M6, erfarenheter?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Angående den slöa gasresponsen så har jag en liten teori. Pipan kan vara lite för stor. Om AC har valt att använda samma pipa som till en större maskin så kommer inte pipan att ha tillräcklig hög temperatur när man som bäst behöver det. En annan förklaring kan vara att sexhundrorna får för mycket bränsle(vilket vi vet) och detta överflödsbränsle kyler pipan. Dvs efter en stunds slökörning och snabbt gaspådrag händer detta problem. Jag har efter acc-tester på plant underlag kommit fram till att en stunds slöputtrande någon minut sänker gasresponsen något katastrofalt. Om man upprepar en fullgasacceleration ett par gånger får den tillslut en acceptabel gasrespons.
 
B

Biosteel

Angående den slöa gasresponsen så har jag en liten teori. Pipan kan vara lite för stor. Om AC har valt att använda samma pipa som till en större maskin så kommer inte pipan att ha tillräcklig hög temperatur när man som bäst behöver det. En annan förklaring kan vara att sexhundrorna får för mycket bränsle(vilket vi vet) och detta överflödsbränsle kyler pipan. Dvs efter en stunds slökörning och snabbt gaspådrag händer detta problem. Jag har efter acc-tester på plant underlag kommit fram till att en stunds slöputtrande någon minut sänker gasresponsen något katastrofalt. Om man upprepar en fullgasacceleration ett par gånger får den tillslut en acceptabel gasrespons.
låter väll vettigt.. men jag har samma problem på min F7 oxå .. kan den stämma på den å?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
låter väll vettigt.. men jag har samma problem på min F7 oxå .. kan den stämma på den å?

Jag är ingen tekniker. Heller inte motorkunnig mer än att man hänger med när grabbgänget står och talar om sina nypolerade topplock. Nej, jag vet inte.
Har absolut ingen aning mer än att jag la fram en liten teori. Kan det vara så att den går lite fett, och när man har gett några fullgasrepor så har man "rensat ut" motorn från överskottsbränsle?
Sen finns det ju dem som påstår att AC:s EFI automatiskt sänker gasresponsen.
Förövrigt tycker jag mig ha läst att farhågor fanns runt bränsleinsprutningens respons under insprutningens intåg i bilvärlden.
 
B

Biosteel

aah jo alltså jag känner igen beskrivningen av att manha lugnkört och ska trycka på och det blir nästan som om man ha kommit åt "dödaren". aah men jag gillar teorin kan nog stämma.. sj så e jag riktigt bortkommen på motorer men ja skruvar och jag lär mig genom att fråga :) man ska bara vara realist så bruka de mesta funka :)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Biosteel: Har du insprutning på din maskin? Om du har förgasare kan du testa bestycka ner den lite på huvudmunstycket och kolla hur den går då.
 
B

Biosteel

det är en insprutare desto värre sitter det högflödestratt på den så den får väldigt mycket soppa.. finns de ingenting som man kan göra för att sänka soppa förbrukningen ? :)
 
B

Biosteel

jag fick förklarat för mig att det finns lågflödestratt och högflödestratt och att man inte få använda högflödestratt i sverige pga miljökrav men den motor som jag har är importerad från usa och där ha dom inte samma miljökrav och det sitter på en högflödestratt dom svenska modellerna däremot har lågflödestratt :)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Nja, nån har ljugit för dig.
Högflödestratten är en efternarknadspryl (eller från 440) som många monterar på i usa för att motorn ska få mer luft och därför få lite snålare bränsle/luftblandning som i sin tur ska ge nån hk till.

Den styr alltså inte soppamängden, utan möjligtvis borde din dra lite mindre per mil.

Sen om tratten funkar eller ej är en annan fråga. En del får ut mer hk på bromsningarna en del säger att det gör detsamma.

Men det har alltså inget med miljökrav, eller att det är olika i usa och sverige.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
helt riktigt ! min uppfattning om högflödestratten är att den fungerar lika bra som std tratten , jag bromsade min f7:a med en aluhögflödestratt förra veckan och den påverkade inte effekten märkbart .. .
 
B

Biosteel

aah okay tack så mycket då har jag fått lite mer klarhet :)(=
 
B

Biosteel

men om vi säger såhär vad kan de bero på att soppaförbrukningen verkligen skenar iväg ?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tips till er som kör AC med diamond drive, kolla oljan i den ofta. då den är bra på att köra slut på olja och vill då haverera.
Lättare att kika oljan än släpa hem den från skogen och till en verkstad och vänta på att dom ska få in grejjerna. Och det ska vara en spec DD olja, funkar inte med en rak tia..
KGK(ac importör/lager) har slutat med att skicka kompletta DDs till verkstäderna vilket ökar på väntetiderna
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tips till er som kör AC med diamond drive, kolla oljan i den ofta. då den är bra på att köra slut på olja och vill då haverera.
Lättare att kika oljan än släpa hem den från skogen och till en verkstad och vänta på att dom ska få in grejjerna. Och det ska vara en spec DD olja, funkar inte med en rak tia..
KGK(ac importör/lager) har slutat med att skicka kompletta DDs till verkstäderna vilket ökar på väntetiderna

Det här hände i vinter. Den hade visserligen gått 1200 mil då. Men som förra vintern när DD:n gick sönder på ett liknande sätt så gick detta på garantin.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
KGK är väl medvetna om detta problem med DD. Tillåmed dom som säljer AC säger att DD är ett misslyckande när det gäller hållbarhet. I vintras så hade dom slut med DD olja här i sverige och stor brist på det i staterna. Många som hade oturen med att DD pajjade fick vänta ännu längre och ökade på irritationerna, vilket är synd då AC gör annars sköna skotrar, spec M och CF serien
 
B

Biosteel

men så ni menar att DD är något dåligt .. kan säga att jag ha bara hört bra saker om den :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av DD : svampig broms ,liten sekundär =hög startväxel , mekaniskt glapp (klonkanade), dyra ovanliga utväxlingar, dyra ovanliga helixar och fjädrar, lätt att få vatten på remmen, täta oljebyten, ingen packning (ett skämt att behöva grisa med orange gegga), ingen oljesticka och framförallt sämre prestanda , innan arctic kom med DD fick dom ständigt bra kritik för backshiften , när DD kom blev det tvärt om , det är ingen slump att det finns en uppsjö av olika utbytessekundärer och ombyggnadskitt på marknaden , att det inte sitter på snopron säger väll de mesta , jag kan komma på 2 fördelar : lägre tyngdpunkt och att man kan bromsa vid haveri
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av DD : svampig broms ,liten sekundär =hög startväxel , mekaniskt glapp (klonkanade), dyra ovanliga utväxlingar, dyra ovanliga helixar och fjädrar, lätt att få vatten på remmen, täta oljebyten, ingen packning (ett skämt att behöva grisa med orange gegga), ingen oljesticka och framförallt sämre prestanda , innan arctic kom med DD fick dom ständigt bra kritik för backshiften , när DD kom blev det tvärt om , det är ingen slump att det finns en uppsjö av olika utbytessekundärer och ombyggnadskitt på marknaden , att det inte sitter på snopron säger väll de mesta , jag kan komma på 2 fördelar : lägre tyngdpunkt och att man kan bromsa vid haveri
En tredje:
Underlättar mattbyte! :D