Äntligen snö!!!
Nu har jag provat 3800 riktigt
.
Den var lite fladdrig på toppvarv från början.
Det löste sig med att göra ren skivorna på primär variatorn.
Tidigare har det varit avgasläckage från flänsen mellan grenröret och pipan. Det är fixat.
Den surade rätt kraftigt när jag köpte den så då blev det ganska mycket sura avgaser på variatorn. Det är åtgärdat nu med ombestyckning.
Den varvar ca: 7600 varv med fullt spjäll och peakar efter några sekunder
på 7800-7900. Ganska svårt att köra fort! Se nedan..
Nu vill jag ha lite hjälp av 2stroke eller någon annan duktig.
Styrningen tar väldigt dåligt på den
. Det blir skidlyft hela tiden.
Hur ska jag göra på enklaste sätt för att få bättre skidtryck?
Styrskenorna är inte slut!
Boggien är sänkt 30mm fram och 40mm bak.
Den är även lite höjd i framvagnen. Nedre fästena är lite inflyttade så att dämparna är något rakare.
Min första tanke var att sänka ner boggien ytteligare 10-15mm på bakre fästet för att få bättre tryck på framvagnen?
Det är ju roligare att ha en högre skoter.
Vid hård körning över gupp så åker stänkläppen in mellan chassiet och boggie
. Kanske slipper det om jag sänker boggien lite till?
Jag använder Cobra Enduro 583 (1995) som referenmaskin. Det är bra att ha något att jämföra med. Styrningen är väldigt mycket bättre på den.
En till liten fråga.
Är det ingen fara att variator remmen är för lång när man kör med 1108 istället för original? Jag menar att sekundären inte växlar ut maximalt?
Det är ju en hemmagjord justerbar polarisvariator i min maskin och jag har justerat den så att remmen ligger bra vid stillastående.
Gls 3800 är annars en mycket körglad och trevlig maskin. Jag tänker inte ge upp förens den går tipp topp.
Med vänliga hälsningar; Ersketi