Märkes***eritråden...

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Sen är det väl så att du får se alla ras medan saker och ting som fungerar fortfarande stannar på vägarna utan att man lägger märke till dem.

Upplevs lite så med "rashysterin" här på forumet ibland också. Man märker ju av problemen, men dom som har hela och fungerande saker startar ju sällan en tråd och skriver hur bra sakerna hållt.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Skotrar överhuvudtaget är ju fullständigt jävla värdelösa, de sämsta är USA'byggda. Samma människor som bygger skotrar i USA har förmodligen uppfunnit mörkret. Skulle tippa på att ett 20 tal valsat genom familjen. Ingen av dom har vart riktigt bra. Eltigren från 1980 var frän men kvaliteten..... Panteran från 81 ska vi inte tala om. Polarisarna som vi började köra på 80 talet minns man mest för rassel och glapp. Fördelen var att chassit som alltid pajade gick fint att laga med folien från köket. Polarisarna från 90 talet så som fussion 900 ger en huvudvärk bara man tänker på den. FST IQ den smakfullaste jag haft hade en växellåda byggd av mörker männen. Lade i friläge alldeles själv i stöpvattnet. De gemensamma draget på alla USA maskiner har är att utseende och finish , allmän fitt in på grejorna påminner om vietnamesiska leksaker. Den senaste M8 i familjen är en utmärkt representant för släktet. drivaxel av, variator helvetet rasar varanan tur och dekalerna ramlar av som höstlöv. Att försöka svänga med den är ett konstycke värt circus artister. Av Skidoona har många vart oerhört dåliga , ånglås i knasarna huvar som ramlat isär ( Citation) av att man stängt den. Eller gröna summiten som var lika smidiga att köra som byrån i mitt vardagsrum. Ett förlåtande drag hos många skidoo har dock vart en tilltalande design samt fin fitt in och kabeldragningar som påminner om något fint. Samt att minst en av dom var bra och hållbar redan på sjuttiotalet ( Blizard 55) maskinerna med 2000 chassit helt ok och de allra flesta gångerna kom man hem med dom. Lynx är en blandning av skidoo och något ryskt. Fitt in är lika som på Jänkarna men över dimensionerat ca 7ggr samt att de är designat av ett myrfyllo från karelen. Förlåtande drag är att flera stycken av dom har fungerat redan från sjuttiotalet (40) 80 talets finlandia 90 talets 3600 LC och Adventuren på 2000 talet funkade hyffsat.

Yamaha är de enda märket som har något som på minner om kvalitet. Synd bara att de kommer snö här varje år. Yamaha sw 440 är en maskin som designats på hokaido där det lokalt faller 6m snö. Dock fastnade maskinen på hårt spår i nedförs backe. De senare Yamaharna går obetydligt bättre i snö. Den senaste bambubob jag kört mycket med har 240 hk som är lika smidig på skrå som försvarets Ockelbo6000. Japaner verkar tro att snö är något man ska ha i näsan. :eviltongue:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Haha där skrattade jag faktiskt till på riktigt.
Ja hur f-n ska man beskriva mannen som designade lynxar på 70 talet & nästan våra dagar. Fi f-n så fula mina lynxar vart. Finns bara amerikaner som kan göra lika fula grejor som lynx gjort. Kolla in kingcat & andra arcticar typ zrt från förr :s snacka om att ha rökt på innan ritstiftet gick över ritbordet. :wacko:

Yammorna är ju åxå hiskeligt fula fast på någe Classy vis. Grabben min påstår på allvar att han kommer bli mobbad i plugget om jag tvingar på honom mp:n på friluftsdagen. Med det skulle han ha mig att köpa en skidoo 800. Jag kanske ser lite dum ut men så dum är jag inte då en polare till oss köpte rem för 25 papp förra vintern. Yamma är ju åxå en gåta faller 6m snö i Japan ändå är grejorna allergiska mot snö. Efter en sväng i pudret så har man is å snö i tunneln så det måste Hammras lös. Om man överhuvudtaget kommer tebaks .Frågade handlaren om det ska vara så. Du måste ha en gummi klubba med dig blev svaret. Hmm konstigt det behövdes Inte på gp440 1977. Det kallar jag utveckling. :bigsmile:
 
J

Jona$

Jodu att namnet ditt du har som nick speglar din verklighet är då säker då du anser dom som gränslar enda vettiga och säkra alternativet Yamaha är homosexuella, där ist riktiga män byggs.

Speciellt med en turbo i snurran som den klarar av med orginalmotor och rem,
är mer än man kan säga om skiten du kör som inte ens kan ge fan att brinna !

[video=youtube;iJVgeKFZHhI]http://www.youtube.com/watch?v=iJVgeKFZHhI[/video]

Tror ordet BURNED passar dig perfekt :p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Här ska vi inte enas någonting :-D

Men av fula skotrar av "modernare" snitt så vinner Yamaha utan konkurrens över huvud taget. Srxen var snygg på sitt vis, men sen dess har det verkligen gått åt helvete.

Ingen kan med huvudet rätt skruvats tycka att phazern är snygg, inte heller Nytron (än om den ser snäppet bättre ut).

Men så blir det väll när skelögda nudelsugare bygger "skoter".

Pinsamt, nej de får sluta upp omedelbart och satsa på något de klarar av... Typ förstärkare eller något.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Försvarar inte yamaha på nåt sätt men att jämföra med nåt så rackligt som en lastbil är ju knappt rättvist. En lastbil går och går inte bara sådär. Våra lastbilar är de som står mest i garaget av de maskiner vi har och då är dom i minoritet jämfört med grävmaskinerna.
Enda liknelsen är väl tyngden.
Då har din kompis fått scanias bästa exemplar.
Dom går då minst lika länge som en Yamaha och är lika roliga att köra!
Jag vet, jag kör 10000 mil Scania per år.

Vi har för övrigt en 144 530 på åkeriet som precis passerat 200000 mil och går som tåget!
Visserligen byt motor vid 160', men ändå.
Två stycken Fh12 460 med orörda motorer och 150000 mil.


K-len: Viking 1,2,3 och 4 kan jag acceptera!

Körde V3 igår och sladdade leder, men jag blev inte Yamahasjuk som tur är!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tror ordet BURNED passar dig perfekt :p
Inte vid något tillfälle i världshistorien har en arctic cat-ägare tagit åt sig av något som en yamahaåkare sagt.

Det är lättare att flytta kirunavaara än att vända en yamaha.
En yamaha vänder sig till människor som tänker: "Nej jag vill inte ha roligt när jag kör skoter, jag vill betala extremt mycket för att inte ha roligt och jag tycker att det är kul att bryta sönder ryggen. Jag vill verkligen ha en skoter som imponerar på bastanta herrar på stadiga 180kg som heter Leif och är fastkedjade för all framtid av villalån, gräsklippare, ungar och en kärring som inte ens kan uppväcka en redig ståfräs."

Ja din yamaha kanske är tillförlitlig, men det är svezda-dieslarna i en finlandsfärja också.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vill bara poängtera att denna tråd är vad den är. Oavsett vad någon skriver och tycker nu när de äntligen får skriva sitt hjärtas mening, så håll inte det emot användarna när det Kommer till en annan tråd och någon ger tips eller delar med sig av kunskap.

Se denna tråd som Las Vegas....

Edit: förutom om det gäller någon som kör Yamaha förståss, De är inte att lita på oavsett vad...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Den här tråden har ju utvecklats så man kan summera den vid det här laget:
Antingen är man genomsnittsbegåvad, köper skräp förklätt till snöskoter-och är tillverkat vartsomhelst utom i Japan.

Eller så tillhör man en mindre falang, även kallad begåvningsreserven, och köper en skoter som "fungerar problemfritt jämfört med resten av konkurrenterna" (jo, tjena!).

Känner mig lite förvirrad här-tillhör jag den ena eller andra gruppen?
Eller: Hjälp! Jag har nog någon form av personlighetsklyvning!
Jag är genomsnittsbegåvad, men använder inget av det som finns! :O

Är jag psykopat kanske..?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tycker det är kul att "folk" anser att Yamaha ska hålla sig till att tillverka instrument då faktiskt "folk" även anser att dem är det enda märket som levererar skotrar som håller.

Bättre vore det om dem istället skulle sluta tillverka instrument och satsa på att göra sina tunga och fula skotrar till snygga och lätta!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nä, du är våldtagen. Från två håll. Köp en arctic istället.
Var riktigt nära att boka en -12 M8, men sejfade och tog Rmk:n istället.
Funderar på om man skulle göra ett nytt försök, sälja Flöjten och köpa en lätt beg -13 M8 nu när dom åtgärdat alla barnsjukdomar på tolvorna-men i år har ju Arctic skojjat till det och byggt in andra, nya fel som inte fanns på tolvorna! :p

Tro om man ska skita i alltihopa och köpa en spark istället.
 
J

Jona$

Arjeplogarn , förstår du är avundsjuk, inget ovanligt bland små pojkar med dåliga val.
Att inte ta åt sig och lyssna är ett säkert tecken på :

Schizofreni är en form av psykos, det vill säga ett tillstånd som innebär att man uppfattar verkligheten på ett annat sätt än andra. Schizofreni varar minst ett halvår och oftast hela livet. Sjukdomen brukar däremot bli lindrigare med åren.

Så jag hoppas du tillfrisknar!