Ny skoter - BRPs förlängda garanti nått att ha?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ang lukt så kan jag inte uttala mig då jag varken känner lukt av bensin eller halvt förbränd olja :)

Ljudmässigt kan jag inte tänka mig att det skiljer något. Etecen har dock ju sitt speciella ljud på lägre varv då direktinsprutningen kör i sitt effektivaste läge på de lägre varven då den sprutar in soppan i den sista delen av kompressionsfasen.
Kan tänka mig att efi:n möjligen ryker mer då den har mekanisk oljepump. Men det är väll inte alltid det varit bättre med elektrisk pump heller.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Det finns både polaris switchback 600 med passagerardyna/ryggstöd och polaris Titan ute på marknaden. Hur lämpar dig dessa som touringmaskiner?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Det finns både polaris switchback 600 med passagerardyna/ryggstöd och polaris Titan ute på marknaden. Hur lämpar dig dessa som touringmaskiner?
Har bara erfarenhet av Polaris Titan och det är en otroligt fin maskin att använda för touring. Bra fjädring, gott om plats med dubbeldyna, lång och bred matta så att man inte fastnar så lätt om man behöver köra utanför spåret och rätt så pigg motor. Däremot så har den ju en 800-motor (om man inte väljer allra senaste årsmodellen, då har den en fyrtaktare på 90-100 hästar som heter S4 istället). Vissa Titan-ägare har haft problem med att 800-motorn dragit väldigt mycket bensin, uppåt 6 liter milen ibland har jag läst om. Samt att en del drar väldigt mycket olja också. Även de som drar lite mer rimliga mängder verkar ändå dra mycket, typ 3 liter milen. Det har testats med både nya mappningar och inställningar av TPS (throttle position sensor) på dem, men en del maskiner verkar vara väldigt svåra att få till medan andra som sagt drar lite mer rimliga mängder bensin och olja. Det kan ju i alla fall något att förhöra sig om inför köpet, så att man inte får något exemplar som drar otroliga mängder bensin och/eller olja.

800-motorer håller ju också generellt sämre än 600-motorer också, så ifall du tänkt köpa en maskin som börjat gå över 400-500 mil så kan det ju också vara värt att ha i åtanke.

Polaris Switchback 600 har jag inte desto mer att säga om, förutom att Polaris 600-motor generellt sägs vara en av de piggare 600-motorerna på marknaden samt att jag inte hört eller läst om några speciella problem för den.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Hur är 600 ACE att köra?
Slö?

Den nya skotern är tänkt som touring. Kommer man ångra sig att man köpte den lilla motorn med 57 hk om man väljer 600 ACE?
Samtidigt är det sällan vi gasar på med 600 Etec som vi har i dagsläget. Oftast puttrar vi på i 20-30km/h efter led.

Bakgrunden till frågan är att man får en relativt ny Lynx Adventure för vår budget och de har som regel 600 ACE.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Som touringskoter efter led är 600 ACE utmärkt. Dessutom som du skriver, om ni oftast åker runt 20 - 30 km/h är det inget att fundera på. Den drar också väldigt lite soppa.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Låter som att Ace 600 vore perfekt. Går tyst och billigt och i de farterna gör den inte bort sig.
900an är inte heller någon raket, och det med tillägget att den känns tung som en bil. Jag är otroligt anti mot 900an, begriper inte att någon vill ha en överhuvudtaget. Behöver man mer kräm än Ace 600an erbjuder så går man på 600R.
 
Reactions: Conpros

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Som touringskoter efter led är 600 ACE utmärkt. Dessutom som du skriver, om ni oftast åker runt 20 - 30 km/h är det inget att fundera på. Den drar också väldigt lite soppa.
Drar en 600 ace mindre än vad en 600 e-tec drar man hör så mycket snack om snåla 4t motorer men de Yamaha 4t jag har ägt har dragit mera vid ledkörning än min tidigare 850 e-tec i alla fall men BRP kanske har snålare 4t motorer har inte provat nån sån.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Drar en 600 ace mindre än vad en 600 e-tec drar man hör så mycket snack om snåla 4t motorer men de Yamaha 4t jag har ägt har dragit mera vid ledkörning än min tidigare 850 e-tec i alla fall men BRP kanske har snålare 4t motorer har inte provat nån sån.
Ace 600 går nog köra något snålare med. Men det behöver inte skilja mycket, acen ner till strax under litern och etec går väll köra på typ dryga litern om man tänker sig för. Men det är nog lättare att köra acen snålare. då den bara har max 60hk, så den absoluta maxförbrukningen lär ligga på typ 3l/mil om man stummar och drar tungt hela tiden :) i samma läge lär 600 etec:en dra det dubbla.
Men etec är ju mer hightech än en insugsinsprutad 4-taktsmotor som acen är.
 
Reactions: Conpros

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Etecen går också köra snålt, snudd på lika snålt som Ace 600an MEN ACE 600 är tystare och luktfri, (för de som reagerar på skoterns arom).

Ska man köra riktigt sakta och kanske även på vårarna blankis så är det en bra idé att köpa skoter med kylare/fläkt. De flesta ACE 600or har det standard, men inte riktigt alla.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Bra inputs om motorerna!
Då har jag lite bättre koll på ACE 600.
Stort Tack för era svar.

Ponera att man köper en skoter som har ryggstöd och handtag till passageraren. Går det installera en universal handtagsvärmarsats i efterhand om man bedömer att det behövs?
Byta dyna kostar ca12000kr.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
BRP kör numer med 2 års garanti samt möjligheten att köpa till ytterligare 2 års garanti för 1500kr.
Ni som köpt nya skotrar har ni kört på förlängd garanti?
För/nackdelar?
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Pratat med skoterhandlare.
Verkar vara någon form av utökad garanti.
Se BRPs hemsida:

*Fyrtioåtta (48) av varandra följande månader vid privat användning. Tillverkarens garanti är tjugofyra (24) månader och förlängd garanti tjugofyra (24) månader.
 
Last edited:

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
ÅF ger bara 24 månader. Kostar 1500kr med 48 månader (tillverkarens) garanti.
Hur skiljer tillverkarens garanti mot privat garanti?
Vad ger den extra tillverkar garantin jmf privat garanti?
 
Last edited: