Köpråd kolv

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Ja man törs slipa bort allt , cylinderns kjol får inte ta i blocket, demåste va lite spel. Men jag hoppas att du inte bara tryckt ner papper för de kommer garanterat åka ner aluminiumspåpn in i ramlagren då du tar bort papperet. Aluminium i lagerbanor är värre än stålspån för de smetar ut sig när kulorna rullar över ett spån och då blir de ett gupp där för alltid = kaboom. Man måste limma fast en pappskiva runt hela vevhuset och stake om man ska slipa på plats.
Förläng en dammsugarslang med en smal slang och sug ur vevhuset de sista du gör, och dra runt papper med vevaxeln flera varv.
 

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Skall görat! Tejpade under och la lite fettigt papper ovanpå, så skulle skulle fastna, tänkte jag. Men det var långt ifrån optimalt
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
De ser ut som du måste slipa mer framåt i blocket. De är bara slipa på tills den passar utan att de tar I med styrhylsor mont.
 
Reactions: greddy000

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag personligen hade ALDRIG slipat blocket med veven i, men det är jag de =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Men seriöst du måste genast sluta upp med dessa dumheter!
Du kommer garanterat få ner minst ett spån i veven och om du inte visste det så kan det räcka för att förstöra lagren på vevaxeln.
Ser att du även har reedsen kvar, och hur håller du spånet borta från kylarvattnet? Sen när du har spån överallt så kommer det även att sugas in spån den naturliga vägen in i motorn.
Du måste ur med motorn och göra det riktigt annars kör du inte långt innan du för göra om allt och byta/renovera vevaxeln och kanske även cylindern.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Måste man ha några speciella verktyg för att dela på blocket, så att man kan få ur veven?
Du behöver avdragare för svänghjulet och variatorn, dessa måste bort då det sitter tändplatta och en plåt på variatorsidan som hindrar delning av blocket annars.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Då gör jag så.
Bra val för aluminiumspån i lager är värre än stål, de smider ut sig i kullagerspåren och tillslut stannar en kula = kört.
De är drygt att plocka isär men de kostar åtminstone inte mycket och du lär dig på vägen. Du kan använda en vanlig skruv som avdragare för variatorn, du gör vattentricket med gängtejp på skruven.
Här har du video på det vattenmetoden och länk till den typ av avdragare du ska till svänghjulet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Passa på att byta yttre packboxarna på både magnetsidan och pto för de är billiga och en bra försäkring mot läckage.
Ta även lös reedkorgarna när motorn är lös för om motorn gått 200 tim med samma blad så är minst 4 st sönder längst ut i topparna, de kan tom va så sönder att de inte tätar. Org reed tar i taket och botten reedhus därav att de frasas sönder.Jag köpte v-force som sitter i vissa nyare 2016- 800cc för de håller över 1000 mil de har reedstoppar som räddar bladen. Enda nackdel med dem är att motorn går lite surare på tomg så man måste helst ha powercommander så man kan dra bort typ 4% från 0-5000v. De går visserligen ställa upp tomgången så går den fint men de den går forfarande för fett. De "kan ge" lite slöare gassvar just från tomg och extremt låga varv typ under 5000v. På 8000v + så kan man vinna 4hk åtminstone om man har powercommander som jag har och kan justera in bränslet. Om du väljer att ha kvar org reedkorg så slipa ytan i insuget där de slår i med våtslippapper så ytan blir så fin som möjligt typ spegelblank då håller de nog längre för de är lite grov gjutyta där de slår i.
 
Last edited:

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Någon som vet var denna ska sitta? Får nämligen inte igång den. Men har 8.5kg+ komp, går heller ej på startgas så jag gissar på tändningssidan.
 

Attachments