M6, erfarenheter?

B

Biosteel

haha jodå haha :).. från hoting 15 mil norr om östersund i norra jämtland :)
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
arjeplogarn: vad kostade det att byta boggieskenorna? fick du nått på garantin osv?
såg i dag att mina skenar var rätt nerslitna.. tunna som löv nästan =( så nått måste man ju göra. det är möjligt det går att sätta dit nya slides men nog är kanterna tunna på sina ställen.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
jag har kikat runt på slides på internet men jag hittar bara till 05-06 M5,6,7 141" är det nån skillnad på en 07as 141" boggie?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är ingen skillnad på boggien mellan årsmodellerna. Åtminstone inte på boggiegeometrin vilket innebär att alla fästhål och liknande är på samma ställen genom årsmodellerna, till 08 blev boggien lättad genom att lätthål togs ut men mig veterligen ser allt likadant ut.

Jag tog den inte på garantin utan hade en specialdeal med ÅF som vi inte ska tala om.:)
Visst tror jag att du kan ta detta fel på garantin då AC-sverige har en extremt bra garantiavdelning. Men då måste du ha ÅF på din sida, det är dem som för din talan mot generalagenten i ett första skede och dem måste verkligen anstränga sig för att få sådana här saker igenom, kom ihåg att det är en slitdel.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
ok. mjo visst och grejjen är den att jag köpte maskinen på annan ort än där jag brukar den.. och att dra den dit jag köpte den är inte aktuellt. så att det blir att framtida service m,m kommer att göras av en annan ÅF äb där jag köpte den tyvärr så man får väl se vad dom säger om saken. ska väl kontakta dom efter påskhelgen här så...

men jag tror att det borde räcka med att bara he dit nya slides även om man ser att kanten på boggieskenorna har blivit lite nedslitna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nej.
Det finns ingen ÅF av AC i a-plog.
Den enda ÅF som finns är Polaris Experience Center, trots det dåliga märket vet jag inget fel på dem. I Laisvall utanför a-plog finns Br Sundström som får ett lägre betyg än genomsnittet, motivering senare.
Jag åker till a-jaur till mellasntröms motor vilka är de bästa ÅF jag varit med om.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
arjeplogarn: jag tänkte på en till sak som jag funderar över. på min så var slides slitaget välldigt ojämmt, på vissa ställen var dom som nya medans vissa helt slut. sammt att boggieskenorna var mer nött på vissa ställen än andra... det jag tycker är konstigt att slidesen kan vara orörda fläckvis medans boggieskenan är rätt nernött på vissa ställen.. jag har aldrig sett en skoter med så ojämmt slitage. så jag undrar om så även var fallet på din, och om du vet varför det blir/blev så?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag hade också så ojämnt slitage.
Jag har en teori, boggin med sin enorma rörlighet och fjädringsväg belastar ibland vissa delar av boggiskenorna MYCKET hårdare än andra delar. Ett bra exempel på hur boggin arbetar är när man använder skotern i kuperad terräng. Vid passager över stenar eller liknande måste man ha fart annars hinner man inte över innan boggin trycker upp bakdelen i bandtunneln och bakdelen långt ner i snön, det innebär att man effektivt fastnar.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
ja det låter ju troligt... men jag har läst någonstans också om att mattan spänner åt vid gupp osv. och att det ska finnas nån form av ombyggnings kitt som motverkar detta. är det någon av er som har det "kittet" monterat och eller har erfarenheter av det? vad består det av? en annan sak jag tänkt på är att det sitter ju endast 2st boggiehjul per sida. det skulle kanske avhjälpa om man fick dit ett tredje?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kanske, men kom ihåg att jag bara behövt byta slides en gång på 1200 mil. Det tycker jag är ganska bra. Ett tredje hjul tror jag inte hjälper så mycket, du har hunnit byta bort din maskin innan du känner av ev fördelar.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
ok.. ja mina slides höll väl ungefär 100mil och jag har bara kört i sådant före som kyler bra...