Lynx Boondocker by Chris

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som har tipps på vent.kit till Boondockern? Ska ev. göra sådana men tänkte det vore bra med lite inspiration ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Jag personligen skulle ha skippat "ventkit" då jag sett andelens för många som har sett ut som skit efter en runda i skogen. Hjälper inget mot ev remslitage heller då det inte är ventilationen som är problemet.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag personligen skulle ha skippat "ventkit" då jag sett andelens för många som har sett ut som skit efter en runda i skogen. Hjälper inget mot ev remslitage heller då det inte är ventilationen som är problemet.
OK tackar för den inputen. Då är det väl bara utrymmet vid fotholken som kan vara bra att täppa igen så det inte kommer in snö den vägen.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
OK tackar för den inputen. Då är det väl bara utrymmet vid fotholken som kan vara bra att täppa igen så det inte kommer in snö den vägen.
Det är heller ingen bra ide, ej heller nåt problem med Brps heltäckande variatorskydd, som leder luften från motorrummet och blåser ut det via vänster fotholk. Jag lovar det är alltid snöfritt, fungerar faktiskt riktigt bra.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är heller ingen bra ide, ej heller nåt problem med Brps heltäckande variatorskydd, som leder luften från motorrummet och blåser ut det via vänster fotholk. Jag lovar det är alltid snöfritt, fungerar faktiskt riktigt bra.
Låter ju riktigt bra :)

Vet du om det är original det variatorskyddet med integrerat remhållare eller är det nåt tillbehör?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som vet yttre diameter på del 18 och 23 och omd et är samma diameter på dom?

 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är samma diameter på min iaf, kan ta och mäta mina imorn.
Det vore bra.

Skall försöka göra ett verktyg så jag kan pressa ut bussningarna ur A-armarna utan att skada dom, har skissat lite på det här nedan.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det är nog inte samma diameter. De flesta lynxar har stålbussningar(RS) nere och plast uppe.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är nog inte samma diameter. De flesta lynxar har stålbussningar(RS) nere och plast uppe.
OK...jag väntar på svar idag...har en kompis som har lösa a-armar som ska mäta idag :) Så får vi hoppas att Lynx inte ändrar till 2014 :blink1:
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår maila jag iväg en beställning på lite tillbehör till Görans Motor så han kan få med den i sin försäsongsbeställning. Så borde jag har delarna i god tid :)

Det blev:
Fox Float fram
Kapell
Bukskydd
Handtagsskydd
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Snart är det dags för 4 veckor semester...utomlands så då blir det minimalt med "skoteraktivitet"

Var en sväng i garaget i helgen iaf och tillverkade en rejäl hållare till hålsågen så jag ska kunna notcha rör



 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Just nu laddar jag batterierna här nere i Kroatien. Drygt 3 veckor med sol, bad, snorkling och en hel del cykling :)

 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fick lite tid över idag så det blev en sväng ut i garaget

Började tillverkning av en ny stoppknapp + hållare. Själva knappen blir en IP67 klassade som skall funka ner till -40gr. Den är återfjädrande så man inte stoppar maskinen i misstag







 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det där blir bra.
En tanke när jag ser ritningen, är att du kanske ska fasa ur aluminiumhålet in emot knappen lite, så att det finns lite plats för stoppningen i handsken att breda ut sig när du trycker med fingret på knappen.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja hållet kommer bli urfasat på insidan...skall sen också testa hur djupt jag kan montera knappen så det blir bra funktion. Får ta med skoterhandsken ut i garaget så jag kan testa ;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
För att få till radien på fästet så monterade jag en axel i skruvstycket


Ett "verktyg" som jag håller fast biten med och sen manuellt svänger jag biten fram och tillbaka för att få till rätt radie


Fästet börjar ta form


För att få till en rund ända och formen lite konisk monterade jag alu.biten i svarven


Knappen infälld


Borde bli bra höjd på knappen detta.