Polaris 2012

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Dock har de enligt Polaris upp till 2 månader på sig att behandla ärendet ("skälig tid"), beroende på felets art.
Och så undrar folk varför man skruvar själv.Halva garantitiden om inte mer försvinner när grejjerna står i garaget över sommarmånderna,sen om man har otur kan det t 2 månader för polaris o laga grejjerna om det går sönder,vad blir kvar då? 10 mån.Nä börjar nog bli läge för sässongsgaranti eller timgaranti snart med tanke på hur pålitliga och högkvalitativa produkter man betalar för.[/QUOTE]

Detta med två månader är ingenting som är unikt för Polaris, det är konsumentköplagen.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En åf som tar in en skotern han inte sålt,och typ medvetet låter den stå eller"halvfixar"den är ju ingen bra åf,väldigt oseriöst...då kan dom ju istället säga att dom inte har tid med den,och hänvisa dig vidare till där du köpt den,en sådan åf som beter sig på det viset skulle jag alldrig någonsin köpa något av,varesig en ny skoter eller ett tändstift,men tyvärr är det ju så vissa gör(dom borde ju fatta att om dom sköter sig bra,så får dom förmodligen sälja nästa skoter till kunden,när det blir dags för byte).
Jag har lika långt i norrland till dom flesta åf(ca 15-20mil),men när jag spekulerade/köpt nya maskiner så är det bara en som uppförde sig som en seriös handlare(dock finns dom på 2 orter).
 

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
Och så undrar folk varför man skruvar själv.Halva garantitiden om inte mer försvinner när grejjerna står i garaget över sommarmånderna,sen om man har otur kan det t 2 månader för polaris o laga grejjerna om det går sönder,vad blir kvar då? 10 mån.Nä börjar nog bli läge för sässongsgaranti eller timgaranti snart med tanke på hur pålitliga och högkvalitativa produkter man betalar för.
Detta med två månader är ingenting som är unikt för Polaris, det är konsumentköplagen.[/QUOTE]

Jo och den är ju inte mycket o hänga gran,Nej tur fler o fler köper reservdelar och även skotrarna själv via utlandet med lägre priser.För den praktiskt taget obefintliga garantin som man betalar ganska dyra pengar för kan man köpa väldigt mycket reservdelar för.Köper man en maskin för 130+ och skiten blir ståendes 2 mån på verkstad är det en förbannat dålig service.VAD exakt kan ta två månader och laga på en skoter?visst handlaren kanske har ont om personal och inte hinner eller har dåligt med reservdelar, men det är knappast något kunden ska behöva lida för,inte om man bryr sig om sina kunder och vill ha dom kvar i alla fall.Fast det är klart i Funäsdalen vill man ju inte ens ha skoteråkare så.
 
A

AssaultRMK

prormk163: TT-trading sa redan när jag lämnade in den att de kan koppla upp datorn mot den och kolla om det fanns någon felkod. Om det fanns en felkod så kunde de enkelt bara åtgärda det felet snabbt men om den inte visa de någon felkod så hade de inte tid att fixa den.

Nu fick de ju ändå fram en felkod men enligt dem så innefattar den felkoden så många olika felkällor att de ändå inte har tid att fixa den...


Här kommer klippet från dagens körning:

[video]https://vimeo.com/59293405[/video]

* Tvekning vid: 00.03
* Hög tomgång vid: 00.05
* Tvekning vid 00.18
* Hög tomgång vid: 00.20
* Tvekning vid 00.31
* Hög tomgång vid: 00.33
* Hög tomgång vid: 00.42
* Baktänder vid: 00.49
* Tydlig tvekning vid: 00.52
* Tvekning vid 00.59
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har du haft det i displayen?isåfall,vad säger den då för felkod medans motorn går?det du kan kolla själv är ju kablaget efter skav,nötning,kolla spridar kontakten ifall det är fukt i den,är det spridarn som kärvar,så brukar det lösa sig med redline Si-1,går ju att testa ifall det blir nån skildnad.
Inte kul att man måste själv försöka lösa bekymmren,för jag förstår att det är ju inte det ultimata att behöva fara50-60mil för att få fixad skotern.
Vad gör man i kiruna om man kör polaris&får problem med skotern?väntar till sommaren&ser ifall dom har tid då?inte roligt när det är på det viset,har han många mekaniker på verkstan?låter som att det är 1 som jobbar där,iomed att dom inte har tid att repa skotrar.
 
A

AssaultRMK

Inget DEt, ingen motorlampa som lyser... Bara tvekningar, tomgång som fastnar och nu idag även en baktändning.

Har man inte köpt en skoter av någon ÅF i Kiruna (Oavsett om det är Poo eller BRP) så verkar det som att när man har problem så är man körd för säsongen.

Jag har kollat kablaget efter skavsår men det är svårt när det mesta är täckt och kontakterna till spridarna tejpade.
Kommer att köra ner maskinen till ÅF på måndag - Frågan är ju egentligen bara om jag ska åka hem med tomt flak eller pröjsa 20papp och komma hem med en ny maskin..
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
En polares SWB Assault 2011 började likadant idag. Tvekar på full gas. Händer dock än så länge rätt sällan som det verkar..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
930
113
Stora Blåsjön
Ni som har tvekningar på fullgas kolla så plast nipplarna till solenoiden till avgasportarna inte är sprucken eller är av.
Min tvekade 2 gg förra helgen, och idag när det var 30minus när maskinen startades så gick den sedan skit på fullt, men då såg jag att det var massa oljekladd på toppen och nippeln till solenoiden var av.
Tog då den andra utgående nippeln och bytte plats på dom så det funkar att köra sen satte jag in den långa slangen för oljekladd tillbaka i hålet så det inte ska bli mer kladd på motorn. Men även den andra nippeln är på väg att spricka. Så det kan nog vara ide och be om mässingnipplar av ÅF/Polaris så dom håller mer än ett år...
Har iallafall inte tvekat en endaste gång idag.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Inget DEt, ingen motorlampa som lyser... Bara tvekningar, tomgång som fastnar och nu idag även en baktändning.

Har man inte köpt en skoter av någon ÅF i Kiruna (Oavsett om det är Poo eller BRP) så verkar det som att när man har problem så är man körd för säsongen.

Jag har kollat kablaget efter skavsår men det är svårt när det mesta är täckt och kontakterna till spridarna tejpade.
Kommer att köra ner maskinen till ÅF på måndag - Frågan är ju egentligen bara om jag ska åka hem med tomt flak eller pröjsa 20papp och komma hem med en ny maskin..
Ja,förstår ditt dilemma,skulle nog låta dom försöka fixa felet&snowchecka senare en-14 istället,är det så dom resonerar i kiruna,så borde ju GA(polaris/brp)ta ett snack med dom,är ju rätt allvarligt att dom gör på det sättet,nämn det åt dom du köpte skotern av,dom borde ju starta en service verkstad där som kiruna bor kan lämna sin polaris/brp för rep./service,samt garanti rep.finns nog en hel del maskiner i trakten som inte är kiruna sålda.
 
A

AssaultRMK

Hade jag varit säker på att ÅF kunde fixa min 12a snabbt så hade det inte varit något snack som saken, då hade jag lätt behållt den då jag i grund och botten är toknöjd med chassit.
Men jag känner inte att det är värt att förlora mer än max 2v körning mitt i högsäsongen och därav känns en -13 lockande bara för att slippa problemet.

Men det finns ju inget som säger att en -13 inte tjorvar (tyvärr), så att betala 20.000 extra för en likadan ny skoter med andra dekaler och fotsteg samt mindre mil på mätaren känns lika trist det också.

Tror inte heller att GA har något större problem med att lokala ÅF "särbehandlar" sina egna kunder. Tex BRP har väl sålt mest antal maskiner till Kiruna under flera års tid och jag kan inte tänka mig att Poo säljer dessto mindre. En nöjd kund är en återkommande kund och har man redan fler kunder än man klarar av så har man inget större behov av att få ändå fler. Då det i sin tur bara skapar yttligare kostnader för företaget som måste anställa mer personal och utöka lokalernas storlek, för ett arbete som egentligen bara ger pengar max 6 månader om året.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ja,säsongen är ju nog kort som den är,men påtala det när du lämnar in den,så att dom prioriterar din maskin iomed du har lång väg,samt du köpt den hos dom,det borde ju lösa sig,förmodligen spridar fel(om nu den tidigare felkods avläsning stämmer),verkar som vissa haft det bekymmret iallaf.men symptomen du beskriver käns mer som något med tps,men det får dom väl kolla.
Hoppas det löser sig iallaf.skriv gärna vad felet var när/om det löser sig,bra att veta i framtiden vad man kan koppla ihop fel symptomen med,man vet alldrig när man själv får liknande problem.:wondering:
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Men jag känner inte att det är värt att förlora mer än max 2v körning mitt i högsäsongen och därav känns en -13 lockande bara för att slippa problemet.

Men det finns ju inget som säger att en -13 inte tjorvar (tyvärr), så att betala 20.000 extra för en likadan ny skoter med andra dekaler och fotsteg samt mindre mil på mätaren känns lika trist det också.
Precis vad jag har gått och grubblat på hela veckan... hade tänkt snowchecka en -14 men det sista jag ville var att ha skotern på verkstad ännu en gång.
Även jag hade problem med TPS, fick denna utbytt samt kabelhärvan. När motorlampan fortfarande lyste efter 6 verstadsbesöket rann det över.

Men fasen vilka trevliga maskiner det är!! Därför hämtade jag ut en RMK Assault -13 igår och hoppas få timmar bakom styret istället för timmar i telefon och väntan.

Tidigare maskinen var alltså en RMK Assault -12.
 
A

AssaultRMK

prormk163: TT-trading sa redan när jag lämnade in den att de kan koppla upp datorn mot den och kolla om det fanns någon felkod. Om det fanns en felkod så kunde de enkelt bara åtgärda det felet snabbt men om den inte visa de någon felkod så hade de inte tid att fixa den.

Nu fick de ju ändå fram en felkod men enligt dem så innefattar den felkoden så många olika felkällor att de ändå inte har tid att fixa den...


Här kommer klippet från dagens körning:

[video]https://vimeo.com/59293405[/video]

* Tvekning vid: 00.03
* Hög tomgång vid: 00.05
* Tvekning vid 00.18
* Hög tomgång vid: 00.20
* Tvekning vid 00.31
* Hög tomgång vid: 00.33
* Hög tomgång vid: 00.42
* Baktänder vid: 00.49
* Tydlig tvekning vid: 00.52
* Tvekning vid 00.59
Ny länk till videoklippet med textning då alla fel inträffar:

[video]www.vimeo.com/59345327[/video]
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Precis sådär beter sig min fast den kan låsa sig lite längre på samma "bogg varv" vilket är kring 6300rpm. Testade byta tps idag, blev ingen skillnad och nästa steg som verkar mest vanlig är spridarbyte.
Soppafilter verkar inte vara alls lika vanligt på pro som det var på 2008-2010orna.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har upplevt mycke tvekning på min också den sista tiden.. Mest när man verkligen inte vill att den ska tveka. 141 mil har den gått...
 
A

AssaultRMK

Nu står min maskin hos ÅF i Kalix.
Tyvärr verkar de inte hitta något fel på den. Ingen felkoder finns kvar, TPSen var rätt inställd och inga kablar verkar vara skadade.
De skulle som jag förstod det mäta upp statorn imorgon, men tyvärr verkar det långsökt.
Inte heller Polaris egna servicemän hade något mer konkret svar på vad felet kunde vara.
Så det blir väl en del komponentbyten i veckan skulle jag tippa på.

Det jävliga i det hela är att det är ju så lite snö i Kalixtrakten att det är svårt att provköra maskinen ordentligt och de måste sådels skicka upp den till mig lite i blindo utan att veta om felet är fixat.
Så förhoppningsvis så byter de ut så mycket som möjligt innan de skickar upp den till Kiruna igen. Har jag tur så kommer den innan helgen.

Blir jäkligt less om den fortfarande tvekar när den kommer tillbaka!

Håller tummarna!
 

WingspeedRacing

Aktiv medlem
23 dec 2012
56
0
6
Be dom kastbyta spjällhus, haft liknande bekymmer på en maskin där jag bytt tamefan allt och tillslut visade sig vara ett felsynkat spjällhus
/Polaris ÅF