nålarna har inget med att den drar 5 liter milen, den stänger och öppnar bara flödet vid gaspådrag.
Du har en Polaris P-85, såvitt jag kan bedöma av bilden. Borde stå "Polaris USA" på locket, dvs den del som är ut mot buken.
1) Du har en Polaris P-85, såvitt jag kan bedöma av bilden. Borde stå "Polaris USA" på locket, dvs den del som är ut mot buken.
2) Då ska du alltså köpa en Polaris blå fjäder, samt gissningsvis en rep-sats (brukar ofta behövas, då folk inte sköter om sina variatorer).
3)Kolla på www.rinab.nu , klicka på "Snöskoter / Polaris / Variatorer", så hittar du repsatser till bra pris där. Du får mäta rullarna som vikterna trycker mot då dom slungas ut, gissar på att du har 9mm breda rullar. Finns även en sats för 14mm rullar.
4)Ser på bilden att du även har Polaris sekundärvariator, om den också behöver renoveras...
1. Ja, du behöver en avdragare. Dessutom behöver man tyvärr specialverktyg för att få isär variatorn. Rekommenderar att du tar lös den och åker till Polarisverkstan och låter dom ta isär den åt dig. Dom kan dessutom hjälpa dig att bedöma om repsatsen behövs överhuvudtaget.1) okej, jo jag har sett att jag har en polaris variator, men när jag skulle ta av den så satt den hårt å jag fick inte lös den, ska jag ha en avdragara av något slag?.
3) jo hat varit å kikat på den sidan, men om jag har 9 mm, vad är det för skilnad med 14 mm?. och vad är det för fördelar med annan fjäder, som t.ex. blå?
jamen vad bra, tack så mycket :hello::beer:1. Ja, du behöver en avdragare. Dessutom behöver man tyvärr specialverktyg för att få isär variatorn. Rekommenderar att du tar lös den och åker till Polarisverkstan och låter dom ta isär den åt dig. Dom kan dessutom hjälpa dig att bedöma om repsatsen behövs överhuvudtaget.
3. om det sitter 9mm rullar måste du byta till likadana, annars passar dom helt enkelt inte...
Den blåa fjädern i kombination med 55 grams vikter funkar helt enkelt väldigt bra på GLS, den slår till vid rätt varvtal och håller varvtalet rätt i förhållande till 536:ans effektkurva. Du får mest effekt till mattan så att säga.
Ja, inga problem.Orkar min 503 med en 32mm 345 matta? har ingen nerdrevning eller liknande? tacksam för snabbt svar!
Nu var det ju väldigt offtopic här, eftersom denna tråd endast handlar om GLS och Cobra med stålchassie. Men om du byter primärfjädern mot en med högre starttryck och samma sluttryck, så får du lite "mer klös" i början, den varvar mer innan den slår till och har därmed kommit högre upp i effektregistret då det bär iväg.. Och se till att alla slitdelar i dina variatorer ser bra ut, för där kan man tappa massor av krut.Tjenna! Du bcool (eller nån annan) ja har förlängt min enduro 494 -98 har tänkt dreva ner den 2 kugg för att inte behöva byta kedja, skulla ja kunna byta nån fjäder i nån av variatorerna jah skulle vilja ha v-kitt men de är aningen dyrt 2800:- plus så har ja ju köpt matta å så för ca 6000:-
Mvh CaccezE