Köpråd kolv

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Polaris har kört med stålcylinderfotspackning på 800an från åtminstånde 2005, sitter det något annat så är det inte original. Många fixkit skickar tyvärr med skitpackningar, så det är värt att kolla upp innan, blir ju knappast hållbarare med billiga packningar.
 

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Nu är jag ju jättenyfiken kring vad du använder för grejjer!
Packiningsrekond? Varifrån
Sprutar packningsklister på cylinder och topp? :D jag är kanske lite korkad nu men stoppar du det i "spåren" där gummipackningen/oringarna ligger?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Loctite 3020?
Jag brukar sällan använda sånna grejjer, så jag tänkte att jag kanske måste åka och inhandla
Yes Loctite 3020 sprayar du över cylinderns hela packningsyta och väntar ca 15 min eller längre du kan vänta 24 tim om du vill för de blir bara bättre sugpassning ju längre man väntar. Oringarna sitter då som berg i klistret men spraya även ett tunt lager till så de täcker orningen även på ovansida, de gör inget att du sprutar hela packningsytan igen.
Samma sak med bottenpackningar spruta bägge sidor av speciellt plåtpackningar. Den sprayen räcker till många motorers renoveringar och den blir aldrig dålig så de är en bra investering.
Packningsrekond är sådan soryt man kan hälla i kylare och motorolja för att de ska mjuka upp gummintätningar.
Jag häller i 50/50 vatten packningsrekomn i en burk och lägger ner alla gummitätningar oringar som jag vil ha i bra skick. De kan ligga i badet hur länge som helst utan att de sväller för mycket.Om de är kort intervall mellan riving (typ en dag) eler att oringarna är jäkligt platt så pensla på outspätt packningsrekond. Tvätta av packningsrekonden innan mont med rödsprit.
Bästa packningsrekond jag provat är payback men just nu har jag Biltemas och den funkar väl också men sämre.
Jag tror man kan köpa vilket märke man vill så funkar de rel bra.

Länken är den grymmaste Payback , den kostar 320 kr men även Biltemas sämre kostar över 200kr så så jag rek payback. Payback brukar finnas på Mekonomen och de finns i regel en Payback återförsäljare i varenda by i hela Sverige så du slipper frakten.
 
Last edited:

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Intressant, ska testa samma version som du!

Förebyggnad: bränslefilter, gör ni egna och tar anslutningarna från de gamla? Det har jag gjort på mina tidigare.
Oljelock, nytt? Borra att mikskopiskt hål?
Har ni nå mer bra tankar det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Intressant, ska testa samma version som du!

Förebyggnad: bränslefilter, gör ni egna och tar anslutningarna från de gamla? Det har jag gjort på mina tidigare.
Oljelock, nytt? Borra att mikskopiskt hål?
Har ni nå mer bra tankar det?
Bästa förebyggande åtgärderna för att få en Polaris cfi att hålla skitbra är att borra extra inluftshål i oljetanken och ställa upp oljepumpen maximalt som de går. De gäler även en massa Arcitc cat också.
Jag har borrat ett extra hål bredvid bef oljelock och limmat fast en backventil där. Backventil kan va allt från vakumbackventil från Audi bilar eller tankavlyftningsventil från crosshoj. Men obs de flesta cross backventiler man köper från ebay är fejk, de är ingen backventil i dem. Köper du från 24mx eller sverige så kan de va äkta. De finns massor av små backventiler på nätet.
Oljepumpen ger bara 1,5% i org inställning och de är livsfarligt för ramlager och kolven skallrar mer med mindre olja så den spräcker cylindrar och sig själv med så lite olja. Jag skruvar in justerringsskruven för pumpen minst 4 varv så den drar över 2% men nu tlil i år blir de max inskruvad som låsgängorna tillåter för låsmuttern, typ 5 varv inskruvad från org inställning. Jag vill komma upp i samma oljeförbrukning som de hållbara Arctic cat som drar va 2,8% olja. Men därtill har jag kört 0,5% i bränsletanken också för att smörja kolven cylinder mer på insugssidan. Nu till i år blir de 1% även i tanken och förhoppninstvist 2,8% från oljepump. Mer olja är dessutom bästa enklaste trimmet.
I bromsning är de stor skillnad i effekt ca 2% mer hk skillnad mellan 3% blandning och 6% iblandning och mellan 1% och 6% skiljer de enorma 18% i effekt! Mellan 2 och ca 4% uppgavs inte men man kan gissa 3-5% mer effekt.
Men obs man kan inte bara sopa i massor av olja för att få effekt för afr värde blir utsnålat av oljan så man måste följa med genom att bestycka eller mappa om undantag om inte maskinen har en fet mapp redan.
2011 0ch 12orna har så fet mapp org så där är de ingen fara att ställa upp pumpen till 2-3% och köra 0,5% i tanken.
 

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Ok, ska leta rätt på den skruven! Tack som fan för all info!

Förresten så har jag lyckats komma över en 2014's cylinder, men redan beställt det fixkitet du länkade. Jag antar att det inte funkar? :D
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Annars vart ju ihopsvetsningen bra ser jag, de är väl bara planslipa = toppdecka så lite som möjligt i båte botten och toppyta.
Men 14 cylinder lät stenbra så kör den såklart och nej packningarna och spacerplattan är för trång om de va till 11-12 du köpte.
Skicka tillbaka och köp till en 13-15.
Men jag säger de än en gång, de är stor risk man får fel kolvar som har ringstopparna anusmoterade så rita ut på kolvtopparna vart både undre och övre ringstopp sitter och montera kolvarna utan kolvringar och kolla så de är hyfsat bra centrerade mellan boostport och första överströmmare dvs so mitt i cylinderytar som möjligt. Rinab är bra du får lämna tillbaka kolvarna om man inte mässat ner kartongen och kolvarna så se till att cylindern är ren vid de testet.
För att va mer säker på att få rätt kolvar så köpte jag lösa Arctic cat kolvar till motorer från som älst 10- jag tror de är samma från 10-17 om jag mins rätt. De har nämligen visat sig att många fixkitt har kommit med AC kolvar från 08- 09 och de kan ha lite sämre placeringa av stopparna, inte alla tycks de som underligt nog. Men Rinab vet om detta så du får nog rätt kolvar får man hoppas.Jag tog de säkra före de osäkra och köpte lös fixkittplatta och en till stålpackning samt i mitt fall wössnerkolvar från Arctic cat 10-. Jag håller som bäst på att porta och montera dem så jag vet inte om de passar perfekt.
En sak till som har bet på just polaris är att många cylindrar är pillnergjten från fabrik så de kan skija 0,5-1mm i cylinderyta på var sida boostporten, så kolla äve den på 14 cylindern. Min 15s cylinder är perfekt centrerad men på våran andra pr rmk är de pillsnergjuten så på den blir kolvringsstoppen farligt nära boostporten även med org kolvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag blev tillfälligt förvirrad nu när jag monterade Fixkit på min pro rmk 800a, kolvarna hamnade 0,4mm lägre än org kolvar utan fixkitt. Räknade ut att jag tappade från 12,2:1 ner till 11,2:1 så jag formligen dog o_O
Men jag glömde att AC kolvar som fixkitten består av har 1mm högre Kolvdome så slutsumman blir samma kompförhållande som org. Fan de viste jag ju men nu börjar man bli gammal och gaggig.
Inte underligt Fixkitt ger så bra mos för då blir portarna 0,3mm högre och de i sig ger 2 grader längre öppningstid på alla portar. Org ger bara cfi 800an blygsamma 198gr på utblås och 128-129 insug men nu med AC kovar blir de bet roligare 200/130.
Men obs AC kolvar har som sagt högre mer rund dome och de sänker toppeffekt men ger bättre botten och mellanreg. Men tyvärr tappar man 0,4mm klämspalt också och de ger fenomenet lägre squishfart = tapp i botten men vinst på riktigt höga varv. Med andra ord får man ingen fördel av rundare domen i botten just i detta fall.
Större vevhusvolym som fixkitt ger är tapp i botten men vinst på toppvarv, ja de är många parametrar som ändras men den fixkittade 13 pro rmk som jag och även kompisarens 12a med fix går hutlöst bra i både botten och topp mellanreg jag hela registret.
Jag ska ju porta min nu såklart och då behöver jag inte höja lika mycket som de va tänkt med org kolvar.
Jag mätte polaris plåtpackningarna och de bygger 0,4-0,41mm , jag tror papperpackningarna man får med fixkitt är 0,5mm men de sätter sig lite så de blir tillslut samma höjd som med plåtpackningar.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ang ringstopparnas placering så prova att byta plats mellan höger o vänster sida för de kan skilja mycket vart stopparna sitter.
Jag trodde wössner som är tyskt märke skulle ha exakt samma placering av stopparna på alla deras kolvar men de sög verkligen skunk. De va off med 1-1,5mm hit och dit dvs ingen ordning alls.
Första testmonteringen vart jag riktigt besviken jag tänkte skicka tillbaka dem för 3 av de fyra stopparna med bägge kolvar inräknat va rel nära portarna och en av dem va riktigt illa. Men då bytte jag plats på kolvarna och då blev 2 ringgap spoton och den tredje nästan perfekt och den fjärde på gränsen till farligt nära port. På Andra pollen jag har med SnoX fixkitkolvar är de ännu närmare boostport och den har gått 100a mil utan problem ,men den filmar jag cylindrna med 70-100 mils intervall för säkerhets skull.
Fixkittet med Prox kolvar som vi mont på en 12a blev rel bra de vart väl lite nära en port där med liknade som på min
De verkar som de inte finns några piratkolvar med exakt placering på stopparna, men de märks inte på andra motorer som har bredare cylinderyta.
 

greddy000

Medlem
1 dec 2022
49
5
8
35
Boden
Ringstopp är alltså hur högt översta kolvringen går? Jag är inte insatt för fem öre. Men det känns som att du har stenkoll, litar på dig!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ringstopp är alltså hur högt översta kolvringen går? Jag är inte insatt för fem öre. Men det känns som att du har stenkoll, litar på dig!
Ringstopparna är de stålpinnar som sitter i kolvringarnas spår, de hindrar kolvringarna från att snurra på kolven. Den stålpinnen måste va hyfsat centrerat på den smala cylinderyta de är bak mellan insugsportarna.
Jag tar en bild på hur jag ritat ut på kolvarna och med kolvar i cylindern så du ser hur jag brukar göra.
Bild kommer senare ev i morgon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag tejpar först kolven för att strecken man gör ovanför ringstopparna ska synas tydligt. Sedan monterar man kolvarna utan kolvringar så de går in i cylindrarna lätt och på med cylindern löst. Som ni ser på bilden i cylinder så är ringgapen gaska bra om än lite åt boostporten på bägge sidor. Man vill gärna ha den minst 1,5 mm från portarna annars kan ringen hugga tag i en port så ringgapet på bilden är ok även fast de är lite off.
Ringgapet sätter man till allt från 0,48-0,50mm de är de viktigaste man gör vid kolvmontering. Vrid gärna ringgapen bakåt ungefär som de kommer sitt monterade på kolvarna vid mätning.
Här kom Asker med ett bra tips. Man kan slipa ringgapet så de flyttar sig lite åt de håll man vill. Man slipar endast på den sida ringgap man vill flytta ringen åt men man slipar ur för ringstoppen på baksida andra sidan ringgap för då flyttar man hela ringgapet de tiondelar man nu måste slipa bort åt rätt håll. De va smart Asker 👍
2994529944
 
Last edited:
Reactions: suregom