vette89 skrev:En fråga i samband med detta som jag tycker är intressant är smörjningen när man släpper på gasen. Även tvåtaktaren har ju lite motorbroms och skall i alla fall ned i varvtal. Oljepumpen ger väl lite olja även utan gaspådrag i förhållande till mototrns varvtal?
Med färdigblandat (olja i bensinen) kommer motorn gå nästan helt utan smörjning när man släpper på gasen. Det som kommer via tomgångsmunstycket är väl för lite? Borde förkorta livslängden på motorn betydligt.
Eller tänker jag helt fel?
Du kan lungt räkna med HAVERI om du inte har olja kvar i tanken till "RV" drevet !!!Mxz583 skrev:På min 583a kör jag oljan direkt i tanken och jag har alla slangar kvar, det enda jag vet är gjort är att plastdrevet till oljepumpen är bortplockat och oljebehållaren är tom...
hmm, man kanske borde göra nåt åt det då. Räcker det med att ha lite olja i behållaren?2stroke skrev:Du kan lungt räkna med HAVERI om du inte har olja kvar i tanken till "RV" drevet !!!
har du fortfarande kvar slangarna från pumpen till förgasarna/cyllarna ?Mxz583 skrev:hmm, man kanske borde göra nåt åt det då. Räcker det med att ha lite olja i behållaren?
Det var förra ägaren som kopplade ur det, och hittills verkar det ju hålla.
Det var anledningen till att SAAB hadde frihjul på sina tvåtaktare från början, och sedan lät de frihjulet bli kvar på V4'anvette89 skrev:Ingen som undrat över mitt tidigare inlägg i denna tråd? Jag bara undrar om jag tänker och/eller fått fel uppgifter?
Tack! Det var precis så jag tänkte. Jag är förvånad att ingen fler reagerat på mitt inlägg. Det finns nog fler anledningar till oilinjection än bara att det är bekvämt att slippa blanda själv. Så jag förstår inte ivern att plocka bort oljepumpen.DIRAVI skrev:Det var anledningen till att SAAB hadde frihjul på sina tvåtaktare från början, och sedan lät de frihjulet bli kvar på V4'an
Något man även får lära sig när man kör vassa tvåtaktsmotorcycklar, "motorbromsa aldrig"
Wohoo mini turbo ...PärHagman skrev:har du fortfarande kvar slangarna från pumpen till förgasarna/cyllarna ?
isåfal pumpar den ju in extra luft in i cyllarna
eller tänker jag fel ?