Mitt Proclimb M1100T Äventyr

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Har pratat med din handlare om detta. Och som jag förstått så fick du ett ruskigt bra pris på din maskin till att börja med. Sedan Säger jag inte att du ej ska få hjälp till en ny maskin men tycker att du i a fall fått riktigt bra ersättning ifrån handlaren. Alla pengar för skotern plus dina utlägg för resor/bärgning och personlig utrustning. Att kgk ej har någon fler maskin det är helt naturligt då dom gissat på ett antal som nu visat sig vara för litet för efterfrågan.
Enligt svensk lag ska han få ersättning för alla resor mm + att dom ska betala mellan skillnaden. Att handlaren är snäll hör inte till saken, mvh Anders
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Du skulle ha läst lagen tidigare innan.
När du tog emot pengarna för skotern godtog du även att köpet hävdes.
Tyvärr.
Jag har tagit emot pengarna men jag hade ju även skickat ett kravbrev till dem i samma veva där jag ställt upp alla mina krav/ skadestånd på ersättningar och där har de bara betalat det som de tycker är sunt förnuft. Lagen tar ju inte hänsyn till det riktigt då den dömer till konsumentens fördel.

Jag hittade en dom i ett liknade fall

"Hävning av ett köp som gjordes på realisation. Fråga om rätt till ersättning för prisskillnaden till ordinarie pris ( 33 § konsumentköplagen ). Avgörande 1999-12-21; 1999-4494

I juni 1998 köpte N en tröja i en butik. Tröjan såldes på realisation för 447,50 kr. Ordinarie pris var 895 kr. Efter första tvätten upptäckte N att det hade uppstått ett hål framtill på tröjan. Han reklamerade tröjan varvid butiken inledningsvis lovade att han skulle få välja en ny likvärdig tröja. Då detta inte visade sig vara möjligt betalade butiken tillbaka köpeskillingen på 447,50 kr. N ansåg dock att eftersom tröjan var behäftad med ett fel borde han ha rätt till hävning av köpet i kombination med skadestånd motsvarande mellanskillnaden mellan ordinarie priset och realisationspriset. K yrkade i första hand omleverans och i andra hand hävning av köpet i kombination med skadestånd.

Butiken bestred yrkandet och anförde att det hade gått ett halvår sedan inköpstillfället och att det var svårt att säga när hålet på tröjan faktiskt hade uppkommit. Trots detta godkände man reklamationen. Eftersom det inte var möjligt att erbjuda N en likvärdig tröja, återbetalades köpeskillingen på 447,50 kr. Något skäl för skadestånd ansåg man dock inte vara aktuellt i detta fall.

Nämnden gjorde följande bedömning:

Det får anses ostridigt att den tröja som N köpte hos butiken är att betrakta som felaktig. Enligt butiken är det inte möjligt att erbjuda N en likvärdig felfri tröja, vare sig till nedsatt pris eller till ordinarie pris. I stället medger butiken att köpet hävs. N har därmed rätt att återfå erlagd köpeskilling, 447 kr 50 öre, mot att han återlämnar tröjan.

Tvisten i ärendet gäller emellertid om N därutöver har rätt till skadestånd, eftersom han inte kan köpa en annan likvärdig vara till samma pris.

Enligt 30 § konsumentköplagen (1990:932) är säljaren, om han har avlämnat en felaktig vara, skyldig att ersätta köparen för den förlust som denne lider på grund av detta. Det köprättsliga skadeståndets omfattning vid fel i varan regleras i 32 § konsumentköplagen . Säljarens skadeståndsskyldighet omfattar bl. a. ersättning för prisskillnad. Av 33 § konsumentköplagen framgår hur denna ersättning skall beräknas.

Med prisskillnad avses den fördyring som en köpare kan drabbas av om det efter hävning av köpet visar sig att han måste betala ett högre pris än det ursprungliga för att köpa en motsvarande vara. Det krävs inte att köparen har gjort ett ersättningsköp,s.k. täckningsköp, för att rätt till prisskillnadsersättning skall föreligga. Vid beräkningen av ersättning för prisskillnad kan man i stället göra en s.k. abstrakt beräkning, dvs. beräkna ersättningen på grundval av mellanskillnaden mellan gängse pris för varan och avtalat pris ( prop. 1989/90:89 s. 137 f).

När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra enkompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris.

När det gäller den vanligaste typen av realisation, nämligen då säljaren av någon orsak vill minska ett för stort lager av fullgoda varor, har köparen dock rätt att beräkna ersättningen för prisskillnad på grundval av mellanskillnaden mellan det gängseordinarie priset och det avtalade realisationspriset. Om köparen har möjlighet att skaffa en ersättningsvara till ett nedsatt pris, måste han dock välja det alternativet (prop. 1989/90: 89 s. 138).

Av det anförda framgår att N - då det kan antas vara omöjligt för honom att hitta en ersättningsvara av likvärdigt slag till samma nedsatta pris - har rätt att få skadestånd i form av prisskillnadsersättning. Det har inte gjorts gällande att tröjan såldes som defekt eller liknande. Som nämnts skall skadeståndet därför bestämmas till prisskillnaden mellan gängse pris för varan och det pris som konsumenten erlagt vid köpet. I avsaknad av närmare utredning om gängse pris finner nämnden att detta skäligen bör bestämmas till det tidigare gällande ordinarie priset för tröjan, dvs. 895 kr. N bör således ha rätt även till skadestånd med 447:50 kr. "



Enligt detta så har jag FULL RÄTT ENLIGT LAG att få prisskillnaden till en likvärdig skoter alltså de ca 10':- jag krävt.

Varför ska jag vara "snäll" och inte kräva det jag har rätt till?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har pratat med din handlare om detta. Och som jag förstått så fick du ett ruskigt bra pris på din maskin till att börja med. Sedan Säger jag inte att du ej ska få hjälp till en ny maskin men tycker att du i a fall fått riktigt bra ersättning ifrån handlaren. Alla pengar för skotern plus dina utlägg för resor/bärgning och personlig utrustning. Att kgk ej har någon fler maskin det är helt naturligt då dom gissat på ett antal som nu visat sig vara för litet för efterfrågan.
Jag har fått intrycket att du har vissa kopplingar till en handlare. I Lycksele är det Inlandets maskin och fritid. Om du anser att det är att vara snäll eller att ha god service när man bara följer svensk lag till punkt och pricka så är det bedrövligt. Isåfall kan jag börja med att lova att jag aldrig kommer att köpa en pryl av er.
See you in Tokyo bitch

Nu blev jag dessutom lovligt förbannad så jag läste själv lagtexten.
David, din handlare har inte rätt att häva köpet, enligt lagrum 22§ KKL så kan du kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att åtgärda felet på varan. Avhjälpande av felet innebär en total ombyggnad av skotern så det kommer inte på fråga, ersättning för att själv åtgärda felet kommer inte på fråga då det måste ske på verkstad. Prisavdrag kommer inte heller på fråga eftersom att skotern i sitt nuvarande skick är omöjlig att använda. Så då återstår endast omleverans.
Din handlare är skyldig enligt lag att omleverera.

Nu har du du redan hävt köpet och skickat skadeståndskrav. Detta är dock snabbt avhjälpt om du ringer till handlaren och förklarar läget och tar tillbaka skadeståndskravet och skickar tillbaka eventuella pengar du mottagit. I en huvudförhandling kan du helt enkelt hävda juridisk okunskap.

Dock är det som du säger den hårda vägen.

Jag skulle helt enkelt ha gjort ett täckningsköp enligt KKL 33 § och sedan bara skickat ett ersättningskrav till handlaren.

Domen du letat fram är inte prejudicerande. Dvs den är inget du kan hänvisa till i rätten på samma sätt som du hänvisar till den nu i diskussionen. Däremot kan använda den som egen referens för att veta hur rätten skulle tolka ditt fall.
 
Last edited:

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Nu ska vi inte dra några förhastade meningar här. Jag skrev bara att jag hört vad han fått för ersättning hittintills. Jag säger inte att han inte ska få den hjälp han har rätt till. Och det stämmer att handlaren inte kan häva köpet själv om man ska hårddra det hela. Men visst började dom med att säga att dom skulle självklart laga maskinen? Och att du David inte ville ha igen den i lagat skick, utan du ville ha en helt ny maskin?
Jag sa till dom när jag pratade med handlaren att du bara tyckt dom skött sig bra. Av det jag läst här. Nu är det ju svårt att sitta och spekulera ifall de kunde få lös någon maskin eller ej. Det är ju något handlaren och kgk säljare ska kunna ordna, inget kunden ska behöva jaga efter. Sedan behöver Arjeplog inte ta till ord när du sitter och skriver här. Det tjänar ingen på.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu ska vi inte dra några förhastade meningar här. Jag skrev bara att jag hört vad han fått för ersättning hittintills. Jag säger inte att han inte ska få den hjälp han har rätt till. Och det stämmer att handlaren inte kan häva köpet själv om man ska hårddra det hela. Men visst började dom med att säga att dom skulle självklart laga maskinen? Och att du David inte ville ha igen den i lagat skick, utan du ville ha en helt ny maskin?
Jag sa till dom när jag pratade med handlaren att du bara tyckt dom skött sig bra. Av det jag läst här. Nu är det ju svårt att sitta och spekulera ifall de kunde få lös någon maskin eller ej. Det är ju något handlaren och kgk säljare ska kunna ordna, inget kunden ska behöva jaga efter. Sedan behöver Arjeplog inte ta till ord när du sitter och skriver här. Det tjänar ingen på.
Nej, självklart. Yngvessons har skött sig, förhållandevis, bra. Jag har sett handlare från andra märken sköta sig sämre under samma premisser.
Mitt intryck är dock att Yngvessons inte har rört ett finger mer än de har blivit tvungna till. Om du kallar det bra service eller att ställa upp så är det upp till dig. Jag kallar det godkänt. Det gör heller inte dem dåliga människor att ha och göra med heller.

Jag har tagit ett namn på detta forum och jag skulle uppskatta om du använde det.

Dessa ord du säger att jag har tagit till. De har jag behövt ta till eftersom att jag citerar rakt ur en lagbok. David Mach z tjänar på att jag tar till dessa ord, likväl som andra konsumenter. Jag tjänar således också på att ta till dessa ord. Dina ord är partsinlaga likväl som mina. Du som handlare tjänar, såklart inte, på dessa ord.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Jag tänkte mest på det du skrev riktigt mot mig. Jag tycker själv det är bra att man kan hjälpa varandra. Därför jag är här på forum. Vad jag mest tänkte på var att David här fått ut alla pengar han lagt ut. Förstå mig rätt. Jag är en vanlig konsument precis som han. Sedan tyck även jag om det fanns en maskin hos någon annan handlare skulle då jag köpt in den och levererat åt kund. Helst då jag förstått att David kör mkt skoter Per säsong.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tänkte mest på det du skrev riktigt mot mig. Jag tycker själv det är bra att man kan hjälpa varandra. Därför jag är här på forum. Vad jag mest tänkte på var att David här fått ut alla pengar han lagt ut. Förstå mig rätt. Jag är en vanlig konsument precis som han. Sedan tyck även jag om det fanns en maskin hos någon annan handlare skulle då jag köpt in den och levererat åt kund. Helst då jag förstått att David kör mkt skoter Per säsong.
Ja med det så får jag genast ett annat intryck. Det är en sund inställning. Generellt har arctic cat välfungerande service.

Det är trevligt att en handlare finns på forumet. Hursomhelst, det jag skrev riktat mot dig var ett direkt svar på ditt omdöme om Davids fall. Om du anser att min bedömning var dålig så kan du mycket väl ha rätt. Dock skrevs det som ett svar till dig, på dina ord.

"See you in Tokyo bitch" kommer från en skitkul ljudupptagning från en flight till Japan där Yngwie Malmsteen får ett frispel. En ganska välcirkulerad ljudfil för några år sedan.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
...
Din handlare är skyldig enligt lag att omleverera.
...
Blir ju en hel del juridik, på lekmannanivå eller ej är jag fel man att bedömma. Har inte läst KKL och än mindre studerat eller praktiserat juridik.

Men låt oss säga för teorins skull att KGK inte får loss en maskin nånstans, handlaren inte får loss en maskin nånstans. Helt enkelt att alla av årets modell är sålda och rentav redan levererade till sina lyckliga ägare. I ett sådant läge kan ju lagen kräva vad den vill gällande omleverans, går ju inte trolla fram en skoter. Vad händer?

Ett hävande av köpet och återbetalning av konsumentens alla utlägg bör väl rimligen räcka, svårt att kräva mellanskillnad till en skoter då som inte ens finns och ännu mindre är köpt?

Tillkommer såklart de vad jag förstår krävda pengarna för konsumentens resekostnader, räntekostnader o.s.v.

Som sagt, mitt resonemang utgår ifrån att det helt enkelt inte finns någon maskin att tillgå (även om nu sanningen inte är sådan).
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Ja så länge det inte blir några påhopp mot mig personligen är jag nöjd. Jag ville bara meddela att Jag pratat med den handlaren. Men som i alla tvister så ska man ju helst ha pratat med båda parter öga mot öga innan man kan säga vad som igentligen sagts.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men låt oss säga för teorins skull att KGK inte får loss en maskin nånstans, handlaren inte får loss en maskin nånstans. Helt enkelt att alla av årets modell är sålda och rentav redan levererade till sina lyckliga ägare. I ett sådant läge kan ju lagen kräva vad den vill gällande omleverans, går ju inte trolla fram en skoter. Vad händer?
Det är människor som skrivit lagarna och människor som tolkar lagarna. Så stelbent tolkar dem inte lagarna.

Ja så länge det inte blir några påhopp mot mig personligen är jag nöjd.
Om du tog det personligen är det synd. Det var inte så jag menade och i så fall ber jag om ursäkt. Ofta är jag ett mycket framgångsrikt troll, dock inte nu.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Ja Zollinger det är helt rätt som du säger här kommer ju bara min synvinkel på problemet fram och sedan alla andra engagerade forumvänners oxå för den delen :)

Jag har dock försökt att hålla en så saklig presentation i sakfrågan som möjligt.

Är ju väldigt svårt att som en vanlig "Svensson" veta vad som gäller och då är ju ett forum som detta till bra hjälp.

:)
 
Last edited:

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Fan jag tycker bara djävligt synd om dig David!!! Själv hade jag gjort mig olycklig på ngn för länge sedan... Du har tålamod som en hel indianstam:D tycker att GA(KGK?) borde träda in och göra allt för märket. Jag hade inte velat att mitt varumärke skulle jämföras med detta stoppahuvudetisandenbeteende så fort det blåser lite...
Visst jag förstår att det är ont om maskiner, det tror jag alla förstår. Men är det lika ont om maskiner i USA, Canada eller övriga Europa???
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Ja Zollinger det är helt rätt som du säger här kommer ju bara min synvinkel på problemet fram och sedan alla andra engagerade forumvänners oxå för den delen :)

Jag har dock försökt att hålla en så saklig presentation i sakfrågan som möjligt.

Är ju väldigt svårt att som en vanlig "Svensson" veta vad som gäller och då är ju ett forum som detta till bra hjälp.



:)
Ja de tycker jag du gör rätt i.
 

Sniperno1

Medlem
15 dec 2011
10
0
1
Ingemansland
Intressant läsning den här tråden.
Verkar vara många tyckare & vetare här.. så då kan nog jag också tycka lite.

Tyvärr tror jag David att om du som de flesta skoterägare skulle ha gjort
hade funnit dig att skotern faktiskt går att laga så tror jag att du redan hade kört
med din m1100 redan idag. Men du valde att gå ut offentligt med alla fel du hittade på skotern
och även hur dåliga delar som valts som backmotor m.m. Bogserlina monterad som standard?? m.m
För mig känns det lite obegåvat att göra så och sen förvänta sig att KGK ska plocka ner månen åt dig för att skotern har pajat.
Visst... det är skitsurt det som hänt ( v-låda , brand m.m ) MEN! det går att fixa.

Du lägger också ut bilder när du står och bankar fast dreven i v-lådan.
Man har inget där att göra under garantitiden, hur duktig mekare du än må vara.
Så där kunde nog KGK börja knorra lite eftersom du gladeligen plockar skotern
i bitar själv så vad säger att du inte varit kring bränslifiltret och pillat så det råkade släppa?
Överlåt garantirepen till handlarna även om dom många gånger har mycket att göra
och kanske inte möjlighet att lösa problemen omg.

Men hursomhelst det här med att lägga ut allt så här på olika forum känns inte som det
bästa sättet att få bästa servicen hos handlare o.s.v
Känns faktist att man skadar märket mer än nödvändigt när det blir så här så dom kanske inte vill
ha dig som kund eftersom allt som händer med din skoter förstoras på nätet?
Jurister,advokater hit och dit, lagar och paragrafer är nog inte bästa sättet heller att få
V.I.P service.

Gör man en höna av en fjäder kanske man får räkna med att den hackar tillbaka....
Men nu att skotern brinner upp är naturligtvis inget litet fel och är inte alls bra
men man kanske ska låta kgk sköta informationen till återförsäljare med alla fel och
brister eftersom det har en tendens att förstroras på forum som detta.

Nåja nu har även jag tyckt lite och hoppas att det löser sig väl för dig
och att du kanske en dag får chansen att äga en m 1100 t eftersom det
verkar vara en fantastisk maskin trots att v-låda strular lite.
Kör själv en xf 1100t utan broblem i v-låda men ska nu få den uppdaterad och
måste säga att det är en sinnessjukt rolig maskin........
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Sniper no1
Då måste jag också tycka till. Jag tycker i pricip tvärt om mot dig i allt.
Men jag orkar inte skriva lika långt inlägg med bla att jag har förstått det som att det var handlaren som tyckte att David skulle prova fixa växellådan själv.
Ha en trevlig vinter på Nytron David!.
Mvh Andre
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Om inte handlare och generalagenter tål offenlig kritik för undermåliga produkter, bör dem nog byta bransch.Man ska inte behöva stryka dem medhårs för att få vad man betalar för.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Sniperno1;
Hej och välkommen till forumet.

Här kommer ett svar på ditt inlägg.

Apropå backmotorn så var det ju inte själva motorn som var orsak till felet utan mekaniken (två brickor) i växellådan, Det jag har sagt om Lucas elektroniken var med glimten i ögat och alla vet ju vem som uppfann mörkret, ja Lucas.
Har haft 12 bilar i familjen under 30 års tid med Lucas komponenter (Land Rover) så jag har iaf upplevt Lucas fenomenet.

Ja jag hade säkerligen fått ett annat bemötande om jag inte hade skrivit om alla fel här i tråden. När jag startade denna tråd så var det INTE för att hänga ut Arctic eller KGK eller Handlaren. Utan som det flesta trogna forummedlemmar vet så kör jag mycket med mina skotrar och använder de väldigt varierat så planen var att skriva om hur mitt "liv" med skotern gick med både körupplevelser, bra att tänka på, vad som behöver förbättras mm.

Angående bogserlina så kan jag bara säga att jag fick använda den båda gångerna jag var ute med min NYA skoter för att bli hembogserad så tyvärr till min maskin behövdes den faktiskt. Jag hoppas att andra verkligen inte ska behöva ha en sån med sig.

Jag ville att de skulle laga skotern! Det var inte jag som hävde köpet utan handlaren. Jag släckte skotern när den brann för att jag ville "rädda" den.

KGK sa att det inte fanns några nya skotrar men som jag nämnt tidigare i tråden så fanns det ett flertal handlare som hade M1100T att sälja så "månen" verkade inte vara långt bort i mina ögon.

När jag står och bankar tillbaka drevet så var det på direkt order från Handlaren som strax innan varit i mitt garage en Lördag kväll för att hjälpa mig att kunna köra med skotern. Där tycker jag att Handlaren visade mycket Service genom att komma hem till mig en helg kväll för att försöka fixa felet. Så allt jag gjort (allt skruvande) på skotern var på order av handlaren dock inte när jag skruvade fast styret och styrhöjaren som satt löst när jag körde.

Det är inte jag som "skadar märket" utan jag har min yttrandefrihet att berätta hur jag upplever min nya skoter och allt där till och jag har försökt hålla en saklig anda i mitt skrivande. Sen att just denna produkt ej var fullgod skadar märket tyvärr. Hade den fungerat som de allra flesta M1100T så hade det stått om det i stället i denna tråd och med ca 28000visningar så hade den säkert bidragit till att fler hade valt denna underbara maskin. Ja det är så jag upplevde den (underbar) de få milen jag faktiskt hann köra med den!

Jag informerade handlaren om att jag sannolikt skulle skriva om denna skoter i en av Europas största skotertidningar långt innan jag fick min maskin så de visste att mkt skulle offentliggöras.

"Höna av en fjäder" allt måste förstås i sitt sammanhang. Denna skoter har jag drömt om att få från den dagen jag beställde den i slutet på Mars.
Hela sommaren/hösten har jag sett fram emot denna vinter. Det var det som gjorde mina långa och många arbetspass värda sitt slit men nu står jag här utan min M1100T som jag så gärna velat ha. Visst jag kanske skulle skaffa andra värden i livet än skoter men alla är vi ju olika tack o lov :)

Vi har lagar och regler i detta land för att de skall följas, och som konsument så måste man ibland ta till hjälp från de som kan detta med lagar och då kan det bli nödvändigt att kontakta en Advokat/Jurist etc. Detta för att få reda på vad som gäller.

Detta med forum tycker jag är väldigt bra många gånger men visst kan det användas fel också. I detta fall så har jag gjort som jag har gjort och det står jag för.

Din sista rad förklarar ganska väl varför jag "skrikit så högt" för jag ville verkligen ha en sån där underbar maskin.

Mvh David
 
Last edited:

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Håller med David dels för att upplysa andra köpare om fel och brister man kan kolla upp i förebyggande .
för jag tror inte att general agent / handlare upplyser om allt..