Nytro turbo MTX

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har du ingen bild på hur den såg ut på skoterns dag? Mest bara nyfiken, eller är det inga större ändringar från förra säsongen bortsett från tunneldumpen?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nja.. det är ganska mycket ändrat.. och ska bli ändrat. Ska kasta upp några nya bilder så snart jag fått hem mer saker. Och förstår ni hur mycket jag längtar efter nya tunneln?? Den är byggd nu, ska bara skickas! :p
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
Tunnel utblåsss...

Ikväll fick man ett infall igen,
kände bara att jag var tvungen att skära sönder något !
Så, jag har gått länge och funderat över att bygga ett "in tunnel exhaust".
Dvs avgaserna går rätt ut under tunneln.
Så jag gjorde ett försök. :)


Kapade upp mcx kröken mellan turbo och ljuddämpare.

Blev även tvungen att amputera bort tunnelkylaren, får se hur det kommer funka. Men den sitter då inte varken på rtx eller xtx modellerna.


Tog sedan och måttade in hur bitarna skulle sitta ihop för att det skulle bli bra.
Sen var det bara att svetsa lite. (läs skvätta)


Kan säga att numer pratar min nytro ganska mycket..
Och när jag kör i lössnö säger amerikanarna att dom blir lite tystare än en "standard" mcx turbo.
Jo jag var även lite rädd hur det skulle bli av värmen från turbon,
men efter jag pratat med Chad Rebec så blev jag lugnare.
Och som sagt, jag eftersträvar ju inte optimalt grepp på led/packat före. Även andra stora företag typ impulse turbos kör ju med tunneldump.
Tror på den lösningen på en mountain, Man tappar ju en hel del vikt.
Och kan täppa igen hålet i tunneln.
Självklart skall avgaserna ut i tunneln.
Mycket snyggare, mycket tystare, kanske något lättare beroende på storlek på ev. dämpare.
Jag har aldrig fattat varför Yamaha valde lösningen med det extremt platskrävande och utseende förstörande "strutarna" där bak på sina 4T skotrar :hmmmm:
När man började turbo konvertera RX-1'orna för många år sedan så var det många borta i Nordamerika som körde med tunnel utblås och det fungerade klockrent om jag kommer i håg rätt ( Jag är inte en YAMAHA människa ;) så minnet kan svika något).

För övrigt..... Ta er en titt på en RS Viking så får ni se hur dem löst avgas utblåset !!

Skulle 4-T avgaserna vara skadliga för mattan och dess grepp etc så hade man aldrig gjort så på en arbetsmaskin som ju står mycket mera på tomgång och på det sättet i så fall bla skulle få sin matta förstörd mycket snabbare....
Nej detta resonemang köper jag inte på en 4-Taktare med EFI !


Kör på med ett tunnel utblås ! :thumb:



.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Idag fick man ett paket!! Det var huven som damp ner, och vilket pyssel det var innan den var ihop! Och så var man ju tvungen att polera allt innan montering.. :)

men det verkar vara en gedigen ram iaf.


Sen är det riktigt bökigt att passa in tyget mot ramen.. Speciellt när man ska köra utan lyse.. Men skam den som ger sig!!


Den blev väl för hoppningsvis LITE blankare iaf..


Over and out för idag!!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tackar.. :) Hoppas bara den kommer sitta lika fint på min maskin sen.. den stod hemma, så jag fick prova på kompisens -10.. :) Kanske får tid att börja fixa på min imorgon!:)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
konstigt.... min allergi mot 4 taktare börjar kännas avlägsnare varje gång ja e in på den här tråden....:madgrin:
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tack tack tack!! :) Glädjer mig att det finns folk som uppskattar det jag gör. :)

Så kvällens skörd blev faktiskt att jobba lite på min egen maskin. :p Montering av det nya dynöverdraget, tankplast och huv.

Sissta bilden innan förvandling


Nya tankplasten på plats. Piece of cake.. ;)


Sen omklädning dyna... Inte lika lätt.... Men den sitter ihop iaf.


Huvmontering, passade ju nästan. (läs, fick byggas om igen)


Och så en helhetsbild!! Personligen tycker jag att den börjar bli som jag vill ha den! Börjar se riktigt ARG ut!



Nu saknas bara den porriga tunneln och ev lite pulverlack av vissa detaljer. Sen börjar den kännas klar, eller för nu iaf...

Bjussar på en liten bild av tunneln igen...


F-N vad jag längtar att få montera den!!

Hoppas nu morgondagen bjuder på något trevligt. Annars står det en burk Wizard och väntar på mig... :/ (boooring) Blev ett långt inlägg men hoppas ni gillar innehållet!
C U @ Damion älvsbyn..
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vad du än gör så får du INTE sätta på regklibban på tunneln sen! Se till att ha den med dig bara.

I övrigt instämmer jag. Den börjar se FETT arg ut! Me like a lot!

Vore jäkligt kul om du/ni kunde väga era maskiner så man får en uppfattning om hur mycket de väger samt fördelning på respektive skida och fram vs bak osv. Allra helst jämfört med en original vore synnerligen intressant.

//Rob
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kanske skulle haft lite Volvolist runt hålet till slangen mot luftfiltret så den inte nöts mot plåten? Finns en ganska liten variant som är relativt diskret, tror jag har några meter hemma i garaget, och i ditt fall skulle det ju lätt räcka med femton cm;-)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Tack än en gång alla!!

Rob. Var inte orolig.. det kommer att bli brutalt... Plåten blev satt när popo var tokiga häromkring i våras. Och en vägning är redan inplanerad. Är riktigt nyfiken själv! har ju vissa drömmar, men det kan ju skilja mot verkligheten.. Men ska nog inte vara omöjligt att få se en körklar runt 260kg (drömmer).. Men som jag skrivit tidigare så jagar jag inte vikt i första hand, utan hanterbarheten. För jag tror inte vikten är hela saken, jag kan tex inte alls köra summit xp. Men en apex kastar jag hur jag vill.. Och där skiljer det väl typ 60-70kg! Men för att stilla allas nyfikenhet ska jag kolla upp det. ;)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Tack än en gång alla!!

Rob. Var inte orolig.. det kommer att bli brutalt... Plåten blev satt när popo var tokiga häromkring i våras. Och en vägning är redan inplanerad. Är riktigt nyfiken själv! har ju vissa drömmar, men det kan ju skilja mot verkligheten.. Men ska nog inte vara omöjligt att få se en körklar runt 260kg (drömmer).. Men som jag skrivit tidigare så jagar jag inte vikt i första hand, utan hanterbarheten. För jag tror inte vikten är hela saken, jag kan tex inte alls köra summit xp. Men en apex kastar jag hur jag vill.. Och där skiljer det väl typ 60-70kg! Men för att stilla allas nyfikenhet ska jag kolla upp det. ;)
Gött det med plåten. Vore tråkigt att sabba en så grym tunnel med en sån klibba! Vägningen är precis som du skriver inte intressant i kg i sig, utan endast som jämförelse mot std samt jämbördiga lössnömaskiner bara för att se faktisk skillnad jämfört med hur de känns. Givetvis med full tank och allt annat skit man har med sig så man kan se faktisk vikt (tillkommer gör självklart snö och is som bygger upp, men det är som det är). Väntar med spänning.

Hur klarar sig föresten de där näthuvarna mot pinnar och grenar som man kör igenom/på. Brukar alltid få nån liten repa i klarlacken varje år när man åker, men de går ju att polera bort.

//Rob