"GLS" , The one and only...

D

Daweasel

Nu är det min tur att be om lite teknisk support...
Bogserade hem min polare vars matta smullit av. När jag sedan skulle köra min kära GLS upptäckte jag att primärvariatorn inte går isär så att remmen ligger på så det är ett helvete att få igång den. Ge mig ett tips var jag ska börja!
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
primärvariatorn inte går isär
Menar du att det inte går att öppna den ens med lätt våld?
Skit på axeln?

En isär och ihop med rengöring är nog att rekommendera. Vet inte om detta är hjäp till en början, men kunde inte skriva mitt eget inlägg utan att bistå en GLS-vän först. :eek:
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Dags för avbön!

Efter flera vintrar av halvfärdig skoter och besvikelser som avlöst varandra verkar nu min maskin vara tipp topp igen. Peppar peppar.

Så vad har gjorts. 583:an som sattes i gav inte det som hoppats. Steget hade förmodligen varit bättre om man gått på en 670 istället. Helt enkelt inte nog med kräm från 536 för att göra någon verklig skillnad. Så motorn såldes och min gamle trotjänare fick sig en rejäl rekonditionering. Wiseco kolvar och uppborrning.

Sekundär axel byttes tillbaks till std. Lagerbyte såklart. YET 205 100 är för er som vill byta helt okej, men YAR 205 100 2F är det som ska sitta orginal. Detta kunde konstateras vid ihopsättning. Dvs, det ska sticka ut en bit på sidan mot variatorsidan. Nåväl, jag gjorde en flytande lösning som så många verkar ha gjort och det fungerar kanon.

Putsade upp min polarisvariator och den glappar vid bussningarna. Det ska den väl inte göra? Så denna tänkte jag byta då skivorna är lite slitna och har små skavanker. Den hamnar på GLS nummer två. Frågan är då, en polaris modell ny eller Arctic Cat. Ser ni några billiga delar hojta till:p
Hursom, passade på att shimsa och kör numera på 1108. Mycket bra tips, för er som inte gjort detta så gör det snabbt. En mycket enkel åtgärd.

Har fått ner 2 mil vid en helt underbar tur i vårsol och puder till midjan. Är så nöjd med min maskin nu. Motorn känns rapp, har provat lite, den ska ju dock köras in efter konstens alla regler. Den svarar mycket fint, men vi spenderade mesta tiden på jämn och lugn gas. Tummen ville annat.

Som sagt, jag säljer aldrig min maskin.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nu är det min tur att be om lite teknisk support...
Bogserade hem min polare vars matta smullit av.
När jag sedan skulle köra min kära GLS upptäckte jag att primärvariatorn inte går isär så att remmen ligger på så det är ett helvete att få igång den.
Ge mig ett tips var jag ska börja !
:ciao:

Primärvariatorn har helt enkelt gått lite för varm vilket fått till följd att axeln och/eller bussningarna har jäst litegrann

*Tag bort remmen.
*Lossa centrumbulten ( 12 kantig ½" hylsa ) ifrån primärvariatorn , tag dock inte bort den, alltså bara just lossa.
* Märk upp det sk. lockets placering i förhållande till den rörliga skivan så att det kommer på samma ställe vid återmontering.
*Nu tar du och lossar & tar bort de 6 stycken bultarna som håller ihop det sk. locket med den rörliga skivan.
* Tag bort centrumbulten
* Nu skall den rörliga skivan komma tillbaka ut med lite handkraft
* Prova att skjuta den rörliga skivan fram å tillbaka över axeln och hitta punkten var och om den kärvar.
* Gör lika med locket över dess axel.
* Om du hittar läget där det kärvar så prova att ta med en väldigt fin smärgelduk och gnid lite tills den skivan åter löper lätt igen.
* OBS !! Var mycket noga med att få bort allt slipdamm ur variatorn sedan och ( tryckluft är bra ) allt smörjmedel/olja är förbjudet i variatorn !!!
* Återmontera allt.
* Torka skivorna med Aceton / Thinner / Eter / Brake cleaner / REN sprit :rolleyes:
* Tillbaks med remmen
* KLART !



.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Efter flera vintrar av halvfärdig skoter och besvikelser som avlöst varandra verkar nu min maskin vara tipp topp igen. Peppar peppar.

Sekundär axel byttes tillbaks till std. Lagerbyte såklart. YET 205 100 är för er som vill byta helt okej, men YAR 205 100 2F är det som ska sitta orginal. Detta kunde konstateras vid ihopsättning. Dvs, det ska sticka ut en bit på sidan mot variatorsidan. Nåväl, jag gjorde en flytande lösning som så många verkar ha gjort och det fungerar kanon.

Putsade upp min polarisvariator och den glappar vid bussningarna. Det ska den väl inte göra?

Så denna tänkte jag byta då skivorna är lite slitna och har små skavanker.
Frågan är då, en Polaris modell ny eller Arctic Cat.
Ser ni några billiga delar hojta till:p

Hursom, passade på att shimsa och kör numera på 1108.
Mycket bra tips, för er som inte gjort detta så gör det snabbt.
En mycket enkel åtgärd.

Har fått ner 2 mil vid en helt underbar tur i vårsol och puder till midjan.
Är så nöjd med min maskin nu.
Motorn känns rapp, har provat lite, den ska ju dock köras in efter konstens alla regler.
Den svarar mycket fint, men vi spenderade mesta tiden på jämn och lugn gas. Tummen ville annat.

Som sagt, jag säljer aldrig min maskin.
:D Easyride, Jag tror att även du drabbats av GLS sjukan.
Den är svår att få och lika svår att bli av med ! :D

Vad gäller sekundärvariatorns stödlager så skall det vara av modell jäms med lagerhållarn på den sidan som är UT mot variatorn.
Dock skall det sitta en 3 mm distans bricka längst in mellan variatorn och lagret, denna sitter där för att se till så att inte Helixen tar i vagnsbultarnas huvud då variatorn snurrar.

Jag förmodar att du menar att din sekundär variator glappar....
Lite glapp är det ju alltid men om ditt samvete säger att det är lite mycket så är det nog det. Det skall det ju inte göra.

Jag skulle nog satsa på en Polaris sekundär då den bara är att slänga dit och köra, gärna då med en 38-36 eller 40-36 helix.
Arctic Cat variator kräver en hel del injusteringar av själva variatorn samt att du måste göra om kilspåret på axeln = mera jobb.

Du och Bettan verkar ha haft några fina mil :beer:

Släng ut nån bild på din maskin här i tråden.

.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Easyride, Jag tror att även du drabbats av GLS sjukan.
Den är svår att få och lika svår att bli av med !
Jadu, den har jag haft så länge jag kommer ihåg, men du har rätt. Den är svår att bli av med.

Vad gäller sekundärvariatorns stödlager så skall det vara av modell jäms med lagerhållarn på den sidan som är UT mot variatorn.
Precis så. Tror jag var otydlig vid tidigare frågor. Mitt lager var dock av den typ som sitter där nu + distanser så att inte variatorn tar i lagerbultshuvudena.
YAR lagret är det man ska ta iaf, men det fungerar med YET.

Jag förmodar att du menar att din sekundär variator glappar....
Ja det är ju svårt att uppskatta hur mycket skivan glappar, men det är nog några millimeter vid ytterkant. Magkänslan säger att det är förmycket, men känner ingen panik att byta. Hittar jag något så fine.

Jag skulle nog satsa på en Polaris sekundär då den bara är att slänga dit och köra
Ja, det var min första tanke med. Jag är ärligt lite trött på allt skruvande. Det är kul:boring:, men det är roligare att köra:evil:

Yap, det blev några fina mil idag. Blir nog några fler imorgon. Bild kommer, tyvärr försvann den med den andra tråden.
 

Skrothandlare

Ny medlem
12 feb 2008
4
0
1
Luleå
Sv: Mattbyte på GLS

Hej, jag undrar om en matta från en Enduro 500 -98 (320*38*22) passar till en 3600?.. spinner i princip hela tiden när jag kör med original mattan.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Sv: Mattbyte på GLS

Hej, jag undrar om en matta från en Enduro 500 -98 (320*38*22) passar till en 3600?.. spinner i princip hela tiden när jag kör med original mattan.
Ja det ska passa. Du får korta ner boggien 60mm. Alltså flytta in vändhjulet. Jag tycker förståss det är en bättre idé att förlänga till 345. Då får du flytta ut vändhjulet 2 nithål och förlänga järnet som sträckaren sitter i eller endera bygga nya järn. Se min avatar. Jag kör med 345. Funkar klockrent:hello:
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Ett tips vid Comet-renovering är Bengans motor! Priserna är lägre än Rinab/Duells osv och jag kan inte tänka mig att grejerna är sämre på nåt vis?
Köpte själv ett kit med bussningar, bultar, brickor och. muttrar till vikterna, Duells ville ha över 650:- medan Bengans tog 250:- +75:- frakt. Prylarna jag fick passade super och påsarna märkta som ArcticCat orginalreservdelar = jag tror inte kvalitén är sämre än Duells...
Tack för det tipset Keihin, ska slå en signal direkt till dem då min motorvariator skrammlar lite. Du har inget art-nr kvar på detta?
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Fler frågor

Någon som vet gradtalet på helixen i POLARIS sekundären orginal i 3600 modellen? Eller är det samma som för 3800? Finns det andra som fungerar lika/bättre? Rak, eller asymmetrisk?

Har inte maskinen bredvid mig, så jag kan inte kontrollera själv. Söker efter sekundär, men det är ju en storfördel att veta vad man ska söka efter.

Primärvariatorn, vilken fjäder där. Nu ligger inslagsvarvet nära 2000 varv.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fler frågor

1. Någon som vet gradtalet på helixen i POLARIS sekundären orginal i 3600 modellen ?
Eller är det samma som för 3800 ?

2. Finns det andra som fungerar lika/bättre ?
Rak, eller asymmetrisk?

3. Primärvariatorn, vilken fjäder där.
Nu ligger inslagsvarvet nära 2000 varv.
1. Ja det sitter samma helix på både 3600 & 3800 och det är en rak 36*

2. Proggresiv 38-36* eller 40-36* fungerar bra på båda, och läge 4 eller 5 på helixen med original fjädern.

3. Beror på vad du har för vikter i primärvariatorn nu ?
Förövrigt :
Om primär variatorn är OK, så skulle jag varmt rekomendera en uppsättning av Polaris vikter och Polaris primärfjäder

.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
1. Ja det sitter samma helix på både 3600 & 3800 och det är en rak 36*

2. Proggresiv 38-36* eller 40-36* fungerar bra på båda, och läge 4 eller 5 på helixen med original fjädern.

3. Beror på vad du har för vikter i primärvariatorn nu ?
Förövrigt :
Om primär variatorn är OK, så skulle jag varmt rekomendera en uppsättning av Polaris vikter och Polaris primärfjäder

.
1 & 2. Perfekt! Precis vad jag behövde veta

3. Mja, min maskin verkar helt orörd i övrigt så jag skulle inte bli förvånad om vikterna är orginal i primären. Så, vad är vikt o fjäder orginal? Dvs aldrig bytt!

Fjädern mattas väll i både primär och sekundär?

Nja, tycker mig kunna se små stressfrakturer, dock är skivorna slät. Märkligt då polarisskivorna fått små fysiska märken.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Har nyss bytt till en ny primär variator(comet108) som ska vara bestyckad enligt original...men det är lite högt tillslagvarv (drygt 4000) och det verkar som remmen slirar(ny rem) när man kör normalt så varvar skoter uppåt 7000 mest hela tiden(lite högt tycker jag).....runt 8000 när man trycker på för fullt...kan det vara nåt med sekundären man måste fixa också, eller är det nåt annat "tok"?
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
@ Beasten

Hmmm, har du kollat så remmen är nog spänd? Är remmen ny? Olja på variator skivorna?

Håller med tycker 4000 är i högsta laget, torde bli ett jäkla ryck när drar iväg:laugh: Vi måste nog bita i det sura äpplet och ta reda på vad vi har i primären. Det underlättar, men jag har samma justering som du framför mig.
Det kanske är dags att tråden går på detta nu då det är ett svårt men ack så belönande område.