Nybliven Mach 1 ägare behöver hjälp och tips!

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Det var ingen dålig beskrivning! Tack! :)
Det jag undar över är vad du menar med "467:an ska inte vara några större problem att dra igång samtidigt som man håller i gashandtaget"?
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Den där xxxxx primern har fortfarande inte kommit! Enligt 24MX så ligger den fortfarande på "packbordet".... det har den gjort i sex dagar....
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Köp av nån annan om du vill kunna köra nå skoter i år. Borde väl finnas hur många butiker som helst som säljer primers.
Kom ihåg att avbeställa den från 24mx bara så du inte får betala för den också.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Ja, jag har mailat till dem precis. Tyvärr så är skoter ingen stor grej där jag bor (utanför Södertälje) så det finns inga som säljer dem här i krokarna. Det är beställa som gäller...
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
En karnske dum fråga, men hur får man bort sadeln?? Finns det någon spak eller liknande någonstans som inte jag hittar?
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Det är väl ingen idé att hoppas på att den där, ursäkta språket, satans primern kommer innan islossningen.. lika bra att lägga ner den biten och börja förbereda sig för endurosäsongen. 24MX = nej tack i fortsättningen. :-(
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Ja,jag menar just det - 467:an är mkt lättare att dra runt,583:an känns nästan dubbelt så stor.

Sadeln sitter med två M6 muttrar som nås underifrån nästan längst bak i tunneln.
Lossa dessa och lyft upp bakre delen av dynan ett par cm,dra sedan dynan bakåt.
Om det är den senare varianten av dyna(som täcker över tanken också) så måste du ta tanken med bakåt tillsammans med dynan - det är mkt bökigare.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Nu verkar det som 24MX fått iväg den tillslut.... Lite konstigt är att jag i helgen fick för mig att testa att starta den, gjorde som ni här på forumet tipsat om.... Primea tre gånger, gasa några gånger (den obligatoriska pinnen mellan gashandtaget) och rycka... och tro det eller ej så startade den rackaren på första rycket! Jag lät den stå en stund bara för att kolla om det bara var "tur", samma startprocedur och den startade igen! Märklig motor....
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag minns när den motorn var ny någon gång i slutet av 1980-talet. Startproceduren beskrevs noggrant, och det varnades för att avvika från den då stiften kunde släckas direkt eller motorn helt enkelt inte startade... :)

Frånvaron av choke krånglar till det, men det finns nog en anledning.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Okay, Var kan jag hitta den "startproceduren"? Skulle gärna vilja läsa den! Den startar direkt när den är varm. Frågan är hur jag ska göra med den om motorn är ljumen/ varken kall eller varm?
Är lite sugen på att dra ut och pimpla i helgen, men då vill man ju veta att man kommer hem.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
den startproceduren är som vi skrivit här. kall=pumpa tre gånger på primern och håll full gas och dra. ljummen= testa ett eller två drag med full gas, tänder den till men dör så prima en gång, håll full gas och dra. varm= full gas och dra.

man kan behöva pumpa på gasen ibland när dom har startat så dom inte dör igen, kall som varm. det gäller alla rotax rv motorer
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Ny fråga: Vad är det för fel när det känns som man har handbromsen i när man ska åka iväg? Skotern vill men kan inte? Det släpper tillslut när man gasar fullt. Luktar inte gott heller..
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Lyft upp skotern bak och gasa runt mattan innan du ska iväg. Jag antar att du har den ståendes ute mellan körningarna?
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Re: Sv: Nybliven Mach 1 ägare behöver hjälp och tips!

Ny fråga: Vad är det för fel när det känns som man har handbromsen i när man ska åka iväg? Skotern vill men kan inte? Det släpper tillslut när man gasar fullt. Luktar inte gott heller..
Skidorna och mattan har frusit fast i marken. Ryck å lyft lite i grejorna innan du kör iväg.