Ny skoter - BRPs förlängda garanti nått att ha?

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Är på jakt efter en familjeskoter (touring) för ca 40000-55000kr. Nått i stil med Lynx commander, Ranger 49, Adventure GT, Yeti etc.
Vad jag kunnat läsa mig till har de objekt som finns på blocket i denna prisklass gått minst 750-1000 mil.
Vad får man räkna med i service på en E-tec som gått så långt?
Kolvbyte?
Andra slitagedelar i motorn och/eller schassi?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Motorn är hållbar de finns renodlare som kört 2500 mil utan att byta kolvar ens.
Men jag skulle bytt kolvar vid 1000-1200 mil om de är en Touringmaskin och tidigare om de skulle va en lössnömaskin.
Man tar även lös variatorn och packboxen för ramlagret och kollar så de är fett i ramlagret, tryck in mer om de går och köp en ny packbox.Primärvariatorn lär va dyngslut vid 750-1000 mil om ingetr är renoverat i den men en repsats för de viktigaste delarna är inte så dyr till dem piratdelar 800-1500kr. Jag skulle omedelbart rivit variatorn vid de milen och kollat skicket på rullar viktpinnar bussningar mm. Sekundärvarren är i regel i bättre skick men den måste öppnas och kollas igenom.
Chassi har jag ingen koll på men iom att de är ebn touring så lär framvagn och chassi va i bra skick. Stötdämpare kan va kass vid de milen om de uinte renoverats. Kolla sprickor i boggi gör man ppå alla maskiner.
När du väl köpt en maskiin så slaka m,attan och rulla runt alla boggihjul även bakre vändhjuylen för att känna om lagren går fint, de gäller såklart alla maskiner.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Hållbarhet beror såklart på hur de skötts. Jag har köpt två maskiner med 600 etec varav den ena hade använts av länsstyrelsen och den andra inom rennäringen och båda hade gått kring 900 mil. Jag köpte dem som renoveringsobjekt och den från länsstyrelsen skar för mig strax efter jag fått igång den och den andra köptes skuren så har de gått som bruksmaskiner så kan det vara bra att ha det i åtanke att de kan ha gått hårt. Då jag köpte dem som renoveringsobjekt så var det något jag var beredd på och gör man jobbet själv så behöver det inte bli svindyrt men det kan snabbt dra iväg kostnadsmässigt även på en 600. Men en fint körd 600 håller bra och är ett förhållandevis säkert köp.

Angående variatorer på brp så skulle jag säga att köp originaldelarna. Sno-x känns riktigt plastigt. De kanske håller men jag hade inte chansat på det. Brp´s originaldelar har haft rimliga priser, i allafall för TRA variatorerna.
 
Reactions: Conpros

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ang reservdelar till variatorn så duger piratdelarna bra förutom plastknapparna enligt Asker. Jag har följt de rådet och använder allt utom plastknapparna och de håller bra. Som ex så renoverade jag min Polaris pro rmk med Snox delar allt från bussningar rullar pinnar och har kört 300 mil utan att jag behöver renovera ens nu.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för era inlägg Eing9911 och boost!
Tar med mig era råd.

Har hittat en commander 600 sdi 2009 som gått 400 mil i rätt prisklass.
Är det stor skillnad motormässigt mellan etec och sdi avseende driftsäkerhet?
Jag kan acceptera ökad bränsleförbrukning.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tack för era inlägg Eing9911 och boost!
Tar med mig era råd.

Har hittat en commander 600 sdi 2009 som gått 400 mil i rätt prisklass.
Är det stor skillnad motormässigt mellan etec och sdi avseende driftsäkerhet?
Jag kan acceptera ökad bränsleförbrukning.
Inte så stor skillnad för sdi motorerna drog lite soppa och håller bra. Bäst av allt så är sdi bet rappare i gassvaret , inge mer hk men väldigt rapp ev rappapp. 400 mil på den är bara inkört då kan åka 1000 mil led utan att ens byta kolvar. Förgasarvers av 600an drog däremot hutlöst med soppa, jag kan dra ex på skillnad på en min tidigare Lynx rave ho600 vs en kompis Lynx rave 600 sdi. När min drog 3lm på led så drog sdi 1,8lm och då va min motor i kanonskick och jag hade tom bestycka ner den lite för bättre soppaförbrukning.Även en annan kom,pis hade en Ski doo rev 600 sdi och den gick att köra svinbilligt på bra leder med jämn fart typ 1,3lm va möjligt men de är korta maskiner som går snorlätt men de va 44mm höga kammar på dem.
Enda nackdel jag känner till med sdi 600 runt den årsmodellen va att de va kända för att gå lite snålt i bränsleblandningen vid jämn gas i låt oss säga 60-100kmt. De går att undvika genom att varierea farten lite hela tiden när du kör över en sjö eller pumpgasa med jämna mellanrum då du kör äver sjön. På led tror jag inte du behöver tänka på det om du inte far till usa och kör deras motorvägsleder.
Snål bränsleblandning ger tillslut skärskador i cylindrar!
En sak till man kan förlänga livsländen med avsevärt är att justera upp oljepumpen så de drar 2-3% i genomsnitt per tank soppa. Men mät först vad den drar för den kan va uppjusterad redan, de brukar va ställda så de drar i värsta fall bara 1,5% och de kortar livsländen enormt vs 2-3%.
 
Reactions: Conpros

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Icke motorrelaterat, men visst var det ett väldigt tugg om att 2009 års Commander (600SDI) hade mycket vibrationer i chassit?
Har inget minne om att någon kom fram till anledningen, och senare så försvann klagomålen. Om det berodde på förändringar i matta; boggie, eller någon annat vet jag inte.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Mas: Noterat!
Bra veta vilka barnsjukdomar som finns så man inte blir besviken i efterhand.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Icke motorrelaterat, men visst var det ett väldigt tugg om att 2009 års Commander (600SDI) hade mycket vibrationer i chassit?
Alla "bruksLynxar" vibrerar. Och dom har inte slutat vibrera. Ingen skillnad mellan -15 Commander och -19 49a i alla fall... och jag vill nog påstå att min -19 Boondocker hade vibrationer härrörande från boggin också så att det är en bruksmaskin är nog inget krav.

...nu när jag tänker på det kan jag inte minnas att jag reagerat på om de med den "nyare" LTS-boggin vibrerar på samma vis däremot....
 
Reactions: Conpros och mas

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Har kollat skotrar sedan augusti och konstaterar att vi måste höja budget. Har varit och testat skotrar och de är inom vår budget är slitna.

Har kommit till slutsats att skotern jag vill ha som äldst är modell 2016 och ej fått gå över 500 mil.
Budgeten är numera ca 80 000-90 000kr.


Priserna på ranger49 är helt galna. Ingenting under 100 000kr om man vill ha ryggstöd. Oftast har dessa gått minst 700-900 mil och saknar ryggstöd.
Commanders finns knappt ens ute på marknaden för de summorna. Jag kollar norr- och Västerbotten ska tilläggas.

Vi har en commander idag som vi är mycket nöjda med. Överväger att köpa en lite mindre andraskoter och då kanske få det vi vill ha avseende mil och pris.

Vilka andra bra modeller finns som lämpar sig för touring samt även viss körning utanför led?
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Slänger in en ytterligare fråga:
Hur är EFI motorn jämfört med Etec?
Finns ranger 59 och skidoo Skandic för hyfsade priser. Dessa har dock EFI istället gör Etec
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Lägre effekt, högre bränsleförbrukning. I stort är motorerna snarlika/identiska så livslängd bör vara likartad.
I princip vad som skiljer förutom insprutningssystemet är avgasportar, som saknas på EFI, och pipa.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar JAAG:
Då vi har Etec idag och är nöjd med den känns det inte riktigt rätt med EFI:n utifrån det du beskriver.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tack för svar JAAG:
Då vi har Etec idag och är nöjd med den känns det inte riktigt rätt med EFI:n utifrån det du beskriver.
Tycker du ska provköra en efi och sen säga om det är något. Visst den är lite törstigare men bensinen är inte den stora kostnaden i en skoter... man får ju typ en ny skoter med efi 600 för 90k, går man på en etec så kostar samma maskin 120 fast med minst +300mil på mätaren.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
EFI:n är inte dålig, långt ifrån, och som Asker säger, kör man inte hela dagarna varje dag så är någon liter bränsle hit eller dit inte hela världen.
Min fars Ranger 59 600EFI är jättefin på alla sätt och vis. Enda felet på den är att dom snålade bort lågväxeln som 600ACE-modellen har.
Såg däremot att en del begär i princip nypris för två år gamla Ranger 59 på blocket. Vill påstå att farsan betalade just över 110k ny för sin -22, (tror mera precis det var 112k + extrautrustning).
 
Reactions: Conpros

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
EFI:n är inte dålig, långt ifrån, och som Asker säger, kör man inte hela dagarna varje dag så är någon liter bränsle hit eller dit inte hela världen.
Min fars Ranger 59 600EFI är jättefin på alla sätt och vis. Enda felet på den är att dom snålade bort lågväxeln som 600ACE-modellen har.
Såg däremot att en del begär i princip nypris för två år gamla Ranger 59 på blocket. Vill påstå att farsan betalade just över 110k ny för sin -22, (tror mera precis det var 112k + extrautrustning).
Inflationen och värdelös krona gör att nypriserna skenar. Tex en ny tundra idag kostar 125k, när jag köpte den 21 så gick den på 89k. Begagnatpriserna ligger på runt 90 för maskiner som gått 300mil.
Men det går hitta 600 efi maskiner till bra pris idag också. Bror köpte en lynx xterain till rätt peng typ 90 som hade gått typ 20mil, och den var ändå rätt dyr nypris.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ja det är ju inte säkert att människan får det han begär heller.

"Märkligt" hur enkelt det är att juster priserna åt ett håll, tvivlar på att dom går ner motsvarande om kronkursen förbättras markant. Nu krävs det väl att vi håller styråran rätt i munnen och håller maskrosfantasterna borta från ekonomipolitiken ett ordentligt antal år för att omvärldens förtroende ska förändras såpass att kronkursen hämtar sig märkbart.