FX Nytro ågärder tråd

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Är nog mest obekvämt för den som ligger bakom om du byter matta. Annars är nog enda nackdelen att du kommer tappa en del på toppfarten. Ju högre kammar desto lågsammare skoter.
Kör själv med 44 matta och Non-slip drivhjul (ett måste), på grund av den nu mycket lösare mattspänningen verkar slidsen hålla mycket bättre. T.ex så börjar frugans Phazer lukta brännt om slides mycket tidigare än min när man transporterar sig efter isig väg.
Köpte en BRP orginal matta och BRP drivhjul (9 kugg) hos Stenmarks och sen var det bara att fimpa dubbskydden. Tror dock att XTX behöver en liten justering på boggie-skenorna för att inte ta i nya drivhjulen.
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Är nog mest obekvämt för den som ligger bakom om du byter matta. Annars är nog enda nackdelen att du kommer tappa en del på toppfarten. Ju högre kammar desto lågsammare skoter.
Kör själv med 44 matta och Non-slip drivhjul (ett måste), på grund av den nu mycket lösare mattspänningen verkar slidsen hålla mycket bättre. T.ex så börjar frugans Phazer lukta brännt om slides mycket tidigare än min när man transporterar sig efter isig väg.
Köpte en BRP orginal matta och BRP drivhjul (9 kugg) hos Stenmarks och sen var det bara att fimpa dubbskydden. Tror dock att XTX behöver en liten justering på boggie-skenorna för att inte ta i nya drivhjulen.
Tack marckus
vilken matta har du ? BC eller vad?
har du 38 eller 41 bredd?
No slip är klart och betalt och sitter på :)
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har en Backcountry 44 på min xtx, funkar hur fint som helst!
Kanske skulle skaffa längre stänklapp, ibland sprutar det is/snö klumpar i tennisbolls storlek bakom:biggrin1:
Har inte kännt något obehag på led pga mattan.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Hur mycket jobb är det att flytta ner avgassystemet under tunneln?
Är lite sugen på att få dit en bensindunk bakom sadeln.
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Hur mycket jobb är det att flytta ner avgassystemet under tunneln?
Är lite sugen på att få dit en bensindunk bakom sadeln.
Ingen aning hur mycket jobb det är men det känns väldigt bökigt. Har du kollat på orginallösningen för ditt behov? Jag har tänkt fixa något liknande.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Har nu kört lite grann med nya variatorfjädern, g-b-g, och är mycket nöjd. Har dessutom fått rutan och deflektorerna. 14 tum med deflektoer gör hela skillnaden mellan lidanden och njutning när det är minus 10 och under det.

Nu handlar det om mattbyte. Ni som har bytt till annan matta än den helt felkomponerade orginalmattan får gärna komma med lite tips. Räcker det med en 38 crossover matta eller ska man klippa till med en 44 med en gång? Hur obekvämt är det rent objektivt att köra på led med en modern 44:as matta och modern boggie?:hmmmm2:
Vi monterade 38 crossover på min från början, men tyckte inte den räckte till när snön blev djup. Så inför denna säsong bytte jag till 44 backcountry. OJ vilken skillnad!!! xtx:n vräker sig fram i lössnö med sån matta! och ja märkte då ingen skillnad vid ledkörning...
 

jipetmac

Medlem
16 jan 2010
26
0
1
Modifiseringer på min 2009 RTX.
-MCX turbo
- Rapid Bike for å justere tenning/bensin før lading
-Øhlins fremdempere
-345 Ripsaw 44 kam matte nonslip
- Alu vendehjul
-Bixenon lys
-4" styreforhøyer
-SLP PP ski (skibytte er et must på RTX)
 

Attachments

Last edited:

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Vi monterade 38 crossover på min från början, men tyckte inte den räckte till när snön blev djup. Så inför denna säsong bytte jag till 44 backcountry. OJ vilken skillnad!!! xtx:n vräker sig fram i lössnö med sån matta! och ja märkte då ingen skillnad vid ledkörning...
Jag ska ta och beställa en 44 matta och förrådsställa orginalmattan. Den får man väl klä på igen när man byter skoter. Verkar vara heldött att försöka sälja en 365 matta med 32 kammar. Lika heta på marknade som kylskåp på Nordpolen.
 
D

Draken

Jag har förlängt min Nytro i höst till 144", går hur bra som helst!
Beställt förlängningskit från Ulmer Racing i USA, kanon service! 300 dollar + frakt.
Har monterat en 365x38x51mm matta och nonslip (8 kugg).
SLP PP skidor och ett variator kitt, även det från Ulmer.
Pulverlackat framvagn svart och anodiserat boggien svart.
Aluhjul är på g..:)
Grymt nöjd med hur maskinen blev, både körmässigt och utseendemässigt.
25tusen låter väldigt mycket, men om du lämnar i och gör det så kanske det hamnar där......jag kan göra det väldigt mycket billigare om du inte vill göra det själv:blink1:

Detta är min maskin....
Snygg!! :thumb:

Jag skulle vilja se den med mattsvart chassie också,grymt snyggt!!:biggrin1:

Vad kostade förlängningskitet allt som allt innan du hade det hemma? Betalade du tull+moms eller slapp du det?

Köpte du matta och brphjul från stenmarks?

Jag är väldigt sugen att göra liknande byggnad själv,fast det lutar åt 44 matta i stället. :)

"Väldigt mycket billigare"?? Hur billigt har du kommit undan med din ombyggnad? 15k inkl allt?
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Skall hämta min nya RTX imorgon och har redan börjat kolla runt efter modifiering (att man aldrig blir vuxen..) :)

Hur stor skillnad blir det mellan att bara byta matta på en RTX till tex en 44mm Back Country och att förlänga till 365 och sätta på motsvarande matta? Är det värt extrajobbet och pengarna?
Skulle iofs kunna tänka mig att förlänga tunneln bara för att få lite lastutrymme så det lutar väl åt förlängning.

Är orginalskidorna verkligen så dåliga som det sägs? Lika bra att beställa mountain direkt?

Beställde med en högre ruta och bukplast direkt, blir säkert massa mer lullull men man måste ju börja någonstans..
;)

Mvh, Peder
 
Last edited:

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Skall hämta min nya RTX imorgon och har redan börjat kolla runt efter modifiering (att man aldrig blir vuxen..) :)

Hur stor skillnad blir det mellan att bara byta matta på en RTX till tex en 44mm Back Country och att förlänga till 365 och sätta på motsvarande matta? Är det värt extrajobbet och pengarna?
Skulle iofs kunna tänka mig att förlänga tunneln bara för att få lite lastutrymme så det lutar väl åt förlängning.

Är orginalskidorna verkligen så dåliga som det sägs? Lika bra att beställa mountain direkt?

Beställde med en högre ruta och bukplast direkt, blir säkert massa mer lullull men man måste ju börja någonstans..
;)

Mvh, Peder
Fråga 1:Stor skillnad

Fråga 2: Ja det är värt det

Fråga 3:Ja

Fråga 4: Låter som en bra ide

Glöm inte att sätta dit nonsliphjul oxå
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Har just tagit en liten premiärtur, kan bara hålla med om att orginalskidorna inte var nån höjdare i lössnö. Får nog bli beställning av mountainskidor imorgon!

Förutom det så måste jag säga... Jippiiiii!!!
Vilken fantastiskt rolig maskin, inser ju att den har vissa begränsningar på framkomlighet med kort ripsawmatta men på packat underlag var den iaf hur jäkla kul som helst!!

Skall försöka få ihop grejer för ombyggnad till XTX så snart som möjlighet ges, då kommer denna maskin att bli perfekt :)

Mvh, Peder
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Modifiseringer på min 2009 RTX.
-MCX turbo
- Rapid Bike for å justere tenning/bensin før lading
-Øhlins fremdempere
-345 Ripsaw 44 kam matte nonslip
- Alu vendehjul
-Bixenon lys
-4" styreforhøyer
-SLP PP ski (skibytte er et must på RTX)
Riktigt fin! vad är det för dämpare du har i framvagnen?
 
D

Draken

Modifiseringer på min 2009 RTX.
-MCX turbo
- Rapid Bike for å justere tenning/bensin før lading
-Øhlins fremdempere
-345 Ripsaw 44 kam matte nonslip
- Alu vendehjul
-Bixenon lys
-4" styreforhøyer
-SLP PP ski (skibytte er et must på RTX)
Har sett den på youtube.
Hur vore det om du sålde den till mig för,ska vi säga 75k och en bullpåse? ;)
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
Beställ en 44 och köp en trailtank, då behöver du inte ta med nån dunk..!!
44 är beställd och förhoppningsvis monterad och klar till helgen. Sedan är det där med tanken. En Yamaha representant påstod att det var problem med värmeutvecklingen från avgassystemet kring trailtanken. Det fick mig att backa från att beställa den. Jag synade i o f s aldrig påståendet. Kanske någon här kan ge lite fakta i målet.:hmmmm:
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
kan man byta til len högre styhöjare på en nytro rtx utan att köpa längre bromslang och gasvajer ?


Och är det nån här som har monterat en relocator som vinklar styrstången 6 graderframåt ? är den värd 1700kr ?