Polaris 2013

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag har inte några tvekningar endast att tomgången fastnar nån sekund lite då och då efter full gas. Så det är alltså inget att göra åt det utan man får helt enkelt leva med det ?
 
A

AssaultRMK

Jag kommer då inte att acceptera att behöva leva med något sånt.
Det är inte normalt att det ska hända och jag tror inte heller på teorin om täppta insug, har kört mer flertalet Pro-ride maskiner i betydligt mer pudersnö än vi har nu utan att de haft några problem med det här.
Enda anledningen till att jag egentligen monterar SLP Hi-flow kittet är för att motbevisa teorin från Polaris Servicemän, om det sen hjälper ja då tar jag ett steg tillbaka och lyfter på hatten, men innan dess så förblir jag skeptisk.
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Okej du får återkomma med resultatet. Då kör jag med det som det är nu då för det stör inte mig så mycket då det endast händer väldigt sällan, max 4 gånger denna vintern. Jag tycker ofta att man hör i filmer på youtube där dom kör med polaris 800 att dom vill till att fastna på tomgången efter kraftiga gaspådrag så det verkar ju vara ett vanligt förekommande.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Är det något man bör göra åt det eller är det bara att leva med att det förekommer lite då och då ?
beror nog mycket på om det är hela tiden eller nångång är det bara nån gång kanske man inte behöver göra nått åt det själv har jag också det problemet nån enstaka gång men inget jag stör mej jättemycket på :)
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
IMAG0692paint.JPG

Detta hände mig efter 50 mil på min rmk assault -13

remmen la sig bakom variatorerna och jag fick lov attt såga av den.

Borde man få en ny rem på garanti då den kilades fast totalt och inte gick att få bort utan att såga av den?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
930
113
Stora Blåsjön
Detdär ska ju inte kunna hända. Tycker det där måste polaris stå för och ÅF även kolla upp veven och varför det hände.
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
Detdär ska ju inte kunna hända. Tycker det där måste polaris stå för och ÅF även kolla upp veven och varför det hände.
ÅF hade pratat med Polaris och dom hade sagt att det remmen är en slitdel och den ska jag stå för själv.
Men hade inte remmen lagt sig bakom variatorerna så hade jag inte behövt såga av den så jag hävdar att det är garanti!

Som sagt maskinen har gått 50 mil när det hände och dom hittade inget fel när jag hade den inne på 50 mila service.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
ÅF hade pratat med Polaris och dom hade sagt att det remmen är en slitdel och den ska jag stå för själv.
Men hade inte remmen lagt sig bakom variatorerna så hade jag inte behövt såga av den så jag hävdar att det är garanti!

Som sagt maskinen har gått 50 mil när det hände och dom hittade inget fel när jag hade den inne på 50 mila service.
Tobbe- Men när hände det då? Kan ju knappast hänt när du kört lugnt rakt fram så att säga? För i så fall är det ju riktigt skumt... Är mest nyfiken.
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
Tobbe- Men när hände det då? Kan ju knappast hänt när du kört lugnt rakt fram så att säga? För i så fall är det ju riktigt skumt... Är mest nyfiken.
Skulle åka uppför en backe/liten ravinsida och när jag gasade så började den driva en 3 decimeter sen tomvarvar den och jag släpper gasen och motorn dör samt att det ryker från variatorsidan.

Altså inget speciellt alls! riktigt skumt faktiskt...
 
A

AssaultRMK

Du bör åtminstone få din variator bortplockad så att ÅF kan undersöka att packboxen bakom inte blivit skadad.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Det ssom slog mig nu ang remmen som hoppat av åt Tobbe är: Kan dom av misstag ha monterat en för lång rem vid monteringen? För man får väl inte av remmen annars om inte man använder verktyg för att montera/ plocka av remmen? (under förutsättning att det är rätt längd?)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
Mja, det som kan ske är väl om sekundären på något vis låser/kärvar fast sig i öppet läge? Om än bara för ett kort ögonblick så kan det ju räcka för att den ska kunna ploppa av primären. Kanske?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hadde du plågat skotern mkt.innan?tänkte på om remmen var snor mjuk/överhettad..kan ju nästan bara hända då,iofs.mkt.ovanligt,förr när man var ung,så kunde man på gammel skotrar ha sett nån rem som vänt sig,dock var ju remmar då relativt snoriga.
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
Hadde du plågat skotern mkt.innan?tänkte på om remmen var snor mjuk/överhettad..kan ju nästan bara hända då,iofs.mkt.ovanligt,förr när man var ung,så kunde man på gammel skotrar ha sett nån rem som vänt sig,dock var ju remmar då relativt snoriga.
plågat o plågat, jag körde den så som den är gjord att köra i mycket snö vilket blir en del varv på maskin. Vad jag kommer ihåg när det hade hänt så var inte variatorerna eller remmen speciellt heta.

Tycker det är tråkigt att man köper en ny maskin för att ha garanti om något händer och för att slippa problem o så händer sånt här...
 

Stenmanracing

Välkänd medlem
28 aug 2012
510
0
16
Storuman
Visa bifogad bild 16750

Detta hände mig efter 50 mil på min rmk assault -13

remmen la sig bakom variatorerna och jag fick lov attt såga av den.

Borde man få en ny rem på garanti då den kilades fast totalt och inte gick att få bort utan att såga av den?
Enda sättet som det där kan ske är att remmen vänder på sig och kan då kasta över den. Detta är pga fel linjering. Men nu ska ni inte tro att ni kan fara till era åf och bara be dom kolla linjeringen. Mest troligt är den korrekt när dom testar. Dock har dom inget test för att kolla vridningen på primären samt hur allt vrider sig vid belastning. Motorkuddar är det enda som kan lösa det här alt flera motorstöd
 

Tobbe_falun

Medlem
20 okt 2012
32
0
1
Enda sättet som det där kan ske är att remmen vänder på sig och kan då kasta över den. Detta är pga fel linjering. Men nu ska ni inte tro att ni kan fara till era åf och bara be dom kolla linjeringen. Mest troligt är den korrekt när dom testar. Dock har dom inget test för att kolla vridningen på primären samt hur allt vrider sig vid belastning. Motorkuddar är det enda som kan lösa det här alt flera motorstöd
Var finns det för motorkuddar/stöd att köpa? vill inte att det händer igen då det var ett rent h-vete att få bort remmen då den var fastkilad