Nybliven Mach 1 ägare behöver hjälp och tips!

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
...och en annan sak som jag funderat på.... Den blandar ju soppan och bensinen själv. Kan man lita på så här gamla maskiner? Är det inte bättre att blanda själv, och i så fall, måste jag koppla bort oljepumpen då, eller kan jag bara låta det hela vara, och vad ska det vara för procent på blandningen?
 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Pumpa upprepade gånger med primern så den kommer igång. Luktar det bensin när du pumpar många gånger?
Kör med separatsmörjningen, de funkar bra. Om du tar bort den måste du ändå ha behållare för olja som smörjer dreven för slidskivan och vattenpumpen.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Idag så kommer jag hem i tid, och vädret är schysst (men inte för att åka skoter) så jag ska kolla på det hela. Då låter jag oljegrejerna vara. Ägaren innan sa att den drog ganska mycket tvåtaktsolja.
Hem efter jobbet å pumpa med primern som en tok! :)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ta bort slangen som går från primern till förgasarn å sen pumpa, då ser du ju om det verkligen kommer bensin. Rikta slangen bort från dej å skotern, för det kommer en skaplig sprutt om det fungerar.
Sprutar säkert 1 meter om du pumpar ordentligt.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Morrn´ Mekade lite i gårkväll.... Satte i nya stift, kollade och hade fin gnista. Kopplade inte bort primern (då jag trolitvis måste koppla bort kylslangen för att få ut den) men kollade med lampa och den verkar pumpa bra. Det är lite luft i slangarna, men det kan väl inte ha någon större betydelse? Ska primern, precis som man känner i bensinblåsan till en utombordare bli trög efter man pumpat en stund (för den här kan man pumpa i oändlighet utan att den blir trögare)? Slangarna för övrigt verkar hela och i bra skick. När jag pumpat lite så blir stiften tillslut blöta. Jag drog ur cyllarna utan tändstift, provade att pumpa lite, lagom, mycket och jättemycket, men skotern är död. Provade även att ha gasen något intryckt då tidigare ägaren sa att den startar lättare då, men den vägrar starta.
Nu känns det som jag blir tvungen att riva förgasarna för att komma vidare och det får bli när det är varmare ute. Någon som har något mer tips?
På motorskylten står det: Bore:2x69,5mm // Stroke:61mm // Capac: 462,8cc // Type: 467
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
du får aldrig ett sånt motstånd som i en blåsa, primern pumpar in soppa i insuget och om du bara pumpar på så kommer du att fylla motorn med soppa.

du har en rotax 467. så du har mindre motor än vad det tidigare gissats på. men rotax rv motorer kan vara jävliga att få igång, 3 pump me primern, varken mer eller mindre och ge gas sen är de bara dra. och är den då frisk så brukar dom starta på 1 till 3 draget, men gör man fel så är det bara upp med stiften.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ta bort slangen som går från primern till förgasarn å sen pumpa, då ser du ju om det verkligen kommer bensin. Rikta slangen bort från dej å skotern, för det kommer en skaplig sprutt om det fungerar.
Sprutar säkert 1 meter om du pumpar ordentligt.
Är det luft i slangarna så läcker primern= byt primer.
På polarns lite nyare skoter gjorde det så. Vi fick lov att koppla bort primern genom att vika ihop slangarna o strippa ihop dom för att det inte skulle suga luft genom primern.
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Okay, då beställer jag en ny primer, men hur "luftar" man slangarna så det inte finns några bubblor kvar?
Jag är jättetacksam för all er hjälp! :)
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Ta upp förgasarna och gör ren dom ordentligt. Blås med tryckluft i alla hål. Ta isär munstycken osv och gör rent

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Ja, det är min tanke, men de sitter ju ganska illa till, så då blir jag tvungen att riva halva skotern och jag tror jag väntar med det tills i vår. Det är ju inte så mycket kvar av säsongen där jag bor, så får jag bara igång den hjälpligt, så väntar jag lite med förgasarna. Ska prova med att byta ut primern först och ser om det blir någon skillnad. Är det bara byta ut primern rakt av, eller måsta man lufta det hela på något sätt? Bobblorna karnske försvinner om man pumpar tillräckligt?
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Nån liten bubbla kan det alltid finnas där så du behöver inte vara nojig om du skulle se en.
Va glad att du orkar dra medans du gasar, det går verkligen inte på min :p
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
:) Jag gasar inte när jag drar. Jag sätter en liten pinne i mellan så jag får ett litet gaspådrag.
Om jag får som jag vill, och det är primern som är problemet, så ska jag förhoppningsvis slippa använda pinnen.
Han som hade den innan lindade en trasa runt gasen, och drog, och när skotern startade så drog den, rakt in i staketet. Därav att jag måste plasta ihop kåpan i sommar. ;-)
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Har läst lite angående 467 motorn, och den verkar finnas i flera olika utföranden. Hur många hk kan det vara i den jag har? Har läst allt från 60-72hk. Finns tydligen något som kallas "60hk gränsen". Finns det något "enkelt" man kan göra för att få ut lite mer effekt (den dan jag väl fått igång den)?
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
... har jag tur så kommer primern imorgon. Hur skulle ni göra nu? Jag misstänker att motorn är full av soppa. Ska jag stänga soppakranen, skruva ur stiften och dra tills den är tom. Montera primern, pumpa tre gånger och dra? Tips?
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
467:an ska inte vara några större problem att dra igång samtidigt som man håller i gashandtaget.
Det är betydligt svårare på 583 samt 670...

Jag primar tills jag känner att det kommer bränsle ett drag (så länge det bara kommer luft så går det lätt)
Sedan drar jag två ggr - om den inte skulle starta så primar jag en gång till och drar sedan.

Tänder den inte då och startar så skulle jag byta till nya rätta stift - då den starttekniken funkat i 20 år med samma motor...
Primar du för mkt så dränker du stiften i soppa - för fet blandning tänder dåligt och då måste du hålla gasen i botten samt dra minst 6-8 ggr för att få in nog mkt frisk luft i cylindrarna.
Jobba med starttekniken och gör sedan alltid på samma sätt .

Att ta bort förgasarna görs enkelt med en lång skruvmejsel för slangklamren ,efter man lossat sprintarna för variatorremsskyddet ser man hur lätt det är att komma åt.
Först lös med bakre klamren som håller luftburkens gummin på gasarna - lyft sedan bort luftburken så finns det hur mkt plats som helst.
Lossa en gasare åt gången för rengöring.

Sedan efter ditsättning,synka förgasarna så de lyfter trottlarna lika - bra sätt är att sätta ett par borrar el.svetstrådsbitar under trottlarna och sedan justera gasvire till det börjar lyfta ifrån.
Justera sist oljeinjectionen så att när du spännt upp gaswiren och trottlarna just ska börja lyfta då ska markeringen (på armen för oljeinj.) ligga i linje med linjen i gjutningen (på huset) när man tittar efter så ser man hur det skall vara.

Lycka till.
 
Last edited: