Köpråd kolv

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden


Vad tror ni om denna kolv? till min pro rmk 800, 2011, som gått ca 400 mil och kolven har gett upp pga att "kolvkjolen" sprängts.
Hört att 2015's originalkolv ska vara bäst men tyckte 3600 per kolv var lite dyrt.
Funkar dendär i 200 mil tro?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De va underligt att kolvens kjol gick väck före cylinderns kjol som brukar spricka på 08-12orna. Kolla svinnoga på kjolarna efter sprickor, de är stor risk för det och de syns knappt. Kolla på insugssidan inne i loppet om de ser ut som ett hårstrå i nikasilen så är de en spricka.
En smidd kolv håller bättre mot sprickor så i de här fallet är en wössner eller wiiseco bättre kolv. Wössner är billigare Rinab har dem och byt bägge såklart för 400mil är mycket på en polaris.
Men iom att du har en 11a som är känd för att spräcka cylinderkjolen så köp Fixkitt kolvar. Då får du bet längre kolvar och en spacerplatta som höjer upp cylindern motsvarande de längre kolvarna Då kan du köra vilka kolvar du vill dvs gjutna för de slår mindre i cylindern så både kolvar och cylinder håller bättre.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Här har du ett fixkit med proX kolvar och de kolvarna är de bästa gjutna förutom otg som jag känner till.
Men de gäller att man kollar att ringstopparna är minst 2 mm från en portöppning för de är många som kört sönder cylindrar med fixkittens kolvar pga felplacerade ringstroppar. Men Rinab har koll på att de skickar med rätt kolvar,
Man ska såklart kolla ringstopparna man klper även utan fixkitt speciellt då de här cylindrana har så lite cylinderyta mellan portarna. Du får även 4 hk till med fixkit, de beror på större vevhusvolym och mindre störning i insuget av de höjda cylindrarna.
Länken är till spi kolvar men du väljer i menyn till de billigaste Prox kolvarna i stället 2790 kr
 

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Du har ju såklart rätt, cylindern har pajjat också, missade det totalt, tyckte det var mycket smågrus :(( Nu har man dubbla uppsättningar skurna 2011's cylindrar!
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Aj fan. Köp en 13-15 cylinder för från 13 blev de fetaste cylinderkjolen och den spricker aldrig. Enda du behöver göra för att få dit den är att slipa ur vevhuset så cylindern går ner. På en 12a slipar man bara lite men om de är samma block som 08 på 11an får man slipa ur utav hell!
Jag är osäker på om 11ans grenrör passar 13 cyilndern för de är inte samma art nr! På en 08a vet jag att man måste modda endera 13 eller 08 grenröret för att få de passa mot pipan!
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ang cylindrar och vad som går ner i vevhuset.
08-10 har troligen samma iallafall trängre än nyare årsmodeller.
11-12 har samma cylinder/vevhus passning.
13-framåt 800 har samma.

11- och framåt har samma bultmönster på grenrören, att det är olika nummer är nog bara för den har uppdaterats då det var vanligt med grenrörsfrakturer på tidiga modeller.

Lite bilder.
På första bilder har vi ett 09 block och en 13+ cylinderfotspackning.
Så för att få ner en 13+ cylinder där så behöver man slipa hur rejält. Så mycekt att det blir väligt lite packningsyta på avgassidan mot kylkanalen, man bör nog slipa ca 1.5mm och då är det inte mycket kvar, så där bör man svetsa och plana av, alltså inte värt besväret, enklara att bara köpa ett nyare motorblock då, för de passar. På andra sidan är det ca 4mm som måste bort. Då kommer man nästan in i hålrummet som finns där, det kan man dock plasta igen innan om man vill.


Nästa bild:
Här har vi samma block från 09 men med en cylinderfortpackning från 11-12.
Mer rimligt men fortfarande rätt mycket mot kylkanalen som måste bort, ca 1mm. Så väggen blir tunn även då.



Den tredje och fjärde bilden visar en 11as cylinder med 13+ cylinderfotspackning.
Ca 0.5mm på avgassidan mot kylkanalen och ca 3mm på insugssidan måste bort i blocket för att en nyare cylinder ska gå ner. Sen är det viktigt att det finns ett visst spel mellan cylinder kjolarna och blocket, så inte cylindern precis går ner efter man slipat/fräst.


 

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Intressant! Har både tig och bra verktyg för att fräsa ur.
Men fortfarande lite osäker på vilken cylinder bör köpa.
Samt ska jag ha fixkit till dessa nyare cylindrar isf?

Tack ska ni ha polarisgudar för all info
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Intressant! Har både tig och bra verktyg för att fräsa ur.
Men fortfarande lite osäker på vilken cylinder bör köpa.
Samt ska jag ha fixkit till dessa nyare cylindrar isf?

Tack ska ni ha polarisgudar för all info
Som Asker visar så är de lite som ska slipas ur blocket på 11an om en 13-15 cylinder ska ner. Fixkitt är inte nödvändigt för hållbarheten på 13- cylinder men helt klart längre kolvar ger ju längre livslängd på kolv och cylinder. Största fördelen är att du får mer mos på högre varv , minst 4 hk käns de som även om Bikeman performace påstår mer.
Hör med skroten Whitepowder för han är störst på polaris och har nog en cylinder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De hade ingen cylinder tyvärr, kanske får bita i det sura äpplet och betala 6000:- för en utbytes!
Gå på näst bästa cylindern då försök hitta en 2012. Den ska ha lite tjockare cylinderkjol vs 11an och den håller ganska bra speciellt om du köper fixkit dessutom. Polaris gjorde om cylindrarna tjockare och tjockare från 08-13.
Jag kollade för säkerhets skull att 11an och 12ans cylnder har olika art nr och de har de samt att jag läst att 12an håller bättre än 11.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag byter inte bottenpackningen för den är av stål på år 15 åtminstone jag sprutar bara på Loctite packningsklister. De svindyra topporingarna som kostar 330kr st brukar hålla tätt om man vänder dem och sprutar på packningskister både på cylinder och topp så de blir på båda sidor oring. De blir plattare upp mot toppen därför vänder man dem. Bäst är att lägga dem i packningsrekond så länge som möjligt innan mont. Även de inre spridartätningarna får bada i stark lösning packningsrekond typ 50/50 rekond och vatten. Yttre vattenmantelpackningen håller i all evighet.
Hoppas du inte har pappersbottenpackning för då åker du på en ny och de passar dåligt som man får skära till dem. Köp hellre en beg plåtpackning från skroten för dem återmonterar man livet ut på motorn.
Tyvärr finns de inga hållbara universal topporingar jag har letat över hela världen. Jag har provat Viton universal oringar med dåligt resultat fast de ska va bäst. Och sätter man dit för feta oringar spricker cylindern utåt, de räcker med 2 tiondelar grövre så är de kört!!!!!
 

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Hittade en stålpackning! gummipackningarna verkar ok, avgaspackningen fastnade lite i cylindern, så den är lätt naggad, undrar om det går med typ hondabond på avgasidan? :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Hittade den för 99kr, det kan jag leva med :)
Kanon, ja man kan i regel täta mindre läcka på avgaspackning men de får absolut inte läcka lilla minsta för då tappar den sjukt mycket effekt. Pipan måste kunna bygga 2,5-3,5 psi övertryck annars går de dåligt.