Nybliven Mach 1 ägare behöver hjälp och tips!

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Hej, Har precis blivit ägare av en gammal Skidoo Mach 1:a av 1989 årsmodell. Jag är inte så hemma på dessa motorer och har inte haft skoter tidigare, så jag skulle vilja ha lite tips. Har mest mekat hoj och ATV...

Den är jättesvårstartad. Går tillslut igång med startspray och lite gas, och när den väl startat, så går den. Är den varm så startar den, men får den svalna lite så är det samma procedur att få igång den.

Vad tycker ni att jag ska gå igenom som första steg?
Vad brukar vara dåligt/ slitet?
Vad kan jag göra för att få den lättstartad?
Finns det sprängskisser och data på internet?
Skulle även vara kul att veta hur många Hk det är. Tror det är en 582 motor.
Var kan man hitta beg. delar till den här gamla maskinen?

Alla tips emottages tacksamt!
 

peltor

Aktiv medlem
30 dec 2012
62
0
6
Låter som att det är dåligt komp i den. gör ett komptest på båda cylindrarna. Hur långt har den gått? Tror att du åker på att byta kolvar å när du har isär motorn så kan du ju kolla veven å cylindrarna
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Hej, Har precis blivit ägare av en gammal Skidoo Mach 1:a av 1989 årsmodell. Jag är inte så hemma på dessa motorer och har inte haft skoter tidigare, så jag skulle vilja ha lite tips. Har mest mekat hoj och ATV...

Den är jättesvårstartad. Går tillslut igång med startspray och lite gas, och när den väl startat, så går den. Är den varm så startar den, men får den svalna lite så är det samma procedur att få igång den.

Vad tycker ni att jag ska gå igenom som första steg?
Vad brukar vara dåligt/ slitet?
Vad kan jag göra för att få den lättstartad?
Finns det sprängskisser och data på internet?
Skulle även vara kul att veta hur många Hk det är. Tror det är en 582 motor.
Var kan man hitta beg. delar till den här gamla maskinen?

Alla tips emottages tacksamt!
Begagnade delar hittas enklast på bland annat blocket.

Använder du Choke/Primer? Kan vara tex. Chokewiren som är av. Om du enkelt kan få tag på en komptestare tycker jag att du först och främst ska kolla kompet. Hur går skotern när den väl går? Om den inte går helt riktigt, dåligt gassvar etc. tycker jag att du ska kolla hur förgasarna ser ut och ev. rengöra dom.

Kikat lite på internet och hittat att en rotax 536 har 72 Hk så det lär väl ligga därikring. Lättaste sättet att hitta data är google. Jag försökte hitta sprängskisser men de sidor jag bokmärkt var bara för ski-doo 1996 och framåt.

Lycka till! :)
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Stiften är torra och brunaktiga. Tror inte det finns choke, men det finns en primer. Karnske är det den som inte fungerar...För att överhuvud taget få den att starta, förutom startspray, så måste man hålla in gasreglaget någon cm. Annars är det helt omöjligt att få igång den.
Vad jag förstått så ska just skotermotorer vara byggda för att starta i alla väder. Den jag köpt den av har bara använt den ett par gånger om året, de sista tre åren. Innan dess så har den stått i flera år utan att användas, så det lär finnas torra slangar och gummin, samt säkerligen avlagringar i förgasarna.
När den väl startat och blivit varm så går den bra, med bra gasrespons. Det enda som jag kan anmärka på när man åker, karnske runt 70km/h, är att den ibland vill sticka iväg likt en 2 takts cross. Karnske har nåt med centifugalkopplingen eller variatorn? Hur gör man ett komptest? Vad behöver man?
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Enligt mätaren så har den gått drygt 700 mil, men mätaren fungerar inte längre, men den har nog inte gått så mycket mer då den har uppehålligt sig i Södermanland de flesta av sina år och här har vi inte snö så många månader om året.
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Stiften är torra och brunaktiga. Tror inte det finns choke, men det finns en primer. Karnske är det den som inte fungerar...För att överhuvud taget få den att starta, förutom startspray, så måste man hålla in gasreglaget någon cm. Annars är det helt omöjligt att få igång den.
Vad jag förstått så ska just skotermotorer vara byggda för att starta i alla väder. Den jag köpt den av har bara använt den ett par gånger om året, de sista tre åren. Innan dess så har den stått i flera år utan att användas, så det lär finnas torra slangar och gummin, samt säkerligen avlagringar i förgasarna.
När den väl startat och blivit varm så går den bra, med bra gasrespons. Det enda som jag kan anmärka på när man åker, karnske runt 70km/h, är att den ibland vill sticka iväg likt en 2 takts cross. Karnske har nåt med centifugalkopplingen eller variatorn? Hur gör man ett komptest? Vad behöver man?
Skulle tro att du ska kolla över primern och se så att den fungerar. Du vet väl hur den används? Låter som att skotern inte får tillräckligt med soppa vid starten. Och det med att skotrar ska starta i alla väder har väldigt mycket med att de är utrustade med en rejäl choke och/eller primer.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Ja, du kan nog ha rätt. Ska kolla upp primern och slangarna till den.
Tack för hjälpen allihop! :)
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
När primern dras ut,sugs bensin in i den. När du trycker in primern pumpas bensinen in i motorn. Det är backventiler i den, och de kan börja jävlas.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Ja, den som visste... jag är novis när det gäller skoter, men ingen blir gladare än jag ---> Ju större moter destu bättre! ;-) Skulle kunna lägga upp en bild om jag visste hur det funkar här på forumet.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Den har då huven från 1991? Års mach 1, den vill jag minnas hade en 643a. 1993 blev det en 670. 1989 hade en 583a vill jag minnas..
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Sv: Re: Sv: Nybliven Mach 1 ägare behöver hjälp och tips!

Det ska nog vara 583 tycker jag också, du har ju "nya moderna" huven också, om ingen bytt den förståss.
Men har du ingen bild på motorn? Skulle vara betydligt avgörande.
Har du hittat motorplåten, om den finns kvar, med motor nr och typ beteckning och så vidare.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag hade en mach 1 -91 för längesen. Den var ett helvete att starta, blev sur satan om man prima för mycke. Ut med stiften och dra ur, sen starta den på engång :p
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Jag la in en bildlänk ovan om den funkar. Där borde ni se åtminstånde huven. Det står "Formula" på huven och jag vet inte om det säger så mycket, men det karnske är ditklistrat efteråt.
Har inte hunnit kolla så mycket för övrigt då jag hämtade den i söndags. Ska hämta nya stift på vägen hem idag, samt försöka skruva loss primern när jag kommer hem, och se om den verkar schysst.
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Du både hör och känner om primern fungerar. Du kan pumpa den kanske två gånger innan du får motstånd. Du ser även bränslet åka genom slangen om du öppnar huven och kollar.

Har en 670 och den är igen rolig match att dra igång när det är drygt 15 minus. Brukar sluta med ryggskott och att man är genomsvettig :p fullt fräsch motor dock!
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Kom hem sent igår så jag hann inte kolla på primern så noga, men jag kunde se att någonting händer när man pumpar, men det ser mer ut som det både kommer luft och soppa. Finns det något enkelt sätt att testa den så man ser att den fungerar som den ska? Den sitter ju ganska enkelt till, så den är nog inte så svår att ta loss om man behöver det.