"GLS" , The one and only...

auzcar

Aktiv medlem
24 feb 2007
62
0
6
Umeå
frans.webb.se
Ok! Jag har fått svar från killen och han säger att han satte ett plattjärn längst fram som han bultade fast huvgångjärnen i och inget mer. Så det är kanske nåt att satsa på....
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Nu funkar min kombination hyfsat med TRA polaris men har fortfarande justeringsproblem men jag tycker det är inte helt enkelt att få till. Är det ovala hål under motorn i infästningsplattan eller måste man ta till fräs för å justera mycket?
Efter lite felsökande så stod min motor snett åt fel håll i förhållande till primären så jag har schimsat upp den vid motorkuddarna så nu går den bättre men en renovering av TRA:n är nödvändig så småning om.
Sedan så har jag rengjort och synkat och kollat så att höger fugge sitter på höger sida och vilken skillnad. Är någon det minsta osäker på om sina förgasare är i osynk så rekomenderar jag att kolla det! Har just hunnit med en 11-12 mil och är mycket mera nöjd över skotern nu än tidigare i vinter. GLS-sjukan börjar bita sig fast... :)
Nu e det bara mattbyte å skidbyte å variatorbyte mm kvar så e den ju nästan ny... hehehe

Kör så det ryk
Lynxx
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Var bara tvungen å lägga upp en bild för att glädja er som bytt matta...:hahaha:



Tror det blir att leta tag i en 38 345 32, för större än det då börjar det bli trångt vid drivaxeln va?

Gasa tills det rasar... :rock:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ras!!

Sådärja...
Köpte för några veckor sedan en GLS 3600 -91. Klockrent skick, förlängd med ny matta, Engans + Fox i boggin, har kostat på den Öhlinare fram för 2 veckor sedan. Sitter primärvariator från nyare Polaris, vet dock inte vilken typ...

Snurran är renoverad av respekterad verkstad i Luleå. Allt bytt.

Dessutom bytte jag originalsekundären till en RXL-sekundär, och GOSSE vilken skillnad det var på variator och variator... Fick tillbaks 20-25 hk där...

Kort sagt; Riktig kalasmaskin! Går som ett troll, spelar ingen roll hur guppigt det är, bara att hålla ner!

Tills idag.

Totalhaveri. Pga ett förbannade insugsgummi med hål i.(?) Less.:(

Vä gummi är det en liten spricka i, vä kolv har smält lite i kanten, det har frilagt en bit av kolvringen som brutits av. Den lilla biten har hunnit tugga i sig delar av toppen, sen har den lilla gynnaren hittat sig ut PÅ INSUGSSIDAN och trasslat in sig i slid-skivan. Den åkte med några hundra varv runt, så att blocket och slid-huset skulle hinna gå sönder. Sen stannade den lilla fan. Och det gjorde slid-skivan också. Och det gjorde slid-drivningen på vevaxeln också.

Så nu behöver jag en snurra till tre-sexan fortsomf*n.

Eller jag skulle kunna nöja mig med ett block med slid+hus+sliddrivning. (utan vev, kolvar, cyl, topp)

Eller nån annan kul motor? Allt av intresse!! Nån som fått i nån fet Rave 670 i en GLS?

Hjälp!!!
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Nu har styrstången på min 3500 gått av, så nu funderar jag på att flytta fram den ca 15-20cm.
är det nån som har nån ide om hur jag kan göra? är det nån som har gjort nå sånt på en GLS?

Simon
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fick efter ett antal dagars ringande tag på en snurra till min rasade 3-6:a. Det blev en 643 Rave-snurra komplett med allt. Nyborrad 2 ö-dim, nya kolvar, bytt alla packboxar osv. Går kalasfint! Har dock inte hunnit köra, bara garage-gasat... Allt passar rakt på förutom att man måste snitta eeeehhh... vad heter den nu... "slutstumpen" på 643-pipan och vinkla om den lite för att den ska passa ihop med original slutburk. Fick korta en kylarslang 3 cm också, den kom för nära pipan annars.

Nu till mina frågor:
1/ Det sitter en Arctic Cat-variator på snurran. Hur vet jag vilken rembredd den är anpassad för? Eller är primären liksom "allt-i-allo"?

2/ Den har gått i Åre-trakten. Måste jag bestycka om förgasarna för körning vid kusten?

3/ Hur många watt brukar lys-spolen leverera. Tänkte sätta dit ett litet gelebatteri, ny likriktare och 50W Bi-Xenon. Inga problem, eller...?

4/ Elektrodavstånd på tändstift? Läste 0,45-0,50. Varför så litet? För svag spole? Jag kör på B9ES... Rätt eller fel?

5/ Nån som vet nån nyare framlykta som passar i hålet, som ger xenon lite mer rättvisa än original?

Tacksam för svar
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fick efter ett antal dagars ringande tag på en 643 Rave motor komplett med allt istället för den rasade 536 motorn.

1. Allt passar rakt på förutom att man måste snitta eeeehhh...
vad heter den nu... "slutstumpen" på 643-pipan och vinkla om den lite för att den ska passa ihop med original slutburk. Fick korta en kylarslang 3 cm också, den kom för nära pipan annars.

2. Det sitter en Arctic Cat-variator på snurran. Hur vet jag vilken rembredd den är anpassad för? Eller är primären liksom "allt-i-allo"?

3. Den har gått i Åre-trakten.
Måste jag bestycka om förgasarna för körning vid kusten ?

4. Hur många watt brukar lys-spolen leverera. Tänkte sätta dit ett litet gelebatteri, ny likriktare och 50W Bi-Xenon. Inga problem, eller...?

5. Elektrodavstånd på tändstift? Läste 0,45-0,50. Varför så litet? För svag spole? Jag kör på B9ES... Rätt eller fel?

6. Nån som vet nån nyare framlykta som passar i hålet, som ger xenon lite mer rättvisa än original?
1. Kapa inte i pipan ( expansionskammaren ) !
Om du nu måste göra något så ändra bara i det lösa mellan röret som sitter mellan själva pipan och ljuddämparen.
OBS ! Du skall inte använda 536'ans slutburk/ljuddämpare + det lösa röret mellan pipan och ljuddämparen då dessa är för tighta för den större 643 motorns avgasvolym, det blir för varmt och du får haveri...

2. Du måste nog ta en NY rem med känd bredd och lägga på plats i primären och sedan mäta avståndet du får mellan remmens ena utsida och på variatorns ena skiva.
Du skal dock alltid ha ett rem/skive avstånd på 0,5 mm !
Har du mer än detta 0,5 mm så måste du shimsa om primärvariatorn.

3. Det beror ju på vad som sitter i dem nu !!!
Gå igenom förgasarna helt och skriv upp allt.... återkom sedan hit med siffrorna... ;)
Kolla även att du har större bestyckning på MAG sidan.

4. :hmmmm: Jag har för mig att GLS'arna har 160 Watts spole.

5. Avståndet skall vara 0,45-0,5 mm
ND ( Nippon Denso ) tändsystemet trivs bäst då !
Ett mycket bra stift att köra på är ND W27ES-U
Använd inte "R" stift !

6. Ingen aning.



.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tackar och bockar, 2stroke...
Nu har jag sparkat igång den och kört en sväng, kom snabbt fram till att den växlar som ett j**** ars**. varvade 9000 i 60 km/h. Kollade igenom primären (som såg så bra ut på 10 meters håll *idiot*). Den är HELT slut. Vikterna har nött igenom bussningar/skruvar/schims och ca 8 mm in i godset på variatorn, nästan nött igenom godset... Bra va? Nej... Ska bara hitta på nåt finurligt sätt att få loss fanskapet så hamnar den i soporna. Nån som vet vad det är för gänga? Arctic cat, trekantigt kors, ser iaf ut som en 108C Ser VÄLDIGT likt ut tändstiftsgänga om man får gissa... Sätter dit min fräscha nyare Polaris-primär istället, då vet jag vad den går för iallafall. Har för övrigt idag köpt upp ett stort antal procent av Luleås variatorremmar idag... Ingen passade... gummi säljes billigt...:stupid:
Klart är iallafall att med 643'an osv så ska remmen vara längre. Trots c/c 269mm std gls. Köpte bl.a. en 35x1118 (ultimax3 tror jag den hette) och den var närmast sanningen. Var dock tvungen att schimsa isär sekundären, den låg lite högt.
Fråga 1: Jag har RXL -91 sekundär. Vad ska den ha för rembredd egentligen? 33? 34? 35?
fråga 2: Polaris-primären jag tänkte sätta dit slår till lite tidigt. Är det vikterna man byter då eller fjädern? Eller rubbet? Vilken av dom står för vad? Allt funkade klockrent genom hela registret innan mitt stor-ras förutom ett lite för tidigt tillslag. Svag i start med kälke bakom. Kör förövrigt som ett psykfall ensam utan kälke 80% av tiden, då är det ok. Skulle dock vilja höja just tillslaget ett par hundra varv.

Vill för övrigt tacka för en fantastisk tråd!

/bcool
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag tackar och bockar, 2stroke...
Nu har jag sparkat igång den och kört en sväng, kom snabbt fram till att den växlar som ett j**** ars**. varvade 9000 i 60 km/h. Kollade igenom primären (som såg så bra ut på 10 meters håll *idiot*). Den är HELT slut. Vikterna har nött igenom bussningar/skruvar/schims och ca 8 mm in i godset på variatorn, nästan nött igenom godset... Bra va? Nej... Ska bara hitta på nåt finurligt sätt att få loss fanskapet så hamnar den i soporna. Nån som vet vad det är för gänga? Arctic cat, trekantigt kors, ser iaf ut som en 108C Ser VÄLDIGT likt ut tändstiftsgänga om man får gissa... Sätter dit min fräscha nyare Polaris-primär istället, då vet jag vad den går för iallafall. Har för övrigt idag köpt upp ett stort antal procent av Luleås variatorremmar idag... Ingen passade... gummi säljes billigt...:stupid:
Klart är iallafall att med 643'an osv så ska remmen vara längre. Trots c/c 269mm std gls. Köpte bl.a. en 35x1118 (ultimax3 tror jag den hette) och den var närmast sanningen. Var dock tvungen att schimsa isär sekundären, den låg lite högt.
Fråga 1: Jag har RXL -91 sekundär. Vad ska den ha för rembredd egentligen? 33? 34? 35?
fråga 2: Polaris-primären jag tänkte sätta dit slår till lite tidigt. Är det vikterna man byter då eller fjädern? Eller rubbet? Vilken av dom står för vad? Allt funkade klockrent genom hela registret innan mitt stor-ras förutom ett lite för tidigt tillslag. Svag i start med kälke bakom. Kör förövrigt som ett psykfall ensam utan kälke 80% av tiden, då är det ok. Skulle dock vilja höja just tillslaget ett par hundra varv.

Vill för övrigt tacka för en fantastisk tråd!

/bcool
Har jag förstått dig rätt så har du bytt från 536 till 643? Isåfall skulle jag först prova med variatorn som den är, jag tror 643an har bättre ork från botten...
Vill ändå höja inslagsvarven, men tycker att den växlar bra i övrigt så blir det enklast/billigast att byta primärfjädern mot en med högre starttryck och samma sluttryck. Vilken fjäder sitter där nu (färg)?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
GLS med 643 motor.

Jag tackar och bockar, 2stroke...

1. Kollade igenom primären...
Den är HELT slut.
Vikterna har nött igenom bussningar/skruvar/schims och ca 8 mm in i godset på variatorn, nästan nött igenom godset...
Ska bara hitta på nåt finurligt sätt att få loss fanskapet så hamnar den i soporna...

2. Det är en Arctic Cat variator som ser ut som en Comet 108-C..
Nån som vet vad det är för gänga ?

3. Sätter dit min fräscha nyare Polaris-primär istället.
då vet jag vad den går för iallafall.

4. Har för övrigt idag köpt upp ett stort antal procent av Luleås variatorremmar idag... Ingen passade... gummi säljes billigt...:stupid:
Klart är iallafall att med 643'an osv så ska remmen vara längre. Trots c/c 269mm std gls. Köpte bl.a. en 35x1118 (ultimax3 tror jag den hette) och den var närmast sanningen. Var dock tvungen att schimsa isär sekundären, den låg lite högt.

5. Jag har RXL -91 sekundär.
Vad ska den ha för rembredd egentligen? 33? 34? 35 ?

6. Polaris-primären jag tänkte sätta dit slår till lite tidigt.
Är det vikterna man byter då eller fjädern ?
Eller rubbet ? Vilken av dom står för vad ? Allt funkade klockrent genom hela registret innan mitt stor-ras förutom ett lite för tidigt tillslag.
Svag i start med kälke bakom.
Kör förövrigt ensam utan kälke 80% av tiden, Jag skulle vilja höja just tillslaget ett par hundra varv.

Vill för övrigt tacka för en fantastisk tråd!

/bcool
KUL att du tycker detta är en BRA tråd ! :rock:

1. Oj oj oj inte bra.
En fräsch eller NY primärvariator brukar vara det enda rätta om det gått så illa, I ditt fall så är en POLARIS primär ett gott val.

2. Tyvärr inte så här rakt av i skallen, men förmodligen någon slags UNF gänga i själva variatorn.

3. Precis så länge den är fräsch i alla bussningar och övriga ytor osv.

4. Hmmmm..... :hmmmm: Bara för att du sätter in 643 motorn så skall du inte ändra på C-C avståndet mellan Centrum linjen av vevaxeln & Centrumlinjen av sekundärvariatoraxeln.
Du måste gjort något galet !
Samma remmar som förut skall passa även nu.

5. Om du har C-C avståndet rätt och rem/skive avståndet rätt i primären så justerar du bara sekundären med hjälp av shims.
Jag minns faktiskt inte vilken rembred som RXL hade som standard.
Försök att få tag i en 42-36 helix och en något hårdare sekundärfjäder som redan tidigare skrivits om i denna tråd.

6. Se till att skaffa dig POLRIS vikter då de har en överlägsen sk. "Kurvatur" gentemot tex Comet's / Arctic Cat's vikter.
Jag skulle föreslå Polaris 55 grammare ur den sk. 10 serien med BLÅ polaris primärfjäder.




.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har jag förstått dig rätt så har du bytt från 536 till 643? Isåfall skulle jag först prova med variatorn som den är, jag tror 643an har bättre ork från botten...
Japp, keihin. Så blir det. Provar först...
Tack!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: GLS med 643 motor.

5. Om du har C-C avståndet rätt och rem/skive avståndet rätt i primären så justerar du bara sekundären med hjälp av shims.
Jag minns faktiskt inte vilken rembred som RXL hade som standard.
Försök att få tag i en 42-36 helix och en något hårdare sekundärfjäder som redan tidigare skrivits om i denna tråd.

.
Var kan man köpa en sån helix? Artikelnummer?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
3. Det beror ju på vad som sitter i dem nu !!!
Gå igenom förgasarna helt och skriv upp allt.... återkom sedan hit med siffrorna... ;)
Kolla även att du har större bestyckning på MAG sidan.

.
Vänster 420/45 nålrör 480 P8
Höger 440/45 nålrör 480 P8

Det satt 400/420, men jag hade ett 440 liggande, så jag chansade och bytte upp ett snäpp.

Tips?
 

Rallysallad

Aktiv medlem
24 okt 2005
68
0
6
Lycksele
www.rallysallad.tk
Har funderat på att köpa en ny primärvariator till min 3800, men vilken rekomenderar ni man ska investera i ??

Har en bekant som ska till usa och han kanske skulle kunna köpa en billigt där.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Rallysallad: Har funderat i liknande banor själv och kommit fram till att det borde
fungera med alla Polaris Primärer. Bestyckningen är ju en annan femma.
Vad jag vet är det väll samma kona på alla nyare polaris och konstruktionen
är identisk med Comet 108exp. Ska införskaffa själv när tillfälle bjuds.

Så till en annan punkt, har bytt sekundär och undrar vad ni som kör 3600 med 536 har för maxvarv. Just nu känns den extremt pigg, men
den tenderar att övervarva något (~8000). Har dock inte kunnat prova ordentligt då jag fortfarande är på inkörningsfasen, har 6 mil kvar.
Så skriv av er ni som har möjlighet.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Jag svarar mig själv då. Efter lite fler tester kan jag bara luta mig tillbaks med ett stort leende. Maskinen går nu så bra som jag hade hoppats. Varvar ur lätt och växlingen är snabb och koncis. Med hård led under mattan och första läget av progressiva gasen gör den 80 km/h och varvar 6000. Det är stora delar av gasen kvar, men har inte velat plåga maskinen ännu.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Jag svarar mig själv då. Efter lite fler tester kan jag bara luta mig tillbaks med ett stort leende. Maskinen går nu så bra som jag hade hoppats. Varvar ur lätt och växlingen är snabb och koncis. Med hård led under mattan och första läget av progressiva gasen gör den 80 km/h och varvar 6000. Det är stora delar av gasen kvar, men har inte velat plåga maskinen ännu.
Roligt att du är nöjd Easyride! Den är alltså grundligt igenomgången och toppfräsch nudå:rock: Tyvärr har jag 3800 annars hade jag svarat. 8000 varv är väl annars max vad min maskin varvar med 583;an och då drar den på bra. Skotersäsongen är nu över hemma och så fort det torkat upp lite mera på gräsmattan ska den in för sommarförvaring:eek:
Till hösten har jag tänkt gå igenom primären (Comet 108 exp) för att få den optimal. Jag är helnöjd med GLS,en;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har bytt sekundär och undrar vad ni som kör 3600 med 536'a har för maxvarv ?
Just nu känns den extremt pigg, men den tenderar att övervarva något (~8000).
Har dock inte kunnat prova ordentligt då jag fortfarande är på inkörningsfasen, har 6 mil kvar.
Enligt LYNX själva så skall det se ut så här :

GLS-3600
Max Effekt : 74,7 Hk / 7250 Rpm
Max Vrid : 73 Nm / 6275 Rpm


...Men enligt mina erfarenheter med 536'an så när den är injusterad osv så enligt mig går den bäst med ca 7800 - 8000 Rpm ( Inte över 8000 !!!! )

Jag tror nog att du skall vara nöjd om din maskin ligger inom detta område :)


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
TIPS !!

Har funderat på att köpa en ny primärvariator till min 3800, men vilken rekomenderar ni man ska investera i ??
Rallysallad:
Har funderat i liknande banor själv och kommit fram till att det borde
fungera med alla Polaris Primärer.
Bestyckningen är ju en annan femma.
Vad jag vet är det väll samma kona på alla nyare polaris och konstruktionen är identisk med Comet 108exp.
Ska införskaffa själv när tillfälle bjuds.
Av någon för mig okänd anledning så levererades 3600 & 3800 med en Comet 108-C med olika sidoförskjutning !!

3600 : Med Negativ sidoförskjutning ( = Förskjuten utåt i förhållande till neutrallinjen )
3800 : Med Neutral sidoförskjutning +-0


Alla Polaris variatorer har Neutral sidoförskjutning.
Detta innebär att om ni monterar en Polaris variator på en 3600 så måste motorn flyttas.

Även alla TRA variatorer har neutral sidoförskjutning.


.