M5

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
MrMunken skrev:
Blev glad igår iaf, fick räkning från försäkrinsbolaget, Helförsäkring på en Arctic Cat M5 = 902kr/år! Betalade 2400kr/år för min Lynx Rave 670 -97a.
Va fan!?? Rena sparbössan ju! :eek:
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Nu har ja kört ca 80 mil me min. Har hittat nåra dåliga saker men blev framför allt överaskad många gånger.
En sak som ja inte gillade va den där kudden som satt längs bak på dynan. å att den sen gick sönder efter endast 50 mil tykte ja va kasst. Sen så kommer ja åt stopp knappen ibland när ja burkar rikitgt tvärt å d e aningen drygt. Sen så tycker ja att dämperiet e lite klent å efter ett tags hård körning på led så blir de rätt mjuka.
Men allt sånt glömmer man när man kommer ut i pudret me maskinen. Balansen e otrolig och fasten det blev nära 1m me puder så tog den sig fram. Det som förvånade mig mest var drivet i maskinen. Var de int allt för brant så var d bara å bryta upp skotern mot branten å trycka fullt så började den klättra. Många gånger så blir man överraskad över att dom orkar så pass mycke som den gör. Visst känns d att när d blir riktigt brant så fattas d effekt men d e ju bara å ta fart så kommer man upp :D
Sen att försäkringen e tok billig e ju ett stort PLUS!
Är iaf super nöjd me skotern.
 

Forsberg76

Medlem
27 sept 2004
34
0
1
MrMunken skrev:
Blev glad igår iaf, fick räkning från försäkrinsbolaget, Helförsäkring på en Arctic Cat M5 = 902kr/år! Betalade 2400kr/år för min Lynx Rave 670 -97a.
Som solnabo är det inte riktigt lika billigt... Trots att skotern står i norrlands inland och endast körs där betalar jag 5000:-/år för halvförsäkring!! Vilka j-la ockrare!!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Forsberg76 skrev:
Som solnabo är det inte riktigt lika billigt... Trots att skotern står i norrlands inland och endast körs där betalar jag 5000:-/år för halvförsäkring!! Vilka j-la ockrare!!
Vilket bolag har du då?? Lät fruktansvärt dyrt!!!
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
MrMunken skrev:
Jag har alla mina försäkringar hos Sockenbolaget.
Det hade nog jag också haft om det gått att teckna hos dom där jag bor,men tyvärr bor jag för långt "ute i skogen"! :(

Jag har IF,drygt 4 papp helförsäkring helår.
Jag skulle råda alla som har försäkringar i Trygg Hannsa att flytta dom omg!
Finns ingen anledning att betala DUBBELT så mycket i premie motför andra bolag!
Om man inte tycker sej ha för mycket pengar och vill göra av med så mycket som möjligt alltså....:rolleyes:
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jo 50mil stämmer, men jag servade min på 73mil. Dom byter väl lite olja i Diamond Driven och munstycken i förgasarna, sen mätar dom så att variatorerna står rätt.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
twostroke skrev:
Hur ska man köra under inkörning
Man ska väl undvika att ligga och dra fullgasrepor på sjön, men annars är det väl bara att köra som vanligt (gjorde jag iaf). Jag fick rekomendationen att blanda i 1% extra olja i bensintanken under inkörningen, men jag vet inte om det egentligen behövs...?
 

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
MrMunken skrev:
Man ska väl undvika att ligga och dra fullgasrepor på sjön, men annars är det väl bara att köra som vanligt (gjorde jag iaf). Jag fick rekomendationen att blanda i 1% extra olja i bensintanken under inkörningen, men jag vet inte om det egentligen behövs...?
Man kanske inte behöver men det skadar då inte..:)
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Min handlare sa att man skulle ta d lungt d första milen sen så var d bara att köra normalt. Fast hellst me varierande gas. Fullgas e ingen fara snarare bättre för inkörningen. Men man skall dock int köra några fullgas repor. Men kör man int full gas över hela sjöar å sånt så ere bara att köra som vanligt.. Tror d står nå liknande i instruktionsboken som fölljer me...
 

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
Japp det står så i boken.. Jag har 15 mil på mätaren nu.. Vars har ni klistrat nummerplåten på era M5? Tycker det blir fult vars man än sätter den...
 
Last edited:

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Min sitter på rutan, lite jävligt om man vill byta ruta... Men det finns som sagt inget riktigt bra ställe att sätta skylten på!
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Ha åxå satt min på rutan.. Tyckte att de såg minst jävligt ut att ha den där. Om man måste beställa en ny ruta så får man väl bestäla en ny nummer plåt...
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
MrMunken skrev:
Min sitter på rutan, lite jävligt om man vill byta ruta... Men det finns som sagt inget riktigt bra ställe att sätta skylten på!
Nu blir jag tvungen att citera mig själv... för ironiskt nog pajade jag min ruta idag!! Och huven också för den delen... Kostar att ligga på topp!!
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
twostroke skrev:
Vars har ni klistrat nummerplåten på era M5? Tycker det blir fult vars man än sätter den...
Man ska inte ha nån regskylt på skotern,det är så lätt för tjuvarna att kolla var man bor,så dom kan komma och ta den sen! Bara att skicka ett SMS till vägverket,så får man namn och adress på ägaren på fyra röda sekunder!

Jag har blivit smått paranoid efter skoterstölden jag råkade ut för,så jag betalar gärna böterna OM,jag säger OM,jag skulle träffa snuten ute på leden! (hur stor är sannolikheten?)
Jag kommer aldrig att ha skylt på skotern hädanefter om det kan motverka stöld,lita på det! :mad:
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Håkan K. skrev:
Man ska inte ha nån regskylt på skotern,det är så lätt för tjuvarna att kolla var man bor,så dom kan komma och ta den sen! Bara att skicka ett SMS till vägverket,så får man namn och adress på ägaren på fyra röda sekunder!

Jag har blivit smått paranoid efter skoterstölden jag råkade ut för,så jag betalar gärna böterna OM,jag säger OM,jag skulle träffa snuten ute på leden! (hur stor är sannolikheten?)
Jag kommer aldrig att ha skylt på skotern hädanefter om det kan motverka stöld,lita på det! :mad:
Så sant!! bästa är väl att ha skylten liggandes bak i förvaringsfacket, då har man ju åtminstonde en skylt att visa upp om man blir stoppad!