Polaris 2012

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Ingen som har samma "problem" som mig?

Jag hade inga tvekningar ifjol och har inte haft några i år heller.
Däremot är det nå fuffens när jag lekt på en myr eller i nån brant eller så och sen står still 5-15min och startar för att köra! Då vill den gå lite på en burk nån meter,den svarar direkt jag ger gas och går då på två men jag måste som blåsa ur den med en fullgasning för att det ska bli bra igen.

Liknar lite samma fel jag för flera år sen hade på en 600cfi-4,men det var mycket värre!
 

XTX

Aktiv medlem
22 jan 2011
70
0
6
Ingen som har samma "problem" som mig?

Jag hade inga tvekningar ifjol och har inte haft några i år heller.
Däremot är det nå fuffens när jag lekt på en myr eller i nån brant eller så och sen står still 5-15min och startar för att köra! Då vill den gå lite på en burk nån meter,den svarar direkt jag ger gas och går då på två men jag måste som blåsa ur den med en fullgasning för att det ska bli bra igen.

Liknar lite samma fel jag för flera år sen hade på en 600cfi-4,men det var mycket värre!
Jag har det på min pro 600 - 13, är precis som att den surar ner sig. Precis som du säger är det efter att den fått stå 5-10 min
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Jag har det på min pro 600 - 13, är precis som att den surar ner sig. Precis som du säger är det efter att den fått stå 5-10 min
Har upplevt samma tendenser på min 600 med, från och till. Ser det inte som nått stort bekymmer då det försvinner direkt man gasar ur den lite.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Testade att byta soppafilter idag.... FAIL igen.

Hujja nu får man testköpa spridare å hålla tummarna.

Syncade spjällhus, tar man bara bort luftburken för att mäta det eller finns det något annat knepigt vis?
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Nyss fått spridarna körda i en spridartest, och de visar helt jämn sprutbild i båda.
Frågan är dock om det inte kan vara dom ändå.. Polaris har nog inte tagit bort dom blåa spridarna utan anledning och ersatt dom med gula + omflash på alla 2011or som behövt byta.

Lite irri att nya spridare kostar 1700 här medans dom går lös på 129 dollar i USA. Hade det inte varit för väntetiden hade man inte tvekat
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har samma sak jag också, men det går ju till sig rätt fort så jag har inte lagt någon kraft på att försöka ta reda på vad som är fel.

Ingen som har samma "problem" som mig?

Jag hade inga tvekningar ifjol och har inte haft några i år heller.
Däremot är det nå fuffens när jag lekt på en myr eller i nån brant eller så och sen står still 5-15min och startar för att köra! Då vill den gå lite på en burk nån meter,den svarar direkt jag ger gas och går då på två men jag måste som blåsa ur den med en fullgasning för att det ska bli bra igen.

Liknar lite samma fel jag för flera år sen hade på en 600cfi-4,men det var mycket värre!
 
A

AssaultRMK

Pratade nyss med mekanikern som febrilt letar fel på min maskin.
Tyvärr hittar han inget fel på den. Gått igenom alla kontakter osv och allt verkar stämma.
Uppskattar att han tar sig tid att försöka hitta något fel på den, för det lät verkligen som att han inte ville skicka upp den utan att åtminstone hitta någon orsak.

De har även skickat mina videoklipp till Polaris servicemän och svaret från dem är tyvärr att det är pga snö som täcker intagen som den suckar, möjligtvis också att snön kommer in i spjällhuset och där gör så att något fryser fast eller liknande.

Men för tusan det är väl ändå en Lössnö maskin vi snackar om! Har flera bekanta som kör i detta underbara före helt utan problem med både RMKs och SWBs. Aldrig heller hört talas om att någon skulle haft de problemet på en PRO-Ride.
Det är väl ändå inte en Ski-doo jag har köpt..

Om de nu inte hittar något så får jag väl beställa hem SLPs hi-flow luftintag och filma felet igen.
 
A

AssaultRMK

Äntligen har man hittat något fel på min maskin.

När de rycker och sliter i stora kabelhärvan så kommer en felkod fram, rör de lite till på den så försvinner felkoden.
Tyvärr finns inte härvan hemma i Sverige så den är beställd och skulle komma till handlaren någongång torsdag/fredag nästa vecka, så jag gissar på att det blir minst 2st skoterlösa helger här framöver :(

Oklart dock om det nu är problemet till mina tvekningar.
Polaris menar fortfarande på att felet beror på att luftintagen blir igentäppta och därav suckar den. Det ska då bli ett undertryck i luftburken, givaren i luftburken blir då lurad och skickar på mer bränsle vilket också resulterar i att tomgången fastnar ett par sekunder.

Får väl se om problemet finns kvar efter att jag monterat SLPs hi-flow kit...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
D där med snö täppta luft intag är skit snack,har kört med min hur mkt.som helst i löspudret som är nu(riktigt fluffigt)det jag förundras över,är ju just att skotern går så bra fast luft intagen är alldeles snöiga emmellanåt,skotern ser ut som man kastat snö överallt på den när man snurrat runt i cirklar som en idiot på myrarna.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Låter ju konstigt att ifall map sensorn,ger fel signal&skickar på mer bränsle,samt gasen är opåverkad,då ska den ju typ dö,ist.för att fastna på förhöjt varv,blir ju typ som att choka/dränka en varm motor med stängt spjäll.
 
A

AssaultRMK

Nä jag är också väldigt skeptisk till att igentäppta luftfilter är problemet, har bekanta som kört i ändå värre puder än det vi har nu helt utan problem.
Vist har man ju läst om endel i staterna som har problem med detta men där räknar vi ju snömängden i metertal..

Så när maskinen kommer hem igen blir det att testa om den fortfarande suckar i pudret. Gör den det då åker Hi-flow kittet på och samtidigt ska jag se till att burkens skarvar är 100% tät.
Om det nu ändå inte fungerar så ser jag inget annat val än att kräva ett återköp. Man kan ju inte ha en lössnö maskin som inte går att köra utanför leden.

NoBra1n, är din maskin hos TT-Trading för felsökning samt har du köpt den där?
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Min RMK Assault -11 har börjat tveka (dog helt vid ett tillfälle) vid gaspådrag samtidigt som motorlampan lyser, lampan kan sedan slockna ett tag och skotern går som den ska för att sedan börja lysa igen och börja tveka. Detta verkar bara hända när skotern är varm och har gått 15-20 minuter. Skotern har för övrigt gått bra i 350 mil utan en enda tvekning.

Är uppe i fjälls just nu och skulle behöva ha en fungerande maskin till imorgon, har tagit in skotern för att kolla om det är fukt i TPS:en men skulle behöva mer tips på vad det kan vara? :confused: Ska kolla med ÅF när jag kommer hem om soppafiltret byttes på 160-mila, annars är det väl någon spridare som har gått. :eek:hwell:
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
D där med snö täppta luft intag är skit snack,har kört med min hur mkt.som helst i löspudret som är nu(riktigt fluffigt)det jag förundras över,är ju just att skotern går så bra fast luft intagen är alldeles snöiga emmellanåt,skotern ser ut som man kastat snö överallt på den när man snurrat runt i cirklar som en idiot på myrarna.
Äntligen har man hittat något fel på min maskin.

När de rycker och sliter i stora kabelhärvan så kommer en felkod fram, rör de lite till på den så försvinner felkoden.
Tyvärr finns inte härvan hemma i Sverige så den är beställd och skulle komma till handlaren någongång torsdag/fredag nästa vecka, så jag gissar på att det blir minst 2st skoterlösa helger här framöver :(

Oklart dock om det nu är problemet till mina tvekningar.
Polaris menar fortfarande på att felet beror på att luftintagen blir igentäppta och därav suckar den. Det ska då bli ett undertryck i luftburken, givaren i luftburken blir då lurad och skickar på mer bränsle vilket också resulterar i att tomgången fastnar ett par sekunder.

Får väl se om problemet finns kvar efter att jag monterat SLPs hi-flow kit...

Vilken felkod är det som kommer upp?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja.. Nu har min börjat jävlas oxå!
Nämnt det tidigare men trodde då att det berodde på fel variatorgrejer.
Men nu här uppe i saxnäs men bra mkt snö så börjar den sucka in då jag är och burkar.
Man håller full gas och plötsligt så är det exakt som man skulle slå av tändningen. Och när dn kommit ner till längre varv så svarar den igen... Ingen motorlampan tänds.
Hände 3 gånger idag. Och alla gånger var vid riktigta djupdykningar så bara styret stack upp...
Kan inte komma på nån annan orsak än att den inte får luft..
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ja.. Nu har min börjat jävlas oxå!
Nämnt det tidigare men trodde då att det berodde på fel variatorgrejer.
Men nu här uppe i saxnäs men bra mkt snö så börjar den sucka in då jag är och burkar.
Man håller full gas och plötsligt så är det exakt som man skulle slå av tändningen. Och när dn kommit ner till längre varv så svarar den igen... Ingen motorlampan tänds.
Hände 3 gånger idag. Och alla gånger var vid riktigta djupdykningar så bara styret stack upp...
Kan inte komma på nån annan orsak än att den inte får luft..
Håller du stumt&gör cirklar då det händer?kör en playback&kolla varvet,kanske övervarvar...?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En enda tvekning har jag fått och det var vid burkning på en myr.
Nu är skotern såld så jag får garanterat inga fler med den iaf.. :)

Min har alltid gått perfekt motormässigt (tills veven gick av) och det är ju riktigt skönt!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En enda tvekning har jag fått och det var vid burkning på en myr.
Nu är skotern såld så jag får garanterat inga fler med den iaf.. :)

Min har alltid gått perfekt motormässigt (tills veven gick av) och det är ju riktigt skönt!
Vad blir det för maskin nu då?blir det polaris?