Polaris 2013

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Säger a man säger man b tack :)
Så med detta håller det för tuff körning där det är brant å skogstrångt ?
Tveksamt!! Har provat det mesta! Är nog som stenman säger! Det måste nog drevas ner! nu e bara frågan hur får man polaris att stå för detta?
 

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Köpte mig en 2013 RMK 600 144" i förra veckan. En riktigt trevlig maskin men det är en sak som oroar mig lite, utöver allt man precis läst här då.

Tycker tillslaget i variatorn är lite väl kraftigt/ryckigt, det går liksom inte att smyga iväg. När den kopplar in så smäller det till ganska rejält från variatorn.
Är detta normalt eller är det nått som behöver justeras?

Har bara hunnit köra 15mil än så länge.
Är det någon som haft några problem med 600 144:an? Verkar som det är mest problem med 800:an om man läser här.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
hmm ja motorkuddarna tror jag på å lägre drevat skulle inte skada men var ingen lösning för mig på min 12:a men den var ändå bättre än den sjukt remätande -13
Har du gjort egna kuddar ?
vad kör du med för drivhjul ?
Har gjort helt egna, funkar väldigt bra. Allt linjerar fint!
Avid drivhjul kör jag med nu.

Neddrevningen jobbar jag på men drivhjulen var en tillfällig lösning
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Har gjort helt egna, funkar väldigt bra. Allt linjerar fint!
Avid drivhjul kör jag med nu.

Neddrevningen jobbar jag på men drivhjulen var en tillfällig lösning
okej kanske denna väg man får gå då ?
du har inte provat med extra motorfästen ? (hjälpte inte mig)
Kör du orginal i variatorerna ?

Tror att man måste lösa detta själv för Polaris kommer nog inte göra det. För det är en jävla rolig maskin men inte 100kr milen bara i remkostnad rolig..........
Verkar inte vara nå större problem på andra sidan pölen men dom har ju bara 600 effekt å köra med å.
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
nu har jag monterat bort verktygsväskan på maskinen får se om det blir någon bättre ventilation till remmen väskan täckte ju ett antal stora hål så det borde inte bli sämmre i allafall..
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Min tar också rem!
Vass kniv och stormtändare borde ingå i verktygssatsen då man får stanna
och skära av trådar ur remmen 5-6 gånger på en dags åkning.
Så fort man använder maskinen som man ska så fransar den rem.
Har kört både helt standard och med black/purple i sekundär.
Hade en Pro rmk 2011 innan och den körde jag en hel säsång med samma rem.

Rev isär sekundären idag igen och såg då att skivorna har massvis med små gjutporer. Nån mer som synat sina sekundärskivor på 2013 ?
Kan ju inte vara bra. Kan ju vara dessa porer som drar corden ur remmarna.
Kolla bilderna.

det där såg inte bra ut :/
Kollade min sekundär idag, såg likadan ut! :(
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Tips till dig/ÅF som har problem med remmar på maskiner som körs som dom skall... är att sätta i en Black/Purple sekundärfjäder samt att plocka bort ett av de smalare shimsen sid sekundären och lägga på en extra bricka vid bulten så variatorn får mer spel ca 4-5mm.
Jag har bara ett tunnare schism och ett tjockare på min! Kan man ändå ta bort det tunnare? Eller räcker det att sätta en bricka bara?
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
okej kanske denna väg man får gå då ?
du har inte provat med extra motorfästen ? (hjälpte inte mig)
Kör du orginal i variatorerna ?

Tror att man måste lösa detta själv för Polaris kommer nog inte göra det. För det är en jävla rolig maskin men inte 100kr milen bara i remkostnad rolig..........
Verkar inte vara nå större problem på andra sidan pölen men dom har ju bara 600 effekt å köra med å.
Jag har haft motorstöd. Men det är inte den vridningen som är problemet. Jag har provat allt i variatorväg utan att de hjälpte. Nu kör jag 11-68 vikter med 170-300 fjäder, team tied med 68-59-46 och 140-200 fjäder.
 

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
är det Team fjäder?

Tips till dig/ÅF som har problem med remmar på maskiner som körs som dom skall... är att sätta i en Black/Purple sekundärfjäder samt att plocka bort ett av de smalare shimsen sid sekundären och lägga på en extra bricka vid bulten så variatorn får mer spel ca 4-5mm.
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Tied variatorn skulle jag väl säga är en likvärdig investering så som spi pipa. Funkar bra mycket bättre men som allt annat när det gäller variatorer så måste man få allting att fungera tillsammans.
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Tjo. Idag var jag och fick min 50 mila service gjord hos Kalixmaskiner i kalix. Jag nämnde att när jag kört på 91-non läget så har den gått i DET-mode ett 5-10 tal gånger. Det visade sig att dom inte bytt från 10-62 till 10-68 vikter när jag fått min maskin för det ska väll göras när den säljs?. Problem som uppkommit efter servicen när dom "uppdatera" TPS på maskinen och bytte vikter är följande. På en tur av ~4 mil har tomgången fastnat kring 3100 rpm varannan gång jag stannat till , men när jag duttar på gasen sjunker den ner till 2000-2150 rpm å sen går den ej under det. Problem nummer 2 är att den knackar högt å vibrerar när den är på väg ner i varv. Någon annan som vart med om varvproblem efter "uppdateringen av tps" eller viktbyte?.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Hade samma varvproblem med min 13 PRO 155 efter åf justerat tps, n fel!
Skickade in den igen och dom justerade den igen med bättre resultat!

Inbillade mig att den vart mer lättstartad efter å.
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Min tomgång fastnar runt 3100 varv lite då och då, dock inte så ofta men det händer oftast då man har tryckt full gas och sedan snabbt stannar helt.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Kedjan tittade ut ur mitt kedjehus i helgen, puttrade lugnt efter en väg när jag precis skulle upp på plogkanten så rasslade det till och det slutade driva. Åf hade aldrig varit med om något liknande men trodde att de skulle gå på garanti. Någon som varit med om det? Maskinen i fråga är en rmk assault -13 med ca 80 mil på mätaren, nyligen servad vid 55..
 
A

AssaultRMK

Har också detta problem med att tomgången fastnar på min -12 Assault, tillsammans med fruktansvärt jobbiga tvekningar. Se klipp:

[video]https://vimeo.com/59345327[/video]

Enligt Polaris servicemän så fastnar tomgången pga att snö täcker insugen, det bildas då ett undertryck i luftburken som håller uppe spjällhuset några sekunder.
Detta händer oftast efter fullgas repor men har även hänt en gång då jag kört sakta.

Hur vida det stämmer eller ej vete tusan om jag kan lita på, för mig känns det som tjuvluft.

Jag kommer att montera på SLPs hi-flow insug och se om problemet försvinner, återkommer med resultat.
Dock står maskinen fortfarande hos Kalixmaskiner i Kalix för att åtgärda problemet med tvekningarna.
Tydligen har de hittat något fel på kabelhärvan (ruckat i den med maskinen på tomgång och då fått upp någon felkod).
Hoppas på att få tillbak den innan helgen, lämnade in den 11/2 och kabelhärvan skulle komma i mitten av den här veckan. Känns trist att lämna in en så pass ny maskin på rep när man inte ens hunnit köra 10mil efter köp ännu...