FX Nytro ågärder tråd

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
kan man byta til len högre styhöjare på en nytro rtx utan att köpa längre bromslang och gasvajer ?

Och är det nån här som har monterat en relocator som vinklar styrstången 6 graderframåt ? är den värd 1700kr ?
"högre" de beror väl på hur hög. Jag hade 4" på min utan att förlänga några kablar.

Pite

Medlem
1 feb 2009
42
0
1
Piteå
Org höjaren är väl 3tum.
Har en justerbar höjare som är 5.5 tum max och det är inga problem men jag gissar att 6 är max.
KN racing har fixat mina dämpare men är dom inte lite väl mjuka......?
någon annan som har synpunkter på dämperiet, ohyggligt mycke behagligare på smågupp men kanske lite väl mjuka på stora gupp?
Har å andra sidan bara provat några mil än men betydlig bättre än innan.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Och är det nån här som har monterat en relocator som vinklar styrstången 6 graderframåt ? är den värd 1700kr ?
Jag har, och vet av MÅNGA till som gjort det. Det finns inget som gör så stor inverkan på kontrollen för så liten peng som en relocator. Sen att det är sjukt bra kvalla på delarna gör ju inte saken sämre. :)

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
ÄNTLIGEN så har de kommit: SNÖN och min 44 BC matta. Ska åka till Måttsund imorgon och lolla på skotertävlingen, köra lite med polarn på lördag men på söndag plockar vi ner XTX:en och byter matta. Ska köpa lite kedjehusolja och SKF lagerfett och fixa lagren samtidigt. Ni som bytt matta, några bra tips att tänka på?

Sen blir det att skotta puder på Akka där nästa helg :)

Har nu kört ytterligare 15 mil med nya variatorfjädern och är grymt nöjd. Mycket behagligare i smygkörning men ändå aggressiv när jag vill.:hello:

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
ev att ha bulten till drivaxeln i reserv.
Det gick riktigt bra. Det tog allt som allt inklusive provkörning just under fyra timmar och då hade ingen av oss bytt matta på en Yamaha tidigare. Lärdommar:
- variatorverktyg är bra
- ha lite boggielager i beredskap så att du kan byta när du lika har nere boggien (vändhjulen)
- plastnitar i reserv till sidohuvarna kan vara bra att ha
- om du inte har vinsch eller farmarlyft så bör pallbocken vara minst 100 cm hög
- när man byter matta skall man vara två
- fettspruta med gummislang
- fettnipplar i reserv, orginalen är veka
- varmgarage äger ;-)
XTX:en börjar bli rätt färdig nu. Nu är det mesta på plats:
- drivband
- fjäder
- ruta och deflektorer
Fick tips om följande hemsida när det gäller mesh för ventilationshålen, http://www.shelby.fi/catalog/default.php Dom har också en massa annat godis

Nu är det dags för två avslutande fix för denna säsong. Skall montera på en GPS Garmin 620 och popnita fast en konstruktion som gör att jag kan få med en 10l dunk på tunneln.

Är det någon som har gjort någon lösning för dunk på tunneln på XTX:en?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
(Lite sent svar, men...)
För att montera dunk bakpå må du bara flytta ner ljuddämparen i tunneln, har sett flera st på ty4stroke och snowest som kort o gott kapat av headerserna en dm efter collectorn och monterat ett slip on rätt på röret. Tydligen är det inga som helst problem med att snön täpper igen utblåset. Sen täcker du igen hålet i tunneln där originalljuddämparen sitter och vips har du plenty med utrymme därbak.
Jag åkte till en firma som repar motorcyklar och köpte ett beg slipon från en vurpad mc, ljuddämparen var repig och ful men kostade å andra sidan 200:- Sen har jag kapat ner den till en totallängd av 25cm för att få den att rymmas i tunneln tillsammans med turbon-ska bara svetsa ihop en rörkrök mellan turbo och dämparn så blir det nog bra:)

Visst är det en enklare lösning med en rörkrök för att vinkla ut avgaserna från befintlig ljuddämpare, men det är inte lika fränt som ett slipon i tunneln-tänk vad imponerade alla småkillar vid den lokala korvkiosken ska bli:eyebrows:

...vad gäller i och urmontering av boggie så var jag helt själv när jag gjorde det på min SE, men på XTXen vette fan om det är möjligt utan att montera lös saxarna först om man inte är två st. På SEn är det bara att släppa ner chassiet med boggien stående på golvet så passar bulthålen rakt i.