Mitt Proclimb M1100T Äventyr

Silvero

Medlem
22 feb 2009
38
1
8
Låter stabilt, alltid kul att agera betalande provförare !

Men tyvärr verkar det funka så i skoterbranschen oavsett märke.

Tur att ni hinner prova maskinerna rejält innan man får en chans att köra själv :-(

Blir väl en vecka hos ÅF för uppdateringar när man kommer hem.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Måste säga som alla andra, sjuk otur du haft!

Men jag reagerade på en sak, betalade du maskinen så ångt innan leverans?
Jag betalade handpenningen när jag beställde maskin resten ett par dagar innan jag hämtade ut maskinen.

Otur med skotern men med bilen så blir det riktigt bra :)
Jag har fått mer i ersättning av försäkringsbolaget än vad jag köpte bilen för för 1,5 år sedan + att jag även får behålla bilen så nu ska den lagas billigt och bra och så blir det en Turbo till Nytron istället :)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Se till å ge Nytron en riktig dusch med kärlek å omsorg så skaru se att den blir din bäste vän en bra tid framöver.
Jag betalade handpenningen när jag beställde maskin resten ett par dagar innan jag hämtade ut maskinen.

Otur med skotern men med bilen så blir det riktigt bra :)
Jag har fått mer i ersättning av försäkringsbolaget än vad jag köpte bilen för för 1,5 år sedan + att jag även får behålla bilen så nu ska den lagas billigt och bra och så blir det en Turbo till Nytron istället :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Se till å ge Nytron en riktig dusch med kärlek å omsorg så skaru se att den blir din bäste vän en bra tid framöver.
Kärlek !?:heh: Det är väl att hinna fälla så många träd som möjligt tillsammans på en vinter:madgrin: Ska bli intressant att testa 180kittet, nytron blir ju inte lika smidig som M1100T:n men en liten bit på vägen kanske iaf:)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Ja du ska se att allt kommer gå mot det bättre när Yamaha kommer ut med något riktigt trevligt till 2013 och så köper du en till yamaha istället :)
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här kommer ett utdrag av det mejl jag skickat till Peter Söderhäll Chef på KGK idag.
----------------------------

Hej Peter.

Jag vet inte om du hört något om att en Arctic Cat ProClimb M1100T 50th tog eld
efter totalt 40 km körning?
Här kommer en kort beskrivning på vad som hänt.

Jag beställde en M1100T den 20/3 2011 av min handlare, jag
betalade även en handpenning/bokningsavgift på 5000:-
Fredagen den 9/12 2011 får jag hämta ut min nya skoter jag blir informerad om
att det kan vara svårt att få i backen men att det ska åtgärdas vid första
service.
På fredagen far jag och en kompis till Kittelfjäll med bilen och skotrarna på
släp, en resa på ca 10mil t.o.r från min stuga. vi hinner precis upp på fjället
så märker jag att mitt styre sitter löst, jag stannar till och fixar det sen far
jag vidare. Efter totalt 6 km körning så kommer jag lite tokigt till mot några
björkar och lägger i backen det går bra men sen när jag ska lägga i framåt så
"skorrar" det bara i växellådan, provar igen backa går men ej framåt. Jag
ringer handlaren och får tips om hur jag ska gör men inget hjälper. Jag blir
ner bogserad av min kompis till bilen igen.
Under lördagen kommer handlaren förbi och vi får till så att jag kan köra
framåt i alla fall.

Söndagen åker jag med min kompis till klimpfjäll med bilen och skotrarna på släp
ca 30mil t.o.r. Vi får en riktigt fin dag där med mycket snö och strålande
solsken. Jag får äntligen testa skotern på riktigt och är mycket nöjd med mitt
nyförvärv. När dagen börjar lida mot sitt slut vänder vi om ner mot Klimpfjäll.
Jag hinner knappt ett par kilometer och sen hör jag en kraftig smäll och lågor
på ca 50cm slår ut genom alla öppningar på skoternshuv. Vi stannar till och
försöker släcka skotern med snö men branden är väldigt intensiv och jag sliter
av sidokåporna för att kunna släcka branden bättre. Jag försöker även rädda min
personliga utrustning GPS väska med packning mm.
efter ca 4-5min så har vi branden under kontroll och vi kan pusta ut lite.
Även denna dag blev jag hem bogserad...

Handlaren får ner skotern på måndag och orsak till branden konstateras, det
vara ett bränslefilter som var fel monterat från fabrik.

Det var lite bakgrundsfakta om detta fall.

Handlaren meddelar mig att de gärna skulle ha gett mig en ny skoter om det
funnits någon, jag säger då till dem att det finns några kvar hos ett par andra
handlare som jag varit i kontakt med men får till svar att så fungerar det inte
att man kan ta en skoter från en annan handlare. Jag får tillbaka köpesumman
144650:- Handlaren häver köpet.
Jag står nu men 144650:- och för denna summan får jag ingen likvärdig maskin hos
ngn annan handlare då det bästa priset jag får i dag på en likvärdig maskin är
155000:-.

Enligt vad jag förstått av konsumentköpslagen så har jag rätt till att få
mellanskillnaden till en likvärdig maskin men vilket handlaren nekat mig. Skall
jag drabbas av ett fel som en av era maskiner har från fabrik och bli lidande
ekonomiskt?
Enligt den jurist jag varit i kontakt med så har jag rätt till allt detta varvid
jag skickat ett krav brev till handlaren för alla mina utlägg inklusive ränta
på mina pengar som de haft sen mars.

Det tråkiga för min del är ju att man inte får den skotern man sett fram emot.
Jag kör årligen ca 500-600mil med skoter.
Hela denna historien mer utförlig finns att läsa om på Snowmobile's forum, se
länk nedan.
Där har jag hitintills haft drygt 21000 visningar angående mitt äventyr med min
nya Arctic Cat.
Detta fall är känt i hela Sverige bland skoterentusiaster.

När jag släckte skotern som brann så sparade jag värden för åtskilliga
tiotusentals kronor för handlaren/KGK. Responsen jag fått för det är att jag
borde låtit skotern brinna upp istället från handlaren, är det så? Ser ni inte
värdet i att jag släckte branden?

Hur ser du/ni på saken? Har ni gjort det ni är skyldiga att göra och kunnat göra
för mig i detta fall?


http://forum.snowmobile.se/showthread.php?52788-Mitt-Proclimb-M1100T-%C4ventyr

För att se film på branden i sitt slut skede kan du gå in på
http://www.snowlers.com/

Tacksam för svar.

Mvh David
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ska bli mycket intressant att läsa svaret, hoppas du lägger upp det också.

Tyckte det var bra att du skrev:
"Hela denna historien mer utförlig finns att läsa om på Snowmobile's forum, se
länk nedan.
Där har jag hitintills haft drygt 21000 visningar angående mitt äventyr med min
nya Arctic Cat.
Detta fall är känt i hela Sverige bland skoterentusiaster."


Hoppas han får ont i magen av det och inser vilken negativ syn det kan ge på KGK/Arctic Cat. Sköter dom det snyggt och behandlar dig som kund med respekt så kommer detta bara bli en historia att snacka om i framtiden. Därimot om dom ger dig långfingret så kommer stora delar av sveriges skoteråkare få veta hur dom behandlar sina kunder..
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Tyker sättet de behandlat denna historia är skamligt! Dock undrar man hur andra skotertillverkare hade bemött samma situation.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Intrycket som jag får av att läsa den här tråden är att jag tycker att din handlare har skött sig föredömligt. Mycket bra av en handlare att ställa upp på det sätt han gör. Han hade inte ens behövt låta dig häva köpet., om han hade varit full ifan så hade han sagt att vi reparerar vilken dom har laglig rätt att göra, inom skälig tid vill säga. Med skälig tid så brukar två veckor vara allmän praxis. Först efter tredje försöket att laga så har man laglig rätt att häva ett köp om varan ej är återställd till ursprungs skick.
Som jag har förstått det så vill du ha en ny likadan skoter till samma pris, fast KGK har slut på lagret?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Forre det var inte jag som hävde köpet utan handlaren, jag ville att de skulle laga skotern alt ge mig en likvärdig. Ja KGK har slut på lagret.
'
Ja jag fick hjälp en lördag kväll och fick en låneskoter i 2dgr vilket jag är väldigt glad över.
Jag har inte ngt otalt med handlaren utan jag har ju ställt vissa krav som jag personligen tycker KGK ska stå för men jag har ju handlat av handlaren och måste ju därför ställa min krav till denne.

Jag fick precis mejl från handlaren och de ersätter alla mina faktiska kostnader vilket jag är väldigt tacksam över men som jag även har helt laglig rätt att få. Så då är väl detta sista spiken i kistan.

Kan väl summeras som att handlaren har tagit sitt fulla juridska ansvar och att det kan vara bra att stå på sig lite i sådana här situationer för att få sin rätt.
Jag har som tidigare sagt att jag har bara haft bra erfarenheter av handlaren och att hela den här historien varit tråkigt för oss båda men att de gjort vad de sett vara möjligt för att hjälpa mig.

Nu väntar jag på nästa års lineup av alla märken för att se vad som kommer då och att göra sig redo för en ny beställning och ett nytt äventyr med en ny lössnöskoter :D

Fram tills dess får ni håla till godo med mina berättelser om min gammnytro:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?52534-Nytro-MTX-mindre-renoveringar-f%F6rb%E4ttrningar-efter-1970-mils-k%F6rning Nästa att göra på den blir 18oMCX kittet så får vi se hur väl den kan kan bli en ersättare till M1100T:n som jag verkligen gillade de få timmar jag han köra den.

Tack för att ni har följt mig och min M1100T i denna tråd. Hoppas att ingen annan ska behöva få en brinnande skoter i framtiden med grusade planer inför vintern som följd.:ciao:

Jag kommer låsa denna tråd inom ett par dagar ska se om jag får ngt svar från KGK bara.:closed_2::wave:
 
Last edited:

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Handlaren har skött detta väldigt bra. Att få varan åtgärdad hade ju inte vart negativt då den skulle ha reparerats till ursprungskick. Men just att åtgärda till ursprungskick klarade dom inte av så att häva köpet var lättare. Hade handlaren haft en likadan maskin hade David antagligen åkt på den nu istället.

David: Har du fått pengarna tillbaka nu alltså?
Om det är så så har handlaren erkänt att det var fel på varan och du har då rätt att få mellanskillnaden som det kommer att kosta dig att köpa en lika dan vara samt för alla kostnader du haft i samband med reklamationen.
Dock kan handlaren göra ett visst nyttoavdrag om varan är ordentligt begagnad, så det lär ju inte vara användbart i detta fallet.

KGK äger väl fortfarande de flesta maskiner som står hos handlarna för ja tror inte de är betalda ännu. Så att neka en handlare en maskin istället för en kund bör vara smidigare i detta fall.
Naturligtvis menar jag inte att man ska återta en redan av kund bokad maskin.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Thullen;
Ja jag ska få pengar imorgon för alla utlägg förutom mellanskillnaden (10000:) för en ny maskin så det är väl som du säger att de har erkänt att det var fel på varan ( nu kanske de ser det här och inte betalar mig i morgon ). Nu känner jag mig inte så sugen på en M1100T för stunden så det är nog inte aktuellt att jag köper en sådan.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Jag har suttit och läst lagen lite...
"Om varan har avlämnats till köparen och den är i hans besittning, så kan inte säljaren häva köpet om han inte har förbehållit sig den rätten i avtalet, återtagandeförbehåll."
Alltså så har säljaren hävt köpet även fastän han inte har laglig rätt för det.

"Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan


32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.

Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.

Kommentar

Både direkt förlust och indirekt förlust kan ersättas.
Rättsfall (10)
Lagrumshänvisningar hit (3)
Prisskillnad


33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad. "
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Då kan du Köpa en ny maskin å få mellanskillnaden av handlaren, Men kanske tar ett tag att få mellanskillnaden eftersom dom inte ville betala den direkt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Handlaren har ju fortfarande inte löst problemet. Att du har fått tillbaka pengarna ger dig ingen ny skoter, alltså är det fullt rimligt att handlaren betalar mellanskillnaden mot den (enda?) skoter som finns att få tag på. Har din handlare änns pratat med den andra handlaren som har skotern? Känns som att han kanske kan få ett bättre pris då... men det är visserligen inte ditt problem.

Lagen är ju skriven så att det ska aldrig löna sig för ett företag att sälja skräp till en privatperson.

Ett tips till din handlare lös problemet för kunden först, kräv sedan kgk ersättning för utläggen.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Har pratat med din handlare om detta. Och som jag förstått så fick du ett ruskigt bra pris på din maskin till att börja med. Sedan Säger jag inte att du ej ska få hjälp till en ny maskin men tycker att du i a fall fått riktigt bra ersättning ifrån handlaren. Alla pengar för skotern plus dina utlägg för resor/bärgning och personlig utrustning. Att kgk ej har någon fler maskin det är helt naturligt då dom gissat på ett antal som nu visat sig vara för litet för efterfrågan.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Har pratat med din handlare om detta. Och som jag förstått så fick du ett ruskigt bra pris på din maskin till att börja med. Sedan Säger jag inte att du ej ska få hjälp till en ny maskin men tycker att du i a fall fått riktigt bra ersättning ifrån handlaren. Alla pengar för skotern plus dina utlägg för resor/bärgning och personlig utrustning. Att kgk ej har någon fler maskin det är helt naturligt då dom gissat på ett antal som nu visat sig vara för litet för efterfrågan.
Är väl inte mer än rätt att han ska ha det han fått?