Ok! Jag har fått svar från killen och han säger att han satte ett plattjärn längst fram som han bultade fast huvgångjärnen i och inget mer. Så det är kanske nåt att satsa på....
1. Kapa inte i pipan ( expansionskammaren ) !Fick efter ett antal dagars ringande tag på en 643 Rave motor komplett med allt istället för den rasade 536 motorn.
1. Allt passar rakt på förutom att man måste snitta eeeehhh...
vad heter den nu... "slutstumpen" på 643-pipan och vinkla om den lite för att den ska passa ihop med original slutburk. Fick korta en kylarslang 3 cm också, den kom för nära pipan annars.
2. Det sitter en Arctic Cat-variator på snurran. Hur vet jag vilken rembredd den är anpassad för? Eller är primären liksom "allt-i-allo"?
3. Den har gått i Åre-trakten.
Måste jag bestycka om förgasarna för körning vid kusten ?
4. Hur många watt brukar lys-spolen leverera. Tänkte sätta dit ett litet gelebatteri, ny likriktare och 50W Bi-Xenon. Inga problem, eller...?
5. Elektrodavstånd på tändstift? Läste 0,45-0,50. Varför så litet? För svag spole? Jag kör på B9ES... Rätt eller fel?
6. Nån som vet nån nyare framlykta som passar i hålet, som ger xenon lite mer rättvisa än original?
Har jag förstått dig rätt så har du bytt från 536 till 643? Isåfall skulle jag först prova med variatorn som den är, jag tror 643an har bättre ork från botten...Jag tackar och bockar, 2stroke...
Nu har jag sparkat igång den och kört en sväng, kom snabbt fram till att den växlar som ett j**** ars**. varvade 9000 i 60 km/h. Kollade igenom primären (som såg så bra ut på 10 meters håll *idiot*). Den är HELT slut. Vikterna har nött igenom bussningar/skruvar/schims och ca 8 mm in i godset på variatorn, nästan nött igenom godset... Bra va? Nej... Ska bara hitta på nåt finurligt sätt att få loss fanskapet så hamnar den i soporna. Nån som vet vad det är för gänga? Arctic cat, trekantigt kors, ser iaf ut som en 108C Ser VÄLDIGT likt ut tändstiftsgänga om man får gissa... Sätter dit min fräscha nyare Polaris-primär istället, då vet jag vad den går för iallafall. Har för övrigt idag köpt upp ett stort antal procent av Luleås variatorremmar idag... Ingen passade... gummi säljes billigt...:stupid:
Klart är iallafall att med 643'an osv så ska remmen vara längre. Trots c/c 269mm std gls. Köpte bl.a. en 35x1118 (ultimax3 tror jag den hette) och den var närmast sanningen. Var dock tvungen att schimsa isär sekundären, den låg lite högt.
Fråga 1: Jag har RXL -91 sekundär. Vad ska den ha för rembredd egentligen? 33? 34? 35?
fråga 2: Polaris-primären jag tänkte sätta dit slår till lite tidigt. Är det vikterna man byter då eller fjädern? Eller rubbet? Vilken av dom står för vad? Allt funkade klockrent genom hela registret innan mitt stor-ras förutom ett lite för tidigt tillslag. Svag i start med kälke bakom. Kör förövrigt som ett psykfall ensam utan kälke 80% av tiden, då är det ok. Skulle dock vilja höja just tillslaget ett par hundra varv.
Vill för övrigt tacka för en fantastisk tråd!
/bcool
KUL att du tycker detta är en BRA tråd ! :rock:Jag tackar och bockar, 2stroke...
1. Kollade igenom primären...
Den är HELT slut.
Vikterna har nött igenom bussningar/skruvar/schims och ca 8 mm in i godset på variatorn, nästan nött igenom godset...
Ska bara hitta på nåt finurligt sätt att få loss fanskapet så hamnar den i soporna...
2. Det är en Arctic Cat variator som ser ut som en Comet 108-C..
Nån som vet vad det är för gänga ?
3. Sätter dit min fräscha nyare Polaris-primär istället.
då vet jag vad den går för iallafall.
4. Har för övrigt idag köpt upp ett stort antal procent av Luleås variatorremmar idag... Ingen passade... gummi säljes billigt...:stupid:
Klart är iallafall att med 643'an osv så ska remmen vara längre. Trots c/c 269mm std gls. Köpte bl.a. en 35x1118 (ultimax3 tror jag den hette) och den var närmast sanningen. Var dock tvungen att schimsa isär sekundären, den låg lite högt.
5. Jag har RXL -91 sekundär.
Vad ska den ha för rembredd egentligen? 33? 34? 35 ?
6. Polaris-primären jag tänkte sätta dit slår till lite tidigt.
Är det vikterna man byter då eller fjädern ?
Eller rubbet ? Vilken av dom står för vad ? Allt funkade klockrent genom hela registret innan mitt stor-ras förutom ett lite för tidigt tillslag.
Svag i start med kälke bakom.
Kör förövrigt ensam utan kälke 80% av tiden, Jag skulle vilja höja just tillslaget ett par hundra varv.
Vill för övrigt tacka för en fantastisk tråd!
/bcool
Japp, keihin. Så blir det. Provar först...Har jag förstått dig rätt så har du bytt från 536 till 643? Isåfall skulle jag först prova med variatorn som den är, jag tror 643an har bättre ork från botten...
Var kan man köpa en sån helix? Artikelnummer?5. Om du har C-C avståndet rätt och rem/skive avståndet rätt i primären så justerar du bara sekundären med hjälp av shims.
Jag minns faktiskt inte vilken rembred som RXL hade som standard.
Försök att få tag i en 42-36 helix och en något hårdare sekundärfjäder som redan tidigare skrivits om i denna tråd.
.
Vänster 420/45 nålrör 480 P83. Det beror ju på vad som sitter i dem nu !!!
Gå igenom förgasarna helt och skriv upp allt.... återkom sedan hit med siffrorna...
Kolla även att du har större bestyckning på MAG sidan.
.
Roligt att du är nöjd Easyride! Den är alltså grundligt igenomgången och toppfräsch nudå:rock: Tyvärr har jag 3800 annars hade jag svarat. 8000 varv är väl annars max vad min maskin varvar med 583;an och då drar den på bra. Skotersäsongen är nu över hemma och så fort det torkat upp lite mera på gräsmattan ska den in för sommarförvaringJag svarar mig själv då. Efter lite fler tester kan jag bara luta mig tillbaks med ett stort leende. Maskinen går nu så bra som jag hade hoppats. Varvar ur lätt och växlingen är snabb och koncis. Med hård led under mattan och första läget av progressiva gasen gör den 80 km/h och varvar 6000. Det är stora delar av gasen kvar, men har inte velat plåga maskinen ännu.
Hos närmsta Polaris handlare, men det finns också eftermarknads helixar att beställa från flera ställen borta i ÙSAVar kan man köpa en sån helix ?
Artikelnummer ?
Enligt LYNX själva så skall det se ut så här :Jag har bytt sekundär och undrar vad ni som kör 3600 med 536'a har för maxvarv ?
Just nu känns den extremt pigg, men den tenderar att övervarva något (~8000).
Har dock inte kunnat prova ordentligt då jag fortfarande är på inkörningsfasen, har 6 mil kvar.
Har funderat på att köpa en ny primärvariator till min 3800, men vilken rekomenderar ni man ska investera i ??
Av någon för mig okänd anledning så levererades 3600 & 3800 med en Comet 108-C med olika sidoförskjutning !!Rallysallad:
Har funderat i liknande banor själv och kommit fram till att det borde
fungera med alla Polaris Primärer.
Bestyckningen är ju en annan femma.
Vad jag vet är det väll samma kona på alla nyare polaris och konstruktionen är identisk med Comet 108exp.
Ska införskaffa själv när tillfälle bjuds.