Koppla ur Oil Injection , Vad bör man tänka på... ?

Ronja

Medlem
29 jan 2006
8
0
1
Kan man lämna kvar oljepumpen och bara plugga igen alla hålen och börja blanda i tanken på en luftkyld polaris? Den får alldeles för mycket olja.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jovisst, men koppla ihop in- och utgående hål med varann (med en slang), så håller pumpen längre. Kan vara bra om du, eller nästa ägare vill koppla in den igen.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
En fråga i samband med detta som jag tycker är intressant är smörjningen när man släpper på gasen. Även tvåtaktaren har ju lite motorbroms och skall i alla fall ned i varvtal. Oljepumpen ger väl lite olja även utan gaspådrag i förhållande till mototrns varvtal?

Med färdigblandat (olja i bensinen) kommer motorn gå nästan helt utan smörjning när man släpper på gasen. Det som kommer via tomgångsmunstycket är väl för lite? Borde förkorta livslängden på motorn betydligt.

Eller tänker jag helt fel?
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Man kan inte bara börja å blanda i tanken å ta bort oljepumpen. För olje pumpen smörjer även vissa andra saker som inte blir smorda om man blandar i bensinen
 

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Varför har alla 440 en liten ojle behållare där fast man blandar i bensinen jo fatt den smörjer någonting annat som tex nå lager å sånt
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jaha, men vilket/vilka lager, vart sitter det/dessa? Vilka skotrar sitter det på? Kul att veta eftersom jag aldrig hört talas om något sådant lager. Och var sitter den där "lilla" oljebehållaren? Och på vilka skotrar? :confused:
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
På "RV" motorerna går det en slang ifrån oljetanken till slidmatningen som oljan i sin tur smörjer, så ska man blanda i tanken är det bara att ta bort oljepumpen och "vanliga" slangarna, lämna kvar lite olja i oljetanken så kommer det att gå in i slidmatningen och ut i oljetanken igen, den återanvänds alltså..

Jag vet dock inte hur det ligger till på nyare maskiner som inte har slidmatning.
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
På min 583a kör jag oljan direkt i tanken och jag har alla slangar kvar, det enda jag vet är gjort är att plastdrevet till oljepumpen är bortplockat och oljebehållaren är tom...
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ingen som undrat över mitt tidigare inlägg i denna tråd? Jag bara undrar om jag tänker och/eller fått fel uppgifter?

vette89 skrev:
En fråga i samband med detta som jag tycker är intressant är smörjningen när man släpper på gasen. Även tvåtaktaren har ju lite motorbroms och skall i alla fall ned i varvtal. Oljepumpen ger väl lite olja även utan gaspådrag i förhållande till mototrns varvtal?


Med färdigblandat (olja i bensinen) kommer motorn gå nästan helt utan smörjning när man släpper på gasen. Det som kommer via tomgångsmunstycket är väl för lite? Borde förkorta livslängden på motorn betydligt.

Eller tänker jag helt fel?
 

steklunds

Medlem
27 jan 2006
46
0
1
Långsele
På Polaris Libertymotorerna smörjs vevaxellagren via slangar från oljepumpen, där kan man inte ta bort pumpen hur som helst utan att ersätta lagersmörjningen
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Du kommer att få Haveri....

Mxz583 skrev:
På min 583a kör jag oljan direkt i tanken och jag har alla slangar kvar, det enda jag vet är gjort är att plastdrevet till oljepumpen är bortplockat och oljebehållaren är tom...
Du kan lungt räkna med HAVERI om du inte har olja kvar i tanken till "RV" drevet !!! :eek:
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
2stroke skrev:
Du kan lungt räkna med HAVERI om du inte har olja kvar i tanken till "RV" drevet !!! :eek:
hmm, man kanske borde göra nåt åt det då. Räcker det med att ha lite olja i behållaren?
Det var förra ägaren som kopplade ur det, och hittills verkar det ju hålla.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Mxz583 skrev:
hmm, man kanske borde göra nåt åt det då. Räcker det med att ha lite olja i behållaren?
Det var förra ägaren som kopplade ur det, och hittills verkar det ju hålla.
har du fortfarande kvar slangarna från pumpen till förgasarna/cyllarna ?
isåfal pumpar den ju in extra luft in i cyllarna:confused:
eller tänker jag fel ?
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Jag vet iallafall att jag har en grov slang som går ner i vevhuset från oljebehållaren. Men pumpar den in luft utan pump då?
 

Ronja

Medlem
29 jan 2006
8
0
1
Jag har nu kopplat ihop in och ut med varandra på oljepumpen, en sluten krets.

Sen har jag satt en plastslang mellan cylindrarna där oljan från oljepumpen kom in förut. Vad tror ni kan det funka?

Det bästa hade väl givetvis varit att ta bort hela pumpen, men den sitter fast. Och det kändes besvärligt att riva hela skotern för att få bort den.

Vad är RV drevet?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
vette89 skrev:
Ingen som undrat över mitt tidigare inlägg i denna tråd? Jag bara undrar om jag tänker och/eller fått fel uppgifter?
Det var anledningen till att SAAB hadde frihjul på sina tvåtaktare från början, och sedan lät de frihjulet bli kvar på V4'an

Något man även får lära sig när man kör vassa tvåtaktsmotorcycklar, "motorbromsa aldrig"
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
DIRAVI skrev:
Det var anledningen till att SAAB hadde frihjul på sina tvåtaktare från början, och sedan lät de frihjulet bli kvar på V4'an

Något man även får lära sig när man kör vassa tvåtaktsmotorcycklar, "motorbromsa aldrig"
Tack! Det var precis så jag tänkte. Jag är förvånad att ingen fler reagerat på mitt inlägg. Det finns nog fler anledningar till oilinjection än bara att det är bekvämt att slippa blanda själv. Så jag förstår inte ivern att plocka bort oljepumpen.
 

Magnusb

Medlem
18 aug 2005
18
0
1
51
Mora
PärHagman skrev:
har du fortfarande kvar slangarna från pumpen till förgasarna/cyllarna ?
isåfal pumpar den ju in extra luft in i cyllarna:confused:
eller tänker jag fel ?
Wohoo mini turbo ;) ...


Hmm på min gamla phazer lång 89:a så är min olje butt tom, jag blandar i tanken enligt förra ägarens instruktioner men nu börjar man ju bli orolig! smörjer olje butten något mer?