"GLS" , The one and only...

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Jag har mindre lust att modda runt med motor och motorplatta. Det fick jag nog med till tjejens maskin med polaris TXL 340, vätskekyld. Kör hellre med det jag har faktiskt. Jag söker bolt-on lösningar nu;) Annars blir det inga mil i år heller.
1000kr utan fjäder, men den är såld nu. Väntar ivrigt på att höra om 2-stroke har något bra tips i frågan.
 

nicke10

Medlem
20 dec 2006
10
0
1
Jag är en lycklig ägare till en gls 3300R som jag har modifierat lite,boggie och matta från en yamaha MM 700-01,nonsliphjul,framdämpare fram från en mach-z-01,totaltek skidor,bromsok från en rxl.
Men nu till mina funderingar.
nonsliphjulen har "urgröpningar" på ena sidan,spelar det nån roll om man monterar dom på axel´n med urgröpningarna utåt eller inåt,lite svårt att förklara,ska urgröpningarna peka mot varandra eller mot respektive drivlager.Och när man har kört ganska hårt ett tag så vill den inte riktigt gå på tomgång och den blir svårstartad,det går om man "mjölkar" den över 2500 varv,då funkar det.Men ibland så hjälper det bara att vänta ett tag tills den har kallnat lite,ca 5 min,då startar den hur fint som helst.
I vanliga fall är den otroligt lättstartad.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Easyride & ersketi

Här kommer lite svar till era frågor :


Q , Ersketi :
Om jag köper 42/36 progressiv helix, ska det då också vara en Polaris sekundär fjäder ? (blå serie)
I vilken Polaris maskin satt det blå primär fjäder som standard ?


Svar :
Ja du skall ha en Polaris original sekundär fjäder ( BLÅ )
Polaris artikel Nummer : xxxxxxxx , Jag tror att jag tidigare i GLS tråden skrivit Artikel numret --> SÖK !
Ingen aning vilka Polaris'ar som hade den original.
_____________________________________________________________

Q , Easyride :
Om jag har förstått offset rätt så är det hur variatorn är positionerad horisontalt längs vevaxeln.
Dvs man kan shimsa för att göra den positiv, neutral eller negativ.
Frågan är då om dessa shims går att lägga till utan att plocka lös korset vilket då det hela mycket enkelt.
Har nys på en variator till polaris 700xc 2001 eller 2002 till ett bra pris och låga mil, utan fjäder men med 10-62 vikter.
Har dock inte hittat hur variatorn är i offset.
Vad jag har förstått så är de flesta moderna polaris neutral i offset.
Kan det stämma ?

Svar :
* Nej offseten är snarare ett mått på hur långt in eller ut den tänkta centrum linjen i variatorn
är i förhållande till en förutbestämd punkt rent LODRÄTT mätt/sett.
* Man kan inte ändra Offset genom shimsning av variatorn.
* Polaris sk. P-85 variator har som jag tidigare skrivit i GLS tråden "Neutralt" offset.
_______________________________________________________

Easyride :
Jaha, så var det med det.
Tackar för svaret.
Blir lite svårare att hitta begagnat då man inte vet vilka maskiner som har negativ offset.

Svar :
Jag vet bara en enda maskin som original har negativ offset förutom GLS-3600
---> Yamaha V-Max 440/500/540 LC ( 1983 - 1986 )
Mao så skulle jag vilja säga att det är näst intill omöjligt att hitta en sådan begagnad COMET till en sådan
maskin, då dessa är extremt extremt sällsynta. Tyvärr.
Vad finns det då för alternativ......
1. Köpa en NY Comet variator som har rätt offset ( Negativ ). Comet Art Nummer : 217506A
2. Modifiera motorplattan.
3. Idé : Hitta en beg motorplatta till en GLS-3800 och sedan få tag i en vanlig variator med Neutral offset !
( Borde funka !! men är inte helt 100 % *Ler* Jag har aldrig måttat på någon sådan maskin för att kolla om det går,
detta då jag direkt köpte en 217506A till min 3600 då det var dags för byte. )

Bara så att du vet så är det negativa offset måttet : -0,0140" = -3,556 mm

Jag har ännu aldrig fått någon förklaring till varför detta skiljer mellan 3600 & 3800....
De äldre 583 motorerna delar nämligen på samma vevhus/vevaxel som 467 & 532/534/536/537
motorerna, så allt borde stämma, men gör det inte på just dessa LYNX'ar..... ?? :hmmmm2: ?????

_________________________________________________________________________________

Easyride :
Jag har mindre lust att modda runt med motor och motorplatta.
Det fick jag nog med till tjejens maskin med polaris TXL 340, vätskekyld.
Kör hellre med det jag har faktiskt.
Jag söker bolt-on lösningar nu.
Annars blir det inga mil i år heller.

Svar :
Se ovan där jag försökt förklara...






.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag är en lycklig ägare till en GLS-3300R som jag har modifierat lite :
* boggie och matta från en yamaha MM 700-01
* nonsliphjul
* framdämpare fram från en mach-z-01,
* totaltek skidor
* bromsok från en rxl.

Men nu till mina funderingar.
1. NoSlip drivhjulen har "urgröpningar" på ena sidan, spelar det nån roll om man monterar dom på axel'n med urgröpningarna utåt eller inåt,´lite svårt att förklara, ska urgröpningarna peka mot varandra eller mot respektive drivlager.
2. När man har kört ganska hårt ett tag så vill den inte riktigt gå på tomgång och den blir svårstartad, det går om man "mjölkar" den över 2500 varv,då funkar det. Men ibland så hjälper det bara att vänta ett tag tills den har kallnat lite,ca 5 min, då startar den hur fint som helst.
I vanliga fall är den otroligt lättstartad.
1. Urgröpningarna i drivhjuls kuggarna skall sitta utåt mot respektive drivlager.

2. Kan finnas flera separata orsaker eller kombinationer av dessa...
* Dåliga kolvringar och/eller slitna cylinderlopp.
* Olämplig placering av bränslepumpen ( flytta till ett kallare ställe ! ).
* Olämplig placering av tändspolen & CDI boxen ( Flytta till ett Kallare ställe ! ).
* Förgasarna blir för varma vilket leder till ång lås.
* Elektrodavståndet på tändstiftet skall vara 0,45-0,50 mm ,
inget annat !!



.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Sv: Lite grund fakta

Jag får ofta frågor om GLS modellernas effekt och övriga standard fakta...

Här kommer lite fakta om några av modellerna :

GLS-3500
Max Effekt : 56,9 Hk / 7000 Rpm
Max Vrid : 59 Nm / 6500 Rpm
Utväxling : 20/41

GLS-3600
Max Effekt : 74,7 Hk / 7250 Rpm
Max Vrid : 73 Nm / 6275 Rpm
Utväxling : 20/37

GLS-3800 ( 583 )
Max Effekt : 98 Hk / 7650 Rpm
Max Vrid : 87 Nm / 7245 Rpm
Utväxling : 20/37

Alla Modeller :

Drivband : 3320 x 400 mm
Tankrymd : 27 Liter
Spårvidd : 950 mm



.
''''''
 

Skrothandlare

Ny medlem
12 feb 2008
4
0
1
Luleå
tjenatja, jag har funderat på att byta boggie och matta på min 3600 -90 och jag satt och kollade på en xtra 10 boggie och undrar om det är värt att köpa en sådan och om det passar eller om man måste göra några större justeringar innan.. Boggien var från en xcr 440 från -99 Mattan var en Bombardier 307/38/32, kan det passa?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
tjenatja, jag har funderat på att byta boggie och matta på min 3600 -90 och jag satt och kollade på en xtra 10 boggie och undrar om det är värt att köpa en sådan och om det passar eller om man måste göra några större justeringar innan.. Boggien var från en xcr 440 från -99 Mattan var en Bombardier 307/38/32, kan det passa?
Allting går ju men jag skulle satsa på 345cm matta till GLS, med 307 ser de så "rumphuggna" ut...om du letar tidigare i denna tråd borde du hitta nån bild på min svarta 3600 med 307-matta så tror jag du förstår vad jag menar...
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Jag kan lägga upp nåra bilder på min 3500a som jag har en 307 boggie i, men jag har då byggt om chassiet en bit för att det inte ska bli så mycket överhäng ;)


 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Tjena!

E som så att jag har problem med bromsen på min 3800 -91, (vajer:eviltongue:) den känns helt stum, och händer nästintill ingenting när man bromsar, nån som vet vad som kan spöka? Även tips på hur man konverterar till hydraliska bromsar uppskattas!

Tänkte slänga in en till fråga när jag ändå är i farten, när hon står på tomgång så "klingar" det på nå märkligt vis från motorn, kan de vara nån variator som kanske varit med lite för länge (ungefär 950mil..) ?

Mvh Jonas
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tjena!

E som så att jag har problem med bromsen på min 3800 -91,

1. (vajer:eviltongue:) den känns helt stum, och händer nästintill ingenting när man bromsar, nån som vet vad som kan spöka ?

2. Även tips på hur man konverterar till hydraliska bromsar uppskattas!

Mvh Jonas
1. Titta igenom alla wirerar ordentligt osv, man brukar se var det kärvar.

2. Gå hit i denna "GLS" tråd så ser du ju lite i alla fall under ombyggnadstiden till Hydraulbromsar : http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=102276&postcount=273

.
 

lajne

Medlem
6 feb 2008
30
0
1
Hej alla!
Motorbyte på gång, har en 92:as mach1:a (643:an).
chassiet har gjort sitt....men motorn är nyrenoverad, borrad nya kolvar osv.osv, har köpt mig en 3600 -91 helt komplett utan motor i kanonskick, min undran, hur mycket måste jag grejja innan jag får dit min 643:a samt hur blir det med variatorerna:hmmmm:?
Tacksam för svar.:ciao:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej alla!
Motorbyte på gång, har en 92:as mach1:a (643:an).
chassiet har gjort sitt....men motorn är nyrenoverad, borrad nya kolvar osv.osv, har köpt mig en 3600 -91 helt komplett utan motor i kanonskick, min undran, hur mycket måste jag grejja innan jag får dit min 643:a samt hur blir det med variatorerna:hmmmm:?
Tacksam för svar. :ciao:
Denna hjärt transplantation skall inte innebära några problem såvida du lyckas jaga tag i rätt grejer !!!
Detta då denna kombination av motor & chassi faktiskt tillverkades. :p

Först och främst så måste du ordna en motorplatta till din motor...
LYNX artikel nummer
* 529 59 06-1
( detta bla för att få rätt variatoravstånd. )

Motorkuddar ( 4 st. ) : 549 47 04

Avgassystem plockar du ifrån en 643 eller 670 Lynx Cobra eller Ski-Doo med PRS chassi.

Ljudämpare likaså

Röret ( U-svängen ) mellan pipan och ljudämparen kan du nog fixa själv för dem växer inte på träd.

Vad gäller varitorerna så kan du ju använda dig utav TRA varitor men då bör du även använda dig utav en Ski-Doo sekundärvaritor.
( vilket gör att du måste svarva ner sekundär axeln samt göra om kil spåret något. )
Remmen du skall ha är samma som Ski-Doo med PRS chassi.
 

lajne

Medlem
6 feb 2008
30
0
1
Underbart! tack 2stroke:rock:, en fundering till....tra:n jag har på mach:en är åxå kass....en motorkudde gick förra vintern så vid en fullgasrepa slog variatorerna ihop....sekundären blev nersvarvad samt primären fick en ordentlig buckla...:argh:, finns det någon annan primär jag kan sätta på 643:an? typ från polaris.....?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Underbart! tack 2stroke :rock:
Finns det någon annan primär jag kan sätta på 643:an ?
typ från Polaris.....?
Jaaa, En vanlig Polaris P-85 variator passar utmärkt.
( enda trista är ju att det lär ta lite tid att hitta en vettig variator set up :eek: )

Väljer du denna väg så kan du ju med fördel använda LYNX'ens original sekundär variator, dock så måste du byta sekundär fjäder....
Läs igenom denna tråd så hittar du mera fakta ikring detta.

:hmmmm: Kanske du även skulle kolla up om vevaxeln är rak efter den dära smällen :hmmmm:

.
 

poltax

Ny medlem
30 okt 2007
4
0
1
kalix
hej jag undrar om det är någon som har eller vet var man får tag i insugningsrör
till rotax 503 med dubbla 36or. Jag har ett som är trasigt och är intresserad av att köpa.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Insugsrör..

Hej !
Jag undrar om det är någon som vet var man får tag
i insugningsrör till rotax 503 med dubbla 36'or.
Jag har ett som är trasigt.
Insugsrören är tillverkade i aluminium, så jag må då säga att faan vet hur du fått sönder det.... :hmmmm2::D
Finns bara som Original reservdel hos närmasta LYNX / Ski-Doo handlare.
Eller sök beggade på någon av skrotarna.


.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej!

Tänkte byta matta till nåt med högre kammar. Har 25mm nu, och undrar:

Vad man kan få in på en GLS utan att ha 2-kuggars drivhjul...:eek: Ryms en 38?

I så fall, vad exakt behöver jag för drivhjul till en 38? Axelstorlek? Antal kugg?

Behöver man dreva om och byta kedja pga ev mindre drivhjul?

Nåt annat att tänka på?
---------------

Fråga till 2stroke:
Du skrev i ett inlägg i denna tråd (#33) att gls med 643 INTE hade standard GLS variatorrem.
Sen skrev jag en fråga i våras då jag 643:at min GLS om remlängd, då svarade du att jag skulle använda GLS standardlängd på rem (#430 ).:hmmmm:
Specificera, så är du snäll...
----------------

Enligt punkt ovan har jag bytt till större motor, men inte fått tag på rätt slutburk. Någon som testat göra egen slutburk? Tips och idéer mottages tacksamt! Har som krav att den inte ska låta "illa".

Tack på förhand! :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej!

Tänkte byta matta till nåt med högre kammar.
Har 25 mm nu, och undrar :
1. Ryms en med 38 mm kammar ?
2. I så fall, vad exakt behöver jag för drivhjul till en sån matta ?
3. Axelstorlek ?
4. Antal kugg ?
5. Behöver man dreva om och byta kedja pga ev mindre drivhjul ?

---------------

6. Fråga till 2stroke:
Du skrev i ett inlägg i denna tråd (#33) att gls med 643 INTE hade standard GLS variatorrem.
Sen skrev jag en fråga i våras då jag 643:at min GLS om remlängd, då svarade du att jag skulle använda GLS standardlängd på rem (#430 ).:hmmmm:
Specificera, så är du snäll...
----------------

7. Enligt punkt ovan har jag bytt till större motor, men inte fått tag på rätt slutburk. Någon som testat göra egen slutburk? Tips och idéer mottages tacksamt! Har som krav att den inte ska låta "illa".

Tack på förhand! :)

Jag rekomenderar verkligen en uppsättning "NoSlip" drivhjul då du ändå har tänkt göra något åt drivningen osv.


1. Du får helt enkelt testa med "Träkloss tricket" om en matta med 38 mm kammar får plats framme vid drivningen.

2. Får det plats så kan du anväda original 9-Tänders drivhjul,
får det inte plats så måste du byta till 8-Tänders drivhjul

3. Mät med skjutmått vad du har för dimension på drivaxeln.
( Jag kommer faktiskt inte ihåg måttet. )

4. Se svaret på fråga 2.

5. Du behöver inte dreva ner ifall du använder 8-kuggars drivhjul,
Möjligvis/kanske om du använder 9-kuggars drivhjul.... men som sagt, tror inte det.

6. GLS-3800 med 643 motor hade TRA variatorer standard och använde sig därför av en rem som var bredare än original remmen på övriga GLS maskiner samt nån ynka millimeter längre.
Detta spelar i dags läget ingen roll då man bör bygga om sina Polaris variatorer till de rem rekomendationer som finns tidigare i denna tråd.
C-C måttet skall som tidigare nämnts vara 269 mm
jag skulle satsa på en bättre kvalité av 1118 remmen eller 1108

7. Bygg en egen enligt de tips som finns i denna tråd :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14488



.
 

lajne

Medlem
6 feb 2008
30
0
1
Denna hjärt transplantation skall inte innebära några problem såvida du lyckas jaga tag i rätt grejer !!!
Detta då denna kombination av motor & chassi faktiskt tillverkades. :p

Först och främst så måste du ordna en motorplatta till din motor...
LYNX artikel nummer
* 529 59 06-1
( detta bla för att få rätt variatoravstånd. )

Motorkuddar ( 4 st. ) : 549 47 04

Avgassystem plockar du ifrån en 643 eller 670 Lynx Cobra eller Ski-Doo med PRS chassi.

Ljudämpare likaså

Röret ( U-svängen ) mellan pipan och ljudämparen kan du nog fixa själv för dem växer inte på träd.

Vad gäller varitorerna så kan du ju använda dig utav TRA varitor men då bör du även använda dig utav en Ski-Doo sekundärvaritor.
( vilket gör att du måste svarva ner sekundär axeln samt göra om kil spåret något. )
Remmen du skall ha är samma som Ski-Doo med PRS chassi.
Funkar det inte med motorplattan från 3600:an?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tror inte det.

Funkar det inte med motorplattan från 3600'an när man skall montera en 643'a motor ?
Med mycket stor sannolikhet passar det inte.
Detta då 643 & 670 motorn har helt annat vevhus så är fästpunkterna på helt andra ställen samt att troligtvis så är 3600 plattan dessutom högre.

...men det enda säkra sättet att veta är att mäta och åter mäta
( vilket jag aldrig gjort ! ;) ).


.