Ny skoter - BRPs förlängda garanti nått att ha?

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Se text från lynx hemsida nedanför.
Hur ska man tolka detta?
Jag tolkar det som att 48 månader är med förlängd garanti. Annars är det 24 månader.
Någon som har erfarenhet?

GARANTINS OMFATTNING
BRP Finland Oy (BRP) garanterar sina 2024 års LYNX-snöskotrar avseende material- eller tillverkningsfel, under den period och enligt de villkor som anges nedan. Om produkten används eller har använts för racing eller vilken som helst annan tävlingsliknande aktivitet, även av en tidigare ägare, upphör denna garanti att gälla.

*Fyrtioåtta (48) av varandra följande månader vid privat användning. Tillverkarens garanti är tjugofyra (24) månader och förlängd garanti tjugofyra (24) månader. Det rutinunderhåll som beskrivs i Instruktionsboken måste utföras enligt tidsschemat eller minst en gång per år för att garantin ska fortsätta att gälla.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Är det en självklarhet betala 1500kr för förlängd garanti?

Man behöver serva skotern 2 år längre hos brp auktoriserad verkstad vilket innebär högre kostnad jmf börja serva själv efter 2 år. Sen är det säkert massa vilkor som innebär att det inte är självklarhet med reklamation.
Samtidigt är det ju småpotatis med 1500kr för 2 extra års garanti om det fungerar.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Nu är det ju som det står 24 månaders garanti och sen 24 månaders utökad garanti för privatpersoner dvs 48 månader totalt. Var från du att det skulle kosta 1500 kr extra ?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Så länge du inte köper skotern genom ett företag för annan användning en privat så ska du ha 4 års garanti. Kolla med en annan återförsäljare och hör vad dom säger om garantitid och eventuella tillkommande avgifter
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Jag har nu kollat upp detta och fått svar av annan BRP ÅF.
ÅF måste betala för förlängd garanti dvs sista 2 åren till BRP. Detta kostar ÅF ca 1500kr. Gäller alltså även om kund är privatperson.
Vissa ÅF tar denna kostnad om affären är lönsam för ÅF men om kund ex har prutat dvs ÅF gett stor rabatt på skoter brukar de ta 1500kr för denna summa.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Privat garanti är alltså för ej yrkesmässig användning. Vid Yrkesmässig användning är max garanti 2år, och gissningsvis kommer dom undan med bara ett också om dom skulle vilja. Vet handlare som fått skäll för att dom sålt/gett extragarantin till exempelvis renskötare
Tror att prislappen för de extra två åren har funnits ett bra tag men dom flesta handlare bakar in det i priset utan att säga något.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har man enskild firma som många skogsägare och troligtvis renskötare så ser inte skoterfirman skillnad på om det är privat köp eller firma köp maskinen köps under mitt vanliga namn tar jag sen upp den på firman är den firmans gör man inte det är den privatägd.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det är naturligtvis en gråskala. Tanken är i alla fall att yrkesbrukare inte ska kunna teckna förlängd garanti.
Sen är det lite skillnad mellan månskensbonden som drar hem något vedlass om år och heltidsrenskötaren som kör 5-6-800 mil per år.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kör man så mycket spelar inte 2 år eller 4 år nån roll för har för mig garantin är upp till 1000 mil.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kör man så mycket spelar inte 2 år eller 4 år nån roll för har för mig garantin är upp till 1000 mil.
Det är inte ens säkert yrkesbrukare har två års garanti, kan vara ett, eller möjligen ännu kortare.
En skogsmaskin till exempel har, i de flesta fall, bara garanti i ett antal driftstimmar, så garantin på en ny skogsmaskin brukar i praktiken vara bara några månader, (= ett halvår-ish).