M5

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
men f6 borde väl gå skapligt i snön för den typen av skoter elr?


men jag håller med man behöver ju några olika skotrar för o vara nöjd.
alltid kul o rejsa efter leden, men hur det nu än är såkan man ju inte låta bli den där inbjudande puderbacken som ligger helt orörd o vips så sitter man fast..:)
 

jonstie

Ny medlem
27 jan 2005
2
0
1
vbotten
som sagt, de är slut, om inte nu, så riktigt snart. tycker dock att det är på gränsen till lite köra med. fast har inte hunnit mixtra med den. blir nog bättre när man bestyckat om den och så.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
det jag har kört så är då effekten tillräcklig men det är klart att det är roligare med större motor men då kostar det ju desto mer också..
Det man kan undra är ju att en M7 måste ju gå något kopiöst bra då den bara väger nåt kilo mer så borde den ju vara lika smidig också..(beroende på bandlängd)

Jag tycker då att det är vettigare o plöja ner pengarna i en bil som man använder året runt
istället för en skoter som man aldrig vet hur säsongen blir..
Men det är ju jag det.
men som sagt alla har ju olika prioriteringar o tur är väl det:)
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag är nöjd med effekten! Den är ju väldigt pigg för att va 80hk, och idag när jag var och körde med mina polare som har mer effektstinna skotrar så märkte man ju ingen skillnad när vi klättrade uppför backarna! Det är egentligen bara på sjön man blir riktigt ifrånåkt, men det kvittar för min del... Sen är ju den lägre bränsleförbrukningen positiv!!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Nån som har kollat bränsleförbrukningen?? Tycker min drar lite men har inte räknat nått på det än.
 

Forsberg76

Medlem
27 sept 2004
34
0
1
Jaha, då har jag fått testa min M5 lite mer! Jag kan bara säga, mums! Körde ca 20 mil i helgen, mycket i terräng och smala guppiga leder, en del på finare pistade leder och så i lössnö (tyvärr inte så mycket snö). Jag säger bara, fy f-n vilken skoter! Den är helt enkelt underbar! Jag håller med RallyMarkus, undrar hur M7 går med tanke på att effekten är fullt tillräcklig i 5:an. Den är verkligen tillräcklig! Grymt acc, toppfarten torde ligga kring 120-130. Jag piskade inte upp den i max då den inte är fullt inkörd, upp till 110 går den på ett kick. Det är som att köra bil som min gamla farbror sa, det är nästan ingen sport. Den går hur bra som helst på led och i lössnö tar den sig fram överallt. Det är en komplett skoter förutom att den saknar back... Elstart hade kunnat vara skönt men är en pettitess. Ja, jag är lyrisk och helnöjd! till alla er som inte köpt en - ställ er i kö på en 06:a!! Den är värd varenda krona, den har kunnat vara 20 tkr dyrare och jag har köpt den ändå. Bensinförbrukning ligger kring 2 L/mil om inte t o m under det.
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Ja har åxå äntligen fått köra min M5:a. Håller me Forsberg76 på nästan alla punkter. Ja å brorsan va ute å körde å han har en F6 -04:a så vi hade en rätt bra referens. Kan bara säga att i pudret (d lilla som fanns) så trivdes verkligen M5:an. Balansen på skotern är grym, man bara tryckte till me benet så burkade skotern upp sig. Skotern gjorde precis som man ville utan att man behövde använda gasen. F6:an var int alls så lät manuvreras i pudret och då är int F6:an speciellt kass i pudret.
Men sen skulle vi köra på led. Där kände ja varkligen att skotern saknade Krängningshämmare. Visst går det att hålla ett bra tempo. men man får jobba betydligt mer för att skotern ska hålla sig på leden. Sen så blev ja överaskad över körställningen. Var lika skönt att stå upp som att sitta ner.
Hur den är på att ta sig fram vet ja dock ej. För vi hittade ingen stans där snödjupet var så stort att vi kunde fastna. :)
Men för d priset så e ja mer än överaskad. Trodde int alls att skotern skulle vara så pass bra.
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Att det är så lite negativt är nog dels för att den är så pass billig så att man har mycket lägre kvar än om man köpt t.ex. en M7:a och sen så har ju int folk hunne kört så mycket. ja har t.ex. bara kört ca 15 mil med min...
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Har kört 35mil med min nu, ska försöka hinna köra en 15mil till i helgen så jag kan lämna in den på första servicen. Så jäkla nöjd hittills, men ska ändå bli roligt att se hur den går sen efter servicen!!
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
ApeX skrev:
Ja har åxå äntligen fått köra min M5:a. Håller me Forsberg76 på nästan alla punkter. Ja å brorsan va ute å körde å han har en F6 -04:a så vi hade en rätt bra referens. Kan bara säga att i pudret (d lilla som fanns) så trivdes verkligen M5:an. Balansen på skotern är grym, man bara tryckte till me benet så burkade skotern upp sig. Skotern gjorde precis som man ville utan att man behövde använda gasen. F6:an var int alls så lät manuvreras i pudret och då är int F6:an speciellt kass i pudret.
Men sen skulle vi köra på led. Där kände ja varkligen att skotern saknade Krängningshämmare. Visst går det att hålla ett bra tempo. men man får jobba betydligt mer för att skotern ska hålla sig på leden. Sen så blev ja överaskad över körställningen. Var lika skönt att stå upp som att sitta ner.
Hur den är på att ta sig fram vet ja dock ej. För vi hittade ingen stans där snödjupet var så stort att vi kunde fastna. :)
Men för d priset så e ja mer än överaskad. Trodde int alls att skotern skulle vara så pass bra.
Det verkar ju som att Arctic precis har träffat rätt med sina ambitioner med M5:an då!
Det ÄR en mountainmaskin,det ÄR inte en ledmaskin.
F6 ext ÄR en hybrid,som INTE ska vara bäst i puder,utan mera är tänkt som en ledmaskin med lite bättre framkomlighet i puder!
Jag vill påstå att du inte har en suck att hänga med f6:an efter led när tempot skruvas upp,säger du emot? :D

Jag har då kört ifrån både mxz 700 och renegade 800 efter leden,så visst är firecatten en grym ledmaskin!
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Jag vet att F6:an e en Hybrid som ska gå på leden. De ja menade Håkan K me att ha F6 ext som referens var det att den skotern är int kass i pudret (har ju faktiskt längre matta än M5:an) och har betydligt mer motor. Så när vi kastbytte skoter så kände man verkligen skillnad.. Å när vi sen gav oss ut på leden så kände ja hur stabil F6:an vart gämfört me M5:an. Och ja skrev int heller att M5 skulle köra ifrån F6:an utan att d gick att hålla ett bra tempo me M5:an men att man fick jobba betydligt mer.... Men man kan int alls köra lita fort som F modellerna. Men det är ju inte så konstigr heller...
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
ApeX skrev:
Jag vet att F6:an e en Hybrid som ska gå på leden. De ja menade Håkan K me att ha F6 ext som referens var det att den skotern är int kass i pudret (har ju faktiskt längre matta än M5:an) och har betydligt mer motor. Så när vi kastbytte skoter så kände man verkligen skillnad.. Å när vi sen gav oss ut på leden så kände ja hur stabil F6:an vart gämfört me M5:an. Och ja skrev int heller att M5 skulle köra ifrån F6:an utan att d gick att hålla ett bra tempo me M5:an men att man fick jobba betydligt mer.... Men man kan int alls köra lita fort som F modellerna. Men det är ju inte så konstigr heller...
Preciiiis! :)
 

Forsberg76

Medlem
27 sept 2004
34
0
1
twostroke skrev:
Jag har knappt hört något negativt om m5:an i den här tråden!!
Har kört för lite än så länge ca 35 mil. Hittills har det inte varit några problem. En grej som jag stört mig lite på är att den inte är så lättstartad som jag trodde. Det krävs några ryck och då har det inte alls varit speciellt kallt ute. Det lustiga med det är att för att den ska starta så måste man vara med med tummen på gasen, något som handlaren inte tyckte var nödvändigt... Jag är också spänd på vad som händer efter servicen. Nu är ju detta en förgasarmaskin så A-c kan ju inte ha trixat med "datorn" så att det blir mer effekt efter första service men jag är spänd ändå!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Forsberg76 skrev:
Har kört för lite än så länge ca 35 mil. Hittills har det inte varit några problem. En grej som jag stört mig lite på är att den inte är så lättstartad som jag trodde. Det krävs några ryck och då har det inte alls varit speciellt kallt ute. Det lustiga med det är att för att den ska starta så måste man vara med med tummen på gasen, något som handlaren inte tyckte var nödvändigt... Jag är också spänd på vad som händer efter servicen. Nu är ju detta en förgasarmaskin så A-c kan ju inte ha trixat med "datorn" så att det blir mer effekt efter första service men jag är spänd ändå!
Så där är min också! Kan ta ett jäkla tag ibland också innan den blir varm så att den går på tomgången, men det är också det enda negativa med skotern!
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
måste då säga att det där är då en grej jag inte alls tänkt på..

men då min e varm så funkar då tomgången perfekt, när den är kall så får man ju givetvis gasa lite... men är det förgasare så är det ju bara leva med det..
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Ja det är ju ingen allvarlig grej, men Lynxen som jag hade innan M5an gick alltid igång på första rycket!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Blev glad igår iaf, fick räkning från försäkrinsbolaget, Helförsäkring på en Arctic Cat M5 = 902kr/år! Betalade 2400kr/år för min Lynx Rave 670 -97a.