt, även det från Ulmer.
Pulverlackat framvagn svart och anodiserat boggien svart.
Aluhjul är på g..:)
Grymt nöjd med hur maskinen blev, både körmässigt och utseendemässigt.
25tusen låter väldigt mycket, men om du lämnar i och gör det så kanske det hamnar där......jag kan göra det väldigt mycket billigare om du inte vill göra det själv:blink1:

Detta är min maskin....

Attachments

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

vaf tror ni om att montera en "japsdämpare" till en bil på en nytro ? typ en med 2" i inloppet och 4" ut omm an monterar en kona med 1 1/2" håll som alltså stryper utblåset från 10cm till typ 4cm ? detta borde väl ge lagom gött ljud men samtidigt ge ett visst motstånd till motorn ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo det borde ju funka bra :biggrin1: fast jag vill ha en ljuddämpare som sticker ut rakt bakåt som org fast mer långsmal och med raka rör !

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Jag gick in till Heds och beskrev mín uppleveles av en alltför aggressiv skoter, lite svårt att smyga kring träd, stenar, in i garaget osv. Vi beställde en gul-blå-gul. Har inte hunnit testat fullt ut ännu men nog blev det en uppenbar skillnad till det bättre.

XTX orginalskidor fungerar utmärkt och ser ingen anledning att byta dom.

Mesh-filter, vart skaffar ni dom?
Vilken matta bör man uppgradera till för att ha en lämplig kombinationsmatta för så väl led som lössurf?

Jag har fortfarande inte hittat någon 'bättre för pengarna lösning' än biltemas sadelväskor och kommer nog att ge dom en säsong till. Jag funderar dock på att göra någon typ av dunkhållare på tunneln. Yamahas lösning är hutlöst dyr. Kostar dubbelt så mycket i Sverige jfr med USA. Har någon några bra ideér och bilder på en såndan liknande lösning?

Kan någon vittna om bra effekthöjande åtgärder på Nytron förutom Turbo?
:hmmmm2:
Fredde, MYCKET snyggt jobb med maskinen.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Funderar på att förlänga min nytro nästa vinter till 144" Jag har inte kunskaperna eller tillgång till verkstad för att göra detta själv så jag kommer isf att anlita nån skoter mek !
Jag tänkte bara fråga om det är nån här som förlängt sin nytro och vet vad detta kostar ? Klarar man sig med 25k tro ? alltså för delar + arbetskostnaden !
kanske, men bara mattan kostar ju typ 6-7-8-9000

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Tja!

vaf tror ni om att montera en "japsdämpare" till en bil på en nytro ? typ en med 2" i inloppet och 4" ut omm an monterar en kona med 1 1/2" håll som alltså stryper utblåset från 10cm till typ 4cm ? detta borde väl ge lagom gött ljud men samtidigt ge ett visst motstånd till motorn ?
Släng på ett excellsystem, klart snyggast och trevligast ljud!

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo visst excell systemet är nog bra men det kostar ju 15K eftersom man bör ha en power comander till det.
Jag är mest ute efter ett fränare ljud ! så en 400kr's jappsdämpare duger för mig :biggrin1:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

är det nån som provat att plocka bort krängningshämmaren på sin nytro ? isf hur blev skotern att köra utan dem ?

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har bara testat på led än så länge & märkte ingen större skillnad. Har lämnat in dämparna på uppgradering så dom ska bli mindre "stumma". Förhoppningvis så blir den lite smidigare då.
Men än så länge känns det inte som en nackdel.

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Har nu kört lite grann med nya variatorfjädern, g-b-g, och är mycket nöjd. Har dessutom fått rutan och deflektorerna. 14 tum med deflektoer gör hela skillnaden mellan lidanden och njutning när det är minus 10 och under det.

Nu handlar det om mattbyte. Ni som har bytt till annan matta än den helt felkomponerade orginalmattan får gärna komma med lite tips. Räcker det med en 38 crossover matta eller ska man klippa till med en 44 med en gång? Hur obekvämt är det rent objektivt att köra på led med en modern 44:as matta och modern boggie?:hmmmm2: